<3<3**TOUKOTOIVEET VKO 19**<3<3
Huomenta!
minä kun nykyisenä aamuvirkkuna täällä hereillä kukun niin ajattelinpa aloittaa uuden viikon:)
ihanaa,lehdet puhjenneet puihin,jippii! vielä kun sataa ropsauttaisi niin luonto oikeen heräisi eloon ja kaduilta pölyt ja hiekat saisi kyytiä. Ihanaa aikaa tämä kevätkin!
itsellä huomenna tullee rv 38 täyteen,koskahan sitä jaakaantuisi? ei kyllä oikein mitään merkkejä.no paitsi että vatsa on toiminut erinomaisesti kahden päivän ajan,jotain kun syöt niin saa melkeen kohta jo olla vessassa:D ! ja vauva ilmeisesti kiinnittynyt nyt kun tosiaan muutamien päivien ajan kävely ja kääntyily erittäin kivuliasta ajoittain ja jotenki haarat levälleen menen tuolla pitkin raittia.
Ihmiset sanovat että mahani oli vielä viikoilla 33 paljon terhakampi,eli pystyssä enempi,että oisko jo vähän valahtanut? kuitenkin potkuja tuntuu melko ylhäälläkin vielä että voisiko sittenkään? en tiedä sitten..
lueskelin eilen yömyöhään taysissa synnyttäneiden kommentteja kohtelusta ja muusta,tekstit olivat tosin viime ja toissavuodelta suurin osa joten tiedä sitten mikä nykypäivän tilanne,mutta valittelivat kovasti ruuhakaisuutta ja moni oli joutunut tilapäis ratkaisuissa eli käytävillä sermien takana olemaan vauvan kanssa ja joku oli hoitajien kopiointi huoneessa viettänyt yönsä. Kiireen vuoksi ei oltu saatu kunnolla imetysohjeita ja oli ollut tylyäkin hoitajaa lähes aina joukossa. jotenki tuli kurja olo ja vähän alkoi jännittää että millainen tilanne sattuu omalle kohdalle,varsinkin kun olen nuori ensisynnyttäjä. noh sen näkee sitten.
minua myös vähän alkanut kammottaa tuo käynnistys juttu.tosiaan kun minulla RD todettu ja sovimme jo alussa että jos vauva isoksi kasvaa niin käynnistellään jo 38 viikoilla mutta jokatapauksessa ei lasketa yli lasketun ajan. Noh,38 viikoilla ei ole tarvis mutta parin viikon päästä sitten jos vauva ei tässä spontaanisti lähde tulemaan. käynnistyksestäkin olen lukenut hyviä sekä huonoja kommentteja,mutta tuntuu että tässäkin asiassa noita kauhutarinoita on enempi..aikaisemmin en ole ollut herkkä muiden jutuille ja tarinoille koska olen järkevästi pystynyt ajattelemaan että jokainen on yksilö ja kokee synnytyksen/käynnistyksen omallatavallaan,että mitään kun ei voi ennustaa etukäteen. Mutta nyt jotenkin viikkojen huvetessa on alkanut miettiä että jos kaikki meneekin huonosti. Että en ehdi saada kivunlievitystä jos kaikki tapahtuu sitten rytinällä taika jos synnytys pitkittyy kovasti ja kestää että saa sektio päätöksen tms. täytyy siellä sitten puhua jos nyt joudun käynnistykseen että tarkkailaan tilannetta sen verran tiiviisti että ehdin saada kivunlievityksen ja että minua uskotaan jos valitan kipeyttä sanoi supistus käyrä mitä vain.
minua harmittaa kun mies ei voi jäädä sitten osastolle yöksi:( eikö siihen toiselle voi edes patjaa viereen tuoda? heh,kuulostampa lapselliselta mutta haluaisin kovasti miehen siihe vierelle tueksi ja olisi heti aamusta ja helpompi nukhataakkin kun tottunut. huonekaveria vaan saattaisi haitata jos mieheni majottuisi kanssa;D
noh mutta kunhan tässä omia ajatuksiani höpisen! palailaan ja kovasti odotan lisää vauva uutisia!!
laakli+ mahanasukki 37+6:))
Kommentit (91)
Onnea matkaan Marvik!! Olen kyllä hiukan myöhässä..tässä vaiheessa taitaa olla jo aika onnitella uudesta touko-lapsukaisesta. <3
Ankuliini....en minä sinua tinttaa! :) Mutta sitä lääkäriä voisin käydä nyt tirvaisemassa. Sai mut aika kipeäksi, mutta ei saanut lasta syntymään. Mitä ne sellaiset lääkärit oikein on!? Huoh...aamulla sain hirveet itkuraivarit kun tajusin heränneeni taas uuteen päivään ilman lasta. :( Voi kun se nyt antaakin odottaa itseään. Miksi tämä luonnonlaki on niin saamarin ankara välillä! Ja miksi nämä viimeiset viisi kilometriä ovat aina niin pitkät. Tässä se kiteytyy...se sanonta "odottavan aika on pitkä"...enkä koskaan, en enää ikinä käytä tuota sanontaa turhaan!! Minnehän kaikki se mun positiivisuus on kadonnut? Varmaan hirmu kiva kun tuun aina tänne purkautumaan...se nyt on kuitenkin helpompaa kun ei tuo koira ja mieskään oikein ymmärtäis näitä mun kilahduksia.
