Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painopeitoista kokemuksia?

Vierailija
29.04.2009 |

Onko kenelläkään lapsella tai itsellä käytössä painopeittoa tai oletteko kokeilleet? Meillä lapsella vaikeuksia rauhoittua nukkumaan ja mietin auttaisikohan painopeitto. Lapsi ei ole autistinen, eikä muitakaan vakavampia neurologisia ongelmia kuten adhd:tai tai aspergeria ole erityisemmin syytä epäillä, mutta on aika ärsykeherkkä, tai oikeastaan kokonaisvaltaisesti herkkä lapsi, reagoi vahvasti kaikkeen ja nukahtaminen on tosiaan ongelma, ei oikein osaa asettua levolle. Pienempänä nukutimme usein sylissä, mutta nyt koululaisena olisi jo aika oppia nukahtamaan itse. Nukahtamiseen auttaa, jos peiton päälle pistää painavan päiväpeiton, mutta herää sitten pian kuumaan, jos ylimääräistä peittoa ei hae juuri oikealla hetkellä pois, siksi olen miettinyt painopeiton hankkimista.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt autismin kirjon lasten (kouluikäisten) kanssa. Painopeiton sisällä voi olla esim. herneitä, jotta se on tarpeiksi painava, mutta ei kuuma.

Peitto rauhoittaa usein levottoman lapsen, vaikka ei nukkumisestakaan ole kyse. Kyllähän lapsi peiton alta itse pois pääsee, jos haluaa! Tämä tiedoksi kauhistelijoille!

Monesti lapset itse pyytävät päästä painopeiton alle, jos on ärtyinen tai agressiivinen olo. Olen kokeillut sitä (tietenkin!) itse ja tuntuu kyllä turvalliselta. Vielä lisään, että yleensä aina on aikuinen siinä vierellä tai ainakin lähellä, jos lapsi on painopeiton alla.

Vierailija
2/31 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa käytetäänpainopeittoja, muistan itsekkin samanlaisia kokemuksia lapsena kuin aikasempi kirjoittaja,mökillä meillä oli niitä vanhoja painavia peittoja joiden alla oli tosi hyvä ja turvallinen olo nukkua :) Mistähän niitä saa ja ovatko tyyriitä? Itse teimme siis meidän päiväkodissa näitä itse jyvistä ja omeplemalla, kun ei saatu rahoja kaupungilta oikeisiin painopeittoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeiton voi tehdä itse tavallisesta viltistä/huovasta/jne, johon ommellaan monta riviä painavaa kaapelia, esim. verkonpainoa. Jos ei halua yhtään lämmittävää peittoa, kaapelin voi ommella esim. verkkomateriaaliin, jollaisia käytetään ryijyn pohjakankaana.

Itsekin rauhoitun helpommin vuoteessa, kun on painoa päällä. Mies joskus rauhoittaa minut makaamalla päälläni, ei siis mitään seksuaalista vaan ihan pelkkää makaamista rauhassa. Omasta pyynnöstäni tietenkin!

Olen lievä asperger-tapaus ja minulla on myös add.

Vierailija
4/31 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

painopeittoa käytetään uniongelmissa ja rauhoittamaan raivokohtauksen saanutta mulla on noin11v poika lapsi vaikeasti kehitysvammainen niin hänelle ollaan parhaillana anomassa tyksistä painopeittoa ja säkki tuolia joka helpottaa olo ja jos raivokohtauksia ilmestyy siis niitähän hänellä on joka päivä niin se auttaa häntä ja helpottaa ahdistusta kun on turvaalisuuden tunne siitä painopeitosta...

Vierailija
5/31 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tuollaisen nuoremmalle lapselle, joka on kaikin puolin terve, mutta hän vaatii vaan vähän pidemmän rauhoittumisen iltaisin kuin isommat sisaruksensa.

Nuorempana (2 - 4 v) tuo oli kovastikin käytössä, ja toimi. Ja vapautti mut tekemään iltaisin omia hommia kun siihen asti olin istunut sängyn vieressä ja lepuuttanut kättä lapsen lantion päällä jos oli kyljellään, tai selällä tms. 

