*** ELOKUISET LEIJONANPENNUT VIIKOLLA 19 ***
Kommentit (41)
Hei!
Kestovaipoista ajattelin vielä tulla ajatuksiani jakamaan. Totta on, että kokeillessa ja itselle sopivaa mallia etsiessä voi mennä rahaa hukkaan, mutta jos vaippoja ostaa kokeeksi käytettyinä esim. huuto.netistä tai jostain muualta, niin ei niin paljoa sitä kulua tule. Toisekseen kestovaipoilla on tosi hyvä jälleenmyyntiarvo, joten ne itselle sopimattomat voi myydä edelleen, tavan kirppareillakin myynti on taattu. Jostain paikoista on myös mahdollista vuokrata kokeeksi erilaisia kestoja ja tuota on moni kehunut.
Itse olen nyt pojalla käyttänyt fuzzi bunz vaippoja lisäämällä imuja niiden omien inserttien lisäksi. Käytössä on ollut myöt imse vimsen flanelliset vaipat, sekä uudenmalliset että vanhat ja ne on olleet yllättävän hyviä ns. koko vaippaiän vaippoja. Noissahan ihan pienelle joutuu reunaa taittamaan, mutta me ollaan oltu tyytyväisiä. Sitten on ollut käytössä snapit ja joitakin muita malleja, mitä olen käytettyinä. Lisäimuina olen tosiaan käyttänyt paljon hamppuisia imuja ja pojan kanssa ollaan kestoiltu siitä lähtien, kun napatynkä irtosi. Myös reissussa ja öisin kestoillaan.
Fuzziet ja muut taskuvaipat ei erillistä kuorta tarvitse kuten imsevimse tai jokin muu sisävaippa. Taskuvaipat on ainakin meillä auttaneet myös miestä ja mummoa onnistumaan kestojen kanssa.
Vaippojen pesu ei minusta ole mitenkään työlästä, kakkavaipat säilytän kannellisessa sankossa ja veteen lisään tilkan etikkaa. Pesen vaippoja parin päivän välein eikä hajuhaittaa minusta esiinny muulloin kun vaippoja koneeseen laittaessa. Välillä pesen vaipat 90 asteessa, pääsääntöisesti kuitenkin 60 asteessa.
Tässäpäs pari linkkiä asiasta kiinnostuneilla:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php
http://www.kestovaippainfo.fi/
http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/vaippalainaamo-pks.php
Sivuilta sitten löytyy tietoa enemmän ja linkkejäkin on siellä tarjolla.
Suosittelen lämpimästi kaikkia joita asia edes hieman kiinnostaa kokeilemaan. Itse olin poikaa odottaessani, ettei kestoilu ole meidän juttu. Kuitenkin työkaverini (miespuolinen) ylipuhui minut kokeilemaan ja kauppasi minulle muutamat vaipat kokeiluun ja niinhän siinä kävi, että kestoilu vei minutkin mukanaan :)
Anne-Mari
ja pakko heti laittaa iso kiitos Anne-Marille vaippa-infosta! Mä innostuin nyt kovasti tosta vaippojen lainausjutusta, kuulostaa kyllä todella halvalta ja helpolta tavalta kokeilla ja etsiä niitä meille sopivia vaippoja. Ihan varmasti kokeillaan kunhan toukka saapuu :)
Palailen taas kun on enempi aikaa, varmaankin huomenissa nla-lääkärin jälkeen, heippa kaikille!
-Nala ja Peetu rv 26+5-
Palailin tossa TYKS:stä tänään puolen päivän jälkeen.Soitin eilen synnärille, ku mulla oli la iltapäivästä tullut hiukan kirkasta vuotoa ja vielä sama juttu la-su yönä.Synnärillä sanoivat, et sinne näyttämään ku vois olla lapsiveden menoa.Kylmä rinki takapuolen alla sinne eilen miehen kanssa mentiin.Lääkäri katto ultralla vesseliä (paino huimat 785 g),lapsivettä oli riittävästi,mutta tikkukoe näytti plussaa lapsivedelle.Mut sit se joku prom-testi olikin negatiivinen.Aika ristiriitaista.Lääkäri oli sitä mieltä, et osastolle vaan ja kortisonipiikit annetaan vauvan keuhkoja ajatellen.No sen verran sain tietää, et jos olis ns.korkea vedenmeno,niin vois päästä tästä säikähdyksellä.Reikä kalvoissa vois mennä itsestään umpeen,mut jos kalvot pullistuis alhaalla ja reikä siellä ois menoa sitten!
