Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajia paikalla? Miten työssäsi näkyy ihmisarvon kunnioittaminen?

Vierailija
01.05.2009 |

Olen opiskelemassa hoitoalaa ja todella tyrmistynyt ja välillä jopa järkyttynyt siitä miten potilaita kohdellaan. Etenkin vuodeosastolla.

Sopii vaan toivoa, ettei koskaan sairastu niin että joutuu sairaalaan hoidettavaksi.

Ja yksi asia; ihan turha vedota kiireeseen. Kiire ei ole kuin kahvihuoneeseen istumaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hälytyksiin ei reagoida tai ne painetaan pois päältä, eikä huoneeseen mennä. Tästä esimerkkinä oli että eräs potilas oli vähällä tippua lattialle. Kukaan ei siis mennyt katsomaan potilasta, ehdin paikalle viime hetkellä. Potilas itki kipuaan, oli istunut samassa asennossa muutaman tunnin, jätetty siihen aamupalan jälkeen laittamatta häntä takaisin sänkyyn.

Potilaalla oli tarve päästä vessaan. Hoitajat kuittasi että juo kahvinsa loppuun ennenkuin menevät. Potilas odotti noin 15 min. Eikä siis kukaan muu ollut reagoinut hälytykseen.

Potilas alkoi röhiä limaa eikä limaimuletkua löytynyt mistään. Hoitaja sanoi; tukehtukoon sitten limaansa.

Siinä muutama esimerkki.

t. ap

Vierailija
22/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kerro ihmeessä, miten olet jo hankkinut niin laajan kokemuksen, että voit noin rankasti yleistää???

meillä on joskus kiire, joskus ei. kun ei ole kiire, istun yleensä potilaiden kanssa päiväsalissa ja jutellaan niitä näitä. en siis oleile ahtaassa kahvihuoneessa. tiedän kyllä, että paikkoja on erilaisia, mutta jotenkin naurattaa toi sun yleistys, ja muistathan, että käyttäydyt itse sitten toisella tavalla!

mistäs päin olet?? ja millaisissa paikoissa olet ollut harjoittelussa?

sh

.

Ja yksi asia; ihan turha vedota kiireeseen. Kiire ei ole kuin kahvihuoneeseen istumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haukkua vakituista henkilökuntaa ja harjoittelupaikkoja. Se oli sitä nuoruuden naivismia. Oltiin vaalenapunaiset lasit silmillä ja kuviteltiin, että saan valkoinen puku päällä pitää sairasta kädestä ja antaa hänen elämälleen jonkin suuremman merkityksen.

Kun olin vuoden tehnyt valmistuneena töitä, harkitsin jo alan vaihtoa. Vuorotyö, jumalaton kiire, omaisten haukkumiset, vuorojen vaihdot ja kahden vuoron peräkkäin tekemiset ja huono palkka.

Niin ja ne nirppanokkaiset opiskelijat, jotka tuli asenteella, että "vakituinen henkilökunta ei tee mitään muuta kuin juo kahvia. Minä opiskelijana tulen ja pelastan kaiken"

Vierailija
24/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut harjoittelemassa kotihoidossa ja sairaalan sekä tk:n vuodeosastoilla.

Ehkä yleistin siksi kun olemme jakaneet kokemuksia opiskelukavereitten kesken ja täälläpäin tuntuu tuollainen kohtelu olevan yleistä joka paikassa.

Toivon todella että muualla toimitaankin toisin!!

t. ap

Vierailija
25/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias ja toiminut asiakaspalvelu- ja hoitoalalla 13 vuotta.

Kuten aiemmin totesin, niin hyvä että on hoitajia jotka tekevät työnsä sydämellään!

t. ap

Vierailija
26/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtelen asiakasta siten kuin haluaisin itseäni kohdeltavan, muistan myös itsemääräämisoikeuden ja pyrin sen huomioimaan.

Välillä on todella kiireistä ja toisinaan taas leppoisampaa. Mutta ei paljoa ehdi ylimääräistä aikaa kahvihuoneissa viettämään. Paljon on myös "näkymätöntä työtä" kuten tietojen kirjaamisia tietokoneelle tms - nekin on työvuoron aikana ehdittävä tehdä.

