Mainitaanko Raamatussa oikeasti Jumalan ÄITI?
Kommentit (19)
Jumalanäiti, mater dei, on neitsyt Marian kunnioittava nimi, jota alettiin käyttää ensimmäisillä kristillisillä vuosisadoilla.
Kiitos korjauksesta, niin tosiaan mainitaankin.
t: se, joka aikaisemmin väitti, ettei mainita
Ilmestys:21:6 Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu
Raamatussa Elisabet huudahtaa: "Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni?" (Luuk. 1:43)
Herra- sanalla viitataan Raamatussa Jumalaan.
MUTTA yleensä kahta, eli Jumalaa ja Jeesusta.
esim näin:
Herra sanoi minun Herralleni: "Istu Minun oikealle puolelleni, kunnes Minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".
tässä puhutaan siis kahdesta eri herrasta.
Ja Luukkaan evankeliumi käyttää "Herra"-sanaa ainoastaan heistä. Minulle on aika yksiselitteistä, että Jeesuksen äitinä Maria on myös Jumalanäiti.
vaan ihan koko kristikunta!
ortodoksien teologia on niin sekavaa, ettei siitä ota selvää. Protestantteja ei silloin tietysti ollut, mutta monet heistä ovat ainakin luopuneet tämmöisestä teologiasta jälkeenpäin.
eli siitä, oliko Jeesus Jumala (osa kolminaisuudesta) jo lapsena vai ei. Katoliset tulivat joskus keskiajan kuluessa siihen tulokseen, että oli se Jumala ihan sikiämisestään asti. Silloin myös Mariasta tuli Jumalan äiti, Mater Dei.
Ainakin mä sen olen näin käsittänyt.
Kun taas kristityille Jeesus on aikojen alusta ollut olemassa ilman luomista ja siinä on vinha ero.
uskonnoista, niissä oli kaikille jumalille sukupuoli ja oltiin aviossa
keskenään ja lapsia oli. MUtta Raamattussa ei puhuta jumalan sukupuolsta, koska Jumalalla EI OLE sukupuolta. Jumala on luomakunnan alku ja loppu, ensimmäinen ja viimmeinen. Jeesus on jumalan poika, ainosyntyinen ja luotu, jumalallinen mutta ei jumala.
Annaa ei kuitenkaan mainita raamatussa.
että jos oikeasti haluaa tietää kannattaa käyttää jotain Raamattu- tai kai lähinnä Uusi testamentti-hakua ja tarkístaa, täältä ei mitään oikeaa tietoa saa kun uskoon, uskontoon ja Raamattuun liittyvät kysymykset herättää usein niin kiihkeitä intohimoja ... ;-)
Kristityillehän Jeesus nimenomaan on Jumala, eikä luotu vaan "syntynyt aikojen alussa, tosi Jumala tosi Jumalasta".
uskonnoista, niissä oli kaikille jumalille sukupuoli ja oltiin aviossa
keskenään ja lapsia oli. MUtta Raamattussa ei puhuta jumalan sukupuolsta, koska Jumalalla EI OLE sukupuolta. Jumala on luomakunnan alku ja loppu, ensimmäinen ja viimmeinen. Jeesus on jumalan poika, ainosyntyinen ja luotu, jumalallinen mutta ei jumala.
kirkolliskokouksessa 400-luvulla, mutta sitä aikaisemminkin se oli yleisessä käytössä. Nimitys on siis yhteisen kirkon ajalta, eikä yksinomaan katoliselle teologialle ominainen. Sehän liittyy siihen mitä Jeesuksesta ajatellaan ja kun me kaikki kristityt uskomme, että Jeesus=Jumala, Maria on meille Jumalan äiti,olimme siten katolisia, ortodokseja tai protestantteja.
Ainakin mä sen olen näin käsittänyt.
Sen sijaan siellä puhutaan jo ihan alussa alkuperäiskielisissä teksteissä (VT siis) useista jumalista.