No mä makoilin osastolla ja nukuin huonosti viime yön,valvoin ja luin puoli kahdesta puoli viiteen.Aamupäivällä sit lääkäri tsekkas taas ja ultralla oli hyvin lapsivettä ja pojalla hyvät sykkeet.Tulehdusarvot oli hyvät eikä mulla tullut terveyssiteeseen mitään koko sairaalassaoloajan aikana,joten pääsin kotiin auttamaan miestä muutto-,ym.pakkaushommissa.Meillä muuttopäivä huomenna.Hohhoijaa mikä urakka siitäkin taas tulee.Mä sit vaan toimin muonittajana porukalle.
Muuten mulla masussa kaikki hyvin:vauva on melskannut koko eilisen ja tänkin päivän niin mahottomasti, et asentokin oli sairaalassa vaihtunut ultrien mukaan eilisestä rt:stä tämänpäiväiseen perätilaan!Et sillai.
Oliks se uusioäiti niistä kestovaipoista laittanut linkkejä ja juttuja.Ihan hyviä vinkkejä mulle nyt ainakin, ku oon muutenkin kallistumassa siihen kestoiluun.Mut ensiks kyllä vaippalainaamosta aion niitä sitten vuokrata.
Kaikille hyvää viikon jatkoa ja kasvatellaan taas itseämme viikko lisää.
T:Maria ja vesseli 25+3
Maria-S: Hui kun kuuulostaa pelottavalta tuo sinun sairaalareissusi... onneksi kaikki näyttäis nyt olevan kuitenkin ihan hyvin!
Mä olen koko illan tutkinut tuota kestoilu-asiaa ja päätin aloittaa (ja jatkaa myös siis jos hyvin käy) vaippailun bumgeniuksen yhden koon taskuvaipoilla kun on ihan hirveesti kehuttu ja kuulostaa ja näyttää helppokäyttöisiltä. Vitsi mä niin intoilen nyt taas kaikesta, jopa niistä vaipanvaihdoista ;D
Eilinen meni sektiotarinoita lueskellessa ja tänään vaippoihin tutustuessa. Mitäs kivaa tutkittavaa sitä huomiselle keksiskään? :) Jepa jepa, tämä tyty suuntaa suihkuun ja tutimaan, aamulla se ihka eka neuvolalääkäri. (Hassua kyllä, ettei ole aiemmin ollut kun viikkoja on huomenna jo päivää vajaa 27, mutta eipä sen niin väliä. Mua on kyllä senkin edestä tutkittu kättärillä :D)
Hyvää yötä! :)
Hui, kun pelottavaa Maria, onneksi kaikki kuitenkin on hyvin:)
Itsellä ollut vähän kirjoitustaukoa, kun olen ollut vähän alamaissa: kaverin esikoinen kuoli laskettuna päivänä kohtuun, eikä mitään vikaa löytynyt. Huoh! Ikävää, eikä oikein osaa itse mitään asiaan sanoa.
Oltiin miehen kanssa Ikeassa ostoksilla koko päivä ja tavaraa tuli hankittua ihan tuhottomasti: kolmen vaatehuoneen sisustus ja lapsille hyllyt. Kiva, kun meilläkin muutto lähestyy ehkä jo päästään kamoja raijaamaan äitienpäivänä. Sitä ennen pitis vielä ainakin loppusiivousta pystyä tekemään...
Mulla torstaina sokerirasitus ja ajatuskin siitä kammoksuttaa piikkikammoista. Mulle on myös tullut kutinaa jalkapohjiin ja kämmeniin ja kävin jo senkin takia maksa-arvo kokeissa, mutta onneksi mitään ei löytynyt.
No nyt alkoi toinen erä jääkiekossa, joten Suomea kannustamaan ja grillimakkaraa syömään!!
t.äiti04ja07, rv 25+2
Kyllä tää pelottavaa on vieläkin ja taas olen yöllä hereillä.Menen kyllä vielä tonne sängynpohjalle yrittämään pariksi tunniksi kun silmät rupeavat tarpeeksi painamaan.Mies tuolla kuorsaa niin, että kuuluu tänne olkkarin sohvalle.Hyvä,kun nukkuu nyt sikeästi että jaksaa sitten tänään hoitaa muuttohommat.
