Perhepäivähoitajat:Pitääkö lounas olla vastavalmistettua vai voiko valmistaa edellisenä iltana?
Kommentit (21)
Itse kuorin esim. perunat aamulla ennen lasten tuloa, ja laitan vaikka karjalanpaistin uuniin. Muutkin uuniruuat teen samana päivänä ja keitothan syntyy myös käden käänteessä lasten leikkiessä keittiön lattialla. Isommat lapset tekee mielellään salaatit. Mä tarjoan siis tuoretta, mutta ei mun mielestä mikään estä tekemästä ruokia valmiiksi edellisenä iltana.
No höps,ei kukaan pph OIKEASTI tarjoa eineksiä,eihän?
Tuo kakkonen oli vaan porvoosta.
Käyn vauvan kanssa aika usein kaupassa klo 9-10 aikaan aamulla ja siellä on lähes aina pph:ita lapsikatraan kanssa tekemässä ostoksia. Maksavat ne kahdessa erää: omat ostokset erikseen (karkkia yms) ja pph ostokset erikseen. Ja eineksiä siellä lähes pelkästään on (punalappuisia sellaisia).
Ja kyllä, tiedän että kyseessä ovat pph:t koska vanhemman lapsen hoitojuttuja mietittäessä olin yhteydessä moneenkin alueen pph:hon. :(
Mua ei ainakaan haittaisi jos pph tekisi ruoan edellisenä päivänä. Itsekin teen niin usein. No, toisaalta edellisenä päivänä keitetyt ja uudelleen lämmitetyt perunat on äklöjä. Mutta siis jos tekee vaikka kastikkeen tai uuniruoan tai keiton edellisenä päivänä ja keittää sit vaikka perunat/riisit yms. siinä lounasta valmistellessa niin ihan todellakin ok ja normaalia.
Tarjouseineksiä en hyväksyisi! Onneksi aikanaan oma yksityinen pph:mme oli tässä asiassa fanaattinen - tunsimme ennestään perhekahvilasta ja hän auliisti jakoi näkemyksiään ruoasta. Teki siis yksinkertaista ja edullista (lihaperunasoselaatikkoa, makaronilaatikkoa, keittoja jne), mutta aina itse ja ruoka oli hyvää - söin siellä useamman kerran itsekin kun hakiessa tarjottiin.
Jos just siks maksaa erikseen, kun ei osta itselle!
Käyn vauvan kanssa aika usein kaupassa klo 9-10 aikaan aamulla ja siellä on lähes aina pph:ita lapsikatraan kanssa tekemässä ostoksia. Maksavat ne kahdessa erää: omat ostokset erikseen (karkkia yms) ja pph ostokset erikseen. Ja eineksiä siellä lähes pelkästään on (punalappuisia sellaisia).
Ja kyllä, tiedän että kyseessä ovat pph:t koska vanhemman lapsen hoitojuttuja mietittäessä olin yhteydessä moneenkin alueen pph:hon. :(
Mitäs järkeä tuossa erikseen maksamisessa on?
.
...maksavalle taholle. Ettei ole ostanut röökiä ja olutta koko saaduilla ruokarahoilla.
ainakin kerran viikossa, välillä on ollut myös pääruokana lihapiirakka
Tai vaihtoehtoisesti, niin hullulta kuin kuulostaakin, einesruokaa. Näin hygieniasyistä, eli ilmeisesti ei luoteta perhepäivähoitajien kykyyn jäähdyttää eilispäiväinen ruoka riittävän nopeasti. Siinä voi sitten miettiä, että kun jaloissa pyörii parhaassa tapauksessa 3-4 vaippapeppua, laittaako ruuan alusta loppuun välittömästi ennen lounasta vai tarjoaako eineslihapullia...
Meillä ei onneksi määräyksiä ole tästä annettu. Itse tarjoan lähes aina samana aamupäivänä valmistettua ruokaa, tai joskus pyöräytän kyllä perheelle päivälliseksi isomman satsin esim. juuri lihapullia, joita on sitten nopea lämmittää seuraavalla lounaalla hoitolapsille. Eineksiä olen tainnut tarjota kahdesti, toisella kertaa pinaattilättyjä ja toisella maksalaatikkoa.
En ymmärrä miksi maksaisi erikseen...
Eihän pph saa mitään kuitteja vastaan tilityksiä vaan automaattisesti korvauksen ruoasta per päivä riippumatta siitä kuinka paljon rahaa siihen käyttää.