Vierailija
27/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon mitä kirjoitit vessaan viemisestä, niin on pakko kommentoida.

Jos mummu soittaa 2xtunnissa että hänellä on pissahätä ja vessaan on päästävä, niin ei kukaan hoitaja voi varata yhdelle potilaalle 20min tunnista. Joten voi vaikuttaa erittäin julmalta jos ei vastata soittoon, mutta näitä toiveita on mahdotonta toteuttaa. Johonkin on vaan raja vedettävä.

Ja toinen on potilaat, joille tulee AINA kahvitauolla tai ruokatauolla jokin hätä, että hoitajat joutuvat jättämään sen kahvikupillisen kesken. Minäkään en lähde enää kahvipöydästä vaan ilmoitan "julmasti" että juon kahvin loppuun ja tulen sitten. Kyseessä kun ei ole hengenhätä..

Sitten on nämä jotka soittavat vaan soittamisen ilosta. On tylsää ja halutaan rupatella jollekkin. Nämä oppii vaan tietämään ja suhtaudutaan sitten soittoihin tietyllä asenteella.

Vierailija
28/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikutetaan kovakouraisesti, heitä sattuu hoitajan kovat otteet. Voi vähän rauhallisemmin auttaa siirtymävaiheissa, koska ihan on jälkiäkin jäänyt vanhuksiin. Ei kukaan hoitaja varmaan halua satuttaa tietoisesti hoidokkiaan, mutta ei myöskään varo tarpeeksi.

Kyllä vanhukset ovat tyytyväisinä, kun heitä teititellään, rouvitellaan jne. "Laitetaanpa rouvalle sukat.."

Yksi tärkeä ihmisen kunnioittaminen olisi se, että jos autettuna vanhus saisi tehtyä tarpeensa vessassa pöntölle, eikä laitettaisi vaippoihin, vedoten kiireeseen. Jotain täytyisi saada muuttumaan systeemissä, jos vaipatetaan vain henkiläökuntapulan vuoksi, onko se ihmisarvoista elämää, kun joutuu toisen ihmisen siivoamaksi ulosteista, vanhuskin osaa hävetä. Joku ei ehkä syö tai juo tarpeeksi kun hävettää... Eri asia on silloin, jos ei autettuna voi tehdä tarpeitaan vessassa.

Vierailija
29/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikutetaan kovakouraisesti, heitä sattuu hoitajan kovat otteet. Voi vähän rauhallisemmin auttaa siirtymävaiheissa, koska ihan on jälkiäkin jäänyt vanhuksiin. Ei kukaan hoitaja varmaan halua satuttaa tietoisesti hoidokkiaan, mutta ei myöskään varo tarpeeksi.

* Jos potilas siirrossa ei yllättäen varaa jaloillee. On käsivarsilla jauhosäkki, jota joutuu liikuttamaan kovakouraisemmin ja nopeasti. Toinen vaihtoehto on että tipahtaa lattialle...

Kyllä vanhukset ovat tyytyväisinä, kun heitä teititellään, rouvitellaan jne. "Laitetaanpa rouvalle sukat.."

* tästä ei oman kokemukseni mon pidä.

Yksi tärkeä ihmisen kunnioittaminen olisi se, että jos autettuna vanhus saisi tehtyä tarpeensa vessassa pöntölle, eikä laitettaisi vaippoihin, vedoten kiireeseen. Jotain täytyisi saada muuttumaan systeemissä, jos vaipatetaan vain henkiläökuntapulan vuoksi, onko se ihmisarvoista elämää, kun joutuu toisen ihmisen siivoamaksi ulosteista, vanhuskin osaa hävetä. Joku ei ehkä syö tai juo tarpeeksi kun hävettää... Eri asia on silloin, jos ei autettuna voi tehdä tarpeitaan vessassa.

* On näitä joilla on wc hätä jo paluumatkalla vessasta. Ilman että on virts.infektiota ym. Johonkin raja on vedettävä. E ole oikein että joku äänekäs ja kelloa soittava pääsee wc:n x20 päivässä. joku toinen sitten vain x päivässä.

