Voiko 10-vuotias tulla mukaan synnytykseen?
Tyttö haluaisi kovasti tulla katsomaan pikkuveljen syntymää ja ottamaan kuvia vastasyntyneestä. Isää ei ole mukana kuviossa.
Kommentit (59)
Miten kymmenvuotias osaa käsitellä sitä miltä äiti näyttää synnytyksen aikana. On tuskissaan, kenties huutaa ja valittaa, vaikeroi. Voisin hyvin kuvitella että kymmenvuotias pelästyy pahemman kerran että äitinsä on kuolemassa. Ja mitä jos käy jotain? Joudutaan hätäsektioon jossa mennään eikä meinata. Pelottava kokemus aikuisellekin saati sitten lapselle. Pikkuvelikään ei ole aluksi kaunis puhdas vauveli vaan verinen mytty.
Jos haluat ap ottaa lapsesi mukaan synnytykseen niin suosittelen katsomaan hänen kanssaan ensin hyvin realistisen synnytysvideon (ei mitään hyssyttelyversiota) että lapsi ei pelästy näkemäänsä sitten kun se livenä tapahtuu. Ja miettimään pystytkö itse rentoutumaan synnytykseen ja keskittymään siihen jos sinulla on lapsi mukana synnytyksessä ja sinun pitää miettiä myös hänen pärjäämistään.
mieti nyt vielä onko se lapselle sopivaa... Ei se kuitenkaan ole mitään nättiä katteltavaa, moni mieskin voi pahoin ja on vaikeaa olla siinä vierellä katsomassa toisen kipua...
Eikö tyttö voisi edes sen pahimman ajan olla muualla? Sinuna juttelisin vielä jonkun ammatti-ihmisen kanssa asiasta.
Aika paljon on kiinni sinulle sattuvan hoitsun vitutuksen asteesta kyseisenä päivänä.
Ap
Odottelee jossain lähistöllä isovanhempiensa kanssa tmv? Noin pieni ei mielestäni pysty millään käsittelemään sitä miltä oma rakas äiti näyttää synnytyksen aikana.
siellä haarovälissä olisikaan katsomassa, vaan esim. mun vieressä.
Ap
Ap
...vähemmän tuskaisena pykertää lasta ulos itsestään eikä sitä että lapsi näkisi alapääsi. On ihmeellistä miten et voi tajuta minkälaisia pelkotiloja lapsellesi voi tulla siitä että hän näkee oman äitinsä hyvin tuskaisena.
Ja ei, se että ensimmäinen synnytyksesi meni helposti kahdessa tunnissa etkä tarvinnut yhtikäs lääkkeitä eikä tuntunut missään ei tarkoita sitä että seuraava menisi samalla tavalla.
saman se näkee. Synnytyksessä ns. rapa roiskuu ja usein tunnelma on kaukan rauhallisesta ja mukavasta. Äiti on tuskissaan jne. Se on kuule ihan sama näkeekö lapsi sun tussun vai ei, yhtä hämmentävä on tilanne.
Ap
Hänellä ei kuitenkaan ole realistista kuvaa siitä minkälainen synnytys on (vaikka olisikin nähnyt jossain leffassa naisen voihkimassa sairaalasängyssä). Sinun hänen äitinä pitäisi ymmärtää että synnytyksen näkeminen 10v iässä ei ole järkevää. Lapsesi ei sitä tarvitse ymmärtää. Sinun pitää.
Vaikka ajatus kaunis, ei synnytys ole lapselle mikään tarpeellinen näkymä.
Ehtii pikkuveljeen tutustumaan myöhemminkin. Kasvuiässä voi jäädä mieleen tuollainen kokemus ikävänäkin, vaikka nyt sanookin tahtovansa mukaan.
Aikuisen tehtävä on karsia ne asiat joihin lapsi ei ole henkisesti valmis ja synnytys on mielestäni yksi sellainen tapahtuma. Tulee mieleen että äiti enemmän haluaa näin olevan ?
Ehkä olisi parhainta lapsen odottaa syntymään asti. Vaikka olen kyllä kertonut realistisesti mitä synnytys on, ja ollaan katsottu synnytysvideoitakin yhdessä. Olen itsekin terveydenhuoltoalalla, ja meillä puhutaan ihmisen elämästä aika mutkattomasti.
Ap
olemaan työmatkalla juuri kun lapsi syntyi. Kävi niin ikävästi, että kaikki ei mennytkään ihan suunnitelmien mukaan - synnytys pitkittyi, olin niin kovissa tuskissa, että olin välillä tajuton ja lapsi syntyi hengettömänä (elvytettiin ja luojan kiitos on terve pieni tyttö nyt). Äiti näki asiasta painajaisia kuukausikaupalla ja kävi ammattiauttajalla pitkään. Niin kova tuska hänellä oli siitä, että hän joutui kärsimystäni katsomaan pystymättä auttamaan. Voin vain kuvitella, jos minulla olisi ollut esikoistyttömme mukana. Huhhuh...
ruumiinavauksen. Halusi nähdä ihmisen elimet, kun niistä oli puhetta. Ei ollut järkyttynyt ollenkaan, vaan kiinnostuneena seurasi missä mikin elin sijaitsee ja miltä näyttää oikeasti. Tyttö kyseli kaikenlaista ja minä vastasin. Kuten sanoin, työni kautta elämä ja kuolema on aika usein puheenaiheena. Lapsi on tosi kiinnostunut ja kyselee paljon. Haluaisi isona lääkäriksi (o:
Ap
Pitää vielä miettiä asiaa uudelleen. Juttelen vielä kätilön kanssa, että mikä on protokolla näissä tilanteissa.
Ap
aikuisena sinuns tulisi kyllä ja terveydenhoidon ammattilaisena tietää mikä sopii lapselle ja mikä ei !
ruumiinavauksen. Halusi nähdä ihmisen elimet, kun niistä oli puhetta. Ei ollut järkyttynyt ollenkaan, vaan kiinnostuneena seurasi missä mikin elin sijaitsee ja miltä näyttää oikeasti. Tyttö kyseli kaikenlaista ja minä vastasin. Kuten sanoin, työni kautta elämä ja kuolema on aika usein puheenaiheena. Lapsi on tosi kiinnostunut ja kyselee paljon. Haluaisi isona lääkäriksi (o:
Ap
...vaikkei hän siitä olekaan sinulle puhunut. Varmasti itsekin tiedät sen.
Joissain tapauksissa voi aiheuttaa lapselle myöhemmin=aikuisena synnytyskammoa yms. 10 vuotiaalle voi olla liian traumaattinen kokemus. En riskeeraisi
Ja että vielä terveydenholtoalalla...
Synnytyssaliin ei todellakaan päästetä lasta!
kuten väkivaltaisista tietokonepeleistä, televisio-ohjelmasta jne.
oma tukihenkilö mukana! Eli henkilö, joka kertoo mitä tapahtuu, vie välillä pois synnytyshuoneesta, huolehtii lapsen tarpeista jne.
Synnyttävä äiti ei voi näitä juttuja hoitaa eikä se myöskään ole kätilön tehtävä!!
Aika paljon on kiinni sinulle sattuvan hoitsun vitutuksen asteesta kyseisenä päivänä. Toivottavasti tyttö pääsee mukaan.