Tälläistä samaa vanhaa jaskaa tänne siis taas :))....että kasassa ollaan, vaikka nippaa, nippaa ja nappaa, nappaa. Ainakin pää alkaa olla jo suhteellisen kypsä, vaikka tuo alaloota ei olisikaan. ;0) Nyt lähden kävelylle...ja kävelen niin kauan, että tämä lapsi syntyy!! Voimia kaikille ja supistuksia!!!
Onnea vielä Puolukalle pikku-neidistä! <3
Terv. Rice + pikkune rv 40+4
callawaylle hääpäivän johdosta ja Ankuliinille tulevasta hääpäivästä!!!
Peppie: Veit jalat suustani. ;) Kaikki kaverit, työkaverit, puolitutut...yms...ovat aina NIIN ihmeissään kun herranjumala, eihän sulle ole tullut painoa yhtään mihinkään lisää. Pelkkä maha pullahtanut tuohon eteen, ei muuta. Niin joo, missähän se 16 kg sitten on? Miksi samat housut, jotka meni viimekesänä ei mene reisien ja takapuolen yli? Se on tosiaan hyvin ärsyttävää, koska sen kyllä itse huomaa ja tuntee omassa kehossaan kun se liki 20 kiloa on lisää painoa. :)
vaikka päivittäin ja useammankin kerran välillä tulee täällä kurkittua oisko täällä uusia juttuja ja uutisia syntyneistä pikkuisista. Höh...
Oikein paljon onnea myös siis minunkin puolestani kaikille jo vauvansa saaneille, niitä kun on jo jokunen tullut sitten viime kirjoitukseni!!
On se ihanaa, kun saadaan kesävauva, niin voi heti ruveta pikkuisen kanssa ulkoilemaan ja mitään paksua vaatetustakaan ei tarvitse vauvalle miettiä.
Callawaylle myös minun puolestani onnea hääpäivän johdosta ja Ankuliinille jo hieman etukäteen! =)
Meilläkin oli hääpäivä 3.5., jonka me miehen kanssa molemmat oltiin autuaasti unohdettu. :O Mies tuossa sitten pari päivää sitten totesi, että meillä oli muuten hääpäiväkin tässä taannoin. =P
Noh.. tuleehan noita. On ollut nyt niin paljon mielenpäällä viime aikoina, että siksikin unohtuu moni muu asia. Ollaan ruvettu ihan tosissaan talon rakennuttamispuuhiin ja tontti olisi katsottuna ja tarjouskin siitä hyväksyttynä, mutta paperityöt on siitä vielä tekemättä. Jännittää siis vielä kovin se, että myyjä tosiaan pysyy aikeissaan eikä vetäydy kaupoista. Ei kait se välttämättä niin tavallista ole, mutta jotenkin kuitenkin jännittää... Vielä kun ollaan saatu odotella, että päästään sopimuksen tekoon, niin siksikin pistää heti mietityttämään. Tämä hitaus tosin taitanee johtua tuosta välittäjästä, tuntuisi vähän siltä. Ensi viikolla olisi kuitenkin aika varattuna pankkiin, jossa sitten nuo sopimukset ois tarkoitus tehdä. Oma asuntokin on nyt ihan virallisesti pistetty myyntiin ja sunnuntaina jo ensimmäinen näyttö, niin senkin puolesta sitten jännittää, että kaikki nyt menee niin kuin pitää.
Täällä ei omassa navassa mitään ihmeitä kuulu. Olo on ollut yllättävän hyvä ja mulla tuo keskiraskauden energisyys on pikemminkin tullut tänne loppuraskauteen, kun nyt olen ollut paljon virkeämpi ja jaksavampi. Tosin nuo asunnonmyyntihommatkin ovat vaikuttaneet tähän touhuamis vimmaan, kun on pakko pitää asunto siistinä nyt niin kauan, että saadaan näytöt pidettyä ja toivottavasti joskus myytyäkin. Mutta kuitenkin. Paljon jaksavampi oon jostain syystä ollut. Mitään kummempia viitteitä ei ole ollut synnytyksen suhteen, joten saapa nähdä milloin tämä pikkuinen sitten tulee maailmaan. Itsellä on ollut kyllä tunne, että tulisi ennen la, mutta sen tähden se varmaan sitten meneekin yli. =P
Joka ilta sitä oikeastaan vähän jo jännäilee, että josko ens yönä pitääkin lähteä. Pojan kannalta toivoisin kuitenkin, että lähtö tulisi hänen hereillä olo aikaan, niin hän ei sitten ihmettelisi meidän katoamista yön aikana.
Nythän on muuten viikonloppuna täysikuu ja yhdessä synnytyssairaala -sarjassa faktalla puhuttiin siitä, että monella loppuraskaudessa olevalla saattaa mennä silloin vedet ja synnytys lähtee sitten käyntiin, mutta nää on näitä uskomuksia. Miten lie totta oikeesti.... =)
Peppie ja Rice puheli kiloista. Mulle tuli esikoisesta 16kg ja nyt ei ole tainnut vielä tulla ihan niin paljoa (lähellä kuitenkin ollaan, 12kg taitaa olla tähän mennessä), mutta niin kait se vähän menee, että jos on ollut kovin hoikka, niin tulee paljon helpommin noita kiloja. Mulla myös BMI 19, joten siinä normaalin ja alipainon rajalla juuri. Ekasta en niinkään ollut noista kiloista huolissani, mutta nyt toisesta olen jotenkin enemmän miettinyt että paljonkohan sitä taas tulee. Vaikka, noita kiloja kyllä saa tulla tuon hoikkuuden takia, mutta jostain syystä sitä vain silti noita miettii. Itellä ainakin lähti hyvin paino sitten imetyksen myötä, joten toivottavasti nytkin. =)
Jep.
