## HUHTIKUUN HELMET 2009 - TOUKOKUU ##
Huhtikuun helmille toukokuulle uusi pino.
Huhtikuussa vauvaantuneiden keskustelut toivottavasti löytyy tästä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (174)
vielä vinkki leikkaa kynnet kun vauva nukkkuu. 3v kynsiäkin leikkaan vielä joskus hänen nukkuessaaan kun pistää välillä vastaan.
niin tutit tietysti voi keittää mutta muistelen lukeneeni, että eivät kestä montaa kertaa keittämistäkään.
esikoisen vauva-aikaan pesin muuten tuttipullon tutteja astianpesukoneessa ja sitähän eivät kestä.
kait nykyisin on jotain kestotutteja hinnoista päätellen. kävin katsomassa muntutti.fi 3 tuttia maksaa 17,90 eli melkein 6 euroa kappale eli 30mk.. mutta jos ne onkin sitten kestäviä, ainakin luki, että kestää keittämistä. no en kuitenkaan vielä tilannut.
jokos muuten pidätte vauvoja lattialla? meillä sellainen vauvanleikkimatto siihe välillä pojan olen laiianut, ei tosin kaun viihdy, parempi auton turvakaukalo, mutta lattialtahan ei ainakaan tipu. taitaa herra mennä sinne nytkin niin saa äiti ielä juoda aamukahvia.
Tomppa "leikkii" leikkimatollaan... joo ei kovin iloista leikkiä.
Kotihommia mitäs ne on? Silloin saan tehtyä kun tomppa nukkuu tai mies on kotona. Nyt ois haaveissa päästä haravoimaan pihalle jos saisin tompan päiväunille vaunuihin.
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Meidän pikkumies on jo 1½ kuukautta vanha (syntyi 23.3.). Arki rullaa mukavasti. Jopa niin mukavasti, että sekä minä että mies ollaan oltu positiivisesti yllättyneitä vauva-arjen sujuvuudesta. Pikkumies on löytänyt päivärytmin helposti. Yöt nukutaan hyvin vierekkäin ja ipana syö öisin 1-2krt. Ennen pojan syntymää en ollut perhepedin kannalla, mutta käytännössä se on huomattu meillä toimivimmaksi eli kaikki nukkuvat siten paremmin ja yösyötöt eivät uuvuta. Päivällä nukutaan kahdet noin kahden tunnin mittaiset päiväunet vaunuissa meidän takapihalla.
Kylvyssä poika käy 2 krt/vko ja nauttii siitä. Kynsien leikkaaminen sujuu pojan ollessa tyytyväinen syönnin päälle. Kynsien pitäminen lyhyinä on mahdollistanut tumppujen poisjättämisen. Eikä poika onneksi ensimmäisten viikkojen jälkeen ole muutenkaan haronut kasvojaan enemmälti.
Pojan ruokahalu on valtava. Viime viikolla pääsimme lopulta eroon rintakumista. Siitä oli kyllä iso apu alkuun kun on nuo rinnanpäät sen verran matalat, että imuotteen löytyminen vei aikaa. Olen sen sorttinen, että imetän julkisesti ja sukulaisten nähden. Ajattelen asian niin, ettei aikuisetkaan syö vessassa tai suljettujen ovien takana. Ja jos joku järkyttyy paljaan rinnan vilahtamisesta, niin antaa järkyttyä. imettäminen on minun mielestä yksi luonnollisimmsra asioista.
Nyt pitää keskeyttää ja lähteä vaihtamaa vaippa...
-Taapero 82
Pakko tulla hehkuttamaan: laitoin yöllä neidin nukkumaan mahalleen kahden tunnin torkahdus-huuto-tissi-huuto-torkahdus-tissi-huuto-meiningin jälkeen. Siihen simahti, nukkui 5,5 h, siis VIISI JA PUOL ja ilman kitinää! Tissin jälkeen taas simahti, käänsin taas masulleen ja veteli 3h unia, josta herättelin jo syömään. Niin ja bonarina: ei YHTÄÄN puklua! Nyt kuorsaa päikkäreitä tuolla autokaukalossa. Eläköön kielletyt nukuttamisasennot, eihän tota autokaukaloakaan suositella pitkiä aikoja.
Eihän tässä mitään kotitöitä ehdi tekemään, kun pitää roikkua netissä jos vauva nukkuu! =)
Vautsi Aaku mitä sporttailua, pitäiskö mun nyt vaan investoida niihin urheilurintsikoihin...näin jo unta että ostin uuden joogamaton.
Mä leikkasin neidin kynnet ekaa kertaa joskus kolmen viikon iässä. Ja vauvan nukkuessa siis. Ihan helppo homma sit kun sen on kerran tehnyt.
Joo tossa Koliikkioppaassa on koliikkivauvan/vastasyntyneen hieronnassa tosissaan käsien hierontaa kans...en sitä sen kummosemmin miettinyt. No kun sitä koliikkia (kopkopkop) ei tullut ja masuvaivat katos mun ruokavalion muutoksella, niin unohtu koko hieronta.
