<3<3**TOUKOTOIVEET VKO 19**<3<3
Huomenta!
minä kun nykyisenä aamuvirkkuna täällä hereillä kukun niin ajattelinpa aloittaa uuden viikon:)
ihanaa,lehdet puhjenneet puihin,jippii! vielä kun sataa ropsauttaisi niin luonto oikeen heräisi eloon ja kaduilta pölyt ja hiekat saisi kyytiä. Ihanaa aikaa tämä kevätkin!
itsellä huomenna tullee rv 38 täyteen,koskahan sitä jaakaantuisi? ei kyllä oikein mitään merkkejä.no paitsi että vatsa on toiminut erinomaisesti kahden päivän ajan,jotain kun syöt niin saa melkeen kohta jo olla vessassa:D ! ja vauva ilmeisesti kiinnittynyt nyt kun tosiaan muutamien päivien ajan kävely ja kääntyily erittäin kivuliasta ajoittain ja jotenki haarat levälleen menen tuolla pitkin raittia.
Ihmiset sanovat että mahani oli vielä viikoilla 33 paljon terhakampi,eli pystyssä enempi,että oisko jo vähän valahtanut? kuitenkin potkuja tuntuu melko ylhäälläkin vielä että voisiko sittenkään? en tiedä sitten..
lueskelin eilen yömyöhään taysissa synnyttäneiden kommentteja kohtelusta ja muusta,tekstit olivat tosin viime ja toissavuodelta suurin osa joten tiedä sitten mikä nykypäivän tilanne,mutta valittelivat kovasti ruuhakaisuutta ja moni oli joutunut tilapäis ratkaisuissa eli käytävillä sermien takana olemaan vauvan kanssa ja joku oli hoitajien kopiointi huoneessa viettänyt yönsä. Kiireen vuoksi ei oltu saatu kunnolla imetysohjeita ja oli ollut tylyäkin hoitajaa lähes aina joukossa. jotenki tuli kurja olo ja vähän alkoi jännittää että millainen tilanne sattuu omalle kohdalle,varsinkin kun olen nuori ensisynnyttäjä. noh sen näkee sitten.
minua myös vähän alkanut kammottaa tuo käynnistys juttu.tosiaan kun minulla RD todettu ja sovimme jo alussa että jos vauva isoksi kasvaa niin käynnistellään jo 38 viikoilla mutta jokatapauksessa ei lasketa yli lasketun ajan. Noh,38 viikoilla ei ole tarvis mutta parin viikon päästä sitten jos vauva ei tässä spontaanisti lähde tulemaan. käynnistyksestäkin olen lukenut hyviä sekä huonoja kommentteja,mutta tuntuu että tässäkin asiassa noita kauhutarinoita on enempi..aikaisemmin en ole ollut herkkä muiden jutuille ja tarinoille koska olen järkevästi pystynyt ajattelemaan että jokainen on yksilö ja kokee synnytyksen/käynnistyksen omallatavallaan,että mitään kun ei voi ennustaa etukäteen. Mutta nyt jotenkin viikkojen huvetessa on alkanut miettiä että jos kaikki meneekin huonosti. Että en ehdi saada kivunlievitystä jos kaikki tapahtuu sitten rytinällä taika jos synnytys pitkittyy kovasti ja kestää että saa sektio päätöksen tms. täytyy siellä sitten puhua jos nyt joudun käynnistykseen että tarkkailaan tilannetta sen verran tiiviisti että ehdin saada kivunlievityksen ja että minua uskotaan jos valitan kipeyttä sanoi supistus käyrä mitä vain.
minua harmittaa kun mies ei voi jäädä sitten osastolle yöksi:( eikö siihen toiselle voi edes patjaa viereen tuoda? heh,kuulostampa lapselliselta mutta haluaisin kovasti miehen siihe vierelle tueksi ja olisi heti aamusta ja helpompi nukhataakkin kun tottunut. huonekaveria vaan saattaisi haitata jos mieheni majottuisi kanssa;D
noh mutta kunhan tässä omia ajatuksiani höpisen! palailaan ja kovasti odotan lisää vauva uutisia!!
laakli+ mahanasukki 37+6:))
Kommentit (91)
Moi vaan!
Laakli ja Myrsky tuossa jo ihailivat luontoa ja ei voi muuta kuin yhtyä. Valkovuokot kukkivat täysillä, kielot ovat puskeneet viiden sentin varren. Kukkapenkissä krookukset ovat jo nuukahtaneet, narsissien ensimmäiset nuput auenneet ja tulppaaneissa nuput aukeavat varmasti viikon päästä. Ihanaa kun kesä on tulossa!
Sellainen kysymys tuli Laaklille mieleen, että eikö Taysissa ole perhehuoneita? Kun puhuit siitä patjasta sängyn vieressä... Ja uskon että sun synnytys menee oikein hyvin, se on ihan luonnollista että jännittää ja huolehtii.
RvaT ja Ankuliini, kuulun kanssanne samaan puutumiskerhoon. Sängystä ei voi nousta ennen kuin on ravistellut käsiä niin että veri alkaa uudelleen kiertämään. Istuessakin välillä alkaa varpaita pistelemään ja tuntuu ettei heti voi nousta ylös jottei jalat pettäisi alta. Sama vaiva oli esikoista odottaessa, joten tiedän että on ohimenevää.
Nepsunen, tosi hienoa että saitte muuton tehtyä ennen vauvan syntymistä. Saa ainakin vauvan tavarat paikoilleen eikä tarvitse laatikoista etsiä :o)
Korasalle ja perheelle isot onnittelut Paavosta! Hienoa että kaikki on kunnossa, vaikka vaikeimman kautta pääsitte lopputulokseen.
Rice, hienoa että olo on kohentunut. 16 kiloa kuulostaa tosi paljolta, mutta pian ne häviävät. Iso osa jää sairaalaan ja, jos imetät, lähtee paino ihan huomaamatta. Olet kyllä vieläkin tosi kevyt verrattuna allekirjoittaneeseen ja mulla on tullut alle 10 kiloa!