Taitaa olla taas joku provoileva päivähoidon vastustaja liikkellä.
Jos just siks maksaa erikseen, kun ei osta itselle!
Vai luuletko että ne pph ruoat ovat niitä karkkeja???
Taisi olla pikku provo.
Itse kysymykseen: Minä teen ruuan aina silloin, kun ruuan aika on. Suosin uunissa valmistettavia ruokia, jotka kypsyvät aamu-ulkoilun aikana.
Monesti kyllä teen ruuan siinä työpäivän aikana. Niinhän kotonakin tehdään ja pph on nimenomaan kodinomaista hoitoa!
Minulla on 3 omaa alle kouluikäistä ja lisäksi hoidossa 5-v kokopäivälapsi & 1-v taapero 4t/pvässä. Ihan hyvin saan kyllä ruuan laitettua, lapset mielellään leikkivät /maalaavat / askartelevat /pelaavat sen aikaa. Taapero tulee hoitoon aina vasta 12 aikaan suoraan päiväunille.
Pphoitaja saa kustannustenkorvaukset sen mukaan, montako lasta on minkäkin aterian aikaan ollut hoidossa. Ei kaupunkia kiinnosta, ostaako hoitaja niillä rahoilla itselleen puseron vai hoitolapsille perunasäkin :D
mutta ateriakorvaus on niin pieni, ettei sillä oikeasti kykene hankkimaan lapsille kunnollista ruokaa, ateriakorvaus on mitoitettu samoin kuin koulujen keskuskeittiöiden annoshinta, mutta eihän joku kotitaloushenkilö kykene mitenkään samaan, kun ei ole tukkuetuja eikä muita määräalennuksia.
Käytännössä pph:n kuuluu siis kustantaa lasten ruuat palkastaan, joka on jo valmiiksi hyvin pieni.
Mitäs järkeä tuossa erikseen maksamisessa on?
.
...maksavalle taholle. Ettei ole ostanut röökiä ja olutta koko saaduilla ruokarahoilla.
Siis jos haluaa itse tietää tarkalleen paljonko menee hoitolasten ruokiin ja paljonko omiin. Erikseen maksamalla ei tarvitse laskeskella kuiteista.
ja sitä syö sitten myös päivällisellä oma perhe.Eli yksi ruoka päivässä ja se valmistetaan aamulla aamupalan jälkeen,ennen uloslähtöä.
Näin minä teen ja ruokaraha riittää ja jää ylikin :) surkean palkan lisukkeeksi ;).
Minäkin olen nähnyt aamupäivästä tällaisia lapsikatraan (3-4 lasta) kanssa kulkevia mammoja jotka ovat maksaneet ostokset kahdessa erässä. Olin oikein ylpeä itsestäni kun keksin että ovat varmaan pph:ita jotka maksavat ostokset sen takia kahdessa erässä kun osa menee kaupungin piikkiin ja osa omaan.
Mutta jos se ei niin olekaan niin mistä ihmeestä on sitten kyse? Miksi joku haluaisi maksaa ostokset kahdessa erässä? Ja näitä mammoja on useampia!
ettei jokaisen pph:n tarvitse roudata koko katrasta mukanaan
Minusta se on lastenkin kannalta parempi, joskus toki "tuoretta" ruokaa jos ruoka kärsii lämmityksestä.
Ja niitä kuitteja ei kukaan kysele, eikä ne kiinnosta verottajaa. Saman, tietynsuuruisen, kulukorvauksen saavat yksityiset vähentää hoitotulostaan jokaisesta hoitolapsesta/kuukausi, tarjosi sitten miten edullista tai kallista ruokaa tahansa.
t: yksityinen pph Vantaalta
käy kaupassa vain ilman lapsia, työajan ulkopuolella!!! Enkä itse hyväksyisi todellakaan että hän kuljettaisi lastani ruokakaupassa kun lapsen kuuluisi tehdä
jotain aivan muuta
Meillä pph valmistaa joka päivä ruokaa, on kyllä tarjonnut monesti esim edellisenä iltana valmistamaansa ruokaa ( jota ovat muun perheen kera syöneet ja tehnyt isomman erän kerralla)..
Lisäksi, ainakin tämä Vantaalainen loistava pph, noudattaa ruokalistaa joka myös päiväkodeissa. Ei toki kirjaimellisesti aina, mutta pääpiirteineen kyllä
jos teet itse. Kunhan on vielä kunnossa.