Neljännen synnyttäjät, kuinka synnytys mennyt ja mitä kivunlievitystä olette saaneet??
Onko joku saanut epiduraalia?(onko ehtinyt?) Onko synnytys ollut muuten samankaltainen kuin edelliset?
Kommentit (14)
eli ei siinä mitään ehtinyt antaa, en kyllä pyytänytkään. Edellisten synnytysten kestot 19, 6 ja 4 tuntia.
Synnytys käynnistettiin, juuri ehdin saliin vuodeosastolta, ja juuri ehdin myös synnytys "pöydälle", sillä pää jo näkyi, kun olin sinne menossa.
Kalvot pysyivät ehjinä vielä, kun pää oli jo syntynyt, kätilö sanoikin, että meidän lapsi syntyi "huntu päässä".
Mietoa ilokaasua/happea ehdin muutaman kerran hönkäistä, siinä mun kivunlievitys =)
Nopeaa oli, vointi hyvä sen jälkeen, olisin voinut omasta mielestä heti lähteä vauvan kanssa kotiin. Loppujen lopuksi oltiin sairaalassa viikko, kun vauvalla oli bilirubiinit koholla.
Käynnistettiinkö sulla Cytotecillä vai kalvojen puhkaisulla?
Kun mulle just sanoi synnytyslääkäri että monisynnyttäjillä ei missään tapauksessa pidä käyttää Cytoteciä kun se voi aiheuttaa liian rajut supistukset tai syöksysynnytyksen...
Synnytys käynnistettiin, juuri ehdin saliin vuodeosastolta, ja juuri ehdin myös synnytys "pöydälle", sillä pää jo näkyi, kun olin sinne menossa.
Toisin kävi. Sairaalaan päästyäni ei kätilö voinut enää tarjota muuta kuin ilokaasua, josta ei ollut mitään "iloa". Pyysin edes nuijanukutusta...
Synnytys oli muuten samanlainen kuin edelliset, mutta imukuppia ei tällä kertaa jouduttu käyttämään, vaikka lääkäri sitä jo valmisteli... 4555 grammanen oli vauva.
Synnytys sujui mallikkaasti enkä tarvinnut kivunlievitystä ollenkaan. Synnytys oli huomattavasti nopeampi kuin edelliset.
Eka synnytys oli käynnistynyt aikanaan supistuksilla, eteni oppikirjaimaisesti ja kesti n. 7t + ponnistusvaihe 10min.
Toinen ja kolmas synnytys keskenään ihan samanlaisia; käynnistyivät vesien menolla ja siitä n. 12t päästä syntyi vauvat imukupilla ulosautettuina. Ekalla kerralla siksi, koska sydänäänet romahtivat (napanuora 2x kaulanympäri) ja toisella kerralla siksi, koska vauva oli vaan liian iso että olisin jaksanut hänet työntää maailmaan (4520g!)
Neljäs synnytys alkoi supistuksilla 23 aikaan. Kahden tunnin päästä lähdin sairaalaan, jossa kerkesin juuri vaihtaa sairaalanvaatteet ja tutkimus"pöydälle", kun tunsin kauhean kivun ja mulla lähti taju. Seuraavan kerran heräsin heräämöstä, jossa ihana kätilö kertoi, että minulle oli tehty hätäsektio, koska istukka oli irronnut kokonaan ja olin menettänyt vaarallisen paljon verta. Vauva oli tuolloin teholla, oli syntynyt 2 pisteen vauvana. Kärsi hapenpuutteesta, mutta on kuitenkin ns. terve. Tulevaisuus näyttää, että jättikö synnytys häneen mitään pyviä jälkiä.
Viideskin lapsi olisi joskus haaveissa ollut, mutten enää tiedä uskallanko..
