Tuli kutsu kesähäihin, mutta mä en tajua mitään pukeutumisesta, saati häistä... Apua!
En ole ollut häissä kun lapsena viimeksi, enkä muutenkaan missään tilaisuuksissa (paitsi hautajaisissa). En myöskään tajua pukeutumisesta tai ulkonäköasioista mitään, itse kuljen aina samoissa mustissa vaatteissani... Etikettikin on vähän hakusessa. Tahtoisiko joku auttaa pönttöpäätä?
Googlaamalla sain jotain selville, mutta kysymyksiä on mielessä. Kun kutsussa pyydetään pukeutumaan pukuun, niin saanko laittaa hameen vai pitääkö olla mekko/housupuku? Entä miten lapset voisi pukea? Meillä on kaksi poikaa, 3-v ja vauva.
Sitten vähän nolo kysymys... Kun olen jonkun verran lihava (varsinkin vatsasta), niin minkä mallinen mekko/hame/vaatetus olisi hyvä? Olen oikeasti ihan avuton näissä jutuissa... Jos jollain olisi ehdottaa vaikka kuvia tai jotain sivua, josta saisi pukeutumisvinkkejä?
Mitähän muuta vielä oli... Ihmeissäni olen. :)
Kommentit (3)
Hyvä idea tuo Sokoksen palvelu, myös pienemmissä liikkeissä autetaan mielellään.
Jos on pyydetty pukua, olisi naiselle juhlava mekko / housuasu tosiaan paikallaan, eikä kesällä tosiaan kokomusta (eikä tietenkään valkoinen).
Jos olet pyöreä, vältä ainakin villejä printtikuvioita, röyhelöitä ja muuta kankaan kertymää vyötärön seutuvilla.
Hame & pusero olisi soveltuva, jos ovat selvästi yhteenkuuluvat.
Hattu ei ole välttämätön, mutta jos tykkäät hatuista, se on myös näyttävä (ja vie huomion vatsanseudulta). Kysy kuitenkin tutuilta, aikooko joku muukin käyttää hattua. Jos olet ainoa, ei ehkä tunnu niin kivalta.
Paras varmaan olisi linjakas, muotoon ommeltu mekko & jakku -asu (tai mekko ja hartiahuivi/pashmina) jotain sinulle sopivaa väriä. Korosta parhaita puoliasi! Jos sattuu olemaan sirot nilkat, näytä ne! Tai jos on sopivasti rintava, kaunis muotoiltu pääntie näyttää hyvältä. Tai jos käsivartesi ovat kauniit, ota hihaton asu + huivi.
Pojille kauluspaidat ja siistimmät housut / lappuhaalarit. Vauvalle saattaisi olla kätevämpi joku söpö yksiosainen "haalari"-tyyppinen (ja varavaate mukaan... aina kuitenkin puklaa tai kakkaa läpi juhlavaatteen....) .
Jos pukeudut aina mustaan, niin mikään kukkaunelma ei varmaan sovi sinulle. Hanki hillitynvärinen pitkä juhlavasta materiaalista oleva mekko (ei kokomustaa tai kokovalkoista) ja värikkäämpi pashmina olkapäiden suojaksi kirkkoon. Jalkaan ohuet juhlasukkikset ja juhlakengät (mieluiten tietysti korkkarit). Harjoittele kampausta etukäteen tai käy kampaajalla. (Kampaus on tärkeä ja juhlava meikki tietysti myös) Ylös nostettu kampaus on juhlavin. Panosta suuriin ja näyttäviin koruihin. Rippilahjaksi saadut pikkukorut voit unohtaa. Miehelle puku ja valkoinen paita ja solmio, joka sopii sun väreihin. 3-vuotiaalle kauluspaita ja siistit housut ja juhlakengät. Vauvalle joku hillitynvärinen ja siisti asu.
Sieltä varmasti kannattaa kysäistä, eivätköhän he tiedä miten pukeutua.
Itse en ikävä kyllä tiedä suomalaisista häistä mitään enkä varsinkaan sellaisista oikein hienoista;-)
Minäkin olen aika pulskassa kunnossa ja vielä lyhyt, pidän yleensä muotoonleikattuja (muttei kireitä) yläosia, ei liian pitkiä eikä siis liian väljiäkään, silloin näyttää ihan jättipaksulta.