Saako muka sairaanhoitaja toimia terapeuttina?
Psykoterapiakoulutuksen voi hankkia esim. teologi tai sh tai lääkäri tai psykologi
Kommentit (10)
Mutta jos hänellä tuo koulutus olisi, häntä toki tituleerattaisi myös psykoterapeuttina, eikä psyk. sairaanhoitajaksi. Eli, tällaiset hoitsut ne antavat keskusteluapua, ei mitään virallista terapiaksi kutsuttavaa.
Sitähän se hoito on.. Sama sille vaikka siellä olis talkkari kuuntelemassa. Mulle ainakin. Mutta pakko on käydä niin ovat tyytyväisiä.
Noh, itse käyn psykoterapiassa, eikä ole kokemusta tuollaisesta keskusteluavusta. Yleisin ero on ainakin se, että psykoterapiassa käydään yleensä useamman vuoden ajan (kela maksaa 1-3v), yleensä 2krt/vko (1-4krt/vko). Siinä on teoria ja metodit, joihin se pohjautuu. Tavoitteet jne. Se on pitkäjänteistä.
on keskustelua, joka tapahtuu ammatillisen auttajan toimesta auttaja-asiakas suhteessa. Sitä koskevat tietyt ammatilliset lainalaisuudet. Terapiaa antaa yleensä psykoterapeutin koulutuksen suorittanut henkilö, suuntaus voi sitten vaihdella.
Psykiatrinen sh voi olla todella pätevä terapeutti/keskusteluavun tarjoaja. Olen tavannut ammatissani kymmeniä psyk. sairaanhoitajia, psykiatreja, terapeutteja jne. ja sairaanhoitajista on löytynyt todella vankan kokemuksen omaavia osaajia. En väheksyisi ollenkaan, jos kohdalle sattuu. Mutta terapiaa he antavat vain jos ovat psykoterapiakoulutuksen saaneita. Muutoin se on keskusteluapua.
terapeuttina voi toimia laaja kirjo eri ammattinimikkeen omaavia, ei tarvitse olla psykologi tai psykiatri.
Itse kävin joskus mielenterveystoimistossa juurikin psyk.sairaanhoitajan kanssa puhumassa. Aluksi olin pettynyt ,että näinkö mitättömäksi he minun ongelmani arvioivat, kun en päässyt edes psykologin juttusille. Mutta sillä hetkellä tämä sairaanhoitaja auttoi minut akuutin kriisin yli ja olen siitä kiitollinen.
Myöhemmin kävin ihan "oikean" psykoterapian, ja silloin terapeuttina toimi psykologi. Mutta sanoisin että ei kannata tuijottaa pelkästään titteliä, terapeutteja on niin monelaisia ja sopivin juuri sinulle ei välttämättä ole ensimmäinen kohdalle osuva.
ja kyllä huomasi ettei ollut ammattilainen. nauroi ahdistuneisuushäiriöstä kärsivän peloille. arvaatte varmaan että lopetin aika pian siellä käymisen...
keskusteluapu höpöhöpöä!!! On paljon avun antajasta ja terapeutista (puhun nyt ihan terapeutin koulutuksen saaneista sillä nimikkeellä, en niistä jotka vain tituleeravat itseään terapeutiksi) kiinni ja tietysti siitä, millainen suhde teille muodostuu, että miten terapian/keskustelut kokee. Jos ammattilainen osaa hommansa niin keskusteluapu on hyvinkin tehokasta. Tärkeäähän on tehdä niitä pahan olon aiheuttajia näkyväksi ja saada jakaa asioita jonkun kanssa. Keskusteluapu sopii erityisen hyvin akutteihin kriiseihin.
Meidän neuvolassamme toimii terapeuttina psykiatrinen sairaanhoitaja. Järjestää mm. keskustelua ja muuta terapiaa. Eikö tuollainen vaadi jotain ylempää koulutusta, kuten psykologin koulutusta?