Nyt taidan kuitenkin lopetella ja jatkaa muita puuhia.
Aivan mahtavaa, kun ulkona on niin lämmintä ja aurinko paistaa. Jospa sitä menis pihalle vähänn kökkimään taas, kunhan tuo poika herää. =)
-viivi ja toivo 37+5-
Tänään aamulla taaperrettiin taas neuvolaan. Ihan rutiinikäynti oli edessä, eikä mielessä ollut edes kummempia huolia. Jotenkin siinä kuitenkin kävi niin, että th oli kovin kuuntelevaisella ja huolehtivaisella mielellä (päinvastoin kuin neuvolalääkäri edellisellä viikolla), että istuttiin siellä melkein tunti.
Hg oli hyvä, ja verenpainekin kun toisen kerran mittasi. Sf-mitta on hypännyt sieltä ala- ja keskikäyrän välistä ylä- ja keskikäyrän väliin. Thkin arveli vauvaa isoksi, ilmeisesti isommaksi kuin lääkäri. Sen verran taisi olla tuosta vauvan koosta huolissaan, että meinasi lähettää maanantaiaamuna paastosokeria mittaamaan, jos kuitenkin olisi päässyt raskausdiabetes iskemään. Itse en pitänyt mittausta tarpeellisena, sillä olen osallistunut raskausdiabeteksen ennaltaehkäisytutkimukseen, jonka puitteissa tuota paastosokeria on mittailtu, viimeksi reilu kaksi viikkoa sitten ja arvot ovat olleet koko ajan ihan hyvät.
Toinen huolen aihe thlla näytti olevan se, että vauvan pää ei ole vielä kiinnittynyt. Jos se ei pian kiinnity, niin sitten tulee lähete arvioon. Ihan mielelläni menisin arvioon, jos tuosta vauvasta todella on tulossa yhtä pieni ja sievä kuin äidistänsä. Minulla kun tuo bmi lähtötilanteessa oli vähän eri sorttia kuin viivillä ja Ricella ja kenellä muilla.. Ja lisää on tullut melkein 16 kg tähän mennessä. En ole kauheasti jaksanut asiasta stressata, olen ajatellut, että kun arvot ovat olleet hyvät, niin tyytyväinen äiti on lapselle parasta.
Yksi jännittävä paikka tänään oli se, että th tunnusteli aluksi vatsaa kovin pitkään ja kysyi sitten: "Oliko se lääkäri viime viikolla sitä mieltä, että vauvalla olisi pää alaspäin?" Sydän löi pari kertaa tyhjää kun mietin, eikö asia sitten olekaan niin. Korttiin merkittiin taas asennoksi RT ja th totesi, että ehkä vauvalla on sitten vaan niin luinen takapuoli. Että tuonkin takia olisi ihan kiva varmistaa, että vauvalla on mahdollisuus sitten aikanaan tulla ulos.
Tuosta turvotuksesta ja kipeistä nivelistäkin th oli vähän huolissaan. Siispä kun kaikki nämä thn huolenaiheet laskettiin yhteen, sain seuraavan ajan jo maanantaiksi. Ja mukaan tuli vielä ohje, että jos vedet menee nyt, niin sitten joko taksilla tai ambulanssilla sairaalaan, makuuasennossa pitäisi olla. Noh, tuskin on pelkoa siitä, että vauva syntyisi ihan pian.
Mutta kaiken kaikkiaan olo on itsellä nyt käsittämättömän postitiivinen, ottaen huomioon kuinka monta kertaa th rypisti kulmiaan. Meidän th vaikuttaa kokeneelta ja rauhalliselta, joka ei turhia hötkyile. Mutta hyvä olo tulee varmasti siitä, että tulin todella kuulluksi, eikä kertomaani sivuutettu sillä, että ne "kuuluvat asiaan".
Ja sitten Rice: ihan hyvä, että tulet tänne päästelemään höyryjä, anna tulla vaan. Sinä itse olet jaksanut tsempata meitä muita, ja nyt on meidän vuoro. Yritä jaksaa, vaikka päivät, tunnit ja sekunnitkin tuntuvat pidentyvän koko ajan. Kai sen vauvan on pakko jossain vaiheessa tulla ulos.
Tällaisia tänään
Leppis 37+3
Nopsaan tulin kertomaan, että meidän suunniteltu sektio 6.5 saikin käänteen kun sunnuntaina 3.5 illasta meni vedet ja maanantaina 4.5 tehtiin sektio. Tyttö syntyi 39+2 siis 4.5 klo 10.01, 3600g ja 51cm. Tänään kotiuduttiin, kaikki meni hyvin ja kotona jo "arki" rullaa, tuore isoveli koittaa olla jo kovasti avuksi.