Vierailija
30/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin potilaita, jotka soittavat hoitajakutsua x 1000 päivässä, milloin mistäkin syystä. Minulla on periaate, että esim. aamulla kaikki pääsevät yhden kerran vessaan ennenkuin aloitan uusintakierroksen. Tämä on mielestäni tasa-arvoa ja ihmisarvon kunnioittamista.

Jos olen kahvitauolla ja potilas soittaa kelloa päästäkseen vessaan, kysyn kohteliaasti, että voiko odottaa hetken. Ja juon kyllä kahvini loppuun. aamukahviin on pieni hetki aikaa ennen lääkärin kiertoa ja hoitajillekin se on lakisääteinen etu.

Ja mitä kovakouraisuuteen tulee. Otteiden on oltava topakoita, varsinkin jos uusi potilas kyseessä eikä varmaa tietoa ole kuinka hyvin jalat kantaa. Tietenkään ei pidä tieten tahtoen ketään satuttaa!

Ja tuosta vessattamisesta ja kiireeseen vetoamisesta. Ei ne hoitajat niitä kaikkia päätöksiä tee. Äitini on perushoitajana vuodeosastolla ja heille tuli ohje ylihoitajalta, että potilaita suihkutetaan vain 1 x / 2 viikkoa. Eli hoitajapulasta johtuen ei resurssit riitä suihkuttamaan jokaista potilasta x 1 viikossa. Tuo on epäinhimillistä!

Jotain täytyy kyllä olla opiskelijoissakin outoa jos kaikki negatiiviset asiat vain huomioi. Onneksi itse en opiskeluaikana ollut noin ennakkoluuloinen ja asenteinen tulevia kollegoitani kohtaan. itse olin harjoitteluissa työssä oppimassa, en muita hoitajia tuomitsemassa.

Toivottavasti te itse sitten valmistuttuanne tulette työskentelemään siellä johtoportaassa ja voitte sitten kauniin sanakääntein puhua potilaiden hyvästä hoidosta. Käytännön työntekijöitä teistä ei tuolla asenteella ikinä tule.

Vierailija
31/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi potilas soittaa aina kun näkee huoneen oven raosta jonkun kulkevan ohi ja kahviaikaan erityisesti. Silloin hoitajat yleensä painaa hälytyksen pois tai soittaa, että oliko jotain kiireellistäkin.

Muutama juoksuttaa hoitajia vessattamaan, mutta ei koskaan tee mitään pönttöön vaan aina vaippaan.

Pesulla todellakin meilläkin käy kaikki kerran viikossa. Itsenäiset potilaat tietysti käy silloin kuin huvittaa.

Minusta ehkä ikävintä on vanhusten istuttaminen. En itsekään jaksaisi istu 4 tuntia paikallani saatika jos olisin vanhus niin en sitäkään. Ne jotka pystyy puhumaan huutaakin apua ja väsymystään, mutta ei niihin kovin hanakasti reagoida.

Vierailija
32/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan että niidenkin ihmisarvoa on kunnioitettava ja heidät huomioitava jotka eivät pidä ääntä itsestään, kenties eivät pysty puhumaan tai soittamaan. Huomiosi selvästi keltanokkana kiinnittyy niihin jotka pitävät suurinta mekkalaa itsestään ja hoidostaan.

Tiesitkö että monet potilaat jätetään tarkoituksella ruokailuasentoon ruoan jälkeen.. Tullaan sitten laskemaan kun itse ollaan syöty. Syistä voit kysellä ensi jaksolla niin on sinullakin jotain muuta tekemistä kun tulevien kollegoiden mustamaalaaminen.

Vierailija
33/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kyllä kysyisin ennemminkin arvostavatko ne omaiset enää sitä vanhustansa? Voitte aivan hyvin itse käydä siellä laitoksessa auttamassa sitä omaistanne, ihmeellinen yhteiskunta meillä.

Meidän osastolla on muista kulttuureista tulleita hoitajia, jotka pyörittelevät päätään sille, että omaiset soittavat kelloa ja pyytävät hoitajaa viemään äitiä/isää vessaan. Heille on aivan käsittämätön ajatuskin, etteikö omaiset itse auttaisi.