Kyllä mä vielä aika peloissani olen tosta lapsivedenmenoepäilystä.Luin siitä eilisiltana keskusteluja 24:lta ja kaksplussalta.Löyty linkkejä ihan googlettamalla.Toi lapsiveden tihkuminen on aika yleistä sit myöhäisemmillä viikoilla,kun sen määrä vähenee muutenkin eikä uutta enää muodostu kuten näillä viikoilla.Tosta syystä monilla on sit joskus synnytys käynnistynytkin.Mut ne viikot on kyllä olleet jotain 35+ luokkaa vähintään.Huh huh,mä nyt ainakin seurailen täällä kotona ettei tulis mitään tulehdusoireita (kuumetta,arkuutta vatsassa) eikä supistuksia ja sitä vuotoa enää pöksyihin.Terveyssiteen avulla tota vuodon laatua on jotenkin pirun huonoa seurata,ku ne siteet on niin pintakuivia ja imukykyisiä,että tuntuvat ihan kuivilta.En nyt siis pidä ees pikkuhousunsuojaa,mut jos jotain rupeis holahtelemaan ni ois eri juttu.Pikkupöksyjä voi sit pestä ja vaihdella tarpeen mukaan.
Taas tästä mun tekstistä huomaa, että mulla vaan koko ajan pyörii vauvan asiat mielessä.Kaipa tää mennyt viikonloppu kiusaa mun yöunia vielä jonkin aikaa, et voi taas luottaa tilanteen rauhoittuneen.
Toi on erittäin ikävää,jos melkein laskettuna aikana vauva pääsee kuolemaan kohtuun.Se on eräänlainen kuolema itsellekin:koko raskauden ajan elänyt siinä vauvan odotuksessa,liikkeissä,tuntemuksissa,ultrissa,mielialoissa ja sit loppumetreillä kävis noin.Hui,miten kamalaa!Mun siskon yhellä kaverilla kävi tollai viime keväänä juuri samoihin aikoihin kun mulle tuli keskenmeno.Vaikken noin ajattelekaan se uutinen jollain lailla lievensi mun tuskaa että toiselle voi käydä vielä pahemmin.Mä olin sentään silloin vast vkolla 11.
Ihania nää keväiset aamuyöt:linnut laulaa jo ja aamu on valkenemassa.Taidanpa mennä hetkeks haistelemaan tuoksuja tohon parvekkeelle.
T:Maria + vesseli 25+4
Ihana aurinkoinen aamu valkeni täälläkin, puihinkin on tullut jo pienet lehdet! :)
Maria-s on kokenut jännityksen hetkiä, voi kamala sentään! Ei ihme, että menee yöunet tollaisesta. Onneksi kaikki kuitenkin oli ok. Kyllä vauvan on hyvä vielä jonkin aikaa kasvaa ja kehittyä masussa. Nyt sitten iisisti muuttohommissa!
Olikohan viimeisin Kaksplussa lehti, jossa oli juttua tosi aikaisilla viikoilla syntyneestä tyttövauvasta (rv 24 jos oikein muistan) ja siinä tapauksessa kaikki meni onneksi lopulta hyvin. Mutta kovin on meillä kaikilla vielä aikaiset viikot, joten toivottavasti saamme kaikki pitää vauvat kasvamassa vielä pitkälle kesään.
Tuo kohtukuolema on ihan kamala asia. Vetää sanattomaksi ja surulliseksi aina, kun näistä kuulee. Vaikka ei olisi koskettanut edes omaa lähipiiriä. Voimia ja jaksamista toivon äiti04ja07:n ystävälle.
Kestovaipoista olitte jutelleet. Itselläni ei ole muuta kokemusta, kuin ä-pakkauksen imsevimse kuori sisävaippoineen, ja yritin muutaman kerran sitä käyttää vauvalla aika huonoin tuloksin. Se oli ensikosketus kestoiluun, ja ei tosiaan tehnyt mieli jatkaa. Nyt sitten ei koko asia oikein jaksa edes innostaa, vaikka olisihan se hyvä noita jätemääriä ajatellen. Yritän pitää ekologisen jalanjälkeni muulla tavalla pienempänä :)
Omaan massuun kuuluu hyvää, ainakin juuri tällä hetkellä kovaa potkuttelua :) Ja nimenomaan kovaa, välillä melkein pelottaa, että miten koviksi nämä tuntemukset vielä tulevat! Mutta mieluummin mojovia potkuja kuin ei liikkeitä lainkaan. Viime yönä piti käydä pissalla varmaan 5 kertaa, tosi kiva. Lisäksi aamuisin on alkanut tulla suonenvetoa. Joutunee hankkimaan magnesiumia siihen vaivaan. Lisäksi olen kadottanut tukivyön jonnekin, en löydä sitä mistään! Onneksi liitoskivut on nyt pari päivää loistaneet poissaolollaan, nautin kyllä näistä päivistä, kun ne eivät ole maisemissa. Niin ja harjoitussuppareita on alkanut nyt tulla päivittäin. Meni joku tovi, että edes tajusin niiden olevan harjoitussupistuksia.