Jahas käsky käy...
t.Tsili&neiti
Se on huimaa kun vihdoin ja viimein sain varattua kastepäivän, hyvä minä, olinpa ahkera. Ja pesukonekin jyllää... muistelin et joku mainitsi et lapsi rauhottuu kun pesukone linkoo, jos rauhottuu äänestä ni meillä ois siihen oikeen unelmakone, ei tartte siirtyä olkkaristakaan mihinkään. Säästelen siis rahoja uutta konetta varten, koska suuri epäilys on ettei toi meitä enää kauaa palvele.
Sain perjantaina ensimmäiset hormoniraivarit miehelle... avauduin ihan huolella kotihommista, kun ottaa hermoon pölykoirat ja tiskivuoret ja toinen roikkuu netissä tai muuta yhtä aikaan saavaa ( ja oonkohan just nyt paras sanomaan ), no kuitenkin raivareilla oli tulosta ja mies jopa ymmärs yskän kun ilmaisin harvinaisen selkeäsanaisesti vollottaen. No menin sit sillo vähän myöhemmin nukkumaan kun normaalisti, ni eikös meijän neiti päättäny neljän jälkeen ettei jatka kunnon unia, vaan tissiunia ja tutti ei kelpaa... sain siis aina kymmenen minuuttia pötköttää ja sit jo piti taas mennä kattoo mikä on ongelma, kaheksalta sit itkeäpillitin keittiössä jääkaapilla, kun mies tuli tytön kanssa. Imetin ja sit mies anto mun levätä, teki jopa aamupuurotkin ja kahvit valmiiks... se oli sit ennen aikanen äitienpäivä. No sopu saatiin taloon ja kumpikin sit toimi jo eilen toista ajatellen, eikä vaan itsekkäästi.
Meillä on myös aika hyvin löytyny rytmiä, mutta nyt meinaa neiti mennä aikasin nukkumaan, mikä tarkottaa aamuyöllä hereillä kukkumista, joten pidän vähän puolipakolla hereillä vähän pitempää ni saa aamullakin nukkua normaaliaikoihin, toki siis herätään yöllä syömään, ja sillon syötän sille molemmat rinnat. Jos söis vaan toisen rinnan ni on hereillä tunnin päästä ja syömässä sit toisen rinnan.
Käyn välillä hakemassa kahvia ja kurkkaamassa parvekkeella nukkujaa...
Jep. Mä sain jopa laitettua pyykitkin ja toisen koneellisen laulamaan kovaa. Mä oon ehkä aika itsekäs mutta kotitöistä luistan välillä tällee viikolla päivällä kun se on se ainut oma aika mitä omistan. Saan kyllä omaa aikaa kun jaksan käyttää joka imetyksellä tota maidonkerääjää... tulee hyvin maitoa talteen ja mies voi syöttää välillä, sillo saatan tehdä niitä kotihommiakin eikä mies tunne olevansa sit pelkästään kodinhoitaja, voi sit samalla vaikka kattella telkkaria ja relata työpäivän jälkeen. Onneks on osallistuva isä. Eli huudan hurraata maidonkerääjälle. En kauheesti oo joutunu pumppaamaan ku tuntuu et tyttö heräilee aina just niihin aikoihin kun tissit rupee valuttelee, mutta välillä puran vaan pahimmat sit pois jos näyttää unet päivällä venyvän. Oon miettiny että millähän sitä sais kerättyä yömaidot talteen kun joka yö herään siihen että paitaa myöten oon märkänä maidosta, välillä herään jo ennen ku tyttö, mutta yleensä se rupee heräilee sit kanssa.
Selitin miehelle myös sitä et jos lähen kävelylle päivällä kun toi nukkuu ni enpä täällä kotona kummallisia saa aikaan, no onneks yleensä koiralla on sillo parempi mieli kun sekin pääsee mukaan.
Kilokerhoon täytyis ilmottautuu, mutta enpä oo vielä alottanu minkään valtakunnan syönnin tarkkailuakaan... herkkuja siis menee. Mutta onneks menee normiruokaakin ja on välillä ihan nälkä. Kuntoiluna menee ainostaan toi vaunuilu koiran kera, kierretään normaalisti pururata joka on n. 1,5 km, onneks siinä on mäkiä ni tuntuukin vähän jossain. Ja välillä mennään sit koko perhe iltakävelylle jos on nätti ilta.
Tutti on meillä kanssa tullut käyttöön, yleensä päiväunille mennessä ja alkuillasta kun yritetään dpitää vielä hereillä. On meinaa neiti ottanu tavaks nukahtaa tissille, ja alkuillasta alkais jo tankkailee yötä varten. Vierailla käynnit oon havainnu hyväks, koska se malta nukkuu siellä niin paljon ni nukkuu yöllä tosi hyvin.
Ristiäistarjoiluihin tytön tuleva kummi tekee kahta voileipäkakkua, täytekakun ( mansikka ), karjalanpiirakoita ja munavoita. Sit varmaan jotain pipareita tarjolle vielä. On tehny mun siskon molempien lasten ristiäisiin ja aina on keränny vaan kehuja, meijän suku jo odottaa niitä kakkuja.
Meillä heräiltiin, täytyy siis mennä.
Myöhästynyttä äitienpäivää kaikillle!
