Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään venäläistä

Vierailija
11.05.2009 |

siis tunnetko henkilokohtaisesti jotain venäläistä joka on neukun ajan aikaan maassa kasvanut.

Minkälainen on tuttavuutenne? Oletko huomannut jotain todella erilaisia näkokantoja meihin muihin verrattuna?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut positiivisia kokemuksia?

Vierailija
2/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

v.1962. Minulla oli kallovamma auto-onnettomuudesta, joka sattui ollessani 3-vuotias. Suomessa ei vuosien kuluessa saatu minua kuntoon, ei ollut ultratutkimuksia eikä muita tutkimuslaitteita, joilla olisi voitu nähdä pään sisälle. Olin lähes vuosittain 10 vuoden aiakana Auroran sairaalasssa Helsingissä, eikä apua tullut.

Neuvostoliitossa tehtiin ns. ilmakallokuvauksia, jossa nähtiin kallovammani ja hoidettiin siellä. Minusta on lehtikirjoitus paluuni jälkeen Ajan kuvat-lehdessä.

Venäläisiltä sain huolen pitoa ja rakkautta. Lääkärit kierroillaan olivat kuin läheiset sukulaiseni, oma äitini ei voinut jäädä viikoiksi sairaalaan, vaan joutui jättämään vieraiden ihmisten huomaan. Hän luotti lääkäreihin ja henkilökuntaan.

Kun jonkun lapsen vahempi tuli lastaan katsomaan samaan huoneeseen, jossa olin, toivat he minullekin tuliaisia, ei pelkästään omalleen. He tiesivät minun olevan poissa kotoani vieraassa maassa ja halusivat osaltaan huolehtia.

Tutustuin hoitavaan lääkäriini ja hänen perheeseensä. Lääkärillä oli ikäiseni poika ja hän kävi välillä moikkamassa ja lääkäri-äitinsä seurasi vointiani todella hyvin. Venäläiset ovat erittäin lapsirakkaita, vieraanvaraisia ja ystävällisiä.

Aloin käydä turistimatkalla keväisin lääkäriperheen luona, he odottivat joka kevät kun turisteja alkoi käydä. Aikuisena kävin omien lasteni kanssa...

Kiitos heille, nythän siellä asiat ovat terveydenhoidossa huonommin, en voi auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten heidän maa voi olla niin täynnä ongelmia jos hyväsydämiset ihmiset siellä asuu?

Vierailija
4/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina siellä on orjia oltu

Vierailija
5/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on muuttunut Venäjällä sen jälken kun olen ollut siellä vuodesta 1962 lähtien. 60-luvulla asiat olivat paremmin siellä kuin nyt, mitä seuraan tiedoitusvälineistä.

Kun menin Leningradiin bussimatkalla, siellä oli tosi turvallista, lähes 50 vuotta sitten. Nuoriso ei uskaltanut kuljeskella ulkolaisten bussien lähellä, virkavalta olisi puutttunut kovalla kädellä. Siellä uskalsi silloin liikkua, minä kerran ajattelin, että hotellini läheltä lähtevä bussi tulisi siihen takaisin ajeltuani lenkin ja katselemalla maisemia. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan jossain vaiheessa olin mielestäni tarpeksi istunut bussissa eikä hotellia näkynyt, joten poistuin bussista. En tiennyt missä olin. Keroin pysäkillä olevalle ihmiselle, mihin hotelliin halusin päästä ja hän pyysi mukaansa bussiin. Ei puhettakaan että olisin saanut itse maksaa lippuni, vieras ihminen maksoi vaikka minulla oli rahaa. Kun tämä ihminen oli poistumassa omalla pysäkillään, siirsi hän vastuun jollekin toiselle, kertoi mihin minä olin menossa ja vielä yksi ihminen sai samalla tavalla ketjussa vastuun minusta kunnes pääsin perille.

Venäläiset olivat huolehtivaisia ulkomaalaisesta. Se oli silloin, nyt ovat ajat siellä muuttuneet.

Esim. lääkärin nuori poika ei saanut tulla hotelliini sisään, vain aulaan hänen saattaessaan minua perheensä luota. Kuri oli kova yhteiskunnan puolelta, mutta eipä tarvinnut pelätäkään siellä liikkuessa silloin. Kaikilla oli silloin töitä siellä, romaanitkin oppaan mukaan olivat työssä käyviä. Terveydenhoito oli ilmaista kaikille, sairaalassaolo jne. Minunkaan perheeni ei tarvinnut maksaa mitään silloin, kun olin viikkoja sairaalassa, sain ruuan, läälleet, puhtauden, lääkäripalvelut jne. vaikka olin ulkomaalainen.

Vierailija
6/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret venäläiset varastelevat paljon ja eivät muutenkaan halua sopeutua Suomen sääntöihin. Käyttävät suomalaisten nuorten kiltteyttä hyväkseen. Pitävät selvästi itseään parempina ihmisinä kuin suomalaiset on.

