Saiskos matikka-apua ?
Kommentit (12)
x = 3795/ 0,7
eli yhtälö on
0,7 X = 3795
x kertaa 0.70 = 3795
Tästä sitten ratkaistaan x eli
x = 3795 / 0.70
Ja tuo 0.70 tulee siis laskusta 70 / 100.
Terveisin diplomi-insinööri
6451,50?
eli siis itse laskisin sen niin, että 3795+70% =x
tosin mikään matikka nero en ole. Ja sen varmaan huomaa ne jotka käyttä jotain hienoa kaavaa..
Prosenttilasku kuuluu aika perustaitoihin.
X * 0.70 =3795
-> X = 5421,4
.. ja mä olen auttamattoman pösilö matikassa hih. Onneksi täällä löytyy noita neroja :)
miksei sitä voi laskea suoraa laskimella? miksi se pitää jakaa jne?
joo naurakaa vaan, minulla ei todellakaan ole matikka päätä mihinkää suuntaan.
eli otetaan laskin laitetaan määrä sitten + tai - ja prosennti? miksi siitä tulee eri summat kuin jakamalla?
Se vastaa kysymykseen: paljonko tulee, jos alkuperäinen luku (se 3000 ja jotakin, en muista sitä ulkoa eikä se näy tätä vastausta kirjoitettaessa) kasvaa 70 %:lla.
Se DI, joka oli yksi aikaisemmista vastanneista.
Kyllähän mä tuon osaan mutta kun vaan löi ihan tyhjää kun piti äkkiseltään selvittää :)
Ap
ps 8: Ei oo matikankirjaa käsillä. Mutta mutta, ei tuolla sinun antamallasi vastauksella pitkälle pötkitä kun vastauksessa on vain se alkupäräinen yhtälö mutta puuttuu just se miten x tuosta yhtälöstä lasketaan :D
ja muiden vastaavien ensimmäisen asteen yhtälöiden päättelyn ja tarkistuksen apuna sellaista laskutoimitusta kuin 2 * 3 = 6. Jos yhtälö on esimerkiksi a * x = b, minun on helppo päätellä, miten tuo x ratkaistiinkaan, kun ajattelen tuon x:n tilalle sen 3:n, a:n tilalle 2:n ja b:n tilalle 6:n. Koska tiedän, että x:ksi pitää saada 3, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin jakaa b a:lla. Erityisesti tämä auttoi minua aikanaan algebrassa, jossa nuo ensimmäisen asteen yhtälöidenkin osatekijät voivat olla melko moniosaisia ja monimutkaisiakin ja ainakin itseltäni niiden pyöräyttäminen väärään järjestykseen kävi helposti.
ps 8: Ei oo matikankirjaa käsillä. Mutta mutta, ei tuolla sinun antamallasi vastauksella pitkälle pötkitä kun vastauksessa on vain se alkupäräinen yhtälö mutta puuttuu just se miten x tuosta yhtälöstä lasketaan :D
Jos 3795 on 70 % x:stä niin paljonko on x ? Miten tää lasketaan, lyö ihan tyhjää...