Kantoliina vai hyvä rintareppu? Kumpi parempi valinta? :)
Kommentit (26)
kantoliinan ja KANTOREPUN väliltä?
Ne ovat molemmat erogonoisesti oikeanlaisia vauvalle joten oma mieltymyksesi ratkaisee......
Rintareppu on se jossa vauva roikkuu selkä suorana nivusistaan (tai jopa selkä väärään suuntään notkolla)
Ohessa pari kuvaa kantorepusta joten huomaat, että ne ovat ihan yhtä sporttisia kuin rintareputkin ;)
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/
Mutta mikäli halaut oikeasti, että vastasyntynyt saa rauhassa nukkua vaikka tunteja niin liina on oikea vaihtoehto :)
ja tykkasin kovasti.
Rintareppua en suosittele.
Kakkosen kanssa koetin kotona liinailla ja ei onnistunut ei sitten millään. Sidonnat tuntui hankalilta ja vauva oli hankalan oloisesti liinassa.. eikä viihtynyt edes siellä. Pikku Ruu-liina meillä.
ap
Onko lähelläsi kantoliinatukihenkilöä joka voisi auttaa sidonnan tekemsiessä?
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/yhteystieto/index.tmpl?…
kukaan aloittelija joka on mulla käynyt ei ole vielä valittanut, että olisi vaikea sidonta vaan päinvastoin......
JA mieskin oppi sidonnan vaikka oli vain muutamna kerran nähnyt kun olin sen itselelni laittanut...... Löysin nääs vauvan nukkumasta kantoliinasta miehen päältä kun tulin kaupasta ja esikoinen oli kuulemma huutanut kurkku suorana :D
Kantoliinan kanssa menee helposti sidonnat vähän sinne päin ja sitten lapsen asento on huono.
mutta n. 30 km päässä on lähin tukihenkilö. Eli pitäisikö minun sitten vauvan kanssa lähteä hänen luokseen harjoittelemaan sidontoja vai tuleeko hän meille kotiin neuvomaan? Miten tuo systeemi toimii? Ja tosiaan kuinka aikaisin pitää aloittaa liinailu että se onnistuisi?
ap
asuttiin hong kongissa ja rattailla ei siella paassy minnekaan ku portaita kaikkialla eli sita kaytettiin tosi paljon. tosi hyvaryhtinen 6 1/2 vuotias on lapsesta kasvanut vaikka ilmeisesti vietti ensimmaiset 9kk jotenkin 'vaarassa asennossa' kantoliinavauhkoilijoihin uskoen.
kotiisi mikäli vain pystyy :) JA useat heistä jopa lainaavat liinaa ilmaiseksi pariksi viikoksi kuten esim minä :)
Jotta voi kokeilla ennenkuin ostaa oman.
Tuollainen ergo-reppu vaikuttaa hyvältä. Itse ei ole kokemusta siitä, kun en tiennyt sellaisen olemassaolosta. Kokeilin itse kantoliinaa, mutta oma tyttöni ei tykännyt olla siinä yhtään. Olisi varmasti tykännyt enemmän olla pystymmässä asennossa. Toisaalta taas mulla ei ollut liinatukihenkilöä, joka olis auttanut käytössä. Mutta nyt valitsisin sen repun.
Itsellä Manduca jäi kaappiin kun ostin Becon.
liinalla saa tukevamman "paketin". Minulla on joustava ja kudottu liina, ja käytän kudottua paljon enemmän. Liinailu ei onnistunut aivan pienen vauvan kanssa, mutta kun kokeiltiin 2-3 kk iässä uudelleen onnistui se hyvin. Sen jälkeen rintareppu jäi kokonaan käytöstä.
kuin Ergossa ja MAnducassa?
En tainut tajuta mitä tarkoitit vai...?
ei voisi lahempana ollakaan. varsinkin pienena kun on viela kasvot sinuun pain. sitten myohemmin kun kaannat lapsen kasvot ulos pain ni koko selka painautuu sinuun.
neliöliinasta, helppo kuin reppu, mukava kuin liina!
kroppaa kuten kantoliinassa! JA kantorepussakin on paremmin lähellä kuin rintarepussa.
Ja kasvot eteenpäin ei saa lasta koskaan laittaa etupuolelle.
Ainaostaan selän puolelle kunnollisessa kantorepussa.
Meillä vauva oli alkusi liinassa, viihtyi loistavasti siinä. Ostin manducan, kun mulla meni hermot liinan kanssa.Liinassa ärsytti se kankaan kieputtelu itsensä ympäri, mikä ei aina ollut helppoa. Monesti liinan päät menivät likaiseksi maassa käydessään.
Manducan käyttömukavuus on aivan ihana. Siinä saa kannettua lonkalla, selässä ja edessä. Vauva on siinä hyvässä asennossa. Manducassa on valmiina pienennin ihan pienelle vauvalle ja unituki myös. Lisäksi siinä voi kantaa lasta 20kg:n asti. Plussaa on myös se ettei ole viittä metriä kangasta ympärillä: ei ole niin kuuma.Helppo laittaa päälle ja ottaa pois. Meillä isäökin tykkää käyttää reppua; liina oli isän mielestä nolo...
Ps. ERgoa ei saa enää uutena. Sen maahantuonti on lopetettu.
parempi vauvalle mä väitän että se on parempi äidille!
Paskalla selälläni rintareppu jäi käyttämätt mutta liinalla voin kantaa.
Ja siihen että kuinka vauva oppii liinailuun voin sanoa että vain aika auttaa. Kannattaa yrittää uudestaan vaikka se olisi ollutkin vähän hankalaa, vauva (ja sinä) siihen totutte ajan kanssa. Ja liike on tärkeää, eli rytmikästä kävelyä kun saat vaavin kyytiin.
Mulla on ollut kolme liinavauvaa ja yksi rintareppuvauva, arvaa kumpi toimi mulla paremmin ;)
en kiinnostunut sitomaan pitkää liinaa ja kantoreppu kävi selän päälle.
Kantoreppu (esim ergo, manduca) parempi kuin rintareppu (babybjörn). Rintarepussa vauvalla väärä asento, kantorepussa ergonominen asento.