Tämmöistä tänne kuuluu, kaikki mallillaan. Vielä saa melkein kuukauden päivät odotella seuraavaa neuvolakäyntiä (lääkäri). Niin, ja sain kaverilta lainaan kassillisen äitiysvaatteita, aivan ihana ylläri! Ei tartte lähteä niitä enää metsästämään, veikkaan, että pärjään näillä kesän yli.
Hyviä vointeja kaikille eloleojen odottajille!
Penne ja pieni 24+5
Marialle tsempityksiä ja positiivista mieltä! Toivotaan että kaikki menee hyvin tästä eteenpäin. Itselläni on myös ollut nyt muutamana päivänä tosi epämiellyttäviä, melkeinpä kipeitä suppareita ja oon kyllä aika huolestunut. Sunnuntaina ähelsin piharempassa mukana ja taisin rehkiä liikaa. Ilta meni sohvalla makoillessa ja pelätessä, että mitä jos synnytys käynnistyy. Sen verran oli alavatsassa kovaa painetta ja kipuja. Nyt on eilen ja tänään ollut myös suppareita tasaseen tahtiin, mutta ei ihan niin kipeitä. En nyt sitten tiedä, miten toimia, kun periaatteessa harjoitussupparit on ihan normaaleja, mutta kuka sen mulle ilmoittaa milloin ollaan normaali ylitetty?! Keskiraskauden lääkärineuvola on peruutettu lääkärin saikun takia eli joudun odottelemaan seuraavaa lääkärikäyntiä jonnekin tonne keskikesälle ainakin. Siis loppuraskauteen.
Mun on ihan pakko käyttää koko ajan pikkuhousunsuojia. Ihan hirveesti tulee valkkaria jatkuvasti, joten ilman ei pärjää.
Kestoilua oon mäkin harkinnut ja mielenkiinnolla odotan äitiyspakkausta. Sais kyllä jo tulla... Varmaan ihan ekoina viikkoina en jaksa kestoilla, mutta sitten kun itsellä voimat palautuu niin pakko edes kokeilla.
Ritu rv 27+2
Hei vaan kaikille,
tosiaan sain eilen äpakkauksen, johan sitä ehdinkin kielipitkällä odottaa. Oli vielä sitä viimevuotista satsia mikä sopikin mulle ihan hyvin kun olin jo fanittanut kelta/oranssi potkareita. Nyt tuntuu että voi sitten aloittaa systemaattisemman tavaroiden hankinnan kun on nähnyt mitä siinä pakkauksessa on. Lauantaina lähdetään etsimään vaunuja. Mikä viidakko sekin on kun niitä merkkejä ja malleja on niiiiiiiin paljon!
Kestovaippailuun mäkin toivon päätyväni ja se onkin juuri tämän hetkinen tutkimuksen kohde. Mulla samat fiilikset kuin jollakin tuolla ylempänä, vauva asioitten miettimisessä menee suurin osa ajasta! Muut asiat jääkin sitten rempalleen, esim eilinen tapaaminen Nordean pankkihenkilön kanssa unohtui aivan onnellisesti (kun oli siis juuri saapunut se äpakkauskin :).
Huomenna sokerirasituskoe joka jännittää ja hermostuttaa aikalailla. Lähinnä se paasto, se tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta kun vettä pitäis muutenkin juoda tosi tasaseen tahtiin ja se kuivumisen tunne on niin karmea! Ja sitten se että kuinka kammottavat tuntemukset mahtaa olla sen 14 tunnin jälkeen kun on saanut vain sitä sokerilitkua. Yöks. Olin jo päättänyt etten mene koko testiin mutta kai tässä vaan täytyy tsempata, sellainen sokerihiiri olen kuitenkin. Ja voih, jos sieltä löytyy niitä korkeita arvoja (niinkuin olen jo ihan varma) niin miten ihmeessä pystyn jättämään kaiken jäätelön, leivonnaiset, mellit jne.....................?????! Huoh :( Helpolla ei näitä lapsosia tähän maailmaan saateta. Siihen olen tässä päätynyt itsekseni...
No, jahka huomisesta selviän, niin sitten helpottaa. Mulle toi sokerirasitus on kokoajan ollut aikamoinen peikko..
Ja nyt tunnen itseni aika typeräksi moisesta huolehtiessani, ei kuullostanut ollenkaan kivalta toi lapsiveden tihkuminen. Voimia sinne, toivottavasti loppu sujuu normaalisti !!
Hanna ja pieni 26+4
Tulinpas taas loruilemaan tänne :) Kävin siellä neuvolalääkärissä tänään. Paino on noussu ihan järkyttävästi... :/ Lähtöpainon päälle on tullu kivat 7 kg...!!!! Siis järkytys sentään. Mä kyllä tiedän et syön ihan liikaa kaikkea sikailukamaa, mutta ku en osaa hillitä itseäni ;P Nyt on ihan oikeesti oikeesti aloitettava karkkilakko, joka tarkoittaa mun tapauksessa sitä että vaan lauantaisin saa syödä jotain herkkuja. Nyt menee melkein joka päivä joko karkkia tai jäätelöä... Lekurin mielestä ei oo mitään hätää ja ihan ok painonnousu, mä en kyl allekirjoita. Muuten menikin ihan ok. Hb oli taas tippunu, nyt 103. Pitää syödä nyt tuplasatsi rautaa ja toivoa että nousis sillä. Viime raskaudessa tippui alimmillaan 80:een, ei kiitos enää niin alas... Sf-mitta oli 24cm, vauva oli raivotarjonnassa ja puski koko ajan päällä alaspäin, mut ei se sieltä vielä läpi pääse :)
Kävin tossa kotimatkalla kirppiksellä ja ostin ison kasan mikrokuituimuja kahdella eurolla. Ei mitään hajua kuin hyvin mikrokuitu imee kun en ole testaillu ikinä kestoja, mut niit oli siinä paljon ja mun mielestä ihan tosi halvalla lähti. Kai ne ainakin lisäimuina menee jonkin paremman kanssa? Ostin sit samasta pöydästä yhden tee se itse -taskuvaipankin ku oli niin kiva kuosi ja hintakin vaan 4,- Huutonetistä oon katellu ja hinnat on paljon kovempia siellä. Sit ostin vielä yhden 62 cm hupparin ja bodyn, ja siinäpä se. mulla on jo pari ton kokosta hupparia, mietin tässä vaan et voi olla epäkäytännöllisiä kyllä. Huppu varmaan painaa selän alla eikä tuon kokoinen oikeen muuta tee ku makaa selällään, mutta katotaan nyt :D Ainahan sen hupun voi vetää päähän ku mennään ulos :)
Hunajamanteli oli jo saanu pakkauksen. Mäkin olisin halunnu tuon viime vuotisen jos olisin ottanut pakkauksen, juurikin tuon oranssikeltaisen potkarin vuoksi. Samoin se makuupussi siin 08:ssa on mun mielestä uutta kivempi. Onneks löysin kirppikseltä nuo oranssikeltaiset kledjut kun niihin kans niin ihastuin. Muistan kyl ku aikoinaan esikoisen pakkaus tuli postista, vitsi sitä intoa ku pääs penkomaan :D
Nyt minä alan kattelemaan nelosen laatuohjelmia, heipsis!
-Nala-
Nyt aikaa vähän kirjoitella ku muksut saanu ruokaa, ja äiti kans :) Kummasti olo kohenee ku saa vähä syömistä ja kone alkaa käydä, kuten myös vaavikin :))
Nala: ei tosiaan tuo painonnousu mitään hurjaa ole. Toki jättämällä pois "turhat" herkut niin sekin auttaa. Itse kans olen mieletön herkkujen perään. Joka päivä jotain pullaa, jätskiä tai karkkia. Ja mun heikkous SUKLAA ! Nam!! Painoa itsellä tullut jotain 3 kiloa. Edellisessä raskaudessa sitä tuli kaikenkaikkiaan 3kg, ja vauva painoi vajaa 4 kiloa, eli periaatteessa raskauden aikana laihduin.
