Raskaana ja otan 1-2 siideriä viikossa. Mitä mieltä?
Ilman perjantaisiideriä ei vaan voi elää. Eihän siitä kännissä ole, hieman rentouttaa. Joskus viikolla myös esim. 1 keskiviikkoiltana. Tuskin vaarallista lapselle...
Kommentit (39)
Vaikka hirveesti munki tekee mieli, mut mulla vaan tulee joku stoppi että en ota. Kyllä mä kestän tän raskauden ottamatta. Ja mä juon alkoholitonta kaljaa aina välillä :)
Taisin maistella alkoholittomia siidereitä ja punkkua pari kertaa koko raskauden aikana. Jokaisen oma asia, mutta itse en uskaltaisi riskeerata.
turvallista rajaa ei tiedetä, joten jokainen lastaan ajatteleva pysyy sen 9kk täysraittiina. Surullista jos ei siihen kykene.
Kyseessä tölkki 0,5l. Yleensä 1/viikko. Yhden kerran mennyt se 2 eli keskiviikko + perjantai.
...enkä silti juo noin paljoa. Säännöllinen alkoholinkäyttö ei ole terveellistä sinulle eikä vauvalle, vaikka määrät olisivat ns. pieniä (Alkon mukaan, joka kuitenkin MYY sitä alkoholia). Siidereiden kalorimäärätkin ovat ihan hirveitä. Ja alkoholi on keskushermostomyrkky eikä siitä mihinkään pääse. Riippuvuutta aiheuttava myös. Suomessa valistus keskittyy noihin suuriin määriin, koska se on suomalaisilla yleisin tapa juoda, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että pienet määrät säännöllisesti ovat yhtälailla haitallisia terveydelle (vaikkei niinkään sosiaalisille suhteille, työelämälle jne.)
Koska koet alkoholin tarpeelliseksi tiettyihin tilanteisiin, olet mahdollisesti tapariippuvainen, eli vaikka homma on hallinnassa määrien suhteen ei tilanne kokonaisuudessaan ole nyt hallinnassasi. Mielestäni aina on hyvä puuttua jos tuntuu, että on "pakko" saada tiettyinä aikoina jokin juoma, tai vaikka suklaa, pulla tms. jonka kuitenkin tietää terveydelle haitallisemmaksi kuin se lyhyt mielihyvä, jonka siitä saa tuolla hetkellä. Korvaisin siis tapauksessasi tuon juoman jollakin muulla. Itse juomme usein iltaisin (kofeiinitonta) teetä, esim. Rooibos tai valkoinen tee. Uskoisin, että totuttelemalla voi niitä rentouttavia iltoja viettää muutenkin ja ne voivat olla paljon mukavampia.
jota podet sitten kun lapsesi on syntynyt. Sitten sulle kolahtaa se, että apua, onkohan lapsi sittenkin saanut jotain vammoja juomisesta. Jos kehitys on joskus vähänkin jäljessä "normaalista" niin silloinkin mietit että olisiko tuon voinut välttää jos olisi ollut koko raskauden ajan juomatta.
Ja se syyllisyys seuraa sinua koko elämän ajan. Siitä et pääse mihinkään.
ongelma vaikka ollaan raskaana.
Nipottakoon kuka haluaa, mutta alkoholisti ei pysty ajatteleen noin kuten kirjoitit.
Mun mielestä kyllä ihmisessä vikaa, jos ei pysty olemaan ilman sitä alkoholia vauvan takia, mutta kukin vaarantaa lapsensa tavallaan. Toivottavasti tällaset pökelöt saa kuitenkin jotain kautta opikseen, ettei se oman navan ajattelu ole aina eduksi.
Täällä kohtalotoveri. Tosin en enää ole raskaana mutta sama ongelma.
Mulla auttoi aika paljon alkohoittomat siiderit, oikeesti hyviä!! Tietty niistä ei tule sitä fiilistä mutta mä tyydyin niihin raskaana. Nyt kun en ole raskaana ujutan holittomia ja ykkösoluita normien sekaan jotta en juopuisi.
Tsemppiä!!
niin minusta vastuuton ja tyhmä nainen juo alkoholia raskaana ollessaan. Kyllä minunkin välillä teki mieli lonkeroa tai viiniä, mutta en silti niitä juonut. Ei joka mielitekoa tarvitse toteuttaa.
toivottavasti et ala ottamaan enempää kun vauva on syntynyt, voi nimittäin olla enemmänkin tarvetta 'rentoutumiselle' silloin.
Ajatteletko kuinka rankkaa on sitten hoitaa fas lasta. Toivottavasti joudut sitten sen kokemaan kun kerran tietoisesti olet noin sika syntymätöntä lasta kohtaan. Alkoholisteille ei pitäisi lapsia suoda.
Tätä kaipasinkin! Että saisin itsesyytöksen voimalla nyt n.4 viikkoa kestäneen 1 tölkki/viikko nautiskelunkin loppumaan :-)
Ihanaa, että joku sen sanoi viimein, huono minä..
no omapa on päätökses.. ei kandee sit valittaa jos vauvallasi ei ole kaikki ok. JA SE SUOSITUS ON 2 ALKOHOLIANNOSTA EI 2 SIIDERIÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!! PULLO EI OLE ANNOS !!!!!!
Oiken hymiöillä täällä hehkutat kun pilaat lapsen elämän. Sulta kyllä pitäs ottaa lapset pois. Taidat olla lisäksi aika nuorikin, ei aikuinen nainen ole oikeasti noin idiootti!
Mullekin aika tiukkaa käydä la saunassa ilman olutta/siideriä. Raskausaikana korvasin sen kuitenkin alkoholittomalla siiderillä, hyvin ajoi asiansa. Kerran kokeilin myös ykkösolutta, mutta alkoholiton siideri oli parempaa.
Ei kai se välttämättä kovin haitallista ole noinkaan kuten nyt teet, mutta varmuuden vuoksi kokeile alkoholitonta.. Ja tuossa on vielä se riski, että sanoit ekat 3kk olleesi ilman, sitten sortuneesi...entä jos sun vaikka 6kk mennessä alkaa tehdä mieli lisää, oot jo henkisesti tottunut että yksi siideri on sulle ok, alatkin ottaa vaikka kaksi...tai enemmän. Vähän vaarallisilla teillä siis..
.. äidille ja vauvalle.. miksei sitä kritisoida näin kovasti ja miksei raskaana olevat äidit sitten pysty olemaan ilman tupakkaa jos pitää mukamas pystyä olemaan täysraittiina???? Itse olen raskaana ja otan silloin tällöin yhden saunan jälkeen, enkä pidä asiaa vaarallisena vauvalle tai itselle.. aiemmassa raskaudessa kävin yksityisellä 4d ultrassa jossa lääkäri sanoi että ihan hyvin voi nauttia lasin punaviiniä silloin tällöin kunhan ei ota tavaksi..
ihmettelen kyllä kovasti näitä äitejä jotka "saarnaavat" ja "arvostelevat" muita jos ottavat joskus yhden ja silti itse tupakoivat.. tupakoinninhan on todettu aiheuttavan mm. kohontunutta keskenmenoriskin kasvua, pienipainoisuutta, ongelmia keuhkojen kehityksessä ym..
Kolme ekaa raskauskuukautta olin täysin ilman, mutta taas se himo iski. Ei silti enempää haluta kuin max yksi, joskus en sitäkään juo kokonaan!