Uskovaiset.. Jumalan sukupuolesta
Onko suurikin synti, jos ajattelee Jumalan feminiininä? Ajatus taivaallisesta äidistä herättää minussa rauhan ja hyvän olon tunteen. Toisin kuin taivaallinen isä. Johtuneeko siitä, että maanpäällinen isä on lähinnä ollut läsnä elämässäni pelkoa aiheuttaen.
Kommentit (8)
Jumala ei ole mitään sukupuolta. Raamatussa kuvataan Jumalaa isänä, ja mikäli oma isäsuhde on hyvä, tämä kuvaus on varmasti ihan käyttökelpoinen. Myös äidillisiä tunteita Raamatussa kuvataan Jumalalle. Mutta mitään kovin feminististä feminiinistä naiskuvaa minusta Raamatun Jumalaan ei voi sovittaa, kyllä Jumala on miehenkin omaksi kuvakseen luonut.
Itse ortodoksina kohdistan usein rukoukseni nimenomaan Jumalanäidille, koska minustakin ajatus taivaallisesta äidistä on lohdullinen ja hän on henkilönä helpiosti lähestyttävä. Mutta miksei Jumalaakin voi ajatella feminiininä, jos se auttaa keskittymään rukoukseen.
Mun mielestä Jumala ei ole mies eikä nainen. Jumala on luomakunnan, universumin, ulkopuolella eikä osa sitä. Siten Jumalaa ei voi määritellä luomakunnan määritelmien mukaan. Jumala On.
menee muuten aivan pää sekaisin, kun rupeaa miettimään Jumalan olemusta.
Onko se vain ilmaa? vai mitä tuo Pyhä Henki oikein on?
Jumala on isä ja äiti, luoja ja synnyttäjä.
Jumala ei ole materiaa, vaan enemmänkin niin kuin Totuus. Tai rakkaus. Kukaan ei ole nähnyt sitä, eikä pysty sitä millään mittareilla osoittamaan. Se vain on. Niin kuin Jumala itsensä määrittää Raamatussa: Olen se mikä olen. Jumala on kehäpäätelmä, alku ja loppu, ainoa kiinnekohta, ainoa mikä ei ole olemassa vain suhteessa johonkin muuhun, alkusyy...
Jumalaa ei kannata liikaa ajatella, koska Häntä ei pysty järjellä tavoittamaan.
menee muuten aivan pää sekaisin, kun rupeaa miettimään Jumalan olemusta.
Onko se vain ilmaa? vai mitä tuo Pyhä Henki oikein on?
noin siis teologian mukaan. Hänet on esitetty ihmisille Isänä, Poikana ja pyhänä Henkenä, koska patriarkaalisessa maailmassa isää on pidetty tärkeämpänä ja vallaltaan suurempana kuin äitiä. Ja koska kolminaisuudessakin on jo tarpeeksi ihmettelemistä, olisi kai ihan turha sotkea mielikuvia vielä yhdistetyillä vanhemmillakin. Mutta siis ei Jumalalla ole sukupuolta. Tai oikeastaan Jumalaan sisältyvät kaikki sukupuolet, koska muutenhan hän ei voisi olla täydellinen.