Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajia paikalla? Miten työssäsi näkyy ihmisarvon kunnioittaminen?

Vierailija
01.05.2009 |

Olen opiskelemassa hoitoalaa ja todella tyrmistynyt ja välillä jopa järkyttynyt siitä miten potilaita kohdellaan. Etenkin vuodeosastolla.

Sopii vaan toivoa, ettei koskaan sairastu niin että joutuu sairaalaan hoidettavaksi.

Ja yksi asia; ihan turha vedota kiireeseen. Kiire ei ole kuin kahvihuoneeseen istumaan.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni menisi suoraan ruumishuoneelle ilman heitä.

Vierailija
42/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sitä vihreänä opiskelijana oikeasti tajua kaikkia töitä mitkä on hoidettava, näkee vain juuri jonkun vessatuksen ja syöttämiset. Ja niin sitä kuljettiin rinta rottingilla että eipä tule minusta tuollaista ei, minusta tulee aivan upea hoitaja;)

Kiire on, se on ihan fakta jota ei pidä kenenkään, etenkään opiskelijan vähätellä, muuten ollaan kohta siinä tilanteessa että henkilökuntaa vähennetään, ja siitähän ei kärsi kuin potilaat. On siis hyvin lyhytnäköistä tulla opiskelijana tänne arvostelemaan. Yhtä typerää kuin jos pariviikkoisen esikoisen äiti sanoisi että ei tämä lastenhoito mitään rankkaa ole, kuvittelette vain!

Kaikissa työpaikoissani joissa olen ollut, ei ketään ole kohdeltu huonosti, on syötetty, juotettu, vessatettu. On pidetty seuraa ja laitettu papiljotteja tukkaan, lakattu kynsiä jne. Mutta, on myös jouduttu sanomaan etten heti pääse auttamaan vessaan, koska olen juuri nyt toisen potilaan /asukkaan luona. Ja joskus on sellaisia vanhuksia, että he eivät muista juuri käyneensä vessassa. Silloin olen sanonut että odotahan hetki, tulen kun kerkiän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni porukka vetelehtii kahvitauolla paljon ylimääräistä ja on muka "raportti", vaikka oikeasti on laiskottelua.

Tämä on fakta.

Vierailija
44/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sivusta seuranneena niin meillä hoitajat istuu 7-15 vuoron aikana 2 tuntia raportilla ja tunnin ruokiksilla. Sitten normaalit norkoilut keittiössä kahvitauon jälkeisellä kahvitauolla, shoppailu netissä, iltalehden lukeminen jne..

Vierailija
45/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhoitajan raportti+ed. iltavuoron raportti 10-20min (suullinen)

Iltavuoro ja yövuoro lukee koneelta tapahtumat (hiljainen raporti) 15min

Ihan sivusta seuranneena niin meillä hoitajat istuu 7-15 vuoron aikana 2 tuntia raportilla ja tunnin ruokiksilla. Sitten normaalit norkoilut keittiössä kahvitauon jälkeisellä kahvitauolla, shoppailu netissä, iltalehden lukeminen jne..

Vierailija
46/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelujen ekana vuonna ja niissä ihan ekoissa harjoitteluissa. Aika nopeasti se kuitenkin vaihtui, sillä siitä ei ole kuin vähän yli vuosi ;-) Kouluhan tuota syöttää opiskelijoille "Juu, kiire ja kiire, mutta kyllä mä sanon, että osa siitä on ihan tekosyytä jne..." selittää opettajat ja yhdessä luokan kanssa pohditaan miten me tulevat hyvät hoitajat pelastamme kaiken. Ja illalla töihin juoksemaan, kiireessä miettimään mitä kaikkea piti muistaa ja huonolla omalla tunnolla kun taas ehti aivan liian vähän. Olen toki itsekäs kun työajan päätyttyä lähden kotiin oman perheeni luo...

Vierailija
47/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti totuus onkin toisenlainen.

