## HUHTIKUUN HELMET 2009 - TOUKOKUU ##
Huhtikuun helmille toukokuulle uusi pino.
Huhtikuussa vauvaantuneiden keskustelut toivottavasti löytyy tästä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (174)
Nettiaddikti täällä taas kirjoittelee. Jos pikkumiehellä ei ole päiväryhtmiä niin äidillähän sellainen täytyy olla. Eli aamukahvin aikaan on pakko aina käydä netissä. Nyt kun on tilanne hyvä (=jäbä nukkuu) niin ehtii nopsasti kirjoittaakin. Moniin ystäviinkin yhteydenpito on pakko hoitaa nykyään netin kautta.
Satuilijan kuulumiset kuulosti hyvältä. Etenkin tuo Mötkön yörytmi on kyllä kadehdittava.
Meillä eilis ilta muodostui katastrofiksi. Pitku jäbä päätyi huutamaan melkein keuhkonsa pihalle. Ainoa missä se oli hiljaa oli vaunuilla tehty kauppareissu sekä iltasuihku. En tiennyt oliko pojalla nälkä, uni vai jokin paikka kipee. Huuto oli jo esikoisen tasoa, joka tuli mielensyöveröistä nopeasti muistiin takaisin.
Päädyin sitten siihen, että roikkukoon tissillä kun on siinä hiljaa. Heti kun pois ottaa niin hetken päästä huuto alkoi. No, lopputulos oli se, että nukuttiin aika hyvä yö, jäbä oli kainalossa. Koko yö meni ilman tuttia ja syömään se herän noin parin tunnin välein, mutta nukahti poikkeuksellisesti aivan samantien kun oli tissiä saanut. Nyt se oli aamulla taas kuin herran enkeli, Ihan kun ei olis koskaan huutanutkaan.
Eilen tuli kyllä epäiltyä korvatulehduksesta lähtien kaikki. Lisäksi sillä on tullut aika paljon näppyjä naamaan. Olin sitä mieltä että ne on hormooninäppyjä, mutta miehen mielestä niitä oli puoli päätäkin täynnä. Ite oon aika pahasti koivuallerginen joten mietin jo, että voiko noin pieni saada tässä vaiheessa siitepölyallergiaa. Todennäköisesti sillä oli vatsa kipee, mutta kovasti sitä kaikkea miettii mikä voisi vialla olla.
Tallentava digiboksi on kyllä tärkein kapine tällä hetkellä. Onneksi niiden hinnat on tullut alas aika lailla. Meillä on niin paljon tuota tv-elektroniikkaa täällä meidän asunnossa etten kehtaa edes kertoa. Mitään ohjelmaa ei kyllä tartte jättää kattomatta. Ohjelmia tulee vaan laitettua niin paljon tallennukseen etten ikinä niitä ehdi edes katsomaan.
Ai niin, yks juttu piti vielä sanomani. Ostin käytettyihin vaunuihin uudet renkaat kun ne vanhat oli aika loppu ja keräsi tehokkasti kiviä mukaansa. Emmaljungan vaunuihin renkaat maksoi sitten 100 euroa! Jep, uskokaa huviksenne. Olihan ne tietysti stylet. Mieskin sanoi, että kyllä joka pojalla pitää metallivanteet menopelissä olla ;-). Mut hei, 100 euroa!!!
Päkkänä ja Saku (ihan kohta jo 1 kk)
Kastejuhla vietetty ja kotiuduttu mummolasta.. Juhlaat meni hyvin, tyttö rauhoittui tutille eikä itkenyt kastetoimituksen aikana.. mutta nuo isotveljet.. vajaa 2vee ja 4 vee ei millään jaksanu olla paikallaan kirkon alttarilla toimitusta vaan hankaamista, hyppelyä, istumaan , syliin .. toimitus tuntui kestävän ikuisuuden kun jännäsin mitä koiruuksia nuo vintiöt keksii,, no pienempi keksi sitten hauskan uuden jutun.. alkoi sylkemään!!! Ensimmäinen osuma tuli minun jakun olkapäähän ja seuraavaksi sai tähtäimeensä papin ei onneksi osunut.. Kyllä oli taas niin huono äiti-fiilis; etten ole paremmin saanut kasvatettua noita muksuja.. Huh huh, onneksi on ohi.. Ai niin, automatkakin meni tosi hyvin.. nukkui vauva koko 500km paisti kerran heräsi syömään.
Päkkänän ilta oli mennyt huonosti.. meilläkin menee pääsääntöisesti illat siten että meikä istuu sen 19-23 sohvan nurkassa ja tyttö tankkaa.. olen ottanut asian positiivisesti.. näen illan tv-ohjelmat ja mies hoitaa isommat pojat.. Olen tulkinnut näämä tissimaratoonit sekä ravinnon että äidin läheisyyden tankkaukseksi enkä näin ollen ole ahddistunut.. jo näin kolmannen kerran saman kokeneena voin sanoa että se kuuluu asiaan ja menee ohi aika pian kun lapset oppivat hieman rytmiä ja virkeämmän ajan osuus alkaa kaasvaa.. mutta ainakaan meillä ei näihin iltajuttuihin kelpaa isi edes kantamaa vaan tyttö rauhoittuu vain minun sylissäni.. mutta kuukausi tai pari on niin pieni aika elämässä ettei minua stressaa.
Tutista ollut juttua. Meillä ei kaksi ekaa lasta huolineet tuttia koko vauva-aikana ja nyt päätin jo ennen syntymää että tämähän lapsi totutetaan tutille ja niin olen myös tehnyt ja auttaa arkea tosi paljon. Verticia oli negatiivinen tutille; mitä ihmeen haittaa mielestäsi tutista on kun kirjoitit ettet millään haluaisi sitä lapsellesi?? Ainoa mikä itselle tulee mieleen on väärä imuote ehkä rinnasta joa tutille oppii mutta en ole havainnut ja sitten vieroitus myöhemmin voi tuottaa hankaluutensa mutta yksivuotiaaksi voi huoleti antaa tuttia eikä esim hampasiin ennen sitä ole sanottu vaaraa olevan.
