Lapsi hoidossa, äiti hoitaa kaupunkiasioita?
tästä on varmaan puhuttu aikaisemminkin..
Mutta käyttekö esim ruokakaupassa kun lapsenne on hoidossa tai muualla omilla asioilla. Olen ymmärtänyt, että joidenkin mielestä ei sais. Tunnustan käyneeni. Lapsi oli osapäivähoidossa ja minä osapäivätöissä. Ihanaa kun oli joskus omaa aikaa hetki.
Kommentit (39)
Lapset inhoavat kaupungilla/kaupassa käyntiä ja hoidosta väsyneiden muksujen kanssa on kamalaa lähteä kauppaan. Jos itselläni on lyhyempi päivä, saatan siis hyvinkin hoitaa tällaisia asioita ennen kuin haen lapset. Haen heidän kuitenkin aina neljään mennessä.
käyn kampaajalla, kun lapset hoidossa. Mulla vuorotyö, ja vien usein lapset klo 9 hoitoon iltavuoroon mennessä, niin siihen aamuun jää omaa aikaa.
Sillon tällöin OK ja jos kaupunkiasiat ovat aikaa vieviä pankki ym. asioita joihin ei lasta kannatakkaan ottaa mukaan, niin OK.
Mutta sitä EN tod ymmärrä kun lapsi kiikutetaan hoitoon ja äipällä alkais vaikka vasta iltavuoro (klo 14) ja äiti hyödyntää lapsen hoitopäivän käymällä kampaajalla, kosmetologilla, kaupungilla, ruokaostoksilla tai siivoomalla!!!
Näen punaista sellaisista ihmisistä ja näitähän löytyy nimm. päiväkodissa lastenhoitajana työskennellyt..
Siis lapsen hoitopäiväkin on max 8 h.
Sillon tällöin OK ja jos kaupunkiasiat ovat aikaa vieviä pankki ym. asioita joihin ei lasta kannatakkaan ottaa mukaan, niin OK.
Mutta sitä EN tod ymmärrä kun lapsi kiikutetaan hoitoon ja äipällä alkais vaikka vasta iltavuoro (klo 14) ja äiti hyödyntää lapsen hoitopäivän käymällä kampaajalla, kosmetologilla, kaupungilla, ruokaostoksilla tai siivoomalla!!!
Näen punaista sellaisista ihmisistä ja näitähän löytyy nimm. päiväkodissa lastenhoitajana työskennellyt..
päiväkotiin ei voi viedä lapsia klo 13 vaan pitää viedä viim. klo 11.30 eli lounaalle.
T. sh, joka on edellisessä työpaikassaan mennyt iltavuoroon klo 14.
mutta en näkisi tuossa toimitavassa mitään haittaa, jos lasten hoitopäivät kuitenkin kohtuullisia.
meillä minä teen vuoroa ja mies normia, jos veisin lapset hoitoon klo 9 ja mies hakee ne klo 15.30, niin mun mielestä se ei olisi heille paha, vaikka sitten pitäisinkin omaa aikaa aamulla ennen iltavuoroon menoa.
Mä olen käsittänyt, että ihmiset vie lapset hoitoon, jos tarvitsevat lastenhoitoa, miksi sitä ei sitten saisi käyttää. Aika kaksinaismoralistista mielestäni.
päiväkotiin ei voi viedä lapsia klo 13 vaan pitää viedä viim. klo 11.30 eli lounaalle.
[/quote]
kieltää viemästä vaikka klo 13 hoitoon?? Kyllä meidän päiväkotiin saa tuoda myöhemminkin. Ja joo ollaan auki vain klo17.
Minusta on ihan luonnollista, jos äiti (tai isä) hoitaa asioita lapsen ollessa hoidossa. Tai vaikka siivoo kotona tai lepää! Siis perheitä ja tilanteita on niin monenlaisia, ei se oo niin kauheen mustavalkoista. Itse oon vielä kotiäiti, mies tekee yrittäjänä aamusta iltaan töitä, monesti viikonloppuisinkin. Kohta olen kuitenkin palaamassa töihin. Kauhulla odotan töiden alkua, kun pelkään etten jaksa yksin pyörittää arkea kahden lapsen kanssa. En ole kovin energinen ihminen, muistan miten töistä tullessa (ennen lapsia) ilta meni suurinpiirtein työpäivästä palautumiseen. Luultavasti alan tekemään 4-päiväistä viikkoa ja olen pohtinut, pitäisinkö kuitenkin lapset hoidossa tuona 5.päivänä, että jaksaisin arkea. Sekin kuulemanimukaan on mahdollista.
Mikä selitys tämäkin on?! :O Vie se lapses 11.30 hoitoon, ei tartte kuitenkaan jo 8 tai 9 viedä. Aamupäivän voit puuhailla lapses kanssa rauhassa.
Mikä selitys tämäkin on?! :O Vie se lapses 11.30 hoitoon, ei tartte kuitenkaan jo 8 tai 9 viedä. Aamupäivän voit puuhailla lapses kanssa rauhassa.