Callawayn oireet kuulostavat lupaavilta, eiköhän se synnytys pian käynnisty. Tsemppiä!
Hannatyttoe, mukaan vain porukkaan! Vielä ehtii kokemuksia vaihtamaan :o)
Peppiellä on suruaika samaan aikaan kun iloinen jännitys on päällä. Osanottoni!
Miimi, oletko vielä jakautumatta vai jo tositoimissa?
Anka, toivottavasti vauvalla kaikki hyvin. Tule kertomaan kun jaksat ja ehdit.
Niih, ja nyt siihen ( . )
Eilen oli sitten 2. käynti synnytystapa-arviossa. Vähän olin pettynyt ettei Touko nyt sitten kahden viikon aikana halunnut syntyä. Lääkäri oli eilen myöhässä eikä ollut ehtinyt perehtyä taustoihin, kuten edellisen käynnin lääkäri oli tehnyt. Jouduin siis kertomaan tiivistetysti miksi olin siellä. Onneksi asiaa on tullut niin paljon pyöriteltyä, että osasin hyvin tiivistää asiat ja oma mielipide ja vastaukset oli valmiiksi mietitty.
Heti aluksi hän kysyi miten suhtaudun käynnistykseen. Kerroin olevani samaa mieltä edellisen lääkärin kanssa siitä, että käynnistys sisältää riskin että supistukset tulevat liian vaimeina ja, koska edellisessä synnytyksessä supistukset olivat vaimentuneet juuri ennen ponnistusvaihetta, en halua ottaa riskiä että nyt käy samoin. Esikoinenhan syntyi sitten lopulta kiiresektiolla ja pää oli jumissa synnytyskanavassa, joka aiheutti ongelmia ja runsasta verenhukkaa. Lopulta kaikki meni hyvin ja toivuin tosi nopeasti. Älkää siis säikähtäkö tästä!
Lopulta lääkäri tutki ja totesi heti alkuun että käsin vauva tuntuu isolta. Eikä aukeamista ollut juuri tapahtunut, pientä vain. Ultrassa menikin sitten oma aikansa kun Touko näytti vilkkautensa. Hän pyöri ja liikkui koko ajan, joten mittoja oli vaikea saada. Ja tuo liike oli vielä pientä verrattuna iltajumppaan! Lopulta kuitenkin saatiin mitat ja lääkäri oli ihan ihmeissään. Koko vastasi rv 42 ja ylikin, vauva siis on ultran mukaan 4.6 kiloinen! Vaikea uskoa kun vielä itsellä ei ole ollut ongelmia sokerin kanssa ja verenpainekin on ollut koko ajan hyvä.
Lääkäri sitten kysyi että mitä tehdään. Ilmoitin haluavani sopia sektiopäivän enkä enää odottaa. Näin sovimme viimeksi. Lääkäri vielä varmisti edellisen kerran lääkäriltä asian ja hän onneksi vahvisti että näin oli sovittu. Ensin tarjottiin kahta päivää, tänään tiistaina tai perjantaina. Olisimme ottaneet tämän päivän, mutta jostain syystä aikaa ei voinutkaan enää varata. Joten meidän Touko syntyy näillä näkymin perjantaina, tasan rv 40.
Eilen saimme sektioinfon, jota emme sattunesta syystä viimeksi saaneet ja asiat on muutenkin nyt järjestyksessä. Ainoa huoli joka oli vielä selvittämättä oli isyysloman jälkeinen aika, kun en vielä saa nostella kuin vauvaa ja esikoinen tietty vaatii oman huomionsa. Löysin kuntamme sivustoilta tietoa kotipalvelun perhetyöstä, jonka kautta tulemme saamaan apua lastenhoidossa. En vielä ole sinne soittanut, mutta netin mukaan sieltä nimenomaan saa tilapäistä hoitoapua.
Että näin, uusi vaihe on nyt alkamassa ja kieltämättä jännittää! Onkohan sitä sittenkään valmis kahden pikkuisen äidiksi? Maailma muuttuu jälleen kerran eikä palaa enää entiselleen. Ihanaa ja pelottavaa...
Kaikille mammoille mukavaa viikon jatkoa!
-marvik- ja Touko, rv 39+4
Kotiuduttiin eilen.
Synntyksestä pikana...myöhemmin pidempi versio.
11:40 kalvot puhkaistiin
13:40 oksitosiinia tipan kautta,kun supistukset ei käynnistyneet itsestään
14:20 synnytys katsotaan alkaneeksi, kun supistukset säännöllisiä ja kipeitä
ilokaasua muutamia henkosia...
16:00 epiduraali
16:40 ponnistusvaihe alkaa
16:49 tyttö maailmassa...
toisien sanoen synnytyksen kesto 2 h 29 min. Väliliha leikattiin....ponnistusvaihe jäi päällimmäisenä mieleen...hitsit sitä kiristyksen tunnetta...
Neitistä on otettu verikokeita ja mahan ultraa ja maksassa kalkkeuma ja ilmeisesti sappikiviäkin...Kuukauden päästä kontrollia näistä (mahan ultra ja aivojen ultra)...Huoenna joudutaan käymään lastenosastolla keikka...otetaan suoraan virtsarakosta pissanäyte, kun keräilymenetelmällä näyttäisi, että on tulehdus...
Mitään maailmaa mullistavaa ei pitäisi olla vauvalla, mutta kaiken näköistä testiä on otettu...mm. toksoplasmaasia ja joitainm muita infektiokokeita, joiden takia sitä kalkkia olisi voinut kertyä...Lääkärit kuitenkin käskivät nauttia vauvasta ja sanoivat, että huolehtivat ja miettivät mahdolliset hoidot. TUolla sairaalassa ei tällaista tapausta ennen ole ollut, joten kukaan ei oikein tiedä... Jos löydökset kuukauden kuluttua samat (eli se kalkki ja sappikivet), niin sitten ilmeisesti ohjataan Ouluun jatkohoitoon.