Kiinteistä on kirjoiteltu. Tuo 6kk raja on sen takia että siihen saakka vauvan on todettu pärjäävän ilman kiinteitä pelkällä maidolla.. 4 kk taitaa olla se raja jolloin halutessaan voi alkaa tarjota kiinteitä ellei halua jatkaa pelkällä maidolla. Tuo 4kk taas on käsittääkseni rajana siksi että ennen sitä vaauvan suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt kiinteiden työstämiseen. Itse olen aloittanut molemmilla kerroilla kiinteät n 5,5 kk iässä ja nyt katsotaan miten edetään.. helpoin tapa on kyllä minulle tämä täysimetys.. en jaksa vielä edes ajatella sitä soserumbaa..
Meidän tyttö itkee täyttä kurkkua koko kylvetyksen ajan.. joka kerta. Olen kokeillut ammetta, suihkua, pyyhe ympärillä ja ilman.. kahdesti viikossa olemme sen huutokonsertin pitäneet..
Lapset odottavat kaveriksi ulos, pois siis koneelta.. Mukava kun keskustelu täällä vilkasta.. Palaan taas..
Orvokki ja tyttö reilun kuukauden jo..
viime yö olikin sitten toisenlainen. Nukkui klo 23-02, sitten alkoi huuto. Tissillä piti roikkua koko ajan kun huudolta ehti, välillä nukahti siihen ja välillä äitikin nukahti. Tätä jatkui 4 tuntia, sitten nukuttiin onneksi putkeen pari tuntia. Nyt on huutanut taas koko aamupäivän, vaikka syytä ei tunnu olevan. Tissiä hamuaa, mutta ne on totaalisen tyhjät. Outoa, kun on yleensä varsin helppo vauva.
Tuntuu että monilla on "sylivauvoja". Meillä myös, mutta onneksi yleensä kenen tahansa syli kelpaa. Tänään tulee mummo hoitajaksi, kun vanhemmat ottaa vähän omaa aikaa. Saa nähdä miten ne pari tuntia menee. Mahtaako lapsenlapsi olla enää sitten niin ihana... nyt mun äiti on koko ajan tuppaamassa kylään, välillä menee hermot.
Suihku sujuu meillä siten, että mies istuu (meillä on istuma-amme) ja pitää poikaa reisiensä päällä ja suihkuttelee siinä.
Jee, nyt poika nukahti tähän syliin. Äiti menee kiireesti syömään, jos unet loppuu lyhyeen.
Sonja + poika 5 viikkoa
Juu eipä ole elämä yksitoikkoista kun koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi odottaa. Eilinen oli varsinainen action päivä. Sain pojan tainnutettua vaunuihin kun kitisi taas koko ajan. Soitin esikoiselle aikaa hammaslääkäriin johon käskettiin mennä tunnin sisällä ylipaikalle odottamaan. Onneksi vaari tuli hätiin. (Mikä onni kun vanhemmat asuu lähellä!) Tietysti kun meidän poika olisi nukkunut vaunuissa kerrankin kunnon unet niin oli pakko herättää neuvolaan. Ai että kun herättäminen inhottaa!
Neuvolassa paino 4240 (+900 g noin kuukaudessa). Oli sitä mieltä, että ihan terve poika. Vähän voisi seurata kun on kovasti välillä tukkoisen ja limaisen oloinen. Oli sitä mieltä, että jos vaan jaksan niin pitäisi imettää tiheästi niin kyllä sitä maitoa tulee tisseihin lisää, kun oli huolissani, että onko sitä tarpeeksi kun toinen huutaa niin hirveesti tissiltä lähdön jälkeen. Nyt imetän noin 2 tunnin välein ja väillä syödään tissit neljään kertaan niin en kyllä tiheämmin meinaa tehdä ettei vatsa tule kipeäksi. Mun hemppa oli 153 ja paino tosiaan sen pari kiloa alle ensimmäisen neuvolareissun.
Mummilaan kun mentiin neuvolan jälkeen niin meidän jäbä ei ollutkaan vieraskorea vaan päätti näyttää miten kotona käyttäydytään ja vetäs keuhkot täyteen ilmaan ja huusi taas hulluna. Aikamme kun sitä siinä yhdessä tuumin ihmeteltiin niin tultiin tulokseen 1) vatsa kipee (rauhoittuu aina välillä ja sitten huuto taas alkaa) 2) väsynyt. Rintareppuun hiljensi taas ja sen jälkeen nukkuikin melkein pari tuntia sängyn päällä kun paketin siihen purkasin.
Illalla tuli taas jonkun asteiset itkut ennen yöunia. Suihku rauhoitti hyvin. Sitten tankattiin tissit taas pitkän kaavan mukaan ja sammahdettiin äidin syliin, josta en sitten raskinut omaan sänkyyn nostaa. Yö oli aika ok, mutta syö tosiaan sen noin 2 h välein (jopa vähän ehkä alle). Yritin omaan sänkyyn yöllä, mutta päädyttiin taas äitin viereen. Aamulla sain sen nukkumaan reilun puoli tuntia omassa sängyssä kunnes oli taas selvästi pienet vatsavaivat.
Huuto siis jatkuu vieläkin, mutta se oli onneksi jo vähäisempää kuin sunnuntaina. Aamulla näki taas että vatsaa kiersi ja tuli vähän ihan oksennuksen hajuista puklua. Nukahti ja vein sänkyyn, mutta normi homma taas eli noin puolen tunnin jälkeen alkaa siellä heräilemään. Örinä alkaa taas kuulumaan. Täytyy laitta taas jossain vaiheessa vaunuihin, sillä tänään en meinaa kyllä lähteä nyt mihinkään vaan saa nukkua siellä sitten ihan rauhassa.
