Oma äiti ärsyttää
Sopivasti näin äitienpäivän alla...
Äitini on melkoinen marttyyriluonne, kaipaisi kruununsa kiillottamista joka välissä. Tekee "pyyteettömästi" jotain ja sitten ihan naama norsunvitulla, jos ei tajuta tarpeeksi kiittää. Olettaa myös, että autetaan aina joka asiassa, jos vain suinkin mahdollista. No joo, autetaan toki jos voidaan, mutta viimeksi kun olisi pitänyt auttaa, niin oltiin koko perhe oksennustaudissa. Vetihän mamma siitä herneet nenään, kun ei tultukaan. Tai ei ehkä siitä vielä, mutta samaan aikaan oli hänen synttärit ja sen mahataudin takia en päässyt kauppaan eikä lapsetkaan mitään askarrelleet siihen hätään, tarkoitus oli sitten laittaa jälkikäteen muistaminen menemään. Siitäkin meni maku, kun äiti soitti tavanomaiseen "ette sitten muistaneet"-tyliinsä.
Ok, tästä jo jotenkin olen päässyt yli, niin eiköhän tänään taas puhelin soi ja äiti syyttelee minua rivien välistä sellaisesta asiasta, jolle en mitään voi. Käyttäytyy taas tuttuun tyyliinsä "minullehan tästä koituu ongelmia" (vaikka tilanne on se, että hän voisi noilta ongelmilta välttyä siirtämällä vastuun sille, jolle se kuuluu, mutta eihän marttyyrit näin tee!). Kyllä meni hyvin alkanut päivä pilalle. Laukussa on eilen työllä ja tuskalla väkerretyt äitienpäiväkortit, tekisi mieli repiä.
Äiti on melkoisen "herkkä" luonne, tasapainoton itsensä kanssa. Itsetunto nollassa. Ei siis puhettakaan, että voisin suoraan sanoa, että oot tosi v.mäinen mulle, lopeta tuo. Saisi vähintään hermoromahduksen tai tekisi itsarin. Eli pitäisi kohdella silkkihansikkain, mutta ei vaan jaksaisi aina ottaa sitä paskaa niskaan.
Oli jo 45-vuotiaana lähellä kuolemaa omasta mielestään, vaikkei mitään sairautta ollut todettukaan. Ja on koko ajan "sairas" jostain. No, verenpainetta hänellä on kyllä, mutta sitäkin olisi vähemmän, jos hän ei dokaisi pari-kolme päivää viikossa.
Äitini ei osaa sanoa mitään suoraan, vaan aina rivien välistä huomaa, kuinka huonosti häntä on jatkuvasti kohdeltu (tietäisittepä, miten mieheni kanssa häntä paapotaan). Ja hän raukka on joutunut elämään huonossa avioliitossa lähes 50 vuotta. JOUTUNUT, kuka on pakottanut. Ja aina, joka lausesssa hän mollii isääni - se on rasittavaa kuultavaa. Ja muutenkin KAIKKI muut ihmiset ovat typeriä, tyhmiä, idiootteja. Hänen tapansa toimia on ainoa oikea, oli kyse vaikka ikkunan pesusta. Tai kaalilaatikon teosta. Pilkallinen nauru seuraa toisin tekeviä :(
Ja jos hänen käytöstään arvostelisi - vaikka kuinka nätisti- pääsisi helvetti valloilleen. Sen marttyyrin kruunulla ei olisi mittaa!!! Ja arvatkaapa mitä, olen yli nelikymppinen, ja kestän tätä yhä vaan.....