Joka tapauksessa suloinen pikku prinsessa täällä meillä on :)
Mitat oli siis 3710 g ja 51,5 cm, pää 36 cm.
AngaT ja "Vappu" 5 pv
Ai että kun on mukava lukea noita synnytystarinoita. Kaikilla on omanlaiset synnytystarinat ja se tekeekin aina joka päivästä jännittävän,että mitäs tarinaa tänään tullaan lukemaan =). Minäkin niin mielelläni tarinani kertoisin jo, mutta täytynee vielä odotella!
Neuvola on tänään, mutta ei siellä varmaan mitään erikoista. Normaalisti on neuvola olut aamuisin, nyt iltapäivällä 3 jälkeen. Tietää jo ihan varmasti,että painon nousu on valtavaa. Mulla muutenkin kilon heitto ainakin on aamu- ja iltapäiväpainon suhteen. Mutta en jaksa murehtia enää tässä vaiheessa siitä. Nousee, jos on noustakseen, mitäs sitä turhia murehtia!
Mulla on vappua ennen alkanut supistukset pikkasen jo tuntumaan, mutta mitään valtaisaa kipua ei oo ja nekin pienet supistelut on lyhyitä ja tosi harvoja. Tänään vois sit saunoa, tuntuu,että monella tuo saunominen on kuitenkin jollain tapaa edistänyt tilannetta. Sain sen kokoarvio-ajan, eli se menee vasta laskettuun päivään,eli vasta ensi viikon perjantaille=(..toiveena olis kyllä,että sitä ennen vauva olis jo maailmassa!
Muten tässä ei mitään ihmeellistä, eletään päivä kerrallaan ja kaikki tuntemukset, mitkä vähänkin viittaa synnyttämiseen, otan ilolla vastaan. Nyt täytyy lähteä hakemaan jälkikasvua koulusta ja sit valmistautua pikkuhiljaa neuvolakäyntiin.
Uunz 38+4..hitaasti mutta varmasti kohti laskettua aikaa
Voiskos joku kokeneempi kertoa mulle, että mistä tiiän, että limatulppa irronnut!? Kävin äskön veskissä ja pönttöön tuli kokkareista limaista vuotoa(yöks), joka oli väriltään semmosta vaaleenruskeeta tai -oranssii...Oon lukenu, että limatulppa ois väritöntä, jossa seassa ehkä veriviiruja, mutten tämmösestä oo kuullu...Lisäx alaselkää särkee, mutta tuskin se tähän liittyy..Pakko oli kirjotella, kun en oikeen tiiä, mitä tää on!
Kiitos muuten Korasalle ja Angalle synnytyskertomuksista, niitä oli mielenkiintosta lukee!
T:Myrsky 40 tasan
Ensin KAIKILLE JO VAUVAN SAANEILLE PALJON PALJON ONNEA !!!!!
Täällä on hyvästi jo kohta neljä viikkoa pyöritetty vauva arkea tiuhtin ja viuhtin kanssa, enkä koneelle ole jaksanut jäädä kirjottelemaan pitkiin aikoihin mitään. Nyt kuitenkin yritä jotain kuulumisia laittaa, kunhan vauvat vain olisi vielä hetken unten mailla ;)
Minulla synnytys eteni suunnitellulla sektiolla ihan niin kuin pitikin. Olin keskiviikkona 8.4. tavallisella ultrakäynnillä kun lääkäri totesi että kohdunsuu oli 2-3 senttiä auki (oli ollut neljä viikkoa sitä ennen sormelle auki) Kysyi sitten mitä tehdään ja päätettiin että saktio tehdään seuraavana aamuna. Olisin saanut vielä lähteä kotiin, mutta ajattelin että olen "turvassa" sairaalassa jos jotain sattuisi yön aikana. Aamulla sitten marssittiin miehen kanssa leikkaussaliin ihanien leikkausvaatteiden ja tukisukkien kera. Leikkaus aloitettiin noin 8.00 epiduraali ja spinaali puudutuksilla ja kaiken maailman letkujen laitolla joka paikkaan. Sitten alkoi itse leikkaus joka keski jotain 10 minuuttia. Vauvat syntyi minuutin välein 8.27 ja 8.28 poika ensin ja sitten tyttö. mies lähti vauvojen kanssa leikkaussalista ja minä jäin vielä viimmeisteltäväksi ja sitten heräämöön. Mies tuli valokuvien kanssa minua pian moikkaamaan. Oli saanut henkilökunnalta ihanat kuvat vauvoista. Heti kun jalat alkoivat liikkua pääsin osastolle toipumaan. Oli kyllä hassu tunne tuo synnytys kun oli rinnasta alaspäin puuduksissa ja silti tunsin kun vauvat otettiin pois mahasta ja parkaisivat ensi kerran. Tytöllä tosin oli lapsivettä suussa niin paljon ettei se heti parkaissut mutta kätilöt sai imettyä veden pois pian ja kuului ihana parkaisu.