Satuilija ja mötkö reilu 3 vkoa
se mun haravointi haaveista.
tomppa nukahti leikkimatolle vähäksi aikaa sain syötyä sillä välin. pyykkikone pyörii ja kuivausrumpu hurisee sähköä menee..
meillä mennyt vaaka rikki, eli näyttää mitä sattuu, joten nyt tyytyväisenä mussutan herkkuja. auttaa tosin kun syö ensin kunnon ruokaa ja sitten herkut jos jaksaa. nyt on kyllä jääkaappi aika tyhjä tarttiskäydä kaupassa.
imetän tässä samalla hymynpoikasia välillä tarjoilevaa pientä miestä.
eilen haravoin ja tomppa veti kolmen tunnin päiväunet vaunuissa. yön nukkuu aika hyvin mun vieressä, tai ainakin minä nukun vaihdan välillä pojan toiselle puolelle jos haluaa ruokaa, viiden maissa käydään vaipan vaihdossa. jaahas jos mä nyt sulkisin koneen.
älkäähän stressatko kotihommista, kyllä niiyä ehtii tehdä, sitten joskus...
Koko päivän on saanut viihdyttää poikaa, nyt suostu nukahtamaan ja äiti pääsee koneelle. Ei varmaan saisi valittaa, kun meillä nukutaan joskus jopa lähemmäs 8 tunnin yöunia, mutta miten ihmeessä vauvaa saa viihdytettyä kun se on hereillä? Itku alkaa heti jos sen laskee pois sylistä. Sitterit ja leikkimatot on kokeiltu, jaksaa olla yksikseen alle 5 minuuttia ja sitten alkaa parku. Joskus viihtyy kantorepussa, yleensä ei kauaa. Oon mestari tekemään kaiken yhdellä kädellä, mutta eihän vauva voi aina sylissä elää, ja hyvien yöunien takia on hereillä melkeen koko päivän.
Sitten sektiosta ja raskautumisesta. Hyvä jos raskautumiskielto on vaan 1/2 vuotta. Mulle ei asiasta mitään sanottukaan, vaan miehelle. Olivat todenneet mun ollessa heräämössä, että seuraavan lapsen hankkimista odotatte sitten vuoden. Mies oli aika ihmeissään, että tollasesta varotetaan kun eka lapsi on tyyliin puolen tunnin ikänen. Verticia, neuvolasta varmaan saa kysymällä neuvoja sektiohaavan kanssa elämisestä ja liikunnan harrastamisesta. Neuvot vaan tuntuu vaihtelevan neuvojasta riippuen...
Kynnet on tosiaan helpointa leikata kun vauva nukkuu. Aluksi homma arvelutti, mutta ei se vaikeaa olekaan. Edes mies ei oo onnistunut leikkaamaan kynnen sijasta mitään muuta. Hanskoja ei tarttenut kynsien leikkaamisen jälkeen enää käyttää.
Eilen huomasin ekan pyjaman käyneen pojalle pieneksi. Syntymäpituuteen (51cm) on tullut 5 cm lisää. Älytöntä vauhtia lapset kasvaa!
Sonja + poika 6 viikkoa
Heippulis
Neuvolassa käyty. Tyttö kasonnut hyvin. 4400g ja 55cm, kovasti neuvolatäti kehui. Tyytyväinen saa olla. Napaa pitää putsata semmosella antisprayllä, vähän oli hajua (minun mielestä normi hajua koska mun napa "haisee" samalle) ja sitten saatiin ne d-tipat jotka on rasvaliukosia. Et täytyy kokeilla pidetäänkö ne vai vaihdetaanko vesiliukosiin.
Päkkänä: Kuinka paljon olet kerralla vettä antanut? Mietein et jos meilläkin toimisi.. Voisi piruuttaan joskus kokeilla. Tosin nyt yritetään tuota et 2-3h välein syöttö. Neuvolatätikin suositteli, että 2h välein syötöt. Et jos syö useemmin niin maha ei kuulemma täyty niin hyvin sitten ku se että pitää ainakin 2h välissä ja sit syö. Öisin saa olla pidemmätkin tauot kuulemma.
Tänään on kyl päivä mennyt hyvin ja syöttövälitkin ollut hyviä. Eli katsotaan kuinka tässä tulee käymään..
Niin tuo meidän neuvolatäti oli kyllä mukava. Siis ihan eriluokkaa kuin raskausajan täti. Asiallinen ja kantaa ottava ja sellainen et siltä uskaltaa kysyä ja saa asiallisen vastauksenkin vielä.
Meidän on pitäny monet kerrat jo laittaa vauva lattialle ihmettelee kun niin hienosti makoilee mahallaankin ja nojaa kyynärvarsiinsa jne. Mut ei jotenkin oo saanu aikaiseksi missään vaiheessa :( .. Jos vaikka tänään saisi aikaiseksi :). Voisi kaivaa ihanan nalle puh alusenkin esille mikä on sitä varten hommattu..
Nii olen ihan hurahtanut nalle puhiin (jo vuosia sitten :D, kun ensin vihasin sitä ylikaiken) ja tahtoisin kaiken olevan nalle puhia.. Mies ei vaan tykkää puhista yhtään :D, heh.. Käymme välillä kovia keskusteluja saanko ostaa jotain nalle puh juttuja..
Mun on kyl pakko leikata noi kynnet nyt ihan tänään tai huomenna. Harmittaa niin kaikkien tumppujen käytöt jne :(
Voin kuvitella tsili sun onnen noista nukkumisista. Minäkin olin niin onnellinen viime yön 4h unista. Ja nyt vasta itsekin hoksasin, että kahden pidemmän unijakson aikana meilläkään ei tullut yhtään puklua!! Jei!!