Sittemmin myin peiton eteenpäin päiväkodille.

Vierailija
6/31 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan karmiva ketju. Ymmärrän, että peittelystä tulee turvallinen olo ja tykkään itsekin nukahtaa siten, että peitto on kunnolla ympärillä...

Mutta sadistit ovat sadisteja. Heille ei varmaankaan ole mitään, mitä ei voisi käyttää sadistisesti.

En tule koko elämäni aikana unohtamaan Eerikaa, vaikka olen täysin ulkopuolinen ihminen. Olen vain nähnyt liikaa esimerkkejä siitä, miten viranomaiset voivat toimia.

Vierailija
7/31 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei painopeitosta ainakaan kenellekkään haittaa ole, jos se lapsesta itsestä hyvältä tuntuu.

Vierailija
8/31 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sen vaikutus perustuu ja missä käytetään? Auttaako siis lasten uniongelmiin?

Vierailija
9/31 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rauhoitin jonkin aikaa lapsen nukkumaan paketoimalla hänet peittoon: työnsin peiton liepeet lapsen alle tiukasti ja taitoin vielä jalkopään kiinni. 5-vuotiaasta tämä ainakin tuntui hyvältä ja turvalliselta ja nukahti siihen hyvin. Kuumahan siinäkin saattaa tulla, mutta yleensä lapsi kääriytyi unissaan pois paketista eikä herännyt enää.

ihan hyvältä tuollainen painopeittokin kuulostaa. Oletko varma ettei se kuitenkin ole yhtä kuuma kuin tuplapeitto? Jostainhan sen lisäpainon on tultava...

Vierailija
10/31 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tosin kun on kylmäverinen lapsi niin voi käyttää myös tuota päiväpeittokeinoa tai joskus mä olen laittanut poppanamaton lakanan sisään peitoksi.

Itselläni oli lapsena omasta mielestäni ihana vanha tilkkupeitto. Se ei varmaan ollut kovin hygieeninen, sillä se oli vuosikymmeniä vanha, mutta se oli painava, vaikka vanuttuneena ja tuhansia kertoja pestynä ei enää kovin lämmin. Sen alla oli jotenkin parempi nukkua kuin tavallisten peittojen alla. Rauhallisempi, turvallisempi, suojaisampi. Tykkään vieläkin painavista peitoista. Lapsella on stten ihan oikea painopeitto. Se on kyllä jo sillä rajalla, että onko itselleni liiankin painava, mutta lapsi siitä tykkää.

Vierailija
11/31 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy paketissa ja valittaa kuumuutta. Painopeiton idea on juuri siinä, että paino rakennetaan sellaisella tavalla, että se ei lisää peiton lämmittävyyttä. Siinä käytetään erilaisia rakeita tms. mikä ei lämmitä vaan nimenomaan painaa.

Joku kysyi, mihin painopeiton käyttö perustuu. Teoria on käsittääkseni sellainen, että tasainen paine rauhoittaa tuntoaistia ja näin rauhoittaa herkkäaistista tai levotonta. painopeittoja ja -liivejä käytetään ainakin autismikirjoisilla ja luin, että dementikot hyötyvät painopeitosta ja sen on jossain tutkimuksissa todettu myös vähentävän skitsofreenikoiden ahdistuneisuutta. Autistisilla, asperger- ja adhd-lapsillahan usein on univaikeuksia ja aistiyliherkkyyksiä ja näillä painopeittoa tietääkseni eniten käytetään. Ja vaikka meidän lapsi ei noihin ryhmiin kuulukaan, niin nuo nukahtamisvaikeudet tuntuvat vähän samantyylisiltä ja siksi alunperin kokeilin tuota painon lisäämistä. Painopeitot ovat aika arvokkaita, joten siksi kaipailin kokemuksia ennen hankkimista, mutta haittaahan siitä tosiaan ei voi lapselle olla. Joko lapsi tykkää ja se auttaa tai sitten lapsi ei tykkää tai se ei auta, mutta kärsimystä ei kokeilemalla synny.

