Onko kenenkään lapsella ollut "maskia" naamalla öisin purennan vuoksi?
eli onko jonkun lapsi joutunut käyttämään sellaista rautalankamaskia purentavian vuoksi öisin? Meillä tuli pojalle 6 vee muutama viikko sitten ensin kiinteä rauta kitalakeen. Sitä kiristettiin joka ilta. Tästä illasta lähtien pitää sen lisäksi virittää naamalle yöksi sellainen naamio. Säälittää kovasti tuo pieni ihminen, joka yrittää epätoivoisesti nukahtaa... häiritsee meinaan tuollainen häkkyrä kovasti, ei voi yhtään kääntyä kyljelleen :( Kovin on reipas poika ollut ja edelleen, mutta äidin tekee pahaa... MIten teillä on ko. juttuun totuttu, miten yöunet sujuneet? Entä kauan hoito on jatkunut, meille ei sanottuu siitä mitään kauan tuota pidetään.
Kommentit (18)
ja mua itkettää jo nyt! Tiedän että ei tuu onnistumaan, sen verran kova luontoinen neiti... Onko sulla hyviä neuvoja? Se yökkii heti jos vien sormen lähellekkään suuta...Ja nukkuu aina kyljellään.. Sattuuko se????
Pojallemme tulee syksyllä tuollainen maski, koska purentavirhe on niin vakava, että jos jätetään hoitamatta on todennäköisesti kirurginen leikkaus edessä jossa korjataan leukaluuta ja venytetään isommaksi, ties mitä.
Maskissa on tuo alaleukaa venyttävä osa, ja se nimeomaan otetaan aikaisin käyttöön silloin kun leuan luusto on iän puolesta kiivaimmassa kasvuvaiheessa.
Ettekö te kysyneet hoitavalta lääkäriltä mik'ä olisi vaihtoehto jos lapsenne purenta jätetään hoitamatta? Jos ette edes tiedä mitä lapsellenne tehdään, oletan että saatte hoidon kunnalta ilmaiseksi, ja vakavuusrajat ja säästöt tietäen se tarkoittanee että purentavirhe on vakava. Meillä sai arvon 8 asteikolla 1-10.
Itse olen syntynyt 1969, ja minulla oli raudat suussa monta vuotta, ei silloin mitään muovihäkkyröitä ollut... ei se kivaa ollut, mutta alusta oli selvää että hoidetana niin hyvin kuin voidaan ettei myöhemmin tule ongelmia....
en ymmärrä, äitiäkö itkettää kun kun lapsen eteen tehdään kaikki mahdollinen ettei joutuisi ehkä isoihin toimepiteisiin, tai vaihtoehtoisesti olisi suu haavoilla sitten aikuisena purentavirheestä johtuen... ??
ilmeisesti ei satu, mutta on kyllä jonkin verran epämukava, ainakin aluksi. Meillä tosiaan nyt tänään eka yö tuon häkkyrän kanssa, kitalakeen liimattu rauta on lähinnä aiheuttanut puheen sössiintymistä, mutta ei muuten ole häirinnyt. Meillä poika on ollut jopa vähän ylpeä, kun on tuollaista, eikä tarhassa kukaan ole kiusannut tms, vaan muut lapset on vaan olleet uteliaita ja sitä mieltä, että onpa makee... :) Mutta tämä uusi yömaski on tosi karmeen näköinen ja selkeästi hankala, yritin antaa tyynyjä tueksi, että voi vähän ees kääntyillä, meillä ei todellakaan poika nuku paikallaan selällään koko yötä.. Pelottaa, miten yö sujuu, ollaanko molemmat hereillä tunnin välein... toivottavasti ei. KYllä se äidin sydäntä vääntää kun näkee toisen maskissaan, mutta pakko on vaan yrittää rohkaista ja keksiä juttuja, miksi ko, värkki on aika makee ja tarpeellinen jne. Toivon sydämestäni, ettei hoito ole pitkä...
no musta sä viitonen kuullostat aika kylmäveriseltä nartulta, jos et yhtään tunne myötätuntoa pientä hoidettavaa kohtaan.. Ymmärrän toki että hoito on tarpeellinen ja hyvä asia, mutta silti pieni poika, joka epätoivoisesti yrittää nukahtaa erittäin epämiellyttävä värkki naamassaan herättää minussa sääliä. Vaikka en sitä lapselle _tietenkään_ näytä, ja vaikka tsemppaan ja rohkaisen, ja kerron kuinka hyvä juttu on että hampaita hoidetaan, niin silti sydäntä särkee.. Samoin kuin aina kun lasta hoidetaan. Totta kai hoito on joka asiassa hyvästä, mutta äitinä sydämeen sattuu kun omalla lapsella on "vika" ja sen vuoksi joutuu "kärsimään". (Ja huomaa viimeisen lauseen lainausmerkit, äläkä ota sitä ihan kirjaimellisesti): Siis sydäntä särkee meillä, jolla sellainen on - ei varmaan jos on viitosen kaltainen tunteeton kone.
ei häiritse yöunta yhtään. Ei edes alussa häirinnyt. Turha sitä on surra!