Kaikille oikein paljon supistuksia ja tulen kertomaan lisää tässä kunhan paremmin ehdin, lukemassa ainakin käyn.
t. Iippalainen ja tyttö 4vrk
Ja kysymys LEPPIKSELLE: miksi sun th oli huolissaan siitä että vauvan pää ei ole vielä kiinnittynyt? Mulla sama homma, viimeksi tänään todettiin mutta mun thn mukaan se on ihan ok. Edellisessä synnytyksessä vauva ei ollut edes synnytyssalissa vielä laskeutunut elikä ei varmaankaan myöskään kiinnittynyt ja sieltähän tuo vaan ennen pitkää putkahti (tai ei ihan vaan "putkahtanut" mutta kuitenkin tuli ulos;) vaikka synnytys käynnistyi ihan omilla supistuksilla. Vai liittyikö thn "huoli" jotenkin teidän vauvan kokoon?
rvaT 37+2
Tulinpa vain pikaisesti ilmoittamaan, että meille syntyi 6.5. pieni poika 3280 g / 51 cm. Ollaan vielä sairaalassa. Bilirubiiniarvoja tarkkaillaan, mutta muuten kaikki on hienosti.
Tulen sitten myöhemmin kertomaan synnytystarinan.
- Myrsky ja Eino (2 päivää)
Nopsasti täältä saikulta ilmoittelen et Keijoannikki syntyi suunnitellulla sektiolla 8.5.2009 klo 11.08. Tyttöä odotin ja poika tuli. <3 Todella suloinen poika onkin!
Paino 3835g ja pituus 50,5cm. Rv 39+2.
Noora ja KEIJOannikki
Onpas täällä nyt tullut taas vauvauutisia, mukavaa, jotenkin tuntuu konkreettisemmalta itellekin,että sieltä edestä se lista lyhenee. ONNEA kaikille tasapuolisesti (nimimuisti edelleenkin todella heikko). Ja se vielä piti laittaa,että hyvänkokosia on vauvat olleet.
Mulla olo on välillä niin kärsimätön. Joka 2. yö supistelee silleen "sievässti", mut kuitenkin,että saa valvoa 3-4 tuntia ja sit ku ajattelee,että ens yönä viimestään lähtö tull, niin jopa on supistelut häipyneet kokonaan. Mulla normaalisti ei niitä suppareita oo tullut,ku lähtövaiheessa ja synnytykset ollet n. 6 tuntia, niin nyt kyllä pikkasen pistää miettimään,että miten nopeaan tämä sit tapahtuu, kun näitä supistuksia on ollut jo reilun viikon verran... No, eiköhän ne oikeat supistukset sit taas huomaa ;o)
Meillä on pihaprojekti menossa, kantoja,risuja,kiviä jne.. Eilen kävin sit vähän illalla heittelemässä risuja traktorin kärryyn , toiveissa yöllisiä suppareita..mutta, kuinka kävikään.. =(. Nyt tuolla kaivinkone jyllää, pitäis vissiin käydä kattomassa olisko mulle jotain "sievää" hommaa tiedossa. Olisin niin valmis jo synnyttämään!!!
No, mut ei tässä enää pitkään tarvi kituutella. Hyvät vkl:t kaikille!
Uuniz 39+1
Laskettu aika oli ja meni, eikä meidän vauva tajua tulla maailmaan ollenkaan. Toisaalta tietää, että kyllä se sieltä joskus tulee... koko ajan on lyhyempi aika odottaa, toisaalta ärsyttää, kun pitää olla kaikkeen suunnitelma B valmiina, Lasten tarhan ja harrastusten kevätjuhlia riittää ja muitakin menoja, mutta mikään ei ole varmaa. Joka ilta yritän miettiä seuraavan päivän valmiiksi, jos olenkin itse sairaalassa. Ärsyttävää! Torstaina oli neuvola ja kaikki edelleenkin ok, sf-mitta oli 33, ei ollut kasvanut, mutta vauva on niin alhaalla, että th ei ollut yhtään huolissaan. Painoa on tullut kokonaisuudessaan 9 kiloa, joten yhtään ylimääräistä pudotettavaa ei onneksi ole synnytyksen jälkeen. Ekasta mulla tuli 20 kilo ja täytyy sanoa, että kovin on paljon mukavampi olo nyt!
Omaa napaa kerrakseen... Vielä onnittelut kaikille vauvauutisista! Ehkä me muutkin täältä tullaan perässä. :)
Kiskis 40+2
++ synnyttäneiden edessä listalla
?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala
1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS
1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin
++1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi
2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS
++2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1------Kätilöopisto
2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks
2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto
++2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS
3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS
3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA
++3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS
3.5.2009-------Peppie------------30/31--------3-----Kätilöopisto
++4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?
4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS
4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS
++5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS
5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks
5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks
++5.5.2009-------Janev---------------20/22------1------K-PKS
7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?