Päkkänä ja Saku (huomenna1 kk)
Olipahan eilen rentouttava ilta, tai mötkö oli superhelppo, niin että oikein nautin illasta täysiä. Oltiin kylässä mötkön kanssa mun vanhemmilla, ja jee, pääsin saunaan. Teki niin hyvää. Mummo sitten hoiteli pikkusta siinä, ja olihan serkut kanssa kovasti apuna. Oli ollu ihan rauhallinen kun ne tanssi ja laulo ja ukki soitteli sille haitaria ja serkkupoika oli vissiin soitellu kitaraa nuotin vierestä. Jep, tiedän siis soitella sen orkesterin meille soittelemaan jos alkaa olla vaikeeta. No lähin sieltä sitten kotia kohti, ja meillä on otettu tutti käyttöön, pelastaa monta tilannetta ja antaa vähän tilaa tehdä asioita. Eli automatkalla tulppa suuhun ku rupes olee iltatankkaus aika, kotona sit tankkas ja tais olla rankka päivä kun sippas jo vähän ennen kymmentä. No kiireesti minäkin sitä sänkyä kohti rupesin menemään. Miehelle olin antanu iltavapaan, jaksaa sit taas paremmilla mielin olla kotonakin. No mutta tyttöhän yllätti ja veti unta neljään, mä kävin jo välillä vessassa ja kurkkimassa et joko rupee heräilee, mutta nukuin kyllä hyvin. No aamulla heräili taas kuuden aikaan ja torkku 8 asti, sit syötiin ja meni päikkäreille 11 aikoihin. Ja äiti hyödyntää tilannetta roikkumalla netissä, niiku kotona ei ois muuta tekemistä.
4 v.serkkupoika oli ihana, halus kattoo kun vauvalle vaihetaan vaippaa, no sitten sen siskotyttökin tuli katsomaan, ja niitähän seuras niiden äiti ja sitten mummo, joten meijän vaipanvaihdossa oli todella yleisöä. Sit kun vauvan naama meni kurtulle ja änähti et kohta saattas tulla huuto ni serkkupoika laitto jo valmiiks kädet korville ja naamalle tuli hätääntynyt ilme.
Mutta taidan mennä nyt tekee jotain, vaikka laittaa koneet laulamaan ja kattellaan josko sitä lähempänä iltapäivää kävis kävelemässä, kun on niitä raskauskiloja karistettavissa. Kaikille voimia arjen keskelle!!!
Satuilija ja mötkö 3 vkoa
Moikka taas
neuvolasta tultu, pituutta 56 ja painoa 5090. Viikkotahdilla paino nousee rapia 300. Pelkkä rinta siis riittää hyvin (no eihän se nyt muuta olekkaan saanut). Tissillä viihdytään hyvin ja pyykkivuori kasvaa puklujen takia aikamoiseksi. Imetykseen ei enää kulu niin kauheasti aikaa mutta odotellessa taas imukausia kun maidontarve kasvaa. Käyrät joita olen oppinut lähes vihaamaan neuvolassa näyttää hyvälle ja tätikin rentoutuu sellaisesta,käynnit sujuvat paljon mukavammissa tunnelmissa :D Kaikki oli kunnossa lääkärissäkin. Rota-virus rokote reseptin otimme,meinaako täällä joku sen antaa?? Meillähän sairastettiin alta viikon iässä se märkärupi, neuvolan täti sanoi että niitä on ollut muutama senkin jälkeen ja he tekivät ilmoitukset infektioista sairaalaan.
Itse sain lähetteen lantiorangan kuvauksiin jos vaikka selkiäisi tämä selkä asia tässä jossain vaiheessa. Sain myös särkylääkereseptin ja käskyn mangnesiumlisään samoin kun kalkkilisään.
Oma paino junnaa samoissa kun ennen raskautta ja lääkäri luonnollisesti kehoitti laihduttamaankin hissuksiin. Ylipainoa on useampi kymmenkilo.Verenpaine huiteli hieman korkeammalla ja hemoglobiinia ei edes saanut kun veri hyytyi alkuunsa.
6-viikon iän kunniaksi poika aloitti hekottamisen eilen illalla, asiaan saattoi vaikuttaa suomi-kanada matsikin ;)
Muutoin päivät soljuvat samalla tyylillä,pääasiassa nukkuen hyvin, puolisen tuntia hereillä ja taas unille. Syöntitahti edelleen 2-3 tuntia päivinöin, välillä yöllä saattaa väli mennä 4:kin tuntiin.
Mutta nyt tarvii alkaa pikasiivous koska miehellä on tänään syntymäpäivä ja vieraita tulossa kahvelle.
Revyy ja Vilijonkka 6vkoa
Eilen oli meilläkin neuvola päivä. Kasvua on tullut pituus oli 55cm ja painoa 4485g. Mulle tullut myös painoa...tippui jo samaan kuin ennen raskautta (joo ja vois olla siitäkin vielä -5kg) nyt 4kiloa takasin apua! suklaat tehneet tehtävänsä.
Eikös joku ehdottanut kilo kerhoa tms? Liitytään!
pikkuäiti ja tomppa 4viikkoa huomenna
äidiltä kiloja pois ne pojalle antaa vois
Meidän kitinäeetu ja kiljukaula on kyllä nyt taas niin harvinaisen heikkouninen että alkaa jo ihan ottaa hermoon.
Sain varmaan kostoksi viimeöisistä ärräpäistä mielenkiintoisen unen. Olin ollut hereillä 01-03 kun yritin saada pikkumiestä nukkumaan ensin pinnikseen ja sitten viereen ja hiukka väsytti ja sadattelin siinä ärräpäitä ja perhanoita. Kun sitten vihdoin ja viimein nukahdin niin näin unen jossa mulla oli Sakun näköinen vauva jota imetin ja sylittelin ja hellin. Jotenkin kummassa se vauva ei ollut meidän vaan jonkun toisen äidin joka oli pahasti sairas ja sairaalassa ja mä jotenkin sijaistin sitä. Sitten se äiti tuli sieltä sairaalasta ja kiitti mua kovasti kun olin hoitanut sitä vauvaa ja vei sen mennessään ja oli niin onnellinen kun sai sen vauvan multa kotiin ja omaan hoitoonsa. Siinä vaiheessa minä paruin täyttä kurkkua mun miehelle, että en halua antaa sitä vauvaa pois ja on se niin väärin kun mä rakastan sitä niin kovasti.... Niin niin, näin ne syndroomat tulee sitten ihan uniinkin (heh heh).