Pojalla, 10 v, kasvavat leukaluut eri tahtiin, eli naama tulee menemään kieroon ajan mittaan. Nyt tuolla oikomisella ohjaillaan pehmytkudoksen kehitystä yms ja toivotaan parasta. Kuulemma ainakin tulevaisuuden mahdollisen leikkaushoidon tuloksen pysyminen on parempi, jos nyt jaksamme laittaa tuon kojeen joka yöksi. Nyt alussa kerran kuussa tarkistus ja jatkossa 8 viikon välein. Matkaa ko erikoislääkärille tulee edestakaisin 120 km... Olen muutenkin aika loppu tuon erikoislapseni kanssa. Käy normi koulua kolmannella avustajan tukemana. Saa raivareita lähes joka ilta, jotka kestävät puolesta tunnista kahteen tuntiin. Ei oikein enää jaksais lisäjuttuja.. Mutta kait se pakko on...
ei häiritse yöunta yhtään. Ei edes alussa häirinnyt. Turha sitä on surra!
Laitoit, että teidän 9-vuotiaalla ollut kohta vuoden, mikä on arvio, kauan pitää pitää?
ensimmäiset yöt oli vähän hankalia, mutta tosi nopeasti tottui siihen! Ei häirinnyt unta yhtään. Lapsi piti sitä n. vuoden, oli silloin eskari-ikäinen. Nyt on kauniit, tasaiset hampaat :-).
siis, tsemppiä sinulle 10 vee erikoislapsen äidille, kyllä juu nää kaikki lisäjutut ja erikoishoidot on aika kuluttavia, ja vaikka kuinka tietää, että lapsen parhaaksi ne on, ja vaikka kuinka haluaa niitä lapselleen, niin kyllä ne voimia verottaa itseltä, ei voi mitään!! MUtta toivottavasti lopputulos on hyvä ja hoito tehoaa, se on tietenkin tärkeintä! Itse 2 huonosti nukkuneen pojan äitinä olen valvonut viimeiset 7 vuotta.... Vanhempi poikamme (joka sai siis eilen tämän naamahäkkyrän) valvotti mua raskausajan lopusta aina 5,5 vuotiaaksi asti ja nyt on nuorempi, 4,5 v nukkunut kohta YHDEN KUUKAUDEN yöt suht hyvin. Pääsiäisestä asti. En oikein vielä edes uskaltanut toivoa, että hänen yönsä alkaisivat "jo" kypsässä 4,5v iässä sujua..... Ja nyt tuli tuo maski. Kun olin ehtinyt ajatella, että josko vihdoin rupeaisi yöt menemään niin, että vain sairaustapausten kohdalla herättäisiiin, eikä niin kuin tähän asti: 5 - 10 kertaa yössä milloin mihinkin. No, onneksi eka yö maskin kanssa meni suht hyvin, vain 2 kertaa herättiin ja värkki selvästi painoi pojan leukaan, siinä oli aamulla jäljet, joten ensi yöksi viritellään sinne pumpulia väliin. Mutta toivoa sopii, että ei häiritse yöuniamme, mulle sanottiin jo vuosi sitten työterveyshuollon tarkastuksessa erinäisistä asioista, jotka selvästi johtuvat unenpuutteestani.
Lisäksi oli kitalakea venyttävät kiinteät raudat ja niihin kiinnitettiin tuo härveli aina paitsi syödessä, eli se piti pitää vähintään 18 h vuorokaudessa paikallaan. Ja tosi hyvin meni. Ei mitään ongelmia. Hyvin osasi nukkua sen kanssa ja äkkiä purenta parani ja päästiin tuosta eroon.
Minä askartelin flanellista leukakappaleeseen pienen pussin, jotta se ei hiostanut niin kovasti.
kolme vuotta sen jälkeen allekirjoitti oikohoidonlopettamisluvan, ja ne kolmevuotta oli äidille helvettiä
-siitä minä pidin huolen-
hyvä idea tuo flanellipussi, kiitos! toteutan sen heti tänään.
ap
Ja ei siitä oikein mitään tullut kummankaan kohdalla. Vanhempi on jo 17-vuotias ja hänellä laite oli 14-15-vuotiaana, nuorempi on nyt 12-vuotias ja hän sai laitteen tänä keväänä. Laite löytyy joka aamu lattialta, kun tyttö on unissaan sen ottanut pois, ja sama oli isosiskolla. Lisäksi hengittäminen on kuulemma vaikeaa, vaikka kummankin laitteeseen porattiin lisäreikiä, että hengitys kulkisi. En nyt tiedä, onko teillä muilla eri härvelit käytössä. Tyttöjen hampaat on siis jo oiottu, mutta tuo purenta-aktivaattori ohjaa leukaa. Se on kuulemma tosi epämiellyttävä suussa.
ja ei haitanneet unia. Eivät myöskään sattuneet, ainoa vaiva oli se että kuolasin enemmän unissani :D Mutta kovasti äidin tsemmpausta kyllä tarvitsin että ne joka yö laitoin. Sitten sainkin ne kyllä melko nopsaan pois kun pidin niin ahkerasti että hampaat meni paikoilleen.
tää maski on sellainen vähän jääkiekkoilijan kasvomaskia muistuttava väkkärä mikä tulee naaman eteen... Mutta kyllä siihen tottui.
Mulla tuli tosta sun aloituksesta heti mielee Hannibal Lecter. Oon varmaan vähän seko... Mutta sua en valitettavasti voi auttaa. Toivottavasti saat apuja.
mutta kyllä niihin sit tottuu. Meilläkin on lapsilla ollut monenlaisia mutta just tuollaista ei ole tainnut olla käytössä.