7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto
++7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks
++7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka
8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi
8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS
8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala
9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi
9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS
++9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS
10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS
10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka
10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS
11.5.2009-----Christina84--------25/32------1-----HYS
12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai
12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S
12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS
12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS
++14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS
15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL
15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks
15.5.2009-------Ninnukka86------22/20------1-----NKL
16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto
17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS
17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS
18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS
++19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS
19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS
21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS
21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS
21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS
21.5.2009------nepsunen---------22/25------1-----Jyväskylän K-S
22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS
23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL
24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS
24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS
24.5.2009--------viivi99-------------29/35------2-----Jorvi
++23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S
25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS
25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL
26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS
27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS
27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS
28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS
28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S
28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS
SYNTYNEET:
TYTÖT: 4
POJAT: 7
Julianna 9.4.2009 TYTTÖ 2200g JA POIKA 2265g, rv 36+1
-Hanna- 18.4.2009 TYTTÖ 2160g, 45cm JA POIKA 2430g, 45,5cm, rv 35+4
Murunen82 19.4.2009 POIKA 3330g, 50cm, rv 38+2
AngaT 30.4.2009 TYTTÖ 3710g, 51,5cm rv 39+5
Janev 26.4.2009 TYTTÖ 3500g, 50cm, rv 38+5
KimpaleKultaa82 29.4.2009 POIKA 3220g, 50cm, rv 39+2
Korasa 1.5.2009 POIKA 2600g, 45cm, rv 36+6
Miimi_ 1.5.2009 POIKA 2980g, 49,5cm, rv 39+5
Berry-1 4.5.2009 POIKA 3510g, 49cm, rv 40+2
Puolukka78 4.5.2009 TYTTÖ 3850g, 50cm, rv 39+4
Iippalainen 4.5.2009 TYTTÖ 3600g, 51cm, rv 39+2
Myrsky 6.5.2009 POIKA 3280g, 51cm
Noora76 8.5.2009 POIKA 3835g, 50,5 cm, rv 39+2
++ synnyttäneiden edessä listalla
?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala
1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS
1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin
++1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi
2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS
++2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1------Kätilöopisto
2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks
2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto
++2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS
3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS
3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA
++3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS
3.5.2009-------Peppie------------30/31--------3-----Kätilöopisto
++4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?
4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS
4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS
++5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS
5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks
5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks
++5.5.2009-------Janev---------------20/22------1------K-PKS
7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?
7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto
++7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks
++7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka
8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi
8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS
8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala
9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi
9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS
++9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS
10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS
10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka
10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS
11.5.2009-----Christina84--------25/32------1-----HYS
12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai
12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S
12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS
12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS
++14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS
15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL
15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks
15.5.2009-------Ninnukka86------22/20------1-----NKL
16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto
17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS
17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS
18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS
++19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS
19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS
21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS
21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS
21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS
21.5.2009------nepsunen---------22/25------1-----Jyväskylän K-S
22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS
23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL
24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS
24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS
24.5.2009--------viivi99-------------29/35------2-----Jorvi
++23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S
25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS
25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL
26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS
27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS
27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS
28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS
28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S
28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS
SYNTYNEET:
TYTÖT: 6
POJAT: 9
Julianna 9.4.2009 TYTTÖ 2200g JA POIKA 2265g, rv 36+1
-Hanna- 18.4.2009 TYTTÖ 2160g, 45cm JA POIKA 2430g, 45,5cm, rv 35+4
Murunen82 19.4.2009 POIKA 3330g, 50cm, rv 38+2
AngaT 30.4.2009 TYTTÖ 3710g, 51,5cm rv 39+5
Janev 26.4.2009 TYTTÖ 3500g, 50cm, rv 38+5
KimpaleKultaa82 29.4.2009 POIKA 3220g, 50cm, rv 39+2
Korasa 1.5.2009 POIKA 2600g, 45cm, rv 36+6
Miimi_ 1.5.2009 POIKA 2980g, 49,5cm, rv 39+5
Berry-1 4.5.2009 POIKA 3510g, 49cm, rv 40+2
Puolukka78 4.5.2009 TYTTÖ 3850g, 50cm, rv 39+4
Iippalainen 4.5.2009 TYTTÖ 3600g, 51cm, rv 39+2
Myrsky 6.5.2009 POIKA 3280g, 51cm
Noora76 8.5.2009 POIKA 3835g, 50,5 cm, rv 39+2
Olinpa nopea.. Onnea taas kaikille vauvansa saaneille!
RvaT: Th:n huolen syy ei ihan täysin minullekaan selvinnyt. Ilmeisesti se liittyi vauvan kokoon. Että jos pää ei kiinnity sen takia, ettei vain yksinkertaisesti mahdu. Mutta minulle sopii, että tutkitaan. Mielummin niin, kuin että sitten kesken synnytyksen todetaan, ettei onnistu. (Onneksi en muuten nähnyt sitä kyseistä Sairaala-sarjan jaksoa, josta täälläkin on puhuttu. Minulta kyseisen ohjelman katsominen kiellettiin jo alkuraskaudessa, kun otin synnytykset ja vastasyntyneiden tehon tapahtumat vähän liian raskaasti.)