Nukkumisessa ei nyt ole muuta vikaa kuin se, että se nukkuu koko ajan liian pieniä unia. 40 minsaa siellä, puol tuntia täällä ja vaunuissakin se pysyi nyt aamupäivällä kokonaista 2 tuntia, mutta olin heijaamassa varmaan 4 kertaa. Eilen illalla tuli taas väsymysheparit johon auttoi vaan kapalo.
Ristiäiset sain sentään tänään varattua. Ne ois 6.6 ja onneksi tuossa meidän viereisessä seurakuntatalossa johon on harvinaisen näppärä mennä ja sinne saa avaimetkin viimeistään päivää ennen. Kätsää!
Ai niin, nyt taas tajusinkin, että meidän pikkuäidin kanssa meidän pojat on syntynyt samana päivänä. En muista nyt kumpi tuli ensin. Meidän strategiset maanantain neuvolassa oli 50.7 cm ja 4240 cm. Meidän poika on siis vähän lyhyen lähtä noihin kiloihinsa nähden. Taitaa tulla siis muhun. Mies meinaa lähentelee hongan kolistajaa...
Nyt heittäidyn sohvalle kiljukaulan viereen joka sammahti puklattuaan puolet ruuastaan ulos. Ehdin jo kylpyvedenkin laittaa sille valmiiksi koska haisee kuin rankkitynnyri. Enpä kyllä viiti sitä nyt herättää.
Toivottavasti huomenna olisi taas aurinkoista, että pääsis lenkille!
Päkkänä ja Saku 1 kk
Heipsulei
Te kelle sektio on tehty niin onko teidän maha tunnoton edelleen tai kuinka pitkään ollut? Mulla on edelleen alamaha (tai makkarat..) ihan tunnottomina :/ .. Ja onko teille tullu sen haavan alle mahaan semmoinen kova koholla oleva juttu? Meikäläisel on...
Päkkänä sanoi tuosta et henkinen este tullu vastikkeeseen. Vähän sama mulla. Vaikka tuo imetys ei meillä suju ja sattuu koko imetyksen ajan ja sattuu imetysten välilläkin rintoihin niin silti en vastiketta anna vaan kivusta huolimatta yritän jaksaa ja antaa omaa maitoa sit lapselle. Mut ellei tää kuukauden yrittämisen jälkeen helpota niin en tiedä jaksanko enää jaksaa. Niin usein pääsee itku kivun takia :( .. Ja säästäähän sitä rahaa ku ei vastikkeit joudu ostamaa ja meillä kun tuota rahaa ei tällä hetkellä ole oikein edes ruokaan niin..
Huomasitteko lehdessä kuinka Linda Lampenius vai mikä se on sukunimeltään nykyisin niin oli kanssa järkyttynyt kuinka paljon imetys sattuu :) .. Ei oo julkkisten tissit erilaisia :D
Lansinoh on hommattu. Tänään ekaa päivää käytössä. Ei ainakaan vielä tunnu mitään eroa bebantheniin verrattuna. Kallista oli, olikos se 9,70e tuo pienen pieni tuubi..
Ite oon kanssa lukenut imetystukisivuston imetysohjeita moneen kertaan enkä löydä mitään virhettä. Ainoa vaan et asentoja ei pystyt muuttelee. Kun meillä ei ole hyvää paikkaa imettää ja onnistuu (nii onnistuu ja onnistuu..) vaan imetystyynyn kanssa ja siinäkin vaan yhdes asennos niin... :(
Meillä on kans nyt eilisestä alkanut hirvee pulauttelu. Joka syötön jälkeen pulauttaa ihan kunnialliset määrät maitoa ulos :( ja tänään oli myös havaittavissa tissin hylkimistä, onneksi vain sen yhden kerran.. Ja tänään tässä tekstissä on 6pvä..
Kirjoittelen tätä aina wordille ja pastetan sitten palstalle kun ehtii..
Suihkutuksesta.. Miten te pesette vauvan kasvot. Lasketteko ihan reippaasti vettä kasvoille vai mitenkä.. Tai vaikka kylvys ollessakin?
Joku tuttiasiasta kyseli että miksi olen niin vastaan.. Jostain lehdest tai jostain luin niin se lista oli ihan hirveen pitkä miksi tuttia ei pitäisi antaa. Oli purentaviat, korvatulehdukset, imuotteen vääristymiset, vinot hampaat jne jne.. Se lista vaan OLI niin pitkä et oon kammonnut tuttia siitä jutusta lähtien. Ainoa hyvä puoli taisi olla et vähentää kätkytkuoleman riskiä..
Jännä ku toisilla on seurattu äidin painoa ja hb:tä jne.. Ei täällä vaan ekalla neuvolakäynnil mitään äitii seurailtu. Haava katsottiin haavateipin läpi.. Jei..
Nii ja hei te keillä on leikkaus ollut niin koska saa mennä saunaan ekan kerran? Mulle ei kukaan osannut vastata tähän sairaalassa. Muutenkaan en saanut mitään ohjeita miten sektiohaavan kanssa elää. Oletteko te muut saaneet?
Hei jee mä saan tän samana päivänä liitettyä palstalle tän tekstin :D .. Neiti viihtynyt sitteris yllättävän pitkään.. Menenkin tästä ihmettelee tuota suloista pakkausta :)
Jaksamisia kaikille vauva-arkeen :)
Verticia & neiti 2vko ja 3pvä
Pikanen kysymys Verticialle: oletko rintakumeja kokeillut?
revyy: on sairaalassa ja kotona -> ei suostu imemään lainkaan niiden kanssa :(
Verticia vauvan naaman pesemisestä mua neuvottiin sairaalassa, että kosteilla liinoilla ym. Eli kylvyn jälkeenkin olen vaan liinoilla pyyhkiny.