Nyt sitten ollaan käyty kerran viikossa neuvolassa katsomassa vauvojen painot ja tänään oli poika 2925g ja tyttö2565g. Neuvolatäti sanoi että hyvin kasvaa :)
Julianna + tiuhti ja viuhti
Niin, elikkäs esikoisesta limatulppa tuli mulla varmaa aikalailla kokonaisena ja oli väriltään vaaleaa veriviiruilla. Kakkosen kanssa synnytys alko lievillä suppareilla ja sit alko lapsivettä ja limatulpan "palasia" tulee ja sillä kertaa se limatulppa oli sellasta rään näköstä. Vähän kellertävän rusehtavaa. Ja ne oli sellasia löysiä klimppejä. Räkä tosiaan tuli siitä mieleen. Kyllä toi mun mielestä kuullostaa limatulpalta, joten taidat päästä kohta tositoimiin! Onnittelut siitä! Ja toi alaselkä särky voi hyvinkin liittyä synnytykseen. Esikoisesta supparit mulla tuntu mahassa ja kakkosesta melkeimpä vaan selässä. Jos kykenet, ni käy ilmottelemassa tilannetietoja =) Ja onnea matkaan, mikäli en enää ehdi sitä sanomaan!
mulla tuli tokasta lapsesta limatulppa tiistaiaamuna vessassakäynnin yhtyedessä. Oli aika iso klöntti, sellainen kirkaan ja rusehtavan sekasotku. Illalla alkoi supistella lievästi mutta säännöllisesti ja seuraavana iltana lähdin synnyttämään. Eli mulla limatulpasta meni alle 2vrk vauvan syntymään, tosin aika voi olla useampia päiviäkin, jopa viikon-pari, mutta ehkäpä sulla on jo h-hetki tosi lähellä! Tsemppiä!!!
KORASAn synnytys kuulosti hurjalta -ja samalla, anteeksi vaan, en voinut olla nauramatta kun näin sieluni silmin sut huutamassa siellä kätiölöille että lähdet kotiin jos et saa jo ponnistaa:D Toi on kyllä tosi ärsyttävää ja loukkaavaakin, ett kätilöt eivät usko äidin tuntoja vaan vähättelevät kipuja ja supistuksia ja mitä nyt vaan ikinä keksivätkään:/ Kauhea yleistys, mutta itselläni juuri tuollaisia kokemuksia asennoitumisesta synnyttäjään ja odotukset uudelle (ts eri) synnytyssairaalalle kuin kahdella edellisellä kerralla ovat kyllä korkealla. Sypessäkin olen siellä käynyt ja toivon niin että tällä kertaa minyut otetaan paremmin vastaan. Kunhan se tämä kertaa vaan tulisi tähänkin taloon, alkaa olla jo kovin malttamaton mieli...Toisaalta välillä kun oikein supistaa ja kivistelee vatsan pohjalta, niin tulee mieleen, että en mä vielä ole valmis mihinkään synnytykseen, joten ihan hyvä että en ole ihan vielä sinne matkalla. Mutta kohta puoliin kiitos;)
rvaT 36+6
++ synnyttäneiden edessä listalla
?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala
1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS
1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin
++1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi
2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS
2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1------Kätilöopisto
2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks
2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto
++2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS
3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS
3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA
3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS
3.5.2009-------Peppie------------30/31--------3-----Kätilöopisto
++4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?
4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS
4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS
5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS
5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks
5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks
++5.5.2009-------Janev---------------20/22------1------K-PKS
7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?
7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto
7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks
++7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka
8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi
8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS
8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala
9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi
9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS
9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS
10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS
10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka
10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS
11.5.2009-----Christina84--------25/32------1-----HYS
12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai
12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S
12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS
12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS
14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS
15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL
15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks
15.5.2009-------Ninnukka86------22/20------1-----NKL
16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto
17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS
17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS
18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS
++19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS
19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS
21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS
21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS
21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS
21.5.2009------nepsunen---------22/25------1-----Jyväskylän K-S
22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS
23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL
24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS
24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS
24.5.2009--------viivi99-------------29/35------2-----Jorvi
++23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S
25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS
25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL
26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS
27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS
27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS
28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS
28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S
28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS
SYNTYNEET:
TYTÖT: 4
POJAT: 5
Julianna 9.4.2009 TYTTÖ 2200g JA POIKA 2265g, rv 36+1
-Hanna- 18.4.2009 TYTTÖ 2160g, 45cm JA POIKA 2430g, 45,5cm, rv 35+4
Murunen82 19.4.2009 POIKA 3330g, 50cm, rv 38+2
AngaT 30.4.2009 TYTTÖ 3710g, 51,5cm rv 39+5
Janev 26.4.2009 TYTTÖ 3500g, 50cm, rv 38+5
KimpaleKultaa82 29.4.2009 POIKA 3220g, 50cm, rv 39+2
Korasa 1.5.2009 POIKA 2600g, 45cm, rv 36+6
Kohta pääsee petiin, kun saa lapset vietyä kouluun, ihanaa!
Eilinen neuvola vei mut sit käyrille sairaalaan,kun th:n mielestä oli sydänäänissä niin kovat heitot ja laski alimmillaan 110:een. "Pelotteli" vähän, etä olisko napanuora kaulan ympärillä. No lähdettiin miehen kans matkaan, käyrillä olin reilu puoli tuntia ja hyvät äänet oli ja kaikki kunnossa. Eli se sykevaihtelu oli sielläkin ihan samaa,eikä siitä kuulemma tarvi mitään säikähtää, ihan normaalia.
No, mulle tuli siinä aamulla sit se kontrolliaika postissa sinne kokoarvioon, mut sain sen sit siihen samaan, ku lääkäri kuitenkin tuli vielä antamaan oman arvion niistä sykkeistä. Eli tohtori sit teki sisätutkimuksen ja ultras...Ja voi helkkari kun oli kovakourainen lääkäri!!! Mieskin katto silmät suurina,etä mitä Helkkaria! Se kyllä rusenteli mun alapäätä oikeen kunnolla ja paino mahastakin niin lujaa,että oikeasti ajattelin,et vauva tulee mahanahkan läpi. Oli munkin ilmeet varmaan sellaset,ett silmät pullistu päästä. Kätilökin oli aika hiljasta siinä vieressä..kai se näki mun ilmeet, ku ilveilin miehelle =D. Ultraus kävi kans tasasen rajusti ja ihan hirveän nopeasti. Paino mahaa sillä laitteella ja samalla kaveri potki vastaan..ei mikään miellyttävä tunne ollenkaan.
