APUA! Miten herkästi karies/reiät tarttuu? :(
Lapseni (1v) sai tänään käsiinsä ystäväni pillimehun josta siis ystäväni oli jo juonut... Ja nappasi pillin suuhunsa ja imi mehua. Tiedän että olen varmasti liian neuroottinen, mutta nyt en osaa ajatella mitään muuta, kuin että saiko lapsi nyt kariesbakteerin suuhunsa :( Itse olen olllut aivan kamalan varovainen, ettei lapsi vaan ole saanut esim. meidän vanhempien käyttämiä lusikoita tms. käsiinsä ja siitä suuhunsa...
Onko kellään tietoa miten herkästi bakteeri tarttuu?
nim. hysteerinen äiti
Kommentit (4)
Meidän 2 v on harrastanut tämmöistä että nappailee pöydästä toisten (etenkin kylässä olevien vieraiden) käytettyjäö lusikoita suuhunsa, juo toisten mukeista, menee kylppäriin ja tunkee suuhunsa kenen tahansa hammasharjan jne.
2-vuotistarkastuksen yhteydessä otettiin karies-näyte ja olin ihan 100-varma että pojalla on kariesbakteeri mutta eipä vain ollut...hoitaja sanoi jo kun epäilin olevani aika varma tästä asiasta, että itseasiassa se ei kovin herkästi tartu, bakteeri kuolee aika nopeaa huoneenlämmössä.
myös sillä on todettu olevan merkitystä missä vaiheessa bakteerin saa. ELi mitä nuorempana karies-tartunta tulee, sitä tehokkaammin hampaat reikiintyy. Että kyllä se on ihan tärkeää varjella sitä taaperoa saamasta tuota karies-bakteeria. Aina se hoitaminenkaan ei estä reikiä etenkin jos hammasluusto on reikiintymiseen taipuvainen.
Mukava kuulla, ettei ole kovin herkästi tarttuva!
ap
Meidän 2 v on harrastanut tämmöistä että nappailee pöydästä toisten (etenkin kylässä olevien vieraiden) käytettyjäö lusikoita suuhunsa, juo toisten mukeista, menee kylppäriin ja tunkee suuhunsa kenen tahansa hammasharjan jne.
2-vuotistarkastuksen yhteydessä otettiin karies-näyte ja olin ihan 100-varma että pojalla on kariesbakteeri mutta eipä vain ollut...hoitaja sanoi jo kun epäilin olevani aika varma tästä asiasta, että itseasiassa se ei kovin herkästi tartu, bakteeri kuolee aika nopeaa huoneenlämmössä.
Karies-bakteeri ei tarkoita että reikiä tulee vaikka se olisi! Se on kuule ihan sama onko sitä bakteeria vai ei jos hampaita hoidetaan!
Kariesta aiheuttaa muuten muutkin bakteerit kuin streptococcus mutans. Samoin nämä bakteerit tarttuvat myös myöhemmin. Esimerkiksi Streptococcus mutans on 12-vuotiaista 57%:lla mutta 17-vuotiaista jo lähes 80%:lla. Tarttuu erityisen hyvin aina kun tulee uusia hampaita. Siksi esim. juuri teini-iässä moni sen saakin kun takahampaat tulevat ja samalla harrastetaan mm. suutelua.
Aiotko koko lapsesi elämän varjella häntä ettei vaan suuhunsa laita mitään mitä on muut voineet nuolla tai ei suutele kenenkään kanssa?