Toivottavasti olen maanantaina viisaampi. Siihen asti vietän aikaani jooga-asennossa, jonka th:n mukaan pitäisi auttaa vauvaa laskeutumaan. Onpa siinäkin ohjelmaa näiksi päiviksi :)
Leppis
Vihdoin!!! Mullahan on ollut sitä eritemeininkiä tässä jo useamman viikon, mut ilmeisesti ihan vaan runsasta, limaista valkkari. Aamulla kävin pissillä ja tunsin kun pissimisen jälkeen jotain valahti pönttöön, kurkkasin ja haa, siellähän se oli...iso kasa limaa...oransinsävyistä...ehkä vähän veristä. No, mutta, koska pessimisti ei pety...tässähän voi mennä vielä kuitenkin sinne maanantaille ihan heittämällä, mutta jotain ilmiöitä sentään bongattu. :)
Kiitos Leppis sanoistasi. :o) Täällä on kyllä niin ihana tukiverkosto olemassa, että miten minä enää pärjään ilman teitä kun tämä lapsi vihdoin syntyy?!
RvaT: Mä olen käsittänyt, että jos lapsen pää ei ole kiinnittynyt ja lapsivedet menee, pitää heti soittaa ambulanssi ja mennä makuuasentoon, koska napanuora voi luiskahtaa kaulan ympärille. Tuohon minkä takia asiaa seurataan odotusaikana en kyllä sitten osaa vastata...munkin käsitys nimittäin on, että synnytys voi käynnistyä ja oikein hyvin sujua vaikkei se pää olisi vielä kiinnittynytkään.
Kiskis ja Uuniz......mä tiedän niin mistä te puhutte. Ihanaa, mutta samalla kauheaa, että muilla on niin samankaltaisia ajtuksia kuin mulla. Toivotaan nyt kuitenkin, että me päästään pian tositoimiin ja ennen sitä tsempataan toisiamme niin kyllä ne päivät kuluu!! :))) Häntä pystyyn kuomat! :D
ONNEA IIPPALAINEN, MYRSKY JA NOORA!!!!! Tulkaahan pian kertomaan synnytystarinoita...nitä on niin ihana lukea. :) Vauvantuoksuisia ensipäiviä sinne teille kaikille!! <3
Mä lähden nyt Prismaan hakemaan rintakumit, jos sais vaikka synnytyksen käyntiin...ei se eilinenkään kävely muuten tuottanut kuin muutaman harakoille menneen supistuksen...
Terv. Rice + pikkune rv 40+5
Onnea hirmusti taas kaikille vauvansa saaneille!!! Täytyy kyllä sanoa että PUOLUKAN vauva uutinen vähän kirpaisi kun meillä oli sama LA!!!! :) Ja kiitokset kaikille hääpäivä onnitteluista.
Tämä vauvanen nyt sitten vetää pohjat meidän lasten raskausajoissa. En olisi kyllä uskonut että kolmas antaa odotuttaa itseään. Eihän tässä nyt olla kuin pari päivää yli la:n mutta jotenkin on niin odottava mieli kokoajan ja seuraa itseään ja oireitaan. Joka vessakäynnillä toivoo että limatulppaa alkaisi irtoamaan. TÄllä ei kuulkaa auta siivoukset, saunat eikä seksikään. Toisaalta ihan ok, mutta jotenkin nyt kun yöt ovat olleet tosi rikkonaisia niin vaan toivoo että ei tarvitsisi enää vauvaa vatsassa kantaa. Mieluummin valvon ja pitelen häntä rinnalla tai sylissä, jos valvoa tarvitsee. On ainakin oma kroppa taas hallinnassa.
Kivistykset pysyneet kiitettävästi pois, mutta iltojen melkoiset jalkakrampit sisäreisissä saa kyllä tajunnan rajamaille. HUH!!!! Onneksi päivät pärjään melkein ilman karamppeja. Tänään äitee lupasi saunottaa mut kättärille :) Lähden sinne (siis saunomaan) ihan ilman lapsia nauttimaan rauhasta, saunasta, hyvästä ruuasta ja hierovasta tuolista!!! Asuvat tuossa ihan lähellä.
Oltiin just lasten kanssa tunti sateessa ulkona. Ihanan raikasta. Oon aina tykännyt sateesta. Nyt vaan helppo pastaruoka ja sitten päiväunille tytön kanssa.
Ei muuta kun supistuksia ja vesien menoja joka suuntaan missä niitä kaivataan!!!!!! JA HYVÄÄ HUOMISTA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE!!!!
-Callaway
ja vielä vauvamahaisille odottajille jaksamista ja supistuksia lähetän.
Meillä siis Paavo jo viikon vanha tai siis päivän yli.
Paavohan siis syntyi silloin vappuna 36+6 ja nyt on hienosti jo kasvanut.
viime keskiviikkona käytiiin vielä keskussairaalassa bilirubiiniarvot tarkistaa ja oli lasku suunnassa joten pääsimme kotiin samantien jatkaa arkielämää.
aavistelinkin et kaikki oli hyvin eikä jänitääny labrakokeet enää.
Paavo on kova poika syömään ja sen totesi neuvolatäti koti käynnillä viime keskiviikona. painoa oli tullut lisää noin 60g päivää kohti, ja paino oli jo noussut 2650g, eli hiukan yli syntymäpainon. Pieni se vielä on mut ihana huomata et posket pyöristyy ja vauva kasvaa. kuuntelee kun juttelee ja nauttii selvästi lähellä olosta.