Mulla on maidonkerääjän käyttö jäänyt kun en saa siihen nykyisin mitään tulemaan. :/ Ei tule samaanaikaan kun imettää niin kerääjään mitään ja välillä ei tuu mitään. Alkuun tuli aina ihan reippaasti sillä talteen maitoa. Joskus öisin olis kyl hyvä ku olis joku kerääjä tms, kun parina yönä ollut ihan märkänä maidosta..
Sonja80; meillä on sama tilanne et aktiviteetit riittää sen 5min ja sitten huudetaan. Sylis on hiljaa.. Tai siis siinäkin jos hyppyyttää, keinuttaa, juttelee jne.. Onneks yleensä on yksi käsi vapaana niin pystyy tekee sit sillä kaikkee :D
Meillä kanssa tänään jäi yksi body pieneksi :(, kurjaa! Tai siis ei se body haittaa vaan lapsen kasvaminen. Voisiko sitä laittaa tiiliskiven pään päälle? :)
Mutta nyt pittää siirtyä koneelta pois ja alkaa tekemään jotakin tärkeempää. Neitiki taitaa pian heräillä syömään :)
Verticia & rakkauspakkaus 3vko1pvä
Tänään on hyvä päivä: sain käytyä tunnin kävelylenkillä, kaupassa ostamassa ristiäiskamaa, tehtyä kasvispiirakan, syötyä, halittua miestä, imuroitua ja nyt koneella (samalla katsellen Emmerdalea..) Santeri on nukkunut puoli yhdestä lähtien, kahdesti on herännyt syömään. Eilen oli hereillä melkein koko päivän, otti vain muutaman tunnin torkun.
Meillä ei ole mitään tietoa rytmistä ja Santtu nukkuu ihan miten sattuu (niinku me vanhemmatkin). Usein iltaisin keekoilee hereillä kahteen asti. Sitten usein nukkuu 3-4 tuntia ja loppuyön heräilee parin tunnin välein. Ei nukahda heti uudelleen, vaan jää kitisemään tai muuten vain seurustelemaan. Joudun ottamaan omaan sänkyyn. En haluaisi, koska nukun itse tosi sikeästi ja kerran jo heräsin siihen, kun olin kääntymässä vauvan päälle ja se rupesi itkemään. Nukun paljon rennommin ja paremmin, jos vauva on omassa riippukeinussaan.
Nyt nukkuu sitterissä, äsken isin kainalossa. Päivisin haluaa olla sylissä, ei viihdy kantopussissa, mutta sohvalla tai lattialla makoilee ja leikkii. Peili on kova juttu ja hymyjäkin tulee päivittäin. Tuttia annetaan, kun rauhoittaa mukavasti.
jatkuu
Huonoina päivinä vaan ollaan. Onneksi tuo ulkona rauhoittuu nukkumaan melkein aina, joten kitinäpäivinä vaikka kahdesti lenkille. Oon myös ollu kahdesti vapaalla tyttöjen kanssa ja kerran teatterissa ja hyvin on pojat pärjänny. Huushollin hoito on pääasiassa mun vastuulla, mutta heti kun sanon, että pää hajoaa, mies lähettää tuulettumaan, vaikka kävelylle yksin.
Vaikka väsyttää, niin melko helppo tapaus tuo meidän pierupylly on. Välillä mulla vaan on tylsää. Oon yrittäny torjua kotiäidin aivokuolemaan käymällä päivisin lounailla/shoppailemassa ja ylipäätään ihmisten ilmoilla Santun kanssa. Nykyisin on helppoa, kun tissi kelpaa eikä tartte enää pumppailla. Jos tulee itku, niin jonnekin tankkaamaan ja matka voi jatkua. Mun isä asuu ihan lähellä, niin päivisin voi käydä lenkillä Santun kanssa ja mä saan rauhassa käydä kaupassa tms.
Verticia kysyli vauvakuumeisista. Mä ilmoittaudun. En välttämättä kuumeile, mutta miehen kanssa on sovittu, että kaksi lasta ainakin olisi kiva. Mielellään suht putkeen, jotta olisi seuraa toisistaan ja mä saisin sitten raskaus/vaipparumbat pois alta ja pääsisin taas töihin. En ihan hirveästi nauttinut raskaudesta enkä ole pikkuvauvaihminen, mutta aika aikaa kutakin. ja kun iääkin jo rupeaa olemaan. Ajateltiin, että ehkä vuodenvaihteessa voisi alkaa yrittää tai aikaisintaan kesän jälkeen. (tai siis jättää ehkäisyn pois). Mutta katellaan nyt.
Ristiäiset on lauantaina ja keskiviikkona Santun th + lekuri, torstaina mun jälkitarkastus. Niistä myöhemmin lisää. Oma olo on suht samanlainen kuin ennen raskautta, ja - tadaa- se käsien puutuminenkin (rannekanava-ahtauma) ja päänsärky on poissa.
Iloista tätä viikkoa, vaippaan kuulostais olevan tavaraa tulossa...
Sande ja Santeri (melkein 6 vkoa jo!)
ps. On ollu tosi hauskaa ja helpottavaa lukea muiden arjesta! Kirjoitelkaamme ilolla lisää!
hei vaan taas .....
