Voisiko joku Lidlin kassa kertoa, miksi ne ostokset pitää lukea niin nopeasti kaikki kerralla?
Ensin odotellaan kaikessa rauhassa, että asiakas saa kaikki hihnalle ja sitten yhtäkkiä aloitetaan hirveällä kiireellä niiden veteleminen lukijan läpi. Sitten on taas pitkä tauko.
Kommentit (62)
olin kauan sitten kesätöissä pari kesää. Inhottavaa oli se, että jos vaikka eväinä oli tuotteita joita kaupassa oli myynnissä, niin piti olla ostokuitti pomolle näytettäväksi. Siis jos söin muualta ostettua jogurttia, niin piti olla näyttää kuitti että se on ostettu muualta. Oli hitsin vaikeaa.
Kaverini oli Lidlissä töissä ja tuskastui siihen kun iltavuoron jälkeen piti vielä siivota ilmaiseksi, siis omalla ajalla.
Täällä on muuten Lidlissä nykyään ne ihan tavalliset kassapöydät.
Ja kyllä siinä mitataan kassa nopeuksia mutta on se sitten 2 taikka 40 tuotetta minuutissa niin ei siitä kukaan mitään sano. Ja koskaan ei ole myymäläpäällikkö kasseja tarkastanut vaan jos sellainen on niin iltaisin ja joku vartija tyyppi kuka ihan käy myös muissa kaupoissa. Kerran on 4v aikana kassi tarkastettu minulta...
Ja jos pissa hätä iskee niin ihan vaan soittaa toisen myyjän kassalle niin pääsee vessaan. Kyllä teillä on hassuja luuloja kyseisestä kaupasta.
Ja kassalla olen jutellut lukuisat kerrat asiakkaiden kanssa. Ja aina on ollut aikaa auttaa jos asiakas on jotain vailla.
siivoukset tehdään joo itse mutta kyllä siitä palkkaa saa. Ei siellä ilman palkkaa joudu olemaan.
Anteeksi nyt vain, mutta mikä siinä kuitin näyttämisessä on niin hitsin vaikeaa? Millä muulla tavalla kauppias voi varmistaa, ettet syö ilmaiseksi kaupan hyllystä?
Kaverini oli Lidlissä töissä ja tuskastui siihen kun iltavuoron jälkeen piti vielä siivota ilmaiseksi, siis omalla ajalla.i]
Kyllä siitä kaupan siistimisestä palkka maksetaan.. Työajalla on tuo kaupan siivous.. Ei omalla ajalla..
Ne ostokset skannataan tehokkaasti ja nopeasti siksi, että samassa ajassa kerkiää skannata enemmän. Kun työt tehdään reippaasti, tarvitaan vähemmän työvoimaa ja se mahdollistaa ketjun edulliset hinnat.
Miten se vaikuttaa siihen nopeuteen ja reippauteen, että ensin odotetaan ja sitten äkkiä skannataan ja sitten taas odotetaan. Saman verran siihen työvoimaa tarvitaan. Jos kävelen jonkun matkan 30 sekunnissa tai odotan ensin 20 sekuntia ja juoksen sitten saman matkan 10 sekunnissa, meneehän siihen sekä juosten että kävellen sama 30 sekuntia.
Ne ostokset skannataan tehokkaasti ja nopeasti siksi, että samassa ajassa kerkiää skannata enemmän. Kun työt tehdään reippaasti, tarvitaan vähemmän työvoimaa ja se mahdollistaa ketjun edulliset hinnat.
Odotetaan? Lidlin kassat ei juurikaan kassalla odottele, vaan jos asiakkaita ei ole kassalla, niin sillä aikaa laitetaan tavaraa hyllyyn=säästetään henkilöstökuluissa (kun ei tarvitse palkata toista ihmistä laittamaan tavaraa hyllyyn) ja tämä mahdollistaa sen, että Lidlin tuotteet voidaan myydä edullisemmin.
Miten se vaikuttaa siihen nopeuteen ja reippauteen, että ensin odotetaan ja sitten äkkiä skannataan ja sitten taas odotetaan. Saman verran siihen työvoimaa tarvitaan. Jos kävelen jonkun matkan 30 sekunnissa tai odotan ensin 20 sekuntia ja juoksen sitten saman matkan 10 sekunnissa, meneehän siihen sekä juosten että kävellen sama 30 sekuntia.
Niin no en käy itse Lidlissä, mutta siis tuo odottelu ihan tuon alotusviestin perusteella. Siis eihän se nopea skannaus sinänsä ole itseisarvo, jos se väliaika menee esim maksun tai seuraavan asiakkaan odotteluun. Ei siinä vajaassa puolessa minuutissa paljon hyllyjä täytellä.
Odotetaan? Lidlin kassat ei juurikaan kassalla odottele, vaan jos asiakkaita ei ole kassalla, niin sillä aikaa laitetaan tavaraa hyllyyn=säästetään henkilöstökuluissa (kun ei tarvitse palkata toista ihmistä laittamaan tavaraa hyllyyn) ja tämä mahdollistaa sen, että Lidlin tuotteet voidaan myydä edullisemmin.
missä kaupassa vain istutaan kassalla vaikkei ole asiakkaita? Ainakin niissä kaupoissa missä itse käyn (s-market k-kauppa) niin kyllä se kassakin laittaa tavaraa hyllyyn.
kävisin varmaan enemmänkin lidilissä, mutta joka kerta siinä kassalla iskee suoraan sanoen v*itutus siitä kassasysteemistä. Miksi asiakkaan pitää nähdä niin hirvee vaiva, että lappaa ne prkleen ostokset takaisin kärryihin ja taas sieltä pois??? Eikä tod ole nopeempaa kuin ns tavallisella kassalla, siinähän se myyjä mitään tekemättä toljottaa vieressä, kun niitä tavaroita takaisin kärryihin lapataan.