Vaatteet on isoja, tuntuu et 50cm on et hukkuu, mut en hanki enää mitään kun äkkiä se kasvaa tuosta. Moni ihmettelee miten se on niin pieni, no onhan se. mut jäntevyyttä ja ihan valmin vauvan oloinen kuitenkin.
maitoa tulee niin et oon maidokerääjät liiveissä saa päivät olla ja niitä tyhjentää.liivinsuojuksilla ei pärjää. yöt nukun pyyhe ympärillä. imetys sujuu hyvin ja nännit alkaa tottumaan imuun, aluks oli tosi arat ja verestävät-
väymys painaa, neljän lapsen äitinä tuntuu et oon ihan puhki! tai se henkinen puoli hakee paikkaansa vielä. lenkillä käyny oon jo ja fyysisesti hyvin jaksan. lapset on olleet ihmeen kilttejä kun kertonu et äiti on vähän väsyny ja apua kaipaa isommilta.
mutta eilen mietin et iskeekö masennus tai joku helposti tän synnytyksen jälkeen, vieläkin mietin synnytystä ja sitä kokemusta. kaverin äiti on kätilö ja sen kanssa juttelu auttoi ehkä vähän.
Mutta haluan muistuttaa että kolme synnytystä ollut aivan oppikirjan mukaan ja hyvä mieli jäänyt mutta nyt siis tämä oli jotain muuta. eli muistakaa et se synnytys voi olla eilainen kaikilla ja eri tavalla kokea. en haluu pelotella tällä ikävällä kokemuksella missä kuitenkin oli ihana loppu.
LEPPIS: tuosta vauvan kiinnitymisestä mietin et välttämättä vauva ei kiinnity vasta ku ihan viime hetkellä.
uudelleen synyttäjällä ei välttämättä laisinkaan, kuten mulla nyt kävi et vauva lähti syntyy tosi ylhäältä kun ei ollut kiinnittynyt.
Käyn täällä päivittäin lukee teidä juttuja. ja eilen tuli vauva lehti postilaatikoon ni heti luin odotus sivut, kai sitä henkinsesti vielä odottaa,kun enhän ollut valmistautunut vauvan tuloon vielä tai edes ajatellut sen tulon olevan todellista. tää henkinen puoli kärsii kyl tästä, mut vauvaa jaksan hoitaa ja kahtelen kyyneleet silmissä kuinka ihna se voi olla ja kaunis. kuinka ihna siit' on huolehtia ja imettää. mut varuilllan olen etten vaivu masennukseen, oikeasti olen aika herkillä ollut tässä. mies vaan saa kokea kylmyyttä, en tiedä miksi teen hänelle niin, mut haen apua jos mieli alkaa kovin heittelee. koskaan en apua ole kaivannut, nyt ehkä voin tarvita.
tämä on hyvä kun se ääneen voi sanoa, et mieli järkkyy.
niin paljon viikossa tapahtunu et ei pysy mukana, tappelut edelleen työnantajan maksujen kanssa, äippäraha viivästyy työnantajan takia,talous kärsii siitäkin, mut tärkeintä, lapsilla on lämmin, katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. mitä muuta me tarvitaankaan...
mut ihana nuuskuutta tuota poikaa, kohta alkaa syntyy lisää toukokuisia.
NEPSUNEN: jyväskyläsä on ihana henkilökunta osastolla ja mukavat kätilöt. mulla vain sattui olemaan alansa osaava kätilö joka hämmentyi yllätävistä kivuista ja tahdista millä mentiin ja lääkäri oli kans et häh ei mitä tää tätä vauhtia menee. kyllä voit hyvillä mielin mennä synnyttää.
tein kyl osastolla yhdestä hoitajasta hauomatuksen/valituksen, oli kuin aineissa ollut, ihan kamala, siis oikeesti ei huolehtinu lääkärin määräämisistä labroista, sain ite huolehtii nekin ja kaikki oli sekavaa. ei ottanut tosissaan vauvani verensokeri asiaa ei mitään. kun taas toiset huolehti vauvasta ja äitistä niin hyvin kuin olla ja voi. mut tää kyseinen hoitaja on saanut pitkä n ajan jo huomautuskia. eli ei ihan sen aamun ongelma.
ja osastolla sai syödä vähän väliä ja hyvin.
RICE veikkailin et lähdet ekojen joukossa angaT kanssa, mu sua nyt ootutetaan. merkit oli kyl selviä.. ,minä kun taas livahdin liian äkkiä..
juu nyt Paavo heräilee, menen kahtoo ku nälkä varmaan jo on.
hengesssä edelleen mukana ollaan.
korasa ja Paavo 1vko
olit kirjottanutkin samaan aikaan ja piti tulla heti iloitsee sun puolesta, ne on isoja asioita jo nuo limatulpan menot, vaikka se ei takaakaan lähtöä ihan heti. mut toivoa antaa. mullahan se meni sit palasina pitkin viikkoa enne vesien menoa.
Rice toivotan sulle suppareita ja paljon!