Vierailija
34/51 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että osa hoitajista kohtelee potilaita huonosti mutta niissä harjoittelupaikoissa joissa olen ollut lähes KAIKKI kohtelevat potilaita ihmisyyttä kunnioittaen.

Ja kyllä, he saattavat juoda kahvinsa loppuun ennen kutsuun vastaamista mutta toisaalta nousevat kymmeniä kertoja kesken ruokailun ja iltapäiväkahvin vastatakseen potilaan hätään. Olen huomannut, että joskus käyvät vessakin (eivätkä tule sieltä vastaamaan kutsuun.....)

Tiedän minäkin opiskelijoita jotka ovat omien kertomustensa mukaan olleet harjoittelemassa paikoissa joissa opiskelijaa lukuunottamatt juuri kukaan muu ei osannut tehdä mitään, ainakaan oikein ;-)

Vierailija
35/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä tässä alunperin kritisoin, oli se että missä on inhimillisyys ja se kuuluisa ihmisarvon kunnioittaminen. Enkä muistaakseni sanonut, että KAIKKI toimivat "väärin".

Ja voitte huokaista helpotuksesta, SUUNTAUDUN ENSIHOITOON. Joten en jää vuodeosastolle töihin.

t. ap

Vierailija
36/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäähän sen, minkälaisia ne ensihoitajat ovat :)) et ei yllätä, että sä sinne suuntaudut :) koita sä sit saada "sen lajin" maine muuttumaan, jooko?

Se mitä tässä alunperin kritisoin, oli se että missä on inhimillisyys ja se kuuluisa ihmisarvon kunnioittaminen. Enkä muistaakseni sanonut, että KAIKKI toimivat "väärin".

Ja voitte huokaista helpotuksesta, SUUNTAUDUN ENSIHOITOON. Joten en jää vuodeosastolle töihin.

t. ap

Vierailija
37/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäähän sen, minkälaisia ne ensihoitajat ovat :)) et ei yllätä, että sä sinne suuntaudut :) koita sä sit saada "sen lajin" maine muuttumaan, jooko?

t. ap

Vierailija
38/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ehkä näkyy parhaiten ap:n asenne, huomaa, että opiskelija kyseessä... ottaa heti tuon kateuskortin... no, kyllä sä, ap, opit, sallitaan opiskelijalle vielä lapsellisuus ja tietämättömyys...

huomaatkos, ap, sulla on oikeus kommentoida vuodeosaston henkilökuntaa, mut heti kun joku kommentoi "niitä, joksi sinäkin haluat" vastauksesi on tuota tasoa... jos ei huvittaisi niin paljon niin säälittäisi :)

Kateellisen panettelua:) Hyvää kevättä sullekin...

t. ap

Vierailija
39/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ehkä näkyy parhaiten ap:n asenne, huomaa, että opiskelija kyseessä... ottaa heti tuon kateuskortin... no, kyllä sä, ap, opit, sallitaan opiskelijalle vielä lapsellisuus ja tietämättömyys...

huomaatkos, ap, sulla on oikeus kommentoida vuodeosaston henkilökuntaa, mut heti kun joku kommentoi "niitä, joksi sinäkin haluat" vastauksesi on tuota tasoa... jos ei huvittaisi niin paljon niin säälittäisi :)

Kateellisen panettelua:) Hyvää kevättä sullekin...

t. ap

Jos luet koko ketjun, niin huomaat mistä oli kyse. Kritisoin sitä millaista kohtelua vanhukset saavat, kun eikö potilaan tarpeet tule ensin, kyllähän sinä hoitajana tiedät?

Eikö ole oikeus kommentoida sitä, että onko se vaan liukuhihnatyötä unohtaen inhimillisyyden. Olen edellisissä ammateissani hoitanut paljon vanhuksia ja siksi olen surullinen näkemästäni.

Sinun asennehan se oli mukavan ennakkoluuloton "tietäähän sen, minkälaisia ne ensihoitajat on".

t. ap

Vierailija
40/51 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, voi sinua! Omalla tavallasi olet hauska selitellessäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi