Olenko paha ihminen, jos en lainaa rahaa ystävilleni?
Tänä viikonloppuna 2 ystävääni on pyytänyt minulta rahaa lainaksi.
Toinen muutaman kympin, toinen pari sataa.
Molemmilla laskuja rästissä, yksinhuoltajia. Auttaisin mielelläni MUTTA....
Kumpikin näistä ystävistäni tupakoi. Ja kaikkihan tietävät, että siinä palaa savuna ilmaan aika paljon kuukaudessa, jos askin vetää päivässä.
Tiukkaa on ja mihinkään ylomääräiseen ei ole varaa, mutta onko tupakka välttämättömyys???
Ja kun en todellakaan tiedä, milloin saisin rahani takaisin.
Kommentit (12)
Lopputulos: entisiäkään velkoja ei ole maksettu pois kun ollaan jo ottamassa uutta lainaa. Yksi tapaus ei muka "muista" paria satasta jotka lainasi viime kesänä ja toinen on sitä mieltä että eihän minulla ole mitään syytä olla lainaamatta koko ajan muille "pikkusummia", kun olen perinnönkin juuri saanut. Tuota...kuka kertoisi noille ihmisille että rikkaaksi ei tulla ainakaan tuhlaamalla?
Minä en lainaa enää kellekään.
Miksi ihmeessä pitäisi? Jotkut vain kertakaikkiaan käyttävät toisia härskisti hyväkseen. Jos vielä tupakoi, ei kyllä ole oikeasti rahasta tiukkaa.
että hän lainaa rahaa toiselle vain silloin, jos hän on samalla valmis lahjoittamaan ko summan tälle. Jos siis lainansaaja maksaa lainan takaisin, on asia mukava asia, mutta jos ei maksa, ei laina jää lainanantajaa häiritsemään, koska hän on jo alunperin suhtautunut siihen kuin lahjaan.
Toisaalta kutkuttaisi tietää onko kyseessä ystävä vai siipiveikko. Tämän saa parhaiten selville siten, että lainaa rahaa. Tosin jos päätät lainata, niin lainaa vain sen verran kuin olet valmis menettämään.
Tosiystävä myös maksun hetkellä maksaisi ehkä vähän reilummin takaisin kuin mitä lainasi.
Itse olen ollut aina se osapuoli jolta lainataan. Voin kertoa, että lainaajia piisaa. Toisaalta lainan takaisinmaksajat ovat harvassa. Alkavat kummasti vältellä ja pitää etäisyyttä. Rahaa lainaamalla on selvinnyt monen ystävyyssuhteen todellinen laita.
Et ole missään nimessä paha ihminen jos et lainaa. Epäilen, että olet peruskillti ihminen kuten minäkin. Jos toinen ihminen on ahdingossa on vaikea sanoa ei.
on esteenä vipille.
Minä lainaan ja minulle on lainattu - en arvostele toisten valintoja polttaako tai ottaa silloin tällöin kaljan.
Ystävät auttaa hädässä ja jos on itse ollut lainaavana osapuolena ymmärtää toisen hädän eikä moralisoi.
Tänä viikonloppuna 2 ystävääni on pyytänyt minulta rahaa lainaksi.
Toinen muutaman kympin, toinen pari sataa.
Molemmilla laskuja rästissä, yksinhuoltajia. Auttaisin mielelläni MUTTA....
Kumpikin näistä ystävistäni tupakoi. Ja kaikkihan tietävät, että siinä palaa savuna ilmaan aika paljon kuukaudessa, jos askin vetää päivässä.
Tiukkaa on ja mihinkään ylomääräiseen ei ole varaa, mutta onko tupakka välttämättömyys???
Ja kun en todellakaan tiedä, milloin saisin rahani takaisin.
Tosin tuo tupakka ei mua haittaisi. Ne jotka ei polta, juo viinaa, käy baarissa, ostaa vaatteita tai meikkejä, joihin ei olisi varaa - tai jotain muuta turhuutta kuitenkin eli suurin osa kyllä on persaukinen ihan omaa syytään. Mä olen vain todennut, että juuri kukaan ei maksa takaisin. Tuntuu, että suurin osa "unohtaa" ne lainaamansa rahat :(.
Jos mä olisin saanut aina lainaamani rahat takaisin, voisin joskus lainatakin, mutta kyllä mä olen ihan pikkuvipeistä jo monta sataa tappiolla. Juu. Ei kymppi ole íso raha, jos joku ei sitä muista maksaa, mutta kun noita vippejä on useampi, niin summat on äkkiä suuria!
Tosin on myös tuttuja joille en lainaisi. Eli kyllä se sinäinen intuitio on monasti pelastanut minut vääriltä valinnoilta, meinaan ne joille en ole lainannut eivät ole maksaneet takasin niille joilta sitten ovat saaneet lainaa.
Jos oikeasti tarvitsee apua, niin sen avun saa kyllä sosiaalivirastolta tai kirkon diakoniatyöltä. Ja jos lainoja niin paljon niin kanattaa sopia pankin kanssa vaikka lyhennysvapaaasta jotta saa muita laskuja maksettua jne.
Lainaaminen ei ole mikään ratkaisu se vaans iirtää ongelmia etiäpäin, ja taas tulee lisää velkaa...
Jos et todellakaan tiedä, milloin saisit rahasi takaisin, niin älä lainaa. Muutama kymppi euroissa on jo satoja markkoja, iso raha.
Huomauta ennemmin että "oletkos koskaan laskenut, montako euroa poltat savuna ilmaan joka kuukausi? Sillä rahalla saisi aika paljon kaikkea muutakin kivaa."
se on jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää MUTTA turha mennä muilta ruinaamaan jos on käyttänyt ne turhaan. itse myös poltan mutta pidän huolta ettei rahat lopu kesken sen takia.
Tämä sen takia, että lainanruikuttajat kyllä ottavat rahat mieluusti, mutta jotenkin se laina aina unohtuu. Ja jos joutuu muistuttamaan, niin sitten on niuho ihminen. Joten enää en lainaa.
Jos kyseessä olisi todella läheinen ihminen ja kyseessä poikkeustapaus, voisin auttaa maksamalla laskuja, ostamalla ruokaa tms. vastikkeetta. Mutta ikinä en tule lainaamaan senttiäkään tai alkamaan elättäjäksi (paitsi omat lapset) kenellekään, tupakoi tai ei. Lainoilla elämisestä tulee helposti kierre, ja usein valitettavasti huomaa että lainaa pyydetään lisää - vaikka edellisetkin on vielä maksamatta (parhaassa tapauksessa unohdettu)... Ei, ei, ei, välien menemisen riski on korkea.