Eikö hengityssuojaumista ole mitään hyötyä?
Olen saanut täysin vastakkaisia kommenteja (kysyin apteekista sekä terveysneuvontapuhelimesta kahteen otteeseen). Sekä apteekista kysyttäessä sekä ekalla kerralla kysyessäni terveyspalveluiden neuvonnasta minulle sanottiin että hengityssuojain auttaa, koska nenän ja suun kautta esim. aivastuspisarat elimistöön pääasiassa menevät. Kun soitin toisen kerran terveysneuvontaan niin minulle sanottiin ettei suojat suojaa mitenkään?!
Kommentit (27)
Toki ne ohuet paperisuojaimet ovatkin kertakäyttöisiä, mutta sellaiset vähän paksummat ns. kuonokoppa-malliset 2-tason tai 3-tason (apteekeissa myytävät) eivät kuulemma ole kertakäyttöisiä. Juuri tänään asiasta kyselin kun asioin apteekissa.
Päivänselvää on tietysti se että ei hengityssuojaa pidäkään mennä näpelöimään likaisin sormin, silloinhan se pitää tietysti heti hävittää eikä sitä tule käyttää toistamiseen. Eli vain ja ainoastaan hyvin pestyillä, puhtailla sormilla suoja paikalleen ja kotiin tullessa käsien pesun jälkeen suoja pois. Ei niitä toki lukuisia kertoja voi käyttää, mutta jokunen käyttökerta kuitenkin.
http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.axl/?ObjectPath=/Shops/Su…
FFP2 olis kyl halvempi.. no ostan noita FFP2D
niiden jakaminen ja käyttäminen myös lisää ihmisten turvallisuudentunnetta. Ihminen on huono kestämään uhkia, joille ei voi tehdä mitään ja menee helposti paniikkiin. Kun sitten kerrotaan, mitä voi tehdä, niin ihmisten ahdistus vähenee ja joukkohysteria helpottaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, ovatko ne toimet tehokkaita vai eivät itse sairauden suhteen, kunhan ne vähentävät paniikkia. Jos tästä nyt tulisi pandemia, niin yleisen turvallisuuden ja ihmishenkien säästämiseksi kaikista tärkeintä on juuri joukkohysterian torjuminen. Sikainfluenssaan todennäköisesti kuolisi vain suhteellisen harva, mutta oikeasti huonosti voi käydä, jos ihmiset joutuvat joukkohysterian valtaan, siitä on lyhyt matka anarkiaan ja viidakonlakiin.
hengityssuojainta kannattaa käyttää, jos on itse sairas. Se siis suojaa pöpöjä leviämästä pitemmälle.
Terveitä taas suojus ei niinkään suojaa ulkoapäin tulevilta pöpöiltä.
ajattelitte alkaa käyttää noita suojaimia?
jossain on jo varoitettu että voi päinvastoin kasvattaa tartuntariskiä.
Maski kostuu hengitettäessä ja asentoa tulee korjailtua sormilla mikä vain pahentaa tilannetta.