Olisi sen kerennyt, mutta kun ei ne jostain syystä sitä mielellään anna. Kokeilivat eka sitä kohdunsuulle laitettavaa puudutetta ja se auttoi, niin en tarvinnut epiduraalia. Synnytys kesti 6 tuntia siitä kun supistukset alkoi lapsen syntymään. Minulla on aina alkaneet synnytyssupistukset heti alkuun alle 5min välein ja niistä ei ole voinut erehtyä. Avautumisvaihe on aina ollut pitkä. Esikoisen synnyts kesti 23 tuntia, niin että tuo 6 tuntia tuntui menevän kuin siivillä.
Samankaltaisia on kaikki synnytkset olleet vain ajallisesti lyhyempiä ja kivullisestikin ehkä joka kerta lievempiä. Ekassa repesin ponnistusvaiheessa pahasti, mutta seuraavissa synnytyksissä ei ole tullut naarmuakaan ja ponnistusvaiheet olleet aina tosi nopeita.
muistutti mulla ensimmäistä synnytystä. Kakkonen ja kolmonen syntyivät aikanaan jotenkin sutjakammin. Kolmosen ja nelosen välillä mulla oli 9 vuotta joten ehkä sillä oli vaikutusta. Muistutti siis sillä tavalla ensimmäistä että avautumisvaihe eteni tosi verkkaisesti. Koko yö meni suihkun ja aqua-rakkuloiden avulla, jonkun piikinkin sain ilman apua. Mies vannoi menevänsä vasektomiaan (menikin sitten). Aamusella sain ilokaasua ja spinaalin, joka oli ihana helpotus joskin lyhytaikainen. Synnytystä vauhditettiin tipalla ja aika nopeasti yli 4 kg tyttö syöksyi maailmaan aika lailla ponnistamatta. Yksilöllisiä juttujahan nämä ovat, ettei välttämättä ole nopeampi kuin kolmas.
kesto oli alusta loppuun 42 minuuttia joten kivunlievitystä ei ehditty antamaan. Helposti meni ja toipuminen oli yhtä nopeaa kuin itse synnytyskin. Edelliset synnytykset 10h ensimmäinen ja 2-3 reilun tunnin.
olin kyllä kipeä, mutta mitään puudutteita ei ehtinyt enää saamaan.
Alkoi lapsivesien lirahtelulla ja siitä 17h kuluttua alkoivat ensimmäiset supistukset. Synnytys kesti 1h40min. Olen synnyttänyt kaikki edellisetkin nopeasti ja luomuna, joten halusin tämän neljännenkin ilman kivunlievitystä.
Ihmettelen vain teitä, jotka sanotte, ettei puudutusta ehditty antaa kun syntyi niin nopeaa.
Onko puudutus joku itseisarvo. Itse ainakin ajattelen, etten tarvinnut puudutusta, eikä niin, että sitä ei ehditty antaa. Aivan kuin olisin menettänyt jotain.
En mää kyllä ole muissakaan synnytyksissä puudutuksia tarvinnut, enkä ilokaasua. Aika helppoja ovat olleet.
Lapset syntyny -95, -97, 04 ja-08. Tämä viimeisin oli kaikkein vaikein ja kesti pitkään, n. 13h. Ainoa mikä alkoi supistuksilla.
Kivunlievityksinä oli aqua-rakkulat, ihan kauheet enkä antanutkaan laittaa kaikkia. Kohdunkaulanpuudute oli aah niin ihana, mutta lyhyt kestoinen.
Synnytys ei edennyt ja jouduttiin puhkasemaan kalvot ja vauhdittamaan synnytystä kun kesti niin kauan. Siitäpä syystä jää lapsilukumme tähän.
mutta epiduraalista sen verran että varsinkin nopeille uudelleensynnyttäjille spinaali on parempi vaihtoehto. Se laitetaan kertapistolla, sen voi laittaa vielä myöhäisessäkin synnytyksen vaiheessa ja vaikutus alkaa minuutin-kahden kuluessa.
Itsellä joka synnytyksen myötä kesto puolittunut edelliseen verrattuna, kolmonen syntyi 5 tunnissa joten jänskättää miten käy tämän nelosen kanssa...