Lidlissä ei ole "kassaa" erikseen, vaan jokainen kassa on myös hyllyn täyttäjä. Heti kun kassalla ei ole ihmisiä jonossa, myyjän tehtävänä on laittaa tavaroita hyllyyn. Niin se vaan on, ei se ole mielipidekysymys.
Niin no en käy itse Lidlissä, mutta siis tuo odottelu ihan tuon alotusviestin perusteella. Siis eihän se nopea skannaus sinänsä ole itseisarvo, jos se väliaika menee esim maksun tai seuraavan asiakkaan odotteluun. Ei siinä vajaassa puolessa minuutissa paljon hyllyjä täytellä.
Ei kai kukaan ole niin sanonutkaan (vai onko). Mutta en minä ainakaan kassalta lähde juoksemaan hyllyjä täyttämään, jos esim odotan, että asiakas kaivaa lompakostaan pankkikorttia tai laskee kolikoita.
missä kaupassa vain istutaan kassalla vaikkei ole asiakkaita? Ainakin niissä kaupoissa missä itse käyn (s-market k-kauppa) niin kyllä se kassakin laittaa tavaraa hyllyyn.
ja kun olen kassalla, niin laitan 2 isoa ruokakassia ("nelikulmaisia") auki mun kärreihin ja lappaan sitä tavaraa siitä hihnalta niihin kauppakasseihin sitä mukaa kun sitä tulee. En pidä mitään hurjaa kiirettä, ei se mua stressaa. sitten kun on tavarat laitettu kassiin, niin suoritan maksun. Menee ihan sutjakkaasti näin. Jos ärsyttää käydä Lidlissä, niin voi varmasti käydä vaikka s-marketissa. Ei siellä ole pakko käydä.
Kaverini oli Lidlissä töissä ja tuskastui siihen kun iltavuoron jälkeen piti vielä siivota ilmaiseksi, siis omalla ajalla.i]
Kyllä siitä kaupan siistimisestä palkka maksetaan.. Työajalla on tuo kaupan siivous.. Ei omalla ajalla..
Mutta työaika ja palkanmaksu loppui juuri silloin kun kauppa meni kiinni. Ja sen jälkeen sitten "pääsi" siivoamaan.
jossa työaika loppui sillä kellonlyömällä kuin kauppa meni kiinni. Toki asiakkaita oli usein puolikin tuntia kaupan sulkemisen jälkeen ja kassakin piti laskea.
Kiltisti tuota jaksoin kaksi kesää.
Luitko siis tuota aloitusviestiä ollenkaan? Kommentoin vain siihen, että myyjä odottaa, että asiakas lappaa tavarat hihnalle ja sitten vasta aloittaa skannauksen, eikä aloita skannausta jo siinä vaiheessa, kun asiakas vielä tyhjää kärryään. Kyllähän siinä kassalla pitää istua, vaikka ei juuri sillä sekunnilla skannailisikaan. Niinkuin tuossa aiemminkin sanoin, en lähde kyllä hyllyjä täyttelemään siinä vaiheessa, kun asiakas kaivaa pankkikorttiaan.
Juu voin olla väärässä, koska en ole koskaan Lidlissä käynyt. Onko se kassa siellä todella niin erilainen kuin muualla? Eikö kassa tee siis muuta, kuin skannaa ne ostokset? Eikö kassalla oteta asiakkaalta maksua? Eikö kassalle mennä jos on vain yksi asiakas, pitääkö siis olla jono? Mikä tässä nyt on sellaista mitä en ymmärrä?
Lidlissä ei ole "kassaa" erikseen, vaan jokainen kassa on myös hyllyn täyttäjä. Heti kun kassalla ei ole ihmisiä jonossa, myyjän tehtävänä on laittaa tavaroita hyllyyn. Niin se vaan on, ei se ole mielipidekysymys.
No juu mutta mä olin opiskeluaikaan Siwasasa töissä, ja siellä ollaan yksin eli ei ole mitään taukotuuraajaa!!
Parhaimmillaan olet 6-7 tuntia yksin, ja jos on kiireinen vuoro, et ehdi vessaan tai syödä mitään siinä välissä. Vessakin oli niin pitkän matkan ja monen oven takana, että kaupan piti olla tyhjä että sinne uskalsi lähteä, tai sitten joku tosi kantis kaupassa, jolle kehtasi sanoa et käyn äkkiä vessassa, katotko kauppaa.
ja jos ehti ruokatauon pitää, se oli parhaimmillaan takahuoneen ovella kauppaan kurkkien karjalanpiirakka tms. pahimmillaan kassalla haukku kerrallaan 2 tunnin aikana kiireessä syöty suklaapatukka.
Ja sama meno siellä on vieläkin, yksinhän siellä ollaan töissä!