Mietit myös mikrokuituimuista ja niiden imutehoista. Meillä käytetään paljon niitä esim taskuvaipoissa jonkun muun imun lisäksi, esim tiimaimun/harson tms. Kuivuvat nopeasti ja imevät ainakin omasta mielestä ihan hyvin.
Nyt täällä lapset tahtoo ties mitä, joten täytyy mennä. Vointeja kaikille!!
amaria 24+1
Toivottavasti Marialla kaikki on siellä hyvin!
Kestovaipoista...minä en oo ainankaan vielä innostunut kestoilusta. Tällä hetkellä ainankin vielä aion hankkia kertakäyttöisiä.
Oi joku oli jo saanut äitiyspakkauksen. Minä en oo vielä ees laittanu KELAlle hakemusta. Oottelen vielä työpaikalta palkanmaksusta sitä lappusta. Ehtiihän tota ihastelemaan ja hypistelemään, oi :).
Masussa tuntuu olevan kaikki ok. Kovasti siellä potkitaan ja elellään :).
Huomenna ois toinen sokerirastuskoe, kun ekassa oli kaikki ok niin jouduin sit meneen uudelleen. Torstaina ois neuvola ja lopummasta kuusta ultra äitipolilla.
Oon tässä ollu jo 2 viikkoo sairaslomalla kipeytyneen jalan takia. Tänään kävin töitä kokeileen, mutta ei jalka kauheesti tykännyt. Nyt vapailla ja to taas vaihteeksi lääkäriin.
Ihanan aurinkoisia kelejä. Kovasti oottelen jo virallista kesäloman alkua :).
Paala+ pikkunen 25+6
maria-s: onpa ollut pelottava tuo veden tihkuminen. Toivottavasti kaikki on nyt hyvin.
Kestoilusta; mulla moni kaveri kestoilee ja kovasti ovat kestoilun puolesta. Itse en ole vielä lämmennyt ajatukselle. Joka asiassa haluan päästä ehkä helpoimman kautta ja kestoilu kuulostaa ja vaikuttaa paljon monimutkaisemmalta ja isotöisemmältä ainaisine vaippapyykkeineen. Varmaan kuitenkin jossain vaiheessa tulee kokeiltua ja toivottavasti sitten innostun, koska onhan se ympäristöystävällisempääkin, ehkä, kun ei tule niin paljon roskaa.
Tänään kävin neuvolassa ja sain lappuja täytettäväksi. Joku oli jo pakkauksen saanut. Kauanko kesti siitä kun hakemuksen jätit, että pakkaus tuli?
Sf-mitta oli 21-22. Vauva liikkui kovasti kun yritettiin kuunnella sydänääniä. Potki aina doplerin anturaa ja meni karkuun. Tais pikkuinen tosissaan suuttua häirintää. Viimein kun saatiin sydänäänet kunolla kuulumaan niin ne kiihtyi hetkessä 150:stä 160:een :). Huvitti terveydenhoitajaakin. Mietin vaan onkohan pikku-neidillä äidiltä peritty tempperamentti :D.
Mutta eipä tässä kummempia, pakko jatkaa hommia.
Hyviä vointeja kaikille.
Eve rv 23+6
Viime viikon pinosta piti kativilliinalle laittaa tsempityksiä, jopa olet päässyt testattavaksi oikein urakalla! Toivottavasti tuo leposykekin nyt palautuu oikeisiin uomiinsa. Onneksi vauvalla kaikki ok!
Ja Mag-gielle voimia parisuhteen tökkimiseen. Oletteko muuttamassa samaan kaupunkiin/katon alle vauvan synnyttyä, vai jatkuuko etäsuhde myös silloin? Toivottavasti asiat järjestyvät!
Ja onneksi Nalan pelkopolikäynti oli mennyt hyvin!
Joko te tunnette vauvan hikkailun masussa? Itse en ole vielä hikkaa bongannut, ja rupesinkin miettimään, että millä viikoilla se alkaa tuntua?
Penne ja pieni 24+6
Moi taas mammat!
Maria-s: Tsemppiä lapsiveden tihkumiseen. Toivottavasti tilanne on rauhoittunut.
Nala: Kiva kun pelkopolilla kkäynti oli myönteinen kokemus.