Tänään olisi sitten neuvola... toisin sanoen poikien yhteis neuvola :) esikoisella 4 vuotis ja pikkusella kuukausi neuvola... uja nytten vissiiin samalla myös mun "esitarkastus..." joten niitten tulokisista sitten myöhemmin...
Taputan itseäni selkään..... täällä jumppailu aloitettiin jo vappuna... nyt tarkoitus käydä jumppailee 2-4krt per viikko.... oman liikunnan aloitusta varmaan edistänyt se että pystyin liikkumaan ihan loppuun saakka ja viiminen jumppa oli viiminen päivä maaliskuuta ja poika syntyi 14 päivä... mutta jostain kumman syystä kiloja pääsi kertymään ja nytten olisi niistä kiva päästä eroon... itellä ois ´5-10kilon pudotus urakka ei siis niin hirveen paljoa... mutta kumminkin.... salilla vaan ohjaajat muistuttavat ahkerasti ettei saa vielä vatsoja tehdä... meinaan välillä nimittäin unohtaa ettei kaikkea saa tehdä... liikunnanniloa kaikille!!!
Tuteista muistaakseni suosittelevat sitä 3kk välein vaihtoa... aika pitkä väli siis meillä ajattelin pitää sitä 2kk parempana....
Tänään selviää se meidän asunto... kyse siis päästäänkö täältä kaksiosta kolmioon... joten kovasti sitä toivon....
jotain muutakin oli mutta se unohtui.... valmistautumaan lähden neuvolaa varten
aurinkoista päivää kaikille täällä helsingissä ainakin paistaa ihanasti!!!
mikumamma ja jo kuukauden ikäinen peikkopoika
Siis onks muilla tällaisia keskittymisongelmia? Yritän teidän viestejä lukea ja saa tankata samaa riviä sata kertaa. Sit ehtii jo viestin loppuun autuaasti unohtaa, kuka kirjoitti jne. Ihan pimeetä!
Täällä on kans ristiäispäivä buukattu, kummit valittu ja kutsuttu, eka nimi on aika varma, toisesta väännetään vielä. Pitopalvelun kommentteja odotellaan... Siis mun leipomuksia ei ole tarkoituskaan testata :-)
Mä ilmoittaudun kans kilokerhoon, pari irtokarkkia suussa... Liikunnasta en ole vielä edes haaveillut, puistoon olen kävellyt lasten kanssa. Miten joku ehtii? Joojoo, rattaiden kanssa vois aina lähteä kävelemään, mutta mä olen syntymälaiska, ainakin ton kuntoliikunnan suhteen. Tarvis olla joku koko ajan käskemässä 1-2-3-4-taakse-2-3-4. Mut itsetunnolle olis kyllä hyväksi saada vähän järkeä tähän vartalonmuotoon. Kiloja on ehkä 6-8 liikaa, mutta ne on sijoittuneet aika ikävästi vatsan/lantion seudulle. Ja mun just ja just b-kupin dollyt ei paljoa selitä. Eli karkkilakko olis minimi, mitä pitäis tehdä... muuten ei ole asiaa kesävaatteisiin :-(
Miten niin ei muuten saa vatsalihaksia tehdä? Millaisia? Eihän tää maha voi muuten kadota?
tuuti ja edelleen hyvin nukkuva nappula, kopkop koputtaa puuta
Mä uskon kans vakaasti, että vauvan masu voi paremmin, kun ei anna koko aikaa ruokaa. Eli syötöille olis hyvä saada välejä, poislukien illan tankkaus, jolle olen antanut siunaukseni, en kyllä tiedä miksi...
Meillä välit hoituu toistaiseksi vielä nukkumalla. Siis minimi parin tunnin päiväunia joka väliin. Olen tarkoituksella opettanut nappulaa nukkumaan rattaissa, siis heiluttelen rattaita milloin sisällä milloin ulkona. Niihin nukahtaa uudestaan, jos herää kesken unien, vaikka omaan sänkyyn nukahtaminen ei aina sujukaan. Mun yks kaveri sanoi kerran, että mitä enemmän lapsi nukkuu päivällä, sen paremmin se nukkuu yöllä. Meillä on ainakin pitänyt paikkansa, eli kun saa päiväunet pitkiksi (vaunuja heiluttamalla tai muuten) alkaa yöunetkin sujua. Pätee kyllä paremmin vanhemmalle kuin 2 viikkoiselle, mutta sit joskus.
Lattialla viihtymiseen muuten pätee sama kuin nukahtamiseen, jos äiti ei ehdi paikalle joka älähdyksellä, siellä rupeaa kummasti viihtymään paremmin. Huomasin kakkosen kanssa, kun ei aina ehtinyt paikalle. Ja tää kaveri saattaa alkaa itkeä rattaissa, kun olen vaikka käyttämässä kakkosta vessassa, niin on nukahtanut itsekseen ennenkuin on saatu homma hoidettua ja kädet pestyä jne. Eli esikoisen kanssa ihmetteleville neuvoksi, tehkää se juttu loppuun, mitä olitte tekemässä(1-3 minuuttia), niin vauva oppii myös odottamaan. Itse singahdin kuin ohjus esikoisen joka kitinään ja sen olikin vaikea oppia nukkumaan kunnon päikkäreitä. Ja sit kun oppi, niin se 2*4h vapaata päivässä oli aika luksusta :-)
tuuti
Sorry - nyt tulee omaa napaa oikein kunnolla!
