Pelottaa, että olen tekemässä suuren virheen - rakentamisesta
Teittepä kumman ratkaisun vaan, kumpikin voi olla yhtä oikea tai väärä. Erilainen vain. Kummassakin on puolensa.
Kommentit (7)
On hyvä, jos lapsille on kavereita lähitaloissa, mutta harrastuksiin kyllä pääsee kauempaakin (mutta harrastusten pitää kyllä alkaa tarpeeksi myöhään niin että kotona ehtii hetken olla ja syödä ennen kuin taas lähdetään). Eikä harrastuksia tarvitse olla alvariinsa. Saatte mahdollisesti vielä naapurivanhempien kanssa sovittua yhteisistä harrastuksista ja yhteisistä kyydeistä - mikäs sen kätevämpää.
Me asumme myös kaukana keskuksista, matkaa lähimpään on kahdeksan kilometriä. Meillä ei ole mitään ongelmia ollut asioiden hoitamisessa, sillä luontevasti tulee kaupassa ja kirjastossa käynnit hoidettua työmatkoilla.
Nimenomaan on totta, että kummassakin on puolensa. Eikä tosiaan harrastuksissa juosta joka päivä. Olemme myös aikaisemmin asuneet siten, että kylälle on matkaa 8 km.
Tämä saattaa tietenkin olla viime hetken paniikkia liittyen rakentamiseen. Huh.
Joo, turha panikoida nyt. Jos ratkaisu parin vuoden kuluttua tuntuu väärältä, myykää talo ja muuttakaa lähemmäs keskustaa. Autoa tulette tarvitsemaan että lapset pääsee esim. koulukavereille ja harrastuksiin. Nauttikaa omasta rauhasta ja isosta pihasta. Pyytäkää usein lasten ystäviä teille leikkimään.
Jos paikka on kuitenkin noin kaunis ja hieno ja vielä muitakin nuoria perheitä naapurissa! Varmasti kestätte kuskailut, ja tosiaan ehkä voitte vuorotellen viedä lapsia. 10 km on kuitenkin vielä aika lyhyt matka:).
Eri asia on jos rakentaisitte jonnekin jossa ei edes lapsilla leikkiseuraa (eikä teilläkään).
Me asuimme aikaisemmin 20 km palveluista ja vielä paikalla jossa minulla tai lapsilla ei ollut KETÄÄN / MITÄÄN seuraa! Lisäksi paikan luonto oli rumaa ja vieressä meni valtatie, joka häiritsi melullaan eikä siinä voinut edes pyöräillä lasten kanssa. Olisin hyvin voinut kestää kuskailut sun muut jos paikka olisi ollut hieno, olis voinut lähteä pyörälenkeille ja lapset ois voinut mennä kävellen jonkun kaverin luo.
Varmasti tuo ahdistus juontaa rakentamisen aloittamisestakin juurensa. Rakentaminen on sen verran iso projekti että siinä voi muutenkin alkaa ahdistaa. Ainakin mulla... On niin paljon pelissä!
Lapsi ei voi pyöräillä, koska on tällä hetkellä niin pieni ja tie on tosi vaarallinen ja kapea.
Olen tänne aiemminkin kirjoittanut asiasta. Kyse on siitä, että olemme rakentamassa 10 km päähän lähimmästä kylästä. Paikka sijaitsee järvenrannalla kauniilla paikalla ja naapurissa on muita lapsiperheitä 2 talossa, myöhemmin vielä 3. talossa. Lapsia alueella tulisi olemaan noin 8.
Pohjatyöt alkavat 3 viikon päästä, mutta nyt pelkään että olemme tekemässä hirveän virheen. Meidän olisi mahdollista rakentaa myös kylälle, mutta tontti ei olisi läheskään niin hieno ja iso. Kylälle rakentamista puoltaisi harrastusmahdollisuuksien läheisyys ja se että lapsi voisi itse pyöräillä harrastuksiin, joten ajaminen vähenisi radikaalisti.
Toisessa paikassa paikka on hieno, kalastus- ja muut erämahdollisuudet ovat vieressä, toisenlainen elämä mahdollista.
Rakentamisen lähetessä olen ihan sekaisin näissä asioissa. Pelottaa, että ratkaisu on väärä, vaikka paljon olemmekin puntaroineet tätä.