Tesmppiä myös täältä Mag-gielle parisuhteeseen,
Meillä on nyt rakenneultra takana. Uusi käynti tuli tälle perjantaille sikiöntutkimusyksikköön, koska lääkäri epäili että vauvan vasen jalka olisi kampurajalka. Lisäksi jokin aivolohkon mitta oli normaalin rajalla, jonka hän myös halusi, että lääkäri tutkii. Eilinen päivä meni ihan mukavasti, mutta illalla kun lapset olivat nukahtaneet ja itse oli menossa nukkumaan päästin tunteet valloilleen ja itkin sängyssä miehen vieressä. Kyllä se sitten myös helpotti kun sai rakkaansa sylissä purkaa tukahdutetut tunteet ja pelon. Ainut mikä harmittaa on, että tunteenpurkauksen seurauksena miehellä on surkea olo, koska hänellä on töissä sellainen meno jota ei voi perua, eikä siis perjantaina pääse mukaan ultraan....Lupasi kuitenkin tulla palaverin jälkeen sairaalaan. Eihän se kampurajalka käsittääkseni mikään vakava onglema ole, mutta siihen saattaa liittyä muita ongelmia ja lääkärit kuulemma saattavat ehdottaa lapsivesipunktiota mahdollisten muiden ongelmien selvittämiseksi ja sitä en välttämättä vielä haluaisi. Lapsivesipunkitohan minulle joka tapauksessa tehdään kun selvitetään onko vauvan keuhkot riittävän kypsät synnytystä varten ja kokemuksesta tiedän, että punktio aiheuttaa kovia supistuksia ja pelkäänkin, että synnytys lähtisi käyntiin.
No, perjantaina selviää lisää ja palaan asiaan taas silloin. Pahoittelen itsekeskeistä kirjoitusta, pitää tulla parmmalla mielellä kirjoittelemaan muita asioita.
Voikaahan hyvin!
T: Emem ja "Heta" rv 22+2
Minä haluan kans jo tuon äippäpakkauksen...ja sen uudemman, kiitos :)
Hikkaa ei ole vielä vauvalla tuntunut olevan. Ensimmäisessä odotuksessa (tyttö) ei koskaan tuntunut juuri vauvalla olevan hikka ja taas viimeisessä raskaudessa (poika), masussa nytkyi aina. Joku sanoi, että vauvan hikka kertoo siitä, että sitten aikanaan on kova pulauttelemaan ja näin kahden lapsen perusteella voin tuon allekirjoittaa...näin juuri meillä oli.
Eilen oli neuvola ja voi elämä tätä minun painonnousua...viisi kiloa neljässä viikossa. Vähän veti mielen apeaksi, vaikka th yritti yllätyksekseni rauhoitella. Sokerirasituksessa ei kuitenkaan mitään huolestuttavaa, pissakin oli puhdas ja verenpaineet ok. Joten ei se auta muu kuin vetää herkut lukkojen taakse ja muutenkin kiristää nälkävyötä :( Hemppa oli laskenut ja pitäisi alkaa rautaa syömään. Parin viikon päästä äitipolille ja ultraan ja sitten siitä viikko niin taas neuvolaan. Ja jo nyt odotan kauhulla sitä puntarille menoa.
Mikrokuituimut on ihan toimivia muiden kaverina. Ihan pienellä menee yksikin, mutta nyt ainakin isommalla vauvalla on tarvinnut jotain muuta imua kaveriksi. Tee-se-itse vaipat on tosiaan myös toimivia ja niitähän saa tehtyä edullisestikin, kenellä vain on aikaa ja kiinnostusta ompeluun.
Ja nyt muihin hommiin, hyviä vointeja kaikille!
Anne-Mari rv. 26+0
Pitkästä aikaa minäkin viesteilen.
Lapsiveden menosta: Kummityttöni syntyi niin, että viikolla 27 meni lapsivesi, ja viikolla 30 +hän syntyi. Väliajan äiti joutui viettämään sairaalassa maaten. Alkutaipaleella oli hankaluuksia keuhkojen kanssa, mutta nyt tyttö on mitä ihanin ja terveen oloinen koululainen.
Mikrokuituimuista: Meillä niitä on käytetty taskuvaippojen sisällä. Niitä voi toki käyttää muutenkin, ne imevät nopeasti, ja ovat hyviä esim. hitaammin muuta paljon imevän hamppuimun kaverina. Niitä ei kuitenkaan kannata laittaa ihoa vasten, koska ne kuivattavat vauvan ihoa pahasti. Ihan niin kuin mikrokuituliinat itsellä siivotessa, jos niitä käyttää ilman käsineitä.