Voi jestas kun oon sitten pahalla tuulella heti aamusta. Nyt täytyy yrittää kyllä kääntää tää tuuli puhaltamaan jostain muualta. Eihän sitä kestä olla ittensä kanssa jos tää on tällästä koko päivän.
Paha tuulen on saanut aikaan mies sekä jälleen kerran huonosti nukuttu yö. Meillä kun mies raukalla on niin kovaa ja ankeeta kun ei saa nukuttua öitään, ettei työteostakaan tahdo tulla oikein mitään. Just niin joo - arvatkaa menikö taas herne venttiiliin. Se meni illalla ottamaan nokoset, mutta päätyikin katsomaan telkkaria. Nämä on taas niitä meidän perheen ikuisuuskysymyksiä. Mulla uni ei tule käskemällä, hänellä tulee, mutta nyt sitten ei voinut nukkua kun ois ollut tilaisuus. Näistä tilaisuuksista se mulle aina kyllä vaahtoo, että nyt meet nukkumaan.
Ilta meni muuten ihan ok, aika vähillä kitinöillä. Suihkun jälkeen annettiin taas se maitopullo mihin on aika hyvin nukahtanut paitsi edellisenä iltana kun oli liian turvoksissa. Kuinka ollakaan eipä nukahtanut eilenkään. Ilmeisesti vatsa taas kiersi ja uni oli vähän hukassa ja sitten alkoi sängyssä kamala huuto vaikka mies yritti rauhoitella miten päin tahansa. Juuri kun on nukahtamassa niin huuto alkaa. Hilkulla oli etten ite saanut sitä nukkumaan, mutta päätin sitten että annan sille meidän sängyssä makuultaan tissiä niin siihen ainakin nukahtaa. No huipennus oli se, kun mieheni päätti nostaa nukkuvan pojan pois mun vierestä pinnikseen. Ja - huuto alkoi taas korvia huumaavana. Siinä vaiheessa minä olen jo täysin poikki ja mies ärhentelee mulle miten makuultaan tissille nukuttaminen ei ole hyvä juttu.
Tätä ennen olin jo sanonut miehelleni että mene sohvalle nukkumaan niin saat nukuttua paremmat unet. Eipä kelvannut. Kelpas kyllä heti sen jälkeen kun oli saanut jäbän taas huutamaan!! ARGH!
No sain kaverin nukahtamaan joskus puolilta öin. Se heräili jo tossa puolikahden aikaan ja päätin tutittaa sitä sillä en viitsinyt antaa vielä ruokaa kun tuntui että oli vatsa taas vähän sekaisin. No kai se varmaan oli kun pullon jälkeen sai vielä 2 erää rauhoitustissiä eli ihan liikaa ruokaa liian tiheästi. Katkonaisten jatkuvien 10 minsan tirsojen jälkeen annoin tissiä ja pääsin nukkumaan neljältä. Ajattelin että kyllä se nukkuu jo seiskaan. Ja marjat, kello kuusi se oli tissillä taas. Seiskalta sitten nousin ylös kun jäbä ei enää viihtynyt sängyssä.
Esikoista oli taas pistänyt ötökät niin, että sillä oli turvoksissa poski, käsi sekä toinen jalanpohja niin, että oli vähän ongelmia miten se pystyy kävelemään kouluun kun jalka oli pahasti turvoksissa ja kipeä. Sitä tuossa setvin sitten aamulla.
Mies oli aamulla tietysti hyvällä tuulella koska heräsi vaan kun vaihdoin yöllä vaippaa. Ei varmaan ymmärtänyt yhtään miksi mä olen hapan. Miksi niille pitää kaikki vääntää aina jostain hiton rautalangasta.
Joku muukin täällä oli ottanut pienen perhepalaverin kotitöistä ja koneella roikkumisesta. Täytyis varmaan tehdä täälläkin päässä. Tuo ei nyt ymmärrä yhtään, että kotityöt koskee meitä molempia ja niitä on nyt taas vähän eri malliin kun ennen vauvaa. Mä en vaan tajuu, että miksi mun pitää joutua aina kilahtamispisteeseen ennekuin se hoksaa mitään. Ei tästä nyt ole montaa viikkoa kun olin pehmustetun huoneen tarpeessa ja nyt se varmaan kuvittelee, että mä oon heti joku ihmenainen kun en oo viikkon vetistellyt.
Kyllähän se tässä yksi päivä sanoi, että on hienoa kun jaksan niin hyvin vaikka nukun vähän jne. mutta yhtään ei tuu mieleen jeesata noissa asioissa. Ajattelee varmaan, että oon tyytyväinen kun en nalkuta jatkuvasti ja mitäs sitä auttamaan kun asiat hoituu ja palvelu pelaa. Mä en vaan ymmärrä mitä on toisesta aikuisesta hyötyä jos sille joutuu koko ajan sanomaan, että voitko tehdä tuon ja autatko tässä yms ja sitten se vielä sanoo kun lapset et onks pakko. Aikuisilla pitäis olla vähän kykyä tehdä huomioita ympäriltään ja sopeuttaa tekemistään sen mukaan.
