Sain tietää raskaudesta rv17,sitä ennen join&tupakoin
eli sain tietää raskaudesta vasta rv17, olin syönyt minipillereitä koko tuon ajan. lisäksi olin polttanut noin 10 pvässä (lopetin kun sain tietää raskaudesta) ja juonut saunasiidereitä, laseja viiniä useasti. minulle niin kovasti vakuuteltiin että kaikki menee hyvin tuosta huolimatta, että suurin osa syntyy terveenä. EN OLISI VOINUT MITÄÄN ASIALLE. Mutta silti tuntuu niin hemmetin pahalta. olisin tahtonut antaa eri lähtökohdat lapselleni
nyt lapsi 1v6kk ja itkettää. tähän mennessä löydetty astma, atopia ja allergioita laajasti eri ruoka-aineille. samoin puhe on kehittynyt hitaasti, normaalin rajoissa kuitenkin. mitä onkaan tulossa :`( . ahdistus on kova. todella kova. koska tiedän että itse aiheutin tämän. olisi pitänyt tajuta raskaus kipeistä rinnoista (pistin ehkäisyn piikkiin) ja mennä aiemmin lääkäriin :(
Kommentit (10)
johtuvat sinun raskauden aikaisista elintavoistasi. Onko suvussa muuten allergiaa tai esim. lukihäiriöitä ym?
mutta ei atopiaa eikä allergioita. meille tuli koko jättipotti. ja olen kyllä ihan satavarma että johtuu elintavoistani :( . kauhunsekaisin tuntein otin raskausuutisen vastaan, mutta nyt tämä asia vasta musertaakin kun lapsessa alkaa näkyä kaikki yllätysraskautta edeltävät elämäntapani :( . unohtui vielä tuossa aloitusviestissä mainita lääkekuurit: söin buranaa ym. päänsärkyyn levytolkulla, samoin söin yhden antibioottikuurin mitä ei olisi saanut syödä. eli lista on pitkä....
ap
Meillä tyttö on atoopikko, vaikka elin raskausajan tosi terveesti ja kummityttö on astamaatikko, vaikka äitinsä eli superterveesti koko raskausajan. Ja lapsen puheenkehityksestä ei voi vielä 1.5-vuotiaana sanoa mitään, todellakaan kaikilla samanikäisillä ei ole vielä puhetta.
Nauti lapsestasi ja unohda syyllisyys, et voinut asialle yhtään mitään!
Mulla on kaveri, joka tiesi raskaudestaan vasta mennessään synnyttään. Söi pillereitä koko raskauden ja silloin tällöin kävi viihteellä:) Itse näin noin 1 kk ennen hänet ja en olisi koskaan osannut ajatella hänen levan raskaana:)
Lapsi on kehittynyt aivan normaalisti.
Pieniä viivästymisiä voi ollla , varsinkin puheen kanssa ja se ei tarkoita että alkoholilla olisi heti osuutta asiaan.
Oletko puhunut asiasta ja ahdistuksestasi neuvolassa? Mietiti ehkä asiaa liikaa?
Sinun tarvitsisi ehkä keskustella jonkun kanssa.
Tsemppiä!
Sinähän toimut tiedon jälkeen oikein. Et voi toimia toisin, jos et iedä. Et voi syytää itseäsi asioiden väärin tekemisestä, koska et tiennyt raskaudesa.
On paljon naisia, jotka polttavat, juovat ja jopa käyttävät huumeia, vaikka tietävät olevansa raskaana.
Kaikki luettelemasi asiat voisivat olla lapsellasi muutenkin. Et voi tietää miksi ne ovat.
pitää varmaan jutella neuvolassa, asia painaa mieltä kovasti.... vaikka en olisi voinut toisin niin silti harmittaa ihan äärettömästi! ap
tyttö 2v7kk, astma, allergioita ja atooppinen ihottuma todettu. en polttanut tai juonut raskauden aikana.
opit ettei kannata tupakoida missään tapauksessa, eikä viinan kanssa läträtä joka viikonloppu..
Puheenkehityksen hitaus voisi johtua alkoholinkäytöstäsi, mutta voisi se olla muutenkin. Lapsesihan on vielä niin pieni, että tuosta puheesta ei voi vielä sanoa oikeastaan mitään. Yleensä vasta jos lapsi ei kolmen vuoden tietämissä puhu tai puhuu hyvin epäselvästi, aletaan tarkemmin tutkia. Turhaanhan tuota nyt mietit, kun ei asialle mitään voi. Mutta ainahan me äidit huolehditaan.
johtuvat sinun raskauden aikaisista elintavoistasi. Onko suvussa muuten allergiaa tai esim. lukihäiriöitä ym?