No tuskin kyseisen kommentin antanut lastenhoitaja on ollut töissä tällä vuosituhannella. Kaikkiin päiväkoteihin ei voi viedä lapsia miten sattuu.
Perhemme etälapsi tulee jokatoinen perjantai noin klo 16.
Hoitolapseni jumaloivat tätä etälasta, ja aina sillointällöin saatan kysyä josko vanhemmat hakisivat lapsensa vaikka tunnin normaalia myöhemmin, jotta ehtivät leikkiä tämän etälapsen kanssa.
Jos perheillä ei ole mitään muuta menoa, tämä yleensä onnistuukin, ja ihan kehoitan vanhempia ottamaan vaikka torkut, tai käymään rauhassa kaupassa tms.
Teenköhän väärin? Kaikki lapset (ja vanhemmat) tuntuvat kaikinpuolin tyytyväisiltä...
Lapset viihtyy hoidossa heti kun vanhemmat on sulkenut oven takanaan.
Minusta on kummallista että jos vaikka lähtee pekkasille hiukan aikasemmin töistä ei voisi mennä kuntosalille, kampaajalle, tai vaan ikkunaostoksille.
Lapsella mitä luultavammin on kivaa hoidossa ja rutiinit säilyy.
Minua ainakin ihmetyttää miksi lapsi pitää hakea siltä istumalta kun töistä pääsee, ettei nyt vaan ole lapsi yhtään YLIMÄÄRÄSTÄ (vaikka olisi hoidossa sen ajan jos olisit töissä)!!!
Toki, minusta on kerrassaan loistavaa jos vaikka pääsee lähtemään vähän aikasemmin töistä ja hakee lapset ja mennään jonnekin. Mutta silloinkin tarttee taas miettiä onko päiväunet, välipala.. Ei se lapsen hakeminen ehkä olekaan hyvä ihan mihin aikaan sattuu. Ikävää jos jonkun päiväunet keskeytyy jos hakee omansa kesken unien, jos ei ajattele oman lapsen unentarvetta..
Siinä sitten etsii jostain hoitajaa että pääsee laittaan seksikkään permanentin?
-Mun mielestä lapselle on parempi että lapsi kiireettä on hoidossa ja haetaan kun pitääkin hakea. Tai aikasemmin jos ei häiritse päiväunia, tai kiusaa lasta jos jää välipala syömättä ja se saa hepulin kaupassa kun on NÄLKÄ!
Että oikeen oksettavaa... Häh? En ymmärrä? Pitäiskö se lapsi ottaa sinne kampaajalle ja kosmetologille mukaan vai?
Ei taida arvon lastenhoitaja sellaisia harrastaa...
ja molemmissa on sanottu, että 8-16 välisenä aikana voi pitää surutta lapsia hoidossa syystä kuin syystä, mutta iltahoito vaatii erityisiä perusteita. Eli kunhan hoitopäivät ovat kohtuumittaisia eikä hoitajia kuormiteta turhaan (iltavuorossa jne.), niin päiväkotien mukaan on ihan ok käydä asioilla hoitoaikana.
Ja joskus vanhemmille jääkin ihan luppoaikaa, kun työt/opiskelut päättyvät, mutta lapsia ei kuitenkaan voi hakea kesken päiväunien tai aterian. Tosiaan klo 13 ei kyllä voi lasta mielllään viedä hoitoon, kun on päiväkodin päiväuniaika.
Miks siitä voi nähdä punaista? Ihan vilpitön kysymys. Jos hoitaa muut asiat lapsen ollessa hoidossa esim kaupan tai kampaajan. Ei ole lapselta pois vaan sit vanhempi pystyy oleen paremmin läsnä kun ollaan yhdessä. Tarkoitus toki ei ole pitää pitkiä hoitopäiviä. Tädit on kuitenki siellä päiväkodissa.
ap
Siis mun työt on 8-16 virastoaika. En kyllä ehdi hakea klo 16. Sitä aina ihmettelin tyttäreni ollessa päiväkodissa, miten enemmistö lapsista oli sitten 16.15-16.30 haettu kun itse ehdin kaupungista päiväkodille. Viiteen asti hoitajat olivat paikalla. En tiedä minne olisivat vieneet, jos joskus olisin myöhästynyt. (Mies ois toki hakenut..)
Pointti nyt oli kuitenkin, että normaalina päivätyöaikana hoitajien mielestä on ok vanhempien tehdä mitä huvittaa.
Totta kai silloin tällöin voi hoitaa myös omia asioitaan lapsen ollessa hoidossa, kunhan normaalirytmi on ns. välttämättömän mukaan (=lue: vanhempien työajat).
miksi näet punaista kun ihmiset tekee niin kuin laissa on sallittu? Päiväkoti on subjektiivinen oikeus - ei se edellytä töissäkäyntiä.
Ja hyvällä omallatunnolla!