Ai että! Sori kun tuli tälläinen vali vali virsi heti aamusta. Piti saada nyt pahat henget pois. Nyt juon kahvin loppuun ja alan ajattelemaan jotain positiivista (jos vaan nuo vaunut pysyy hiljaisena edes hetken).
Palaillen siiten taas asiaan kun tuuli on parempi. Viime yönä tuli taas rutkasti kysyttäviä asioista mieleen.
Onneksi sentään aurinko paistaa! :-)
Päkkänä
Päkkänälle parempaa päivää:) Miehet on kyllä joskus niiin mitään mistään tajuamattomia - ärf;) Meillä anoppi sääli kahvipöydässä pientä poikaansa (mun miestä siis) että miten sä nyt oikein jaksat työn ja kaiken..Totesin siihen kyynisesti, että ainoa ihminen joka nukkuu tässä talossa 8 tuntia putkeen istuu siinä vieressäsi..mun mies ei tosiaankaan herää vaikka kaikki kolme karjuisivat kurkku suorana. Sillä on kohtuulliset unenlahjat..Mut onhan se tiettty rankempaa käydä töissä ja vähän sivutöissäkin kun VAAN hoitaa koti ja kolme alle 4-vuotiasta..;)
Vatsalihaksista.. eli mulle on opastettu, että syviä vatsalihaksia ja tietty lantionpohjan lihaksia saa tehdä, mutta perus istumaannousujen kanssa otettava rauhallisempi aloitus, koska lihakset ovat niin venyneet raskaudesta ja vaativat aikaa palautumiselle.
Jaahas, nyt pitänee lähteä kävelemään kaupungille niin ehditään lääkäriajalle. Tais esikoisen silmätulehdus tarttua vauvaan, joten käyn näyttämässä ja ottamassa ainakin tippareseptin varmuuden vuoksi.
Mukavaa päivää kaikille äideille ja vauvoille!
Aaku
" masuvaivat katos mun ruokavalion muutoksella"]
tsili, kerrotko tarkemmin miten muutit ruokavaliotasi? Painin itse saman asian kanssa 3-viikkoisen pikku-ukkelin kanssa. Voisin kokeilla erinäisiä muutoksia omassa syömisessäni. Kiitos! terv. katariina
Tomppa nukkuu tai ei nukukaan..otin sykkyyn imemään, hauskan näköinen kaveri kun pieni tukka sojottaa pystyssa.
Minä muistan esikoisen kanssa paniikiissa juosseeni aina kun itku vähänkin uhkasi alkaa ja sylistin itseäni huonoksi jos ehti huutaa. Nyt en hätäile. Ehdin käydä suihkussa ja syödä ja jotenkin saan vielä välillä autettua 3veetä, tosin hänellä mahtavat isovanhemmat jotka ovat järjestäneet päiväohjelmaa pojalle ja välillä öitäkin pitävät.
Mietin miten ennen vanhaan äidit pärjäsi kun ei ollut pyykkikoneita yms. Ja lapsiakin oli usein monta.. ehkä elämä oli jotenkin yksinkertaisempaa. vauvakuume on mulla kyllä ohi, en oikeastaan ole tainut sellaista poteakaan. Sandekos se sanoi, ettei ole pikkuvauvaihminen..minä myös odotan, että tomppa kasvaa alkaa naureskella ja touhuilla näkee millainenpersoona hän on. Rakastan 3veetäkin päivä päivältä enemmän, hänen hassuja juttujaan ja tempauksiaan.
tomppa tempas nyt kakat. haisee..
Juu, eli likka lähes koko ajan itkee. Olkapää on ainut paikka mihin nukahtaa ja sieltä ei voi siirtää pois, kun herää taas.
Ja sylissähän hereilläkin ollaan... pari minuuttia sitterissä ja sitten viim. konsertti alkaa..
Tosi hienoo joo, onhan tässä välillä toinen käsi vapaa, mutta ei sillä paljon jaksa enää tehä mitään.. Ja tuntuu siltä, että jollen liiku tai vahän keinuttele olkapäällä niin sitten itketään kanssa. Se niistä kotitöistä ja omasta syömisestä.
Miehen työ ei näy täällä sisällä mitenkään... no okei pitää se illalla vartin likkaa, jotta pääsen suihkuun.
Pääongelma tuntuu olevan tuo nukahtaminen ja niin että nukkuu kauemmin kuin 10 min. Sen jälkeen on taas voimia känätä äidille seuraavat 2-3h!!!
Eilen likka oli 8h hereillä pari x nukkui 10min. Ja koko ajan on vääntämässä isompaa asiaa. Kakkaa kylläkin tulee.. Yöllä itki 00.30-03.00. Tämän jälkeen mä herään tietty puolen tunnin välein, eli se uni on aika huteraa ...
Jaksais varmaan paremmin, jos tietäis että jossain vaiheessa päivää olisi ainakin tunnin oma aika, jolloin sais noi tekemättömät kotitylt aloitetta, syötyä ym. Mutta ei... luulin että meillä oli jo jonkin näköistä rytmiä.
Neuvoja viisailta! Oma ruokavalio täytyy nyt "uudistaa" jos se helpottais tota neidin mahan vääntöä. Eli maito, suklaa pois - Mitä muita????