Kuinka usein käytte neuvolassa? Kun tyttö täytti 1kk niin sanottiin että katotaan sitten seuraavaksi kun on 2 kk! Mä kyllä sain tivattua 1 ajan ennen sitä... kuitenkin olisi hyvä tietää tuo painon kehitys useammin näin aluksi. Muutenkin tuntuu, että meillä tuo lasten neuvola on kyllä aika tyhjästä....Ei niitä ainakaan kiinnosta äidin olo, vähääkään. Ja vauvaa ei katota muuta kun jaha painoa tullu -kaikki hyvin, ei muuta kuin vaatteet pääl ja alaha kalppia...
Oliko se päkkänä, jolla on myös tiuhaan ääntään käyttävä vauveli :) Meillä neiti aloittaa edelleen iltaisin 18-23 sellasen vaativuus kauden ja loput 2-3h huudetaan kaikkialla paitsi tissillä, mutta siinäkään ei kauaa viihdytä kun maha on jo täynnä ja maitoa vaan tulee kun hanat on päällä :D Kyllä on siinä äiti ihmeissään että mikä on? Vaippa on vaihdettu, syöty on sylissä on ym. Kai se on sitten semmosta iltaväsymystä ja unelle ei anneta periksi. Vasta alkaa nukkua kun äitikin menee nukkumaan. Goodbye rauhallinen iltasuihku tai pieni iltanettailu omassa rauhassa.
Mut tätä tää on -koitetaan vaan kestää silloin kun se pieni enkeli muuttuu huutavaksi enkeliksi..
Onko muuten jollain alkukuusta synnyttäneellä vielä jälkivuotoa? Mulla loppu, mut alko ja nyt tulee oikein pun.verenä...mihinkään ei kyllä satu..Repeämä mulle kyllä tuli sekä välilihan leikkaus tehtiin.
Täälläkin on alettu puklailee ja vaipat alkaa välillä falskaa... Pesukone kovassa käytössä :D
Magda ja tyttö 1kk + 2 pv
Nyt kyllä ottaa pattiin kun kirjoitetun tekstin olen jo kahteen kertaan hukannut. Taidan tehdä Vertician tavalla ja kirjoitta ekas wordiin niin ei satu enää lapsuksia.
Tänään on jäbää raahattu illalla kauppaa (nukkuu autossa), iskä vähän vemputti ja jumppautti lattialla ja nyt mä ehkäsen iltahuutoa rintarepulla. Tähän asti tulokset ovat olleet hyvät. Toivottavasti se huuto sessio jää myös tulematta.
Meillä suihkussa suihkutetaan vauvalta myös päätä ja vähän kasvoja. Muuten naaman pesut teen jollain lapulla.
Neuvolassa ollaan käyty seuraavasti. 1 vko kotikäynti, 2 vkoa neuvolassa ja 4 vkoa neuvolassa. Seuraava neuvola on kolmen viikon päästä eli 1 kk 3 viikkoa kun aikaisempaa aikaa ei ollut. Tosin nyt sain ajan sekä pojalle, että omaan jälkitarkastukseen yhtä aikaa. Eipähän tartte ravata siellä vähän väliä.
Mulla on ihana terkkaritäti joka oli myös esikoisen odotusaikana 10 v sitten. Hoitaa siis odotuksen ajan + sitten on vielä lapsillakin. Nyt 4 viikkos neuvolassa vasta ekan kerran otettiin multakin hemppa, paineet ja pissit. Tätä ennen täti on ollut erityisen huolissaan mun jaksamisesta kun itkeä pillitin sille viikon neuvolassa pahaa oloani (jee jee - päätin kyllä ettei hävetä edes jälkikäteen). On se kyllä ihan kiva tietää, että jotain kiinostaa jaksaako äiti hoitaa vauvaa ja ettei vintti pimene. Se kyllä tarjos kaikkea mahdollista apua, mutta onneksi tässä on omin voimin jo ihan kondiksessa.
Vähän on vielä vuotoa, ei paljoa. Aamusin yleensä ihan kirkasta punaista, mutten vähäistä rusehtavaa. Ehkä se kohta loppuu. Ois kyllä kiva.
Meillä on puklailu lisääntynyt tosi paljon. Tänään on tullut tavaraa yläpäästä ihan törkeesti. Ei oo ihme jos mahaa kiertää. Pyykätä saa kyllä aika reippaasti. Lisäksi jäbällä on taipumus pissata vähintää yksi alusta ja pari pyyhettä per päivä.
Nyt on taas sellainen tunne, että meijerit tuntuisi toimivan. Jotenkin tuntuu vaan että jäbä on tehostanut imuotettaan niin että välillä kyllä taas sattuu. Lisäksi tuntuu että tissittelyn välillä aina niinkuin viiltelis nänneistä. No onneksi se ei ole kauhean paha. Meillä tää tissin nokkiminen on aika yleistä. Etenkin jos on nälkäinen ja malttamaton niin tuntuu ettei saa tissistä kiinni.
Nyt siirryn iltapalan pariin ja riisun kohta vesselin pois repusta että ehtisi tankkamaan ennen yötä. Tuskin sillä on mitään vaikutusta yöhön, mutta onpahan sitten ainakin kokeiltu. Nyt nukkuu jo niin, että kerää varmaan voimia yötä varten.
Päkkänä ja Saku
Verticia kyseli kokemuksia. Maha on ihan siitä haavan kohdalta vielä tunnoton, aluksi oli tunto poissa isommalta alueelta. Eikä se täysin tunnoton ole mistään kohtaa. Haavan alla ei ole mitään kovaa kohtaa. Haava on parantunut tosi hyvin ja näyttää ihan nätiltä. Huonona puolena on se, että maha palautuu pömpöstä normaaliksi hitaammin kun jos olis synnyttänyt normaalisti.
Kieltämättä ohjeistus haavan kanssa elämisestä oli huonoa, piti itse kysellä koko ajan. Saunasta en kysynyt, kun niin harvoin saunon, mutta uida ainakin saa heti kun haava on umpeutunut. Rasittavaa liikuntaa ei saisi harrastaa 3 kuukauteen. Kävelyillä saa käydä, juosta ei, vatsalihaksia varottava käyttämästä. Mitään vauvaa painavampaa ei saa nostaa (sen ne varmaan sanoi...) ja uudestaan raskaaksi ei saa tulla vuoteen.
Sonja + poika 5 vko
Voi jee Päkkänä mikä uni! Se on sitten joko oma ja huutava tai pois annettava ja varmasti kiltti ja hiljainen... Mut hyvä et näit unta, eikös se ole merkki siitä et on saanut nukuttua edes vähän aikaa hyvin?
Hienoa Verticia et oot jaksanut tissitellä, oon varma että se helpottaa vielä ajan kanssa!
Hah, eikös Lindalla oo jotain tissintäytettäkin? =D
Mä pesen tytön nassun ihan kostutetuilla vanulapuilla, myös kylvyssä.
Meilläkin neuvola vaan kerran kuussa. Ei mitään hajua mitä tyttö painaa nyt. Lääkärillä käytiin, muttei se mitään mittaillut. Meidän keittiövaaka loppuu kahteen kiloon...Mut koon 50 vaatteet alkaa nyt pikkuhiljaa käymään pieneks tolle kirpulle. Uuteen vaihdettu neuvolantäti on tosi ihana, kyselee ihan kuulumisiakin. Just tuli muuten kutsu perhevalmennuksen vauvaryhmään, jota vetää näköjään se kamala täti, josta onneksi pääsin eroon. En todellakaan aio mennä kun ei huvita nähdä sitä akkaa, sehän jopa kielsi meiltä perhevalmennuksen koska käytiin Haikaranpesän omissa synnytysvalmennuksissa. Ja jos se olis sanut päättää, en olis käynyt lääkärillä koko raskauden aikana.
Magda ja Päkkänä: toi iltahuutelu on näköjään tosi yleistä, voi lohduttautua sillä et muutkin kärsii... =( Laiha lohtu. Onneks tulee lätkää telkkarista, vauva kitisee isänsä sylissä sohvalla...
Tässä vielä aamuinen sepustukseni:
Terkkuja taas ilmakylpylästä vauvan hiljentäjän eli linkoavan pyykkikoneen vierestä! Ai että toi tyttö diggailee tosta koneesta!
Täällä taas puklailtu pitkin yötä, piti nousta laittaan kone päälle, että saadaan puhtaita harsoja. Välillä tuntuu ettei ton sisällä pysy mikään. Tissille nukahtaminen yösyötöillä on nyt muisto vain, huuto ja vääntely alkaa jo tissillä. Nälkä näyttää kuitenkin olevan, muttei nänni meinaa pysyä suussa kun pitää huutaa. Huuto lakkaa vaan pulautukseen. Näkee kun tyttöä sattuu kun puklut korventavat kurkussa, muistan oman närästyksen pari kuukautta sitten, aargh. Välillä tyttö pulauttaa just syödyn maidon, välillä tulee kokkareista kokkelia syvältä vatsasta ohi just syötyjen maitojen (??). Joskus kokkeli on ihan keltaista, eli aika kauan se on masussa jo tekeentynyt ennen ylös tuloa. Onko muilla vastaavia kokemuksia noista kokkelipulautuksista? En tiedä miten paino on noussut, seuraava neuvolakäynti vasta parin viikon päästä. Välillä (mut harvoin) kaikki pysyy sisällä, joten en oo keksinyt mistä tuo johtuu, ei ainakaan imetysasennosta/ajasta/eri tissistä...Jo on rankkaa tytöllä kun tuossa iässä jo bulimia... =/
Onko teistä kukaan nukuttanut vauvaa vatsallaan? Tiedän, ettei sais, mut se tuntuu meidän neidille ainoalta asennolta, jossa puklua ei tule paljon, se ei korvenna ruokatorvea ja unikin tulee helpommin. Päikkäreillä mennään jo masulleen olkkarin matolla, kohta nukutan yölläkin mahalleen pinnikseen koska vaan se auttaa pienen pukluahdistukseen.
t. Tsili & NeitiS onkos se jo 7 viikkoa?
aika senkun rientää :)
joskos vaikka perinteisesti aloitetaan omasta navasta ja vauvasta...
viime neuvolassa paino olikin jo pompannut 4200 ja pituus hurahtanut 53cm kahdessa viikossa siis... ensi viikolla mennään uudestaan ja sitten taas ihmetellään miten ne kasvaa niin äkkiä.... vauveli voi normaalisti nukkuu hyvin paitsi viime yönä tais herätä tunnin kahden välein... siis ihan hyvin nukkui mutta verratavissa norm. yöhön niin ei.... päivät menee hyvin pientä kitinää ilmassa muttei huutoa...
TUTISTA sen verran että ensimmäiselle ei se maistanu vaikka yritettiin tämän kanssa "onneksi" asia on toisin... ensimmäinen roikkui kirjaimellisesti tississä koko ajan... tämän kanssa olen huomannut tutin olevan hyvä juttu ;) äidin tissi on syöntiä varten... läheisyyttä annataan muutenkin kuin tissillä... nyt mieskin kantelee/pitää sylissä vauvaa mielellään kun on tuo tutti mikä hillitsee imua
mutta siis jokaisen oma asia miten toimii tutitta tai ilman :) sen verran vielä että meillä ei kelpaa muut kuin aventin tutit..... muut on jotenkin suuhun liian"isoja"
ps.. kaikkea "kauhu" juttuja ei kannata ottaa ihan niinkuin ne toteutuisi....