Ap

Vierailija
12/31 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan karmiva ketju. Ymmärrän, että peittelystä tulee turvallinen olo ja tykkään itsekin nukahtaa siten, että peitto on kunnolla ympärillä...

Mutta sadistit ovat sadisteja. Heille ei varmaankaan ole mitään, mitä ei voisi käyttää sadistisesti.

En tule koko elämäni aikana unohtamaan Eerikaa, vaikka olen täysin ulkopuolinen ihminen. Olen vain nähnyt liikaa esimerkkejä siitä, miten viranomaiset voivat toimia.

Kuka on Eerika?

Vierailija
13/31 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Vilja-Eerika oli tyttö jonka isä pahoinpiteli äitipuolen kanssa kuoliaaksi jokunen aika takaperin. Paketoivat lopuksi muistaakseni tytön kelmuun ja teippiin. Aika karmivaa on verrata painopeittoa  tuohon sadismiin! Peitto painaa vain juuri sen verran että tuottaa mukavan turvallisuuden tunteen, mutta sen potkaisee käden käänteessä pois päältään. On auttanut esim. meillä 3v pojan unen laadun parantamisessa. Ja poika kierähtää kyllä unissaan näppärästi pois peiton alta.

Vierailija
14/31 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeitto on itselleni ihan uusi asia mutta voin uskoa että toimii kun itse kovimmilla pakkasilla nukuin kahden peiton alla ja huomasin että nukuin huomattavasti rauhallisemmin! 

Vierailija
15/31 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki,

Oli todella mukava lukea painopeitto -kokemuksianne. Te, joilla on oman tai läheisen kautta käytännön tietoa, jakaisitteko kokemuksia muillekin? Serina painopeiton facebook -sivuilla kaivattaisiin kokemuksia... https://www.facebook.com/Serina-painopeitto-1576298709363833/

Vierailija
16/31 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeittoa olen käyttänyt jo 50 vuotta enkä luovu siitä. Niitä kutsuttiin ennenvanhaan nimellä täkki ja niiden täytteenä oli vanhoista vaatelumpuista tehty massa. Täkki painaa n. 20 kiloa ja sen parempaa peittoa ei olekaan. Jostain kirpparilta voi varmaan vieläkin löytää sellaisen.

Vierailija
17/31 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös japanilaisilla ole tapana nukkua tuommoisten painavien täkkien alla. Lämmittävät ne jotenkin ja sinne sitten painon alle.

Ja anteeksi, mutta luin ensin äkkiä ”panopeitto” 😂

Vierailija
18/31 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painopeittoa olen käyttänyt jo 50 vuotta enkä luovu siitä. Niitä kutsuttiin ennenvanhaan nimellä täkki ja niiden täytteenä oli vanhoista vaatelumpuista tehty massa. Täkki painaa n. 20 kiloa ja sen parempaa peittoa ei olekaan. Jostain kirpparilta voi varmaan vieläkin löytää sellaisen.

Mulla on sellanen ihana vanha, ei kyllä ihan noin painava koska saan pestyä sitä isossa pesukoneessa. Reunat alkaa olemaan rispaantuneet ja ajattelinkin jo uutta. Tosiaan sen painon takia ihan käytän, lämmön takia tosin vain talviaikana, kesäksi säilön hellästi.

Ongelmana vain se, että kirpparille harvoin kukaan vie tuollaista, enkä voisi luottaa ettei ole ollut esim vanhassa hometalossa, kylmässä vintissä, luteita tms, hajutonta on vaikea löytää. Vanhoilta sukulaisilta kannattaisi kysellä jos tuollaista kaipaa. Sisällä harmaata lumppua, päällikangas ihana kukallinen!

Vierailija
19/31 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty painopeitto on ihan yhtä toimiva. Sisällä voi käyttää pestäviä painopeittorakeita. Niitä löytyy esim. www.kangastukku.com

Vierailija
20/31 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään peitto siihen auta. Hanki sille melatoniinia tai unilääkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän