Kulujen jakamisesta, kaverin kanssa ulkomaille.
Hei!
Lähdössä kaverin ja lasten kanssa yhdessä ulkomaanmatkalle. Suunnitelmissa talon ja auton vuokraaminen ym. Toisella on kaksi lasta, toisella neljä, lapsia monenikäisiä.
Kysymys kulujen jakamisesta: Lennot, pääsymaksut, ym. kumpikin tietenkin maksaa omalle porukalleen, mutta miten pitäisi jakaa autonvuokrauskulut, talonvuokra ja ruoat? Pistetäänkö kulut puoliksi vai jaetaanko väkimäärän suhteen 5/3 vai jotenkin muuten?
Kommentit (6)
Autonvuokran, talonvuokran ja bensat voi minusta puolittaakin, koska jos menisitten yksin, niin molemmat joutuisivat kuitenkin kustantamaan ne yksin, kaksi lasta lisää ei kuluihin juuri vaikuta.
Ruoan suhteen olisin sitä mieltä, että ravintolaruoat molemmat maksavat omalle pesueelleen (kuten varmaan ajattelitkin). Kaupasta ostettavien sapuskojen kulut lienevät suhteellisen pienet koko reissun hintaan verrattuna, enkä itse pitäisi tarpeellisena summan sentintarkkaa jakamista. Minusta voi ihan hyvin toimia vaikka niin, että maksetaan kaupassa vuorotellen ja se, jolla on enemmän lapsia voisi vaikka katsoa, ettei maksa ainakaan harvemmin... Sitäpaitsi sapuskan kulumiseen vaikuttaa lasten määrän lisäksi heidän ikänsä, sukupuolensa ja ruokahalunsa: murrosikäinen poika syö vähintään neljän pikkutytyön verran!
mahdutteko yhteen autoon? Mutta sopiika siitä etukäteen, ehken ihan 3/5 jakais, kenties enempo 4/6. Ruokaostoksissa meillä on ollut ns. yhteispussi, eli kaikki laittaa sinne saman summan, ja sitten kun loppuu , laitetaan taas uudestaan. Siitä on maksettu taksimatkoja, ruokia ja kahvejä yms pikkukuluja ja bensa. Tää niin kutsuttu kitty toimii hyvin:-)
Kyllä mä aika paljolti panisin puoliksi, ehkä kaverisi vois hiukan enemmän maksaa. Mun perheellä on tapana kokoontua yhteen vuokratiloihin kerran vuodessa, vuokrakulut pantiin aikuisten kesken tasan, perhekunnittain. Ruoasta erikseen maksettin yli 15-vuotiaista. muuten perhekunnittain. Kun sisareusten lapsen rupesi tuomaan poika- tyttöystäviä, laitettiin hek.kohtainen ruokamaksu, jokainen maksoi tietyn summan.
kaiken kertamaksuilla maksettavan tai henkilöön liityvän (pääsyliput, jms) jokainen maksaa omalle porukalleen. Nettikulut sille, joka käyttää jos on kahvila-automaattityyppisiä - jos talonvuokran mukana kiinteä maksu, puoliksi. Ruokakulut ravintolat jne maksaa kumpikin omalle jengilleen. TUskin te aina edes olette yhdessä. Itse kokattavat omat ruoat maksetaan puoliksi. Mahdolliset alkoholit jokainen maksaa itse jos juo.
Yhdessä päätätte että miten teette. Omasta mielestäni autovuokrat puoliksi mutta tietsti ruuasta yms maksaa enemän se jolla on enemmän syöjiä.