Oma vointi on hyvä.... pukamat meni viikossa ohi joten sen jälkeen olo ollut aivan sama kuin ennenkin paitsi tietty "söpö" lälly maha... ;) Tiistaina kävin jo voimatalstepissä ja olo oli aivan ihana kun huomasi että hyvin tässä jaksaa:)
Ohjaaja sitten heti alussa kaiuttimien kanssa kysyi kumpi tuli siihen että poika onnitteli vielä ja mainitsi sitten vielä että täällä on tuore uudenvauvan saanut äiti... hieman punastuin... hirveen ihania tuolla meijän salilla noi ohjaajat ja muutenkin ihana paikka :) suosittelen siis elixiaa meillä ainakin on tosi mukavat ohjaajat ja salihenkilökunta moikkaavat jopa jos tulevat vastaan jossain muualla :)
meillä tässä jännitellään tää aamu tuonne kolmeen saakka milloin tiedetään saadaanko isompi asunto vai ei... toivon koko sydämmestäni että vaihto onnistuu muutto olisikin sitten kuus vaihteessa sopivasti ristiäisten kanssa... juu ei ristijäisiä sitten siirretään seuraavalle viikolle... nimikin on vielä kahden vaiheessa niinkuin kaikki muukin mikä liittyy niihin :( no asiat järjestyy uskon niin...
myöhemmin lisää kahvi jäähtyy....
vointeja ja jaksamisia kaikille asiat muuttuu koko ajan jos tänään huonommin niin huomenna paremmin :)
mikumamma ja peikkopoika 3vko ja 2 päivää
Täälläkin on iltaisin tiuhaa imemistä ja käninää siinä välillä. Tämä tuntuu alkavan jo kello neljä ja jatuvan sitten tuonne kello 10-11 saakka jolloin poika yleensä simahtaa yöunille. Lisäksi varsinkin iltaisin kun vatsa on varmaan ihan täysi, niin silloin sitä vasta puklaillaan. Olen nyt koettanut kesken imetyksenkin röyhtäyttää, vaikka poika hermostuu siitä kovasti kun olisi vielä nälkä. Auttaisiko tämä teillä Tsili? Pukleja tulee kaikenlaisia, sekä pelkkää maitoa, että kokkareisempaa tavaraa. Meillä se ei kuitenkaan tunnu ihan kauheasti vaivaavan, tosin ei hän kylläj oka syötön yhteydessä puklaakaan. Poika on kyllä todella ahne syömään ja selvästi hermostuu jos ei heti tule maitoa. Jos nälkä ei ole ihan kauhea hän vetää päätä taaksepäin ja känisee - ja toki pitää samalla rinnan tiukasti suussa :-) Jos on sekä nälkä että väsy, niin silloin saattaa päästä oikein kunnon parku kun ei parissa sekunnisa maitoa hurjasti herukaan. Onneksi on ainakin toistaiseksi rauhoittunut aika nopeasti uudelleen syömään. Meillä syödään yleensä molemmista rinnoista samalla kerralla, 10-15 min per rinta ja illalla sitten vielä toinen ja jopa kolmas kierros perään. Alkuun oli toinen nänni kipeä, mutta se meni onneksi parissa viikossa ohi.
Meillä kakkaillaan edelleen tosi tiheästi, laskin juuri että eilen vaihdettiin vaippa 15(!) kertaa ja joka vaipassa oli kakkaa. Pojalla on ilmavaivoja, paukkailee siis säännöllisesti ja joka kerta tulee mukana vähintään pikkuinen tippa kakkaa. Koko ajan pitää vaihdella vaippaa ja antaa ilmakylpyjä ettei taas mene iho rikki. Ilmavaivat sinällään eivät tunnu poikaa häiritsevän, eli ihan iloisella ilmeellä paukkailee :-D
Poika nukkuu aika kivasti yöllä, 2.5-3 tunnin pätkiä, mutta joskus herää niin perusteellisesti, että on vaikea saada uudelleen nukkumaan. Monena yönä onkin sitten valvottu kaksikin tuntia, kun poika on pirteä ja äiti vaan haluaisi nukkua... Päivällä mentäisiin muuten vain lyhyillä unilla, mutta kun pakkaa pojan vaunuihin ja käy kävelyllä, niin olen saanut hänet nukkumaan ulkona kahdet pidemmät, usein reilut parin tunnin päiväunet. Hyvä homma, saan minäkin liikuntaa ja toisaalta aikaa kodinhoitoon ja rauhassa syömiseen.
Selvästi on huomattavissa että poika on kehittynyt. Äänivalikoima on laajentunut ähinästä huudahduksiin ja lempeisiin höö ja hää ääniin. Katseella seurataan jo tosi tiiviisti, varsinkin minua. Niska on selvästi vahvistunut ja pää pysyy jo aika kivasti pystyssä kun ollaan pystyasennossa. Samoin saa käännettyä päätä kun ollaan vatsallaan. Muutoinkin liikkeet ovat muuttuneet sulavammiksi ja niissä on hippusen enemmän tarkoitusta kuin ihan alkuun.
Verticia tuli mieleeni siitä kun sanoit että tyttösi oli hylkinyt rintaa. Oliko tämä ennnen vai jälkeen kun aloitit Lansinohin käytön? Meillä ei esikoinen kerta kaikkiaan suostunut syömään ennenkuin Lansinoh oli pesty rinnoista pois. Maku ei siis miellyttänyt ollenkaan, vaikka purkissa sanotiin ettei tarvitse pessä pois.
Joku vielä kyseli jälkivuodosta. Se tuntuu nyt loppuneen, mutta pidän vielä varmuuden vuoksi pikkuhousunsuojaa ettei tule ylläreitä. Esikoisen jälkeen viisastuneena vaan vielä varmistelen.
Juliaana ja poika reilut 5 vkoa
Täytyy ihan alkuun todeta et se raskaudenaikainen eritteisiin tutustuminen on varmasti joku kropan keino tehdä äiti sinuiksi vauvan eritteiden kanssa...huoh.
Kiitos Juliaana neuvosta, mut välillä röyhtäytän syötön aikana useammankin kerran. Joskus puklut tulee heti röyhtäyksen jälkeen ja niistä saa kätevästi kopin. Ja eikun takas tissille. Suihkutissihoitoa (samasta tissistä syöttöä peräjälkeen) oon kokeillut muutaman kerran, sillä joskus tissit ruikkii maitoa, mut siinä käy pian niin että tuotanto vähenee niin paljon, että pitääkin syöttää molemmista ekan tyhjettyä. Vauvelilla on muuten huvittava ilme kun niin käy: höh, limuhana tyhjeni, ei voi olla totta! Mistä tätä saa lisää??! Vähän kuin itse jokus muinoin baarissa tuopin tyhjennyttyä... ;)
Viime yönä tuli taas superjättipuklut. Punnitsin rätit mihin suurin osa meni ja aion punnita ne pesun jälkeen niin saa vähän viitteitä paljonko tavaraa tulee ulos. Siispä kysymys tuttipullon käyttäjille: paljonko teidän vauvat syö kerralla?
Joo ja aamulla söi nätisti, nukahti pian ja puolentoista tunnin päästä heräsin ihme ääniin: neiti yltäpäältä raejuuston (siis TOSI paksua tavaraa) peitossa, nenäkin ihan täynnä sitä yrjöä, hyi yäk.
Kakka-asiaa vielä tähän samaan syssyyn. Neiti kakkailee samaan malliin kuin Juliaanan poika, kakkanestettä joka vaippaan. Iho on edelleen rikki, bepanthen auttaa ehkä vähän, muttei tyttöä tunnu haittaavan. Sinkkivoidetta kokeilin, mut tuntu et siihen vaan tarttu kakkaneste entistä pahemmin ja se oli vaikea putsata pois. Ehkä pitää hakea apteekista sitä talkkia, jota joku jokin aika sitten suositteli.
Jahas, pitääkin puklunhajuisen äidin mennä tästä suihkuun. Suostuiskohan toi nyt ilmakylpemään samalla, kuorsaa tuolla turvakaukalossa nyt niin tyytyväisenä...
t.Tsili&pikkuneiti
Olen sen miljoona kertaa meinannut kirjoittaa mutta(nyt seuraa ne kootut seliselit :) tää pirun mokkula vastaa täysin huonoa mainettaan ja sitten se töllö vetänyt pidemmän korren. eli khöm, jos nyt koettais vähän reipastua sillä teitä on jo kovin ehtinyt ikävä tulla :)
Pikaiseen sain silmäiltyä viestejä läpi, palailen kommentoimaan paremmalla ajalla.
Täällä kaikki ok ja neiti on varsin nasta tapaus!
Mutta tuolta tilaillaan sapuskaa(mikä on se limitti mitä puoleen metriin menee safkaa...?:) eli palaillaan!
Jo-hanna ja Lupu (viikkoja, ööh? synt.2.4 :)
Tuun ihan pikaisesti ja jotenkin lyhyesti kirjottamaan kuulumisia, kun meijän neiti vetelee unta parvekkeella. Käytiin kävellen miehen kaverilla kylässä ja neiti nukku menomatkan ja vähän ennen sitä, siellä oli hereillä ja söi. Lähettiin kotiin käpöttelee ja siitä onkin sitten vetäny yhtä pötköä unta 2 ja 1/2 tuntia. Tämä ei siis oo kettuilua niille joilla ei oo yhtä hyvän unenlahjat omavaa pienokaista. Mutta niillä taitaakin olla sitten pitemmät hermot omaava äiti.
Päivät menee tosi äkkiä ohi, mutta ainakin vielä oon päässy aika helpolla, kun olin koko raskausajan psyykanny itteeni kaikkiin kauhukuviin kuinka hirveeks ja vaikeeks elämä muuttuu ja kuinka loppu oon ja mietin että miks ikinä tämmöseen lähin. Mutta neiti syö tosi hyvin, ja eteenpäin on menty ainakin vielä pelkällä rinnalla. Eli nyky leiripaikkani on sohvalla tyynyvuoren vieressä töllöä kattellen, ja joo nyt oon vakaasti päätyny että meille hankitaan heti kun taloudellinen tilanne sallii, tallentava digiboksi. Ois mukava kattoo ne ohjelmat mitä ei illalla enää todellakaan jää kattelee ni vaikka päivällä, kun päivän ohjelmatarjonta ei päätä huimaa. En tiiä voiko olla mahdollista, että meijän tytöllä ois jo jonkin näkönen rytmi, siis ilta. Mutta jo siitä saakka kun tultiin kotia, meillä on menty nukkumaan aika tarkalleen 22-22.30, sitte nukkuu n. 03-05 ja sen jälkeen heräilee n. tunnin parin välein, riippuen monelta on heränny yöllä. Aamulla me noustaan 8-10 välillä, yleensä vauhdilla syömään eka tisu tyhjäks, sitte voikin äiti käydä vessassa ja tehä aamupalaa ja parkkeerata leiripaikalle. Sitte syödään johonkin 11-12 asti, ja jos hyvä tuuri käy, ni sit otetaan n. 3 tunnin unet. Sit ollaan hereillä syöden ja vartin torkkuja ottaen ehkä 17-19 asti, josta sitte iltatorkut 20 asti, jonka jälkeen iltaohjelmassa ruokailua 22 asti, ja nukahdetaan tisulle, niiku aika usein muulloinkin. Ja torkkujahan otetaan joka syönnillä.
Kylpeminen ja kakkojen pesu on kauheinta mitä toi saattaa tietää, huuto tulee. Nyt on ruvennu peppu punottaa, joten taidan myös antaa niitä ilmakylpyjä, kun perustalkkia ja sinkkisalvaa on laiteltu.
Rupeen laittaa itelleni jotain pientä purtavaa kun epäilen että eiköhän tuolta kohta nousta.
Mutta kysymys: Pikkusen kakka vaihtoi väriä, ennen oli semmosta rakeista sinappia, ni nyt on semmosta vaaleeta, ihan kun vihertävää... siis voiko se noin vain vaihdella väriä, toki söin ei kanasalaattia että oisko ollu vaikutusta asiaan, ja määrä on valtava, koko vaipan verran.
Satuilija ja mötkö 19 pvä ( jos laskin oikein )