Onko jollain kokemusta koliikista?
Olen koittanut hieroa masua, vaippaa vaihdetaan 3 tunnin välein ja silloin tyttö onkin iloinen :)
magda ja tyttö 5 vko
Kolmosen säännölliset rytmit ja nukkumisen määrä kuulostaa todella hyvältä. Jostain pitäisi saada ne kehiteltyä tännekin. Tuntuu tää elämä olevan täällä vielä niin epäsäännöllistä, että rytmien saaminen tuntuu osittain mahdottomalta kun nukutaan muutenkin miten sattuu. Ehkä siitä pitäisi ruveta otattamaan ihan projekti.
Verticia: Meille tosiaan suositeltiin silloin esikoisen kanssa vyöhyketerapiassa 3 tunnin ruokaväliä vauvalle. Aluksi tehtiin tietysti niin, että se 3 tuntia laskettiin tissin aloituksesta tissin aloitukseen joten käytännössä väli oli vajaa 3 tuntia. Noin puolen tunnin jälkeen jokaisesta syötöstä vauva piti saada nukkumaan. Usein nukkuin niin että ruokarytmi toimi hyvin. Välillä unet oli lyhyet ja jos hirveä parku tuli niin sitten meillä annettiin vettä. Juu - tiedän että se on nykyään ihan nou nou, oli kait silloinkin, mutta meillä toimi. Oon muuten nytkin antanut välillä vettä (hyi minua). Näin meillä saatiin tytön vatsa paranemaan ja uni tulemaan paremmin. Näähän on tietysti aika yksilöllisiä juttuja. Mä en koskaa ruvennut omaa syömistäni katsomaan eikä meidän tytöllä ole mitään allergiaa. Sinäänsä aika hyvin, sillä mä olen itse ollut aika allerginen pienenä hyvinkin monelle.
Eilen meidän poika veti tissiöverit ja kyllä vähän harmittaa koska oli ihan oma moka. Ajattelin että roikkukoon tissillä illalla ja nukkuu sitten siinä tirsoja samalla. Lopputulos oli se, että sillä oli vatsan puruja ja sitten yliväsymys kun piti mennä nukkumaan. Eilen se ei puklaillut paljon mitään ja yöllä ja nyt aamulla on hirveet puklut taas ja kamala piereskely koko ajan. Tsilihän taisi puhua kanssa näistä "huvitissiövereistä".
Miten paljon te saatte muuten päiväsaikaan tehtyä kotihommia yms muuta kun vauva on hereillä? Mulla tuntuu välillä olevan niin tuskaista kun tuo ei tahdo olla paljon koskaan niin rauhassa missään että saisi jotain tehtyä. Välillä tulee hyviä hetkiä jolloin höpöttelen sille koko ajan kun istuu tai makoilee, että kuulee mun äänen ja sitten saa puuhasteltua jotain. Ne hetket kyllä jää aika vähiin. Ajattelin vaan, että te joilla on parikin isompaa muksua siinä pyörimässä niin tuskin te voitte roikottaa vauvaa sylissä koko aikaa. Mietin vaan, että reagoinkohan mä liian herkästi sen noihin äksyihin ja itkuihin kun on lattialla.
Nyt on muuten jo todistettavasti nähty, että meidän jäbä kääntyy vatsaltaan selälleen. Nyt se on tehnyt jo sen 3 kertaa. Ai kyllä mä sit olin ylpee....
Voi jee, joku jaksaa jo käydä jumpassa ja lenkillä. En mä vaan. Mun duraceleissä ei oo virtaa näkynyt vähän aikaan. Pinkki pupu on mut täysin hyljännyt. Tosin oon kyllä huomannut, ett olen arkisin paljon pirteempi kuin viikonloppuisin. Mies on aika vetämättömissä viikonloppuisin ja se kyllä tarttuu myös muhunkin. Sitten kun oot arkisin täällä yksin niin pakkohan se on pysyä pirteänä ja kehitellä sentään jotain tekemistä. Nyt mä oon kyllä sortunut niin pahasti noihin herkkuihin, että on pakko taas lopettaa. Muuten kaikki menetetyt kilot tulee takaisin.
Meillä on leikattu kynnet jo varmaan 4 kertaa. Raapii kyllä aika tehokkaasti. Mies pisti eilen tumput käteen kun raapiminen alkoi olla taas aika tehokasta. Mä en kyllä ole tumppuja pahemmin sillä pitänyt. Neuvolassa sanottiin vaan, että kynsien sivulta ei saa leikkata (meillä siellä on kasa "tikkuja") mutta muuten kyllä.
Yhtään tuttia en ole vielä vaihtanut. Meillä on 3 tuttia käytössä. Ajattelin ne uusia noin parin kuukauden välein. En kyllä tiedä onko se tarpeeksi usein. Keitän ne varmaan noin kerran kaksi viikossa.
Jäbä nukkuu vaunuissa ja pihalle ilmestyi pari huoltomiestä metallilappareineen sekä joku iso lakaisukone ja nyt ne kolaa just tossa meidän partsin alla. Jösses! Täytyy pitää peukkuja ettei unet häiriinny.
Nyt sitten niihin kotihommiin kun kerta on tilaisuus!
Mukavaa viikkoa kaikille.
Päkkänä ja Saku 1kk 3 pvä