Mutta sen verran selvis, että sormelle oli auki, mut kuitenkin vielä suht kiinteät paikat. Vauvan kokoarvio oli 3,3-3,4 kiloa..mikä oli mun mielestä ihan kiitettävästi, mut lääkäri vähätteli,että pienihän se on???!!! HOH!
No, sen verran lääkärin ronklaaminen teki tehtäväänsä,että illalla nukkumaan mennessä tuli pieni määrä veristä vuotoa ja sit yöllä supisteli 3 tuntia. Ne supistukset ei ollu mitenkään hirmu kovia, mut oli sellasia ilkeitä,että ne tuntu melkeen koko ajan selässä ja alavatsassa. No, nyt sit ei oo mitään supistuksia ollut, yllättäen! Kyllä mä yöllä ajattelin,että sairaalaan en lähde yön aikana, vaikka kuinka kipeeks tulisin, ku se lääkäri oli yöpäivystäjänä! Mut eipä tarvinnut. Olipa kyllä sellanenkin lääkäri,etten oo moiseen törmännyt koskaan. Sen puhekin oli tosi hätäistä ja sekavaa..sai ihan tosissaan kuunnella,että mitä se puhuu. Mies oli kyllä aika "kauhistunu", ku se näki kuinka se mua runnoi =).
Mut nyt muksut kouluun ja mamma takas petiin lepäilemään ja mielellään vaikka odottelemaan lisää supistuksia. Ei kai tuo verinen pikkuvuoto mitään kummempaa merkkaa,eikös täällä oo muillakin ollut sisätutkimuksen jälkeen pientä vuotoa? Vai olisko sittenkin toiveita mulla =))))
Uuniz 38+5
taas kaikille vauvansa saaneille! Alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään tämä ODOTUS, kun öisin supistelee muka lupaavasti ja päivisin ei ole pienintäkään merkkiä mihinkään suuntaan. Minäkin olisin jo valmis kovakouraisen lääkärin käsittelyyn - vaikka oikeasti se ei kyllä kuulostanut yhtään asialliselta. Ehkä se vain halusi saada paikat avautumaan?
Mullakin on huonosti nukuttu yö takana, tosin viime yönä ei supistellut, kunhan vaan valvoin. Kolme tuntia keskellä yötä on PIIIIIIITTTTTKÄ aika... Onneksi saan nyt aamulla otettua vähän takaisin, kun mummi haki isommat lapset vapaa päivää viettämään.
Olen jotenkin ollut tosi rauhallinen tähän asti, mutta huominen la taitaa jo vähän stressata, kummasti vaan siihen tähtää, vaikka se on vain 5% todennäköisyys. Olisi ollut niin kiva ehtiä äitienpäiväksi kotiin vauvan kanssa. Taitaa jäädä haaveeksi... :(
Jos yrittäisin kirjoittaa pirteämpänä lisää, niin ei tulisi ihan näin "säälitekstiä". Ehkäpä tuo harmaus ulkonakin vaikuttaa tähän olotilaan.
Vauvauutisia odotellen!
Kiskis 39+6
Nopsasti vain muita juttuja lukematta ilmoittelen, että meidän Vappupoika syntyi 01.05 09:16, mitat 2980g ja 49,5cm. Ihana pieni tummatukkainen poika. <3
Synnytys alkoi ihan yllättäen torstaina klo 22 ja supistuksia tuli alusta alkaen 4 min välein. Sairaalassa olimme puolilta öin ja ilokaasulla pärjäilin aamuun asti, kunnes elämä oli yhtä kipeää supistusta. Lääkäri tuli sitten laittamaan epiduraalia ja ennen kuin se ehdittiin laittamaan, laskivat vauvan sydänäänet 140:stä 30:een ja sitten mentiinkin hälytyskellot soiden hätäsektioon. Nyt on sitten kipeä, kipeä pystyarpi masussa ja pää särkylääkkeistä sekaisin. Eilen päästiin vauvan kanssa kotiin ja ilman sairaalan vahvoja lääkkeitä kipu on välillä ihan sietämätöntä ja yölläkin itkin harmista ja kivusta useamman tunnin. :( Vauva kuitenkin on aivan ihana ja suloinen, reipas pikkumies. Isoveikan kanssa onkin sitten hankalampaa, kun en pysty yhtään nostamaan tai pitämään edes sylissä moneen viikkoon.. :( Äh, nyt kuullostaa vaan valitukselta, vaikka oikeasti olen todella onnellinen kahdesta ihanasta pojastani, synnytys ja kipu tietysti harmittavat pitkään, mutta eiköhän tämä tästä. :)
Nyt sattuu päähän tämä tietokoneella istuminen ja vauvakin jo ähisee..
Miimi ja Reppuli 5 pv
Ja voimia toipumiseen. Onneksi vauva on aina niin ihana, että moni kipu ja harmi unohtuu kun pelkästään tuijottaa sellaista pientä ihmetta<3
UUNIZ, en nyt halua masentaa, mutta kyllä pieni verinen vuoto on mahdollista sisätutkimuksen jälkeen. Mulla oli viime viikolla nla-lääkäri joka oli ihan ylivarovainen otteissaan, sanoi että tässä vaiheessa tekee helposti kipeää, kun paikat on jo kypsymässä ja varoitteli että verta voi tulla. Ei kyllä tullut eikä muitakaan seurauksia. Ja jos yhtään lohduttaa, niin minäkin nukuin niin mahdottoman huonosti viime yönä, pyörin ja hyörin, käänsin kylkeä, kävin vessassa, juomassa ym ihanaa:/ Ja mulla on kotona 2,5-vuotias tällä hetkellä aika kiukkuinen tyttö, joten oma lepo jää tytsyn päiväuniaikaan. Sitten pitääkin jo kiiruhtaa hakemaan isompi hoidosta...
(.) ei muuta kuin että yöt ovat nyt selkeästi muuttuneet huonompaan suuntaan, vähän aikaa sitten huono yö oli vielä poikkeus. Päivän tekemisistä riippuen illalla olen aika katkipoikkipuhki ja luulen sen vaikuttavan öihin, kun vatsaa särkee ja jomottaa ja kolottaa, ei kuitenkaan mitenkään supistuksiin viittaavalla tavalla. Höh. Harkkareita tulee kuten on tullut viimeiset reilut 20 viikkoa, niiden voimaan en jotenkin jaksa enää uskoa, vaikka kyllähän nekin sentään jotain tuolla alapäässä tekevät. Toivottavasti.
Nyt tuo lapsi on jo ihan hermot riekaleina, joten gottago.
rvaT 37 (näyttää jo ihan kivalta noi omatkin viikot:)
Jotenkin arvasin tämän kun ei ole sinusta mitään kuulunut hetkeen. Miljoona onnentoivotusta koko perheelle!
Hurjalta kuulostaa tuo sinun kertomuksesi. Selvisikö miksi syke oli laskenut?
Jos tarvitset esikoisen kanssa apua niin ainakin meidän kunnalta saa perheille hoitoapua nimenomaan tämäntyyppisiä tapauksia varten. Itse aion käyttää palvelua isyysloman jälkeen muutaman tunnin päivässä, sektioon kun menossa ollaan.
Mutta pikaista toipumista sinulle, onneksi se poika saa itse kiivetä syliin jahka haava vähän paranee. Nostelu onkin sitten eri juttu.
-marvik- ja Touko, rv 39+5
Marvik, juu kyllä täälläkin samanmoinen palvelu on ja täytyy katsoa, miltä tilanne parin viikon päästä tässä perheessä vaikuttaa. 4 viikon rasituskielto on kyllä pitkä aika. Sykelaskun syy ei selvinnyt, ilmeisesti napanuora jäi johonkin (vauvan ja kohdun seinämän väliin?) puristuksiin, mutta siis vauvan ympärille napanuora ei ollut kietoutunut.
Ah, nyt tuli vauvalta kakka, vauva sylissä siis tässä kirjoittelen.. Pyykkiäkin on vuori, kun eilisen illan aikana pelkästään vauva pissasi 5 asua ihan märiksi.. Loppuu vaatteet kesken, vaikka niitä paljon onkin! Nyt hommiin!
Miimi
Toisaalta kyllä ihanaa kun on niin raikas ilma!! Täällä viel ollaan vauva masussa ja ei sitten niin mitään synnytykseen viittaavaa!!!! Mutta jos olo vaan pysyy näinkin hyvänä niin ei hätiä mitiä. Maltan odottaa kyllä! Vähän on yöt olleet levottomia ja iltaisin vetää sisäreidet kramppiin. Ja nyt pelkään taas tuota kivistystä kun vähän tuntuu taas. Eilen oli super energinen päivä ja sain tehtyä tosi paljon kaikenlaista. Ehkä vähän liikaakin kun nyt tuntuu että on taas kipeämpi. Sitä vaan on hyvänä päivänä NIIN innoissaan toimintakyvystään ettei se oikein pysy aisoissa!
Paljon supistelee, mutta kivuttomasti. Iltaisin ottaa jo sitten enempi selkään ja jalkoihin nuo supparit. Vauva tuntuu olevan tosi alhaalla ja koko alapää tuntuu ihan erilaiselta. Mulla on huomenna la ja jokatapauksessa se vauva tulee parin viikon sisällä, että mikäs tässä odotellessa. Sekin tuntuu aika pikaiselta.
ONNEA taas uudesta toukokuisesta pojasta Miimille!!! Aikamoinen sykkeenlasku teilläkin oli! Meillä esikoinen teki saman tempauksen, mutta olin jo ponnistusvaiheessa ja epparilla sekä lääkärien nopeilla toimilla saatiin poika ulos ja virkoamaan nopeasti. Ei suostunut omin voimin hengittämään ja sai meidät vanhemmat kyllä peljästymään todenteolla. Kaikki oli kuitenkin nopsaan ohi ja vauva rinnalla imemässä.
Ja Korasallakin ollut mielenkiintoinen synntys. Sinäkö se sanoit vai joku muu, että on nuo aikaisen lähdön ottaneet aika rääpäleitä. Meilläkin kakkonen joka syntyi sen 3 vkoa ennen la:ta, oli aikamoinen löysä spagetti vaikka kokoa oli ihan hyvin. Ja keltaisuuttakin oli sitten niin että jouduttiin sinivalon alle vuorokaudeksi.
Tuntuu ihan hassulta kun tämä raskaus ja synnytykseen lähtö tuntuu taas niin erilaiselta kuin aikaisemmin. Niin ne on kaikki vaan niin kovin yksilöitä jo varmaan siemenvaiheessa :)
Nyt lähden silityspuuhiin ja sitten soffalle pötköttämään!!!
LISÄÄ VAUVOJA, LISÄÄ VAUVOJA, Jooko!!!!
-Callaway ja Vadelma 39+6
Täällä myös yksi mamma valmiina lähtöön..olen pari viimeistä päivää viettänyt aktiivisesti urheillen (jos tällä mahalla voi noin sanoa) ja toivoen lähtöä,mutta vielä ei mitään ole tapahtunut. Toisaalta osaan nauttia päiväunista rauhassa sohvalla vaikka kaksi kertaa päivässä ja aamukahvista ja lehden lukemisesta kiireettömästi.Aika kaksi jakoisella mielellä siis mennään loppua kohden.
En tiedä,onko jotain alkanut tapahtua minussa mutta meidän ei sylissä viihtyvä kissa kyöhnää minua koko ajan.En usko että johtuu pelkästään maidosta,sitä kun on valunut vasemmalta puolelta jo kuukauden ajan..saas nähdä ennustaako sekin jotain :)
Niin,mummoni oli soittanut äidilleni aamulla ja kysynyt joko olen synnyttänyt:oli nähnyt unta,että soitin tytön syntyneen!mummo on aika monta enne unta nähnyt,joten katsotaan kuinka käy.
korasan kirjoitus synnytyksestä sai kyyneleet silmiini,olenhan samaan sairaalaan menossa.toivottavasti ei satu sama kätilö!
Onnea kaikille vauvallisille,nautiskelkaa joka hetkestä pienen kanssa,se aika ei koskaan palaa...
nepsunen&tiippana 37+6
++ synnyttäneiden edessä listalla
?-------------------Tulppa---------27/30-------2-----Kainuun keskussairaala
1.5.2009-----Möhömahanen-----35/27----6-----HYKS
1.5.2009-------Pikku-Ruu--------27/26-----1-----Porin
++1.5.2009------Murunen82--------27/27-----1-----Jorvi
2.5.2009--------Smalle------------26/26-----1-----TAYS
2.5.2009-------Berry-1------------29/29------1------Kätilöopisto
2.5.2009-----MillaMigliore---------------------1-----Khks
2.5.2009------Adalmiina----------23/30------2-----Kätilöopisto
++2.5.2009--------AngaT------------28/33-------2-----K-PKS
3.5.2009--------Ellen77-----------31/32------2-----TAYS
3.5.2009------Babytalk------------31/34------2-----?,USA
++3.5.2009--------Miimi--------------24/27--------2-----TAYS
3.5.2009-------Peppie------------30/31--------3-----Kätilöopisto
++4.5.2009---KimpaleKultaa82-----------------1-----?
4.5.2009-------Ainoaas------------35/35------4-----TAYS
4.5.2009--------.Rice.--------------23/26------1-----TAYS
5.5.2009-------Myrsky-------------27/30-------1-----TAYS
5.5.2009-------Ulpu83-------------24/27------2-----Kaks
5.5.2009-----Tärpäntikkeli--------31/39------3-----Seks
++5.5.2009-------Janev---------------20/22------1------K-PKS
7.5.2009--------Kiskis--------------30/30------3-----?
7.5.2009--------Callaway----------33/33------3-----Kätilöopisto
7.5.2009-------Puolukka78--------30/39-----2-----Satks
++7.5.2009--------Julianna-----------26/31------3(kaksoset)----Naistenklinikka
8.5.2009---------Marvik-----------38/38--------2-----Jorvi
8.5.2009--------Sabeella-----------33/35-----5-----KOS
8.5.2009---------Kalkr-------------21/23-------1-----Lohjan sairaala
9.5.2009-----Tiuhti-Viuhti--------33/36--------3-----Jorvi
9.5.2009-------Summer4-----------33/37----1-----TAYS
9.5.2009------Iippalainen----------29/30-----2-----OYS
10.5.2009----Kesäheinä83--------25/32----1-----TYKS
10.5.2009-------Hanami------------33/38-----2-----Naistenklinikka
10.5.2009-------Äiskä83-----------25/27------1-----TYKS
11.5.2009-----Christina84--------25/32------1-----HYS
12.5.2009------Bonnie76-----------32/34-----2-----American Hospital, Dubai
12.5.2009----Hannaetyttoe---------20/22----1-----JyväskylänK-S
12.5.2009-----Mussunmuu---------26/26----3-----TYKS
12.5.2009-------Gaukki-------------23/25------2-----OYS
14.5.2009------Noora76------------32/34-----2-----PKKS
15.5.2009-------Leppis-------------31/35------2------NKL
15.5.2009--------Uuniz--------------34/25------5-----Seks
15.5.2009-------Ninnukka86------22/20------1-----NKL
16.5.2009-------Ansku--------------30/30------3-----Kätilöopisto
17.5.2009------Piiperot-------------31/32------5-----KOKS
17.5.2009-----Vilijonkka85--------23/23------1-----TAYS
18.5.2009------Katti-84------------24/24-------1-----TAYS
++19.5.2009-------Hanna-------------26/34------1(kaksoset)-----K-PKS
19.5.2009-------Laakli-------------20/21-------1-----TAYS
21.5.2009-------Goikin------------32/30-------3-----OYS
21.5.2009-------Nektar------------29/34-------2------OYS
21.5.2009------Äippää81----------28/31------3-----TYKS
21.5.2009------nepsunen---------22/25------1-----Jyväskylän K-S
22.5.2009------Hyttynen80-------28/32-------1-----KOS
23.5.2009------Tiuhti07-----------32/30-------3-----NKL
24.5.2009------Naperotx4---------26/26------5-----TYKS
24.5.2009----PieniRunotyttö------26/30------2-----TYKS
24.5.2009--------viivi99-------------29/35------2-----Jorvi
++23.5.2009--------Korasa-----------29/37------4-----Jyväskylän K-S
25.5.2009--------Santtu05---------29/34------3-----SatKS
25.5.2009-------Riikka_82--------26/35------1-----NKL
26.5.2009-------_leppis_---------27/29-------1----KOS
27.5.2009--------SR_81-----------27/28-------2-----PHKS
27.5.2009-------Mölli-09-----------26/28-------2-----PS
28.5.2009--------Jeppeli-----------32/34------3-----TYKS
28.5.2009-------Minna-76---------32/34------4-----JyväskylänK-S
28.5.2009----Lumivalkoinen-----31/32-------3------K-PKS
SYNTYNEET:
TYTÖT: 4
POJAT: 5
Julianna 9.4.2009 TYTTÖ 2200g JA POIKA 2265g, rv 36+1
-Hanna- 18.4.2009 TYTTÖ 2160g, 45cm JA POIKA 2430g, 45,5cm, rv 35+4
Murunen82 19.4.2009 POIKA 3330g, 50cm, rv 38+2
AngaT 30.4.2009 TYTTÖ 3710g, 51,5cm rv 39+5
Janev 26.4.2009 TYTTÖ 3500g, 50cm, rv 38+5
KimpaleKultaa82 29.4.2009 POIKA 3220g, 50cm, rv 39+2
Korasa 1.5.2009 POIKA 2600g, 45cm, rv 36+6
Miimi_ 1.5.2009 POIKA 2980g, 49,5cm, rv 39+5
Niin kovasti, kovasti onnea Miimi ja koko perhe! Täällä myös Marvikin tapaan arvailin, että lähtö olisi tullut, koska et tapojesi mukaan ilmoitautunut vaikka huhuilin. :)
Callawayta meinasin juuri tulla povamaan lähteneeksi, mutta täällähän sinä oletkin ja kiva kuulla, että olo on pysynyt hyvänä vaikka huomenna jo poksu-päivä. :)
Juliannalle kiitos synnytyskertomuksesta ja vauvakuulumisista!
Leppishän se oli jota lohduttelin kun murehti, että kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään supisteluista yms. huolimatta. Nyt kuitenkin varmaan huomaat, että se lähtö voi tulla vaikka ihan paikat kiinteät olisikin. Miimihän oli käynyt tutkimuksissa ja oli ihan varma, ettei vauva synny ennen laskettua, koska paikat epäkypsät, mutta niin hiuenosti se poika vain yllättäen maailmaan halusi. Minä taas olen ollut kypsä jo neljättä viikkoa ja vauva se vaan vielä masussa köllöttää. Tämän näkökulman halusin vielä tuoda siis esiin heille, jotka murehtivat vauvan syntymättömyyttä epäkypsien paikkojen takia. :o)
ON: Tuskien taival kuljettava on..:( Nyt olen siinä pisteessä, että pyydän huomenna äitipolikäynnillä kalvojen puhkaisua. En olisi missään nimessä kuvitellut, että tähän päädyn...vieläkään en ole aivan 100% varma päätöksestäni, koska olisin halunnut edetä ilman mitään ns. "kepulikonsteja". Mitä minä teen?? En jaksa oikeasti tätä enää...joka ikinen valvottu yö supistusten kanssa hajottaa oikeasti mieltä niin rankasti, että tekisin mitä vaan saadakseni tämän lapsen syntymään. Supistukset alkoi taas eilen illalla klo 22 ja kestivät aamu seitsemään. Epäsäännöllisiä, kipeitä, raastavia...väsymys, kiukku, turhautuminen...kaikki samassa paketissa. Nyt aivan loppu henkisesti..tätä kolme viikkoa takana, vieläkö kaksi edessä? Panadolia panadolin perään, eikä mikään auta. Välillä luulin, että jalkani irtoavat sijoiltaan tai ne on vähintään valeltu bensalla ja tuikattu tuleen. Nyt jäljellä arka vatsa, itkuinen mieli, väsymys, epätoivo...
Oma napa ei siis tällä hetkellä voi hyvin, mutta olen oikeasti todella iloinen kaikkien vauvansa saaneiden puolesta ja täysillä hengessä mukana niiden kanssa, jotka seuraavana lähtevät omaa vauvaansa noutamaan.
Myrsky??? Miten siellä menee? Oletko jo päässyt tositoimiin?
Terv. Rice + pikkune rv 40+2
Ps. Marvik...teille onkin sitten IHAN hyvän kokoinen vauva tulossa! :D Voi hurjimus sentään. Onnea perjantaille!
Isot onnittelut täältä taas vauvautuneille!
Ja sitten heti kovasti tsemppiä Ricelle. Sinun tilanteessasi varmaan pyytäisin kalvojen puhkaisua, niin hermoja raastavalta tuo kuulostaa. Tai oikeastaan, jos olisin sinun tilanteessasi, olisin jo varmaan joutunut pehmustettuun huoneeseen. Ihailen sitä, miten hyvin olet jaksanut tähän asti tilanteen huomioon ottaen.
Käsien puutumista on täälläkin ilmassa, niin kuin joillakin muillakin. Sen lisäksi olen saanut seurakseni armottoman kipeät ranteet ja sorminivelet. Ilmeisesti se liittyy muutenkin nivelten löystymiseen (?). Mutta inhottavaa se on silti. Enää ei oikein voi ottaa käsillä tukea, kun yrittää punnertaa itseään esim. sängystä ylös, niin kipeää tekee. Onneksi sain vauvan villa-asun viikonloppuna valmiiksi. Nyt yritän vielä kipein sormin saada aikaiseksi villasukkia. Että pitikin mennä ostamaan ohuempaakin ohutta lankaa...
On se jännittävää, että juuri kun luulee, ettei olo voi enää tukalammaksi ja hankalammaksi mennä, se menee. Mitähän tässä vielä tulee tulevien viikkojen aikana vastaan?
Näin viime yönä unta, että synnytin. Se sattui, mutta olin yllättynyt, ettei kipu ollut niin mahdotonta, kuin mitä olen kuvitellut. Toivoa vain sopii, että uni kerrankin vastaa todellisuutta. Vähän tämän unen jälkeen näin unta, että vaihdoin vauvan ensimmäisen kakkavaipan. Ja kyllä oli kömpelö olo. Toisaalta, olen viimeksi vaihtanut vaippoja joskus yli kymmenen vuotta sitten lapsenvahtina toimiessani.
Muuten täällä ei ihmeempiä. Perjantaina on neuvola ja tuskin sielläkään mitään uutta tulee vastaan. Toivon kyllä, että saisin kuulla vauvan laskeutuneen, mutta yritän olla toivomatta liikoja, ettei tule turhia pettymyksiä.
Leppis 37+1
(miten tuo luku näyttää aina niin kovin pieneltä verrattuna teihin muihin?)
..että lämpimästi tervetuloa Hannatyttoe takaisin palstailemaan! Mukaan mahtuu aina... :)