Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosittele kirjoja varhaisteinille/murkulle luettavaksi,

Vierailija
09.05.2009 |

.jotain itsetuntoa ym. tukevaa, järkevää luettavaa!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ei muistu mieleen muita, mitä itse luin tuossa iässä (dementia?). Sen kuitenkin muistan kirkkaasti, että esim Ylpeydestä ja ennakkoluulosta sain paljon vahvistusta ja lohtua, ehkä vähän rohkeuttakin :)

Omat lapset vielä niin pieniä, että olen nykykirjallisuudesta vähän pihalla, mutta tuota kakkosen suosittelemaa Kontiota on kehuttu kovasti.

Onko lukutoukka, jaksaako paksuja romaaneja? Onko Tolkienit jo luettu? Hyviä lukuhetkiä!

Vierailija
2/3 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vai tyttö?

Meilkein kaikki poikakirjat ovat tätä kastia ( siis järkevää ja itsetuntoa tukevaa. Itse asiassa poijille onjärkevää lukea ylipäätään jotain, sehän on ihme jos murrosikäinen nuori mies lukee edes akuankkaa ja kaikki älyllinen kehityshän parantaa itsetuntoakin joten...) Timo Parvelan Sammon vartijat on aika hyvä esim. Myös Terrry Pratchettin kirjat on hyviä, sekä pojille että tytöille (Poikien kannattaa aloittaa Mortista ja ehkä Carpet Peoplesta (mikä se sitten onkaan suomeksi) ja tyttöjen tietysti Tiffany Särkysestä. Nämä ei ole niin tosissaan kirjoitettua ja luettavaa tekstiä, mutta niiden sisältö on vetävästä fantasia-asustaan huolimatta ihan asiaa.

Jos kyseessä on tyttö jolla on soveliaan rauhallinen mielenlaatu, vanhat klassikot Runotyttö, Salainen Puutarha ja Kaislikossa Suhisee toimivat myös hyvin. Suomalaisista klassikoista kannattaisi etenkin koulukiusattujen tyttöjen tutustua Mary Marckin koululaiskuvauksiin. Yläkouluikäiselle ja lukiolaiselle teinille Jane Austen voisi olla sopiva klassikko - kannattaa aloittaa näistä kevyemmistä, Ylpeys ja Ennakkoluulo ja Järki ja TUnteet-kirjoista, vaikka ne eniten itsetuntoa tukevat onkin ehkä Kasvattitytön tarina ja Viisasteleva sydän (ensimmäinen on tosi raskas lukea, joten siitä ei saa aloittaa...)

Jos se on poika, anna sille Asterixeja. Ne tukevat itsetuntoa ja yleissivistystä. Samoin tietty Esim Sinuhe Egyptiläinen, mutta niiden välillä on aika paljon tyhjää tilaa. Pojille kirjoitetaan vähemmän, niiden on siirryttävä suoraan aikuisten kirjallisuuteen. Sääli. Onnneksi on TErry Pratchett. Myös Remeksen nuortenkirjat vois toimia.

Mä luulen, että vain nämä sarjakirjat (mitä nämä high school sejase -sarjat, witch-sarjat jne) saattavat olla mainitsemasi genren ulkopuolella. Niissä tyttöjenkeskinäinen kilpailu on niin suuressa osassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Randa Abdel-Fattah: Näyttääkö pääni tässä isolta? Ko. kirja kertoo muslimiteinitytöstä, kulttuurien kohtaamisesta, rasismista ja erilaisuudesta. Ja takuulla auttaa omanarvontunteen kohottamisessa ei-muslimeillekin. Samalla nuori saa suvaistevaisuuskasvatusta :)