RICE ja RvaT: jäin miettii kans muuten näin jälkiviisaana tuota vesien menoa ja jos ei pää kiinnittyny, koska mullahan lähti vedet ,menee ja vauva kiinnittymättä, ja sitä mun vesien menoahan vähäteltiin kun soittelin silloin aamusta et onko nyt vai ei. ja synnytytksessä todettin et ylhäältä tulee ja kaukaa, eli ei kiinnittynyneä ollutkaan vaik lääkäri mainitsi et on. mut onneks mun kohdalla ei tapahtunut sen puoleen mitäänn huonoa.
siis lapseivedet lorisi pitkin päivää ja minä juoksin eri virastot ja kaupat yli neljän tunnin ajan, joten en ollut vaakatasosa.
eikä kukaan äippäpolilla niin kehottanutkaan. ei edes osastolla ku tippaan jouduin vaan juoksuttivat mieluummin et luonnolliset supistukset ois tulleet.
mut nyt meen taas
korasa
ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE! <3<3<3
Minäkin täällä päivittäin roikun, on tuo vauva vielä niin uusi juttu, että välillä vieläkin luulen olevani raskaana ja silittelen masua. :)
Tulisikohan RICELLE nyt vihdoinkin lähtö!? Vitsit, olisin voinut lyödä vaikka vetoa, että sinä saat vauvan paaaaljon ennen mua, mutta toisin kävi.
Sairaala-sarjan synnytysjutusta olitte keskustelleet ja kyllähän minäkin sen jakson katsoin, vaikka pahaa tekikin. Tosin vähän eri mielellä olin kuin te, sillä ihan kadehdin sitä, kuinka sektiota suunniteltiin pitkään ja mieskin pääsi sinne mukaan. Omassa synnytyksessä kun sektiosaliin lähdettiin niin, että kätilö laittoi hälytyskellot päälle, yhtäkkiä kiidettiinkin pitkin käytävää ja ihmisiä säntäili ympäriinsä. Mies ei saanut mukaan tulla ja itse olin nukutettuna, joten hyvin vähän on muistikuvia tapahtuneesta - mutta parempi niin. :)
Meillä kävi eilen th kotikäynnillä ja vauva oli viikossa jo ylittänyt syntymäpainon, eilen oli tasan 3 kg. KORASALLA myös on pienen pieni vauva, varmasti on suloinen pikkukirppu. <3 Tosin tämä 3-kiloinenkin tuntuu jotenkin niiiiiin isolta, kun esikoinen oli yli puoli kiloa pienempi syntyessään.. Meillä myös 50 senttiset vaatteet ovat isoja, 56 aivan valtavia.. Vauva pissaa ja pulauttelee tosi monet vaatteet päivässä, enkä tiedä pitäisikö ostaa enemmän noita 50-kokoisia, kun noiden 56:ten kanssa on oikeasti tosi vaikeaa, sillä kädet ihan hukkuvat hihoihin, enkä kovin moneen kertaan niitä tykkää kääntää..
Aah, nyt onkin aika iltapäivän lääkeannoksen, alkaakin haavaa taas jomotella. MARVIK, tulehan kertomaan kuulumisia kunhan kotiudut ja pystyt hetken koneella istumaan. :) Sulle taidettiinkin sektio tehdä samaan arpeen kuin viimeksi? Et siis saanut tällaista hienoa T-arpea? ;) Ei vaan, kiltti lääkärisetä ompeli (tai oikeastaan niittasi) aukon umpeen hienoilla hakasilla ja tämä arpi on nyt jo paljon nätimpi kuin esikoisesta tehty. Mutta kipeä tämä on, paljon paljon kipeämpi kuin esikoisesta!
Ehkäpä lopetan nyt tarinoinnin ja menen vähän lepäämään, jotta jaksan kohta lähteä mukaan kauppaan. Ai, piti vielä kertoa, että meidän pojalle on nyt löytynyt etunimi. :) Pikkuveljestä tulee Emil. <3
Miimi ja Emppuli 8 pv
p.s. MYRSKY, laitahan vauvasta pian kuvia fb:iin. :)
vauhdilla,ihanaa! itse käyn aina vaan kärsimättömämmäksi mitä enemmän toukolaisa syntyy:D PALJON ONNEA siis täältä minultakin kaikille vauvan saaneille:))!
miimi_ : aivan ihana nimi tuo Emil!! itse mietin että jos poika olisi tullut niin hänelle olisimme antaneet nimeksi Eemli. (luotan siis edelleen kätilön tyttö ennusteeseen:))
tuli eilen testattua tuo saunan vaikutuskin,sain vihdoin hommattua meille saunavuoron ja mentiin samantien tunniksi löylyttelemään miehen kanssa. kyllä aavistuksen napakammin nappaili mahasta sen jälkeen ja vähän menkkajomotusta,MUTTA ei kuitenkaan mitään kunnon supistuksia saanut aikaiseksi. noh,vielä reilu viikko armon aikaa tai sitten sinne käynnistykseen. en tahtoisi siihen..mutta täytyy vain ajatella positiivivsesti ja lähteä sitten rohkeasti kaikista kauhutarinoista huolimatta:)
ihanaa kun sataa välillä,ilma raikastuu! tosin vähän tylsää kun ei viitsi sateeseen ulos mennä,siispä vietän päiväni leipoessa ja lukiessa:)
maanantaina minäkin polilla lähden pistäytymään,kun joku tuolla puheli maanantaisesta polikäynnistä:)
laakli ja mahanasukki rv 38+4
Näin lyhyesti ilmoitan, että lähden nyt hakemaan Toukon kotiin. Sektio on heti aamusta, joten nyytti on sylissa muutaman tunnin sisällä :o) Tulen kertomaan miten kävi jahka tässä kotiudutaan, toivottavasti maanantaina.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
-marvik- ja Touko, rv 40