Sitten on noita tätejä jotka saattaa väkisin haluta ostaa jotain karkkia lapsilleni kaupasta. Siis kun ollaan lähikaupassa, niin joku tuntematon keski-ikäinen venäläinen nainen ostaa lapsillemme jotain hyvää. Siis ihan tuntemattomat ja ihan vaan hyvää hyvyyttään, kun on niin suloisia lapsia.

Luonteet kyllä vaihtelee sen mukaan mistäpäin Venäjää tulevat.

Minusta juuri nämä neuvostoliiton aikaan eläneet venäläiset on mukavempia kuin nuoremmat, jotka ei varmaan sitä aikaa edes muista.

Vierailija
7/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten käytös kymmenen kertaa parempaa kun keskiverto suomalaisen kakaran. Huom ovat saman ikäisiä kun omani ja en jaksa uskoa ominieni käyttäytyvän yhtä moitteettomasti vaikka ovatkin todella kilttejä. Näiden lasten vanhemmat ovat ihan normaalinoloisia työssäkäyviä ihmisiä.

Tunnen muutaman jotka ovat virosta asuneet siis neuvostoaikana. Normaaleita ajattelevia ihmisiä yksi heistä maailmanparhain hoitaja tarhassa.

Vierailija
8/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun chernobylin ydinonnettomuus tapahtui

kaupunki oli rakennettu 3km päähän

asukkaille ei kerrottu vaarasta ja joutuivat odottamaan 3 päivää ennenkuin heidät haettiin muualle.

Kiev:issä oli vappu juhlat ja koko kaupunki oli ulkona juhlimassa, jopa pikkulapset ja vauvat mukana.

länsimaille ei kerrottu onnettomuudesta. Ruotsi huomasi korkeat radioaktiiviset arvot ja epäilivät että heillä oli mennyt jotain pieleen. Tarkastuksen jälkeen huomasivat että he eivät olleet syy tähän.

Saksa huomasi saman.

Epäiltiin Puolaa, mutta puolalle ei ole ydinvoimalaa.

Kansainvälisen painostuksen alla he suostuivat myontämään oman mokansa.

Venäjän lehdiston mukaan vaaraa ei ollut. Amerikka otti sateliitti valokuvan ja julkaisivat kuvan reaktorista mikä oli täysin tuhoutunut. Reagan sanoi että he eivät sanoneet mitään koska halusivat tahallaan vahingoittaa euroopan maita.

Suomessa kuultiin asiasta uutisissa sen jälkeen kun onnettomuudesta oli kulunut viikko. Korkea radioaktiivisuus olitiin täälläkin huomattu mutta kukaan ei ollut tehnyt mitään. Euroopan maat käskivät Kievissä olevat opiskelijat kotiin, siis kaikki paitsi suomi.

Eestissä oli rikollista puuhaa laulaa. Jos lauloit kansanlaulun venäjäksi olit isänmaallinen, mutta jos lauloit sen omalla kielelläsi olit kansallistinen ja se ei ollut sallittua. Eestiläiset rupesivat kuitenkin laulamaan ja he eivät voineet sille mitään koska tuhansia kerääntyi paikalle laulamaan ja olisi ollut liian monta pidätettävänä.

Vierailija
9/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis ainkaan kukaan entisen neuvostoliiton alueella ei pidä ryssistä.

Ehkä sen takia uhrasivat Kievin asukkaat ydinsateelle.

Mitään tutkimusta ei ole tehty heidän terveydestä. Niinkauan kun on järjestys niin kaikki on harashoo

Vierailija
10/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tunnetko heitä paremmin ? Lasteni ystävinä on ollut näitä hyvin käyttäytyviä lapsia. Ovat jokainen jääneet kiinni varastelusta. Käyttävät myös hyväkseen esim. siten, että ostattavat suomalais lapsilla itselleen karkkia, vaikka olisi itselläänkin rahaa. Niin ja nuo varastelut ovat rahan lisäksi esim. pyöriä, potkulautoja jne. Minusta on surullista, että jo ekaluokkalaiset eivät tunnu tietävän mitä oikea ystävyys on vaan käyttävät vaan hyväkseen kavereitaan.

En tiedä onko tänne muuttaneet kaikki rikolliset venäläiset.

En epäile etteivätkö olisi hoitajina loistavia ja käyttäytyyhän nuo päiväkodeissa ja kouluissa hyvin, myös meillä kylässä ovat aina olleet hyvä tapaisia, mitä nyt jotain aina tarttunut lasten huoneesta mukaan lähtiessä.

Kokemusta on vain pojista. En sitten tiedä jos tytöt kasvatetaan jotenkin eri tavalla.

Vierailija
11/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tuntenut hänet lapsesta saakka. Hän on ihana, sydämellinen, hellä nainen, joka kunnioittaa vanhuksia, rakastaa lapsia. Heillä oli aina tapana, että sekä isäntäväki, että vieraat ostavat toisilleen lahjoja. Suuri ero, joka huomasin oli se, että hän ei tosiaankaan tiennyt yhtään mitään eri uskonnoista, esim. kristinuskosta, koska koulussa ei opetettu uskontoa.

Vierailija
12/13 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Venäjällä asuvia) ja ovat todella sydämellisiä ihmisiä. Ei mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin.

Vierailija
13/13 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikesta huolimatta ovat todella ihania