Omaa napaa: Taas on alkanut yövalvominen, ja alan olla aika poikki. Edessä on eka neuvolalääkäri viikolla 28. Nyt viikkoja on 26+2, ja kaikki tuntuu olevan suht hyvin. Välillä kyllä alavatsaa kiristelee kipeästi. Vauva on varsin vilkas liikkumaan. Eilen kävin sokerirasituksessa (ei ollut ollenkaan kamalaa, en tunnu kuuluvan niihin joille tulee paha olo), tulokset saan tänään. Aikaisemmin sokeriarvot ovat olleet ok, toivottavasti nytkin.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille elokuun vauvojen odottajille!
Vaput on juhlittu, olikin vallan ihanat ilmat koko viikonlopun! kyllä sitä vaan oli ihana juoda aamukahveet ekalla ikiomalla terassilla ja puuhailla omassa pihassa,vaikka talvella sitä lunta lapioidessa kerkes muutamat kirosanat päästäkin....:)
Maria-S: Kovasti tsemppiä täältäkin, toivottavasti loppuaika sujuu hyvin!Koita pitää mieli iloisena :)
kylläpäs sen äippäpakkauksen saakin ajoissa,muistaakseni odotin sitä viimeksi kuin kuuta nousevaa...eikös tähän aikaan vuodesta pitäis jo 09 vuoden mallin saadakin? te jotka ootte jo Kelaan laittanut hakemuksia niin meneekös se äippäraha nyt 2007 vai 2008 tulojen mukaan?yritin netissä vähän laskeskella ja voi itku kyllä tulee taas köyhät oltavat :( ja olisi niin mukava jäädä vähän pidemmäksi aikaa kotiin kun ekan joutui laittaan hoitoon jo vuoden ikäisenä.
Taidan olla täällä ainoa,jota kestovaippailu ei voisi vähempää kiinnostaa.hassua sinänsä kun muuten oon sillain tehokas äiti että teen soseet itse yms mut tuo kestovaippajuttu ei kyl jostain syystä yhtään kiinnosta =/
Voikaahan paksusti :)
Mukavaa Lopupviikkoa!!
Iitu 23+3
Iitu, et suinkaan ole ainoa, joka ei ole kestovaipoista innostunut! Itse mietiskelin pari kuukautta sitten tuota vaippa-asiaa. Tokihan kestovaipat olisivat ekologisempi vaihtoehto, mutta toisaalta taas kertakäyttöiset säästävät ehkä hermojani siinä määrin, että kallistun kuitenkin niiden käyttöön. Arkinenkin pyykkiruljanssi syö mielenterveyttäni siinä määrin, että jos siihen vielä vaippapykki ynnättäisiin, saattaisin olla ehkä vähän liian kireä tapaus äidiksi ja vaimoksi. :D
Oma oloni ei ole osoittanut juurikaan kohenemisen merkkejä. Olen ihan naatti ja pulssi tikittää edelleen tuhatta ja sataa. Ja sohvapotaattina makaaminen tympii todella paljon! Olisi jo kiva ryhtyä laittamaan lastenhuonetta kuntoon, mutta yksin en siihen revohkaan nyt kykene ja mieskin on ollut töissä kutakuinkin vuorokaudet läpeensä nyt kun vielä ehtii. Lomautusuhka on päällä, kuten varmaan aika monella muullakin ja kun omat tuloni romahtavat viimeistään heinäkuussa äitiyslomalle jäädessäni, niin ylimääräisille pelimerkeille on varmastikin sitten käyttöä.
Ja kun tuosta vauvan hikkailusta oli puhetta, niin enpä arvannutkaan, että ne ajoittaiset tärinät tuolla vatsassa ovat siis hikkaa! Ihmettelin vain, että mitähän se pikkukaveri mahtaa oikein duunata, kun tuntuu kuin olisi varpunen jäänyt alavatsan syövereihin jumiin. :)
Aina oppii nähtävästi uutta.
kativilliina rv 25+jotain (ei voi muistaa, eikä jaksa nyt tarkastaa)
Oli sen verta kiireinen ja ihanan aurinkoinen vappuviikonloppu, että ei paljoa ehtinyt koneen äärellä olla. Nyt pitkien pyhien jälkeen paluu arkeen... Palailen paremmalla ajalla, kun ehdin lueskella kunnolla viime viikon pinoakin. Mutta tässä nyt uusi pino uuden viikon ja alkaneen toukokuun kunniaksi.
Nyt kauppareissulle esikoisen kanssa, voikaatten hyvin mammat!
Penne ja pieni 24+4