Opiskelijana huomio kiinnittyy suorituksiin, vessatus, syöttö, hoitotoimnepiteet, ym. Kokonaiskuva ei hahmotu vielä (noviisivaihe). Harvoin ovat yhteistyössä omaisten, muiden hoitoon osallistuvien tahojen kanssa. Vastaavat hoitosuunnitelmista, jatkohoidon suunnittelusta, ym.

Vierailija
48/51 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kiva kirurginen osasto vaikka, itselläni pahimmat kokemukset on gastrokirurgialta. Siellä ei oleasti ehdi aina työvuoron aikana edes syömään istualtaan. Ja kahvi, mitä se on?

Nykyinen työpaikka on huomattavasti rauhallisempi ;)

Omassa työssäni kohtelen kaikkia tasavertaisesti, kuten itseänikin toivoisin kohdeltavan. Mutta toisaalta, jos minä sitten joskus syljen hoitajaa, lyön, raavin tai haukun.... niiin toivottavasti olen (tai omaiseni ovat) sen verran järjissäni etten luule hoitajan kauniisti hymyilevän ja kiittävän kohtelusta. Em tilanteissa toki koitan muistaa potilaan mahdollisesti tekevän näin sairaudesta johtuen... mutta on tilanteita joissa huonoa käytästä ei voi sairaudella selittää. Ihan kaikkea meidän hoitajien ei todellakaan tarvitse sietää. Emme ole palveluammatissa (palvelu ei aina ole potilaan edun mukaista), emmekä ole sylkykuppeja.

terv. alalla 13v

Vierailija
49/51 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moneenkin hoitajaan. Aina jos joku hoitaja yrittää herätellä aiheesta keskustelua, tulee tuollainen vastareaktio ja puhujan vähättely. Entiedä toista ammattia, jos oltaisiin noin herkkiä kritiikille.

Vierailija
50/51 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten suurin osa hoitajista on NIIN puolustuskannalla kun opiskelija huomaa epäkohdan. Niitä epäkohtia oikeasti on. Ja on totta, että toisilla osastoilla hoitokulttuuri on parempaa kuin toisilla.

Vanhat hoitajat tottuvat, eivätkä huomaa enää vuosien päästä huonoa kohtelua. Opiskelija tulee ulkoa, ja näkee tuoreesti. Kyllä heitä kannattaa kuunnella eikä olla ylimielinen.

Itse sain opiskeluaikana nähdä mm. että erään vuodepotilaan annettiin tunnin odottaa oksennukessaan maaten avoimen ikkunan alla pakkasella. Suihkussa naurettiin päin naamaa. Vein eteenpäin asian.

Harvoin noita räikeitä esimerkkejä tulee eteen, mutta olisi naivia kiistää etteikö huonoa kohtelua edelleen olisi. Kyllä, kiire painaa, mutta on se vain kumma, että toiset jaksavat hoitaa ystävällisenä kiireessä, toiset potilaalle mäkättäen ja riuhtoen.

T: sh, 10v alalla

Vierailija
51/51 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten suurin osa hoitajista on NIIN puolustuskannalla kun opiskelija huomaa epäkohdan. Niitä epäkohtia oikeasti on. Ja on totta, että toisilla osastoilla hoitokulttuuri on parempaa kuin toisilla.

Vanhat hoitajat tottuvat, eivätkä huomaa enää vuosien päästä huonoa kohtelua. Opiskelija tulee ulkoa, ja näkee tuoreesti. Kyllä heitä kannattaa kuunnella eikä olla ylimielinen.

Itse sain opiskeluaikana nähdä mm. että erään vuodepotilaan annettiin tunnin odottaa oksennukessaan maaten avoimen ikkunan alla pakkasella. Suihkussa naurettiin päin naamaa. Vein eteenpäin asian.

Harvoin noita räikeitä esimerkkejä tulee eteen, mutta olisi naivia kiistää etteikö huonoa kohtelua edelleen olisi. Kyllä, kiire painaa, mutta on se vain kumma, että toiset jaksavat hoitaa ystävällisenä kiireessä, toiset potilaalle mäkättäen ja riuhtoen.

T: sh, 10v alalla

T. sh myös

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi