Kenenkä 6- vuotias ei pärjää yksin pihalla?????
miksi hän ei pärjäisi??
Voisko joku selittää kun mun mielestä ei ole normaalia..
Kommentit (119)
nämä "se on äidin kasvatustaidoista kiinni, miten lapsi pärjää omatoimisesti"
Ja kyllä minäkin ulkoilen 6- vuotiaani kanssa.. samalla kun olen ulkona taaperoni kanssa.. Mutta en estä (varsinkaan kesällä) lastani olemasta ulkona silloin kun en itse ehdi. En myöskään "aja" lastani ulos, saa mennä jos haluaa.
Ja kyllä, varmasti meidän lapsi on kysynyt apua aikuiselta, (naapurin villen äidiltä) jos tämä on siinä pihalla, saattaa jutellakkin tälle.. kauheeta:)
ap
Ja kyllä minäkin ulkoilen 6- vuotiaani kanssa.. samalla kun olen ulkona taaperoni kanssa.. Mutta en estä (varsinkaan kesällä) lastani olemasta ulkona silloin kun en itse ehdi. En myöskään "aja" lastani ulos, saa mennä jos haluaa.
Ja kyllä, varmasti meidän lapsi on kysynyt apua aikuiselta, (naapurin villen äidiltä) jos tämä on siinä pihalla, saattaa jutellakkin tälle.. kauheeta:)
ap
Mua ainakin ahdistaa kaikkein eniten ylihuolehtivat mammat! Siis heillä on aika lailla jotain hukassa. Ja en todellakaan "laita" tai "tuuppaa" lastani 6 v. ulos. Ihan osaa itse kysyä ja ulos mennä. Muuten vietetään tosi paljon aikaa keskenämme. Mutta arvostan sitä, että osaa myös omatoimisesti olla sosiaalinen ja seuraa hakeva (ja joo pedofiilthan vaanii...), ihana, reipas tyttö. Ja Helsingin keskustassa asutaan mekin.
Alkuun kyttäsin hulluna ikkunasta, vahdin ja panikoin. Aikaa myöten olen oppinut luottamaan lapseeni, joka noudattaa sääntöjä tarkasti ja leikkii kavereittensa kanssa oikein kiltisti. Nyt 7v. Saa mennä pienen tien yli yksin viereiseen sisäpihaan leikkimään. Mutta tämä onnistuu, koska naapurusto on rauhallinen ja turvallinen ja lapseni on harvinaisen kiltti ja rauhallinen (ei mitenkään minun ansiotani, hän vain on sellainen) Olen myös sitämieltä, etteivät suinkaan kaikki 6-vuotiaat ole valmiita ulkoilemaan ilman aikuisen läsnäoloa.
tiedosta ympäristösi vaaroja. Varsinkaan Helsingin keskustassa ei ole fiksua panna pieniä lapsia yksin ulos, siis oman pihan ulkopuolelle. Jo pelkkä liikenne on iso vaaratekijä. Humalaisia ja huumeidenkäyttäjiä on kaduilla, jopa siellä Krunikassakin (paljon enemmän kuin täällä lähiössä, itse asiassa). Onhan se kivaa varmaan, kun tyttösi menee sellaiselta seuraa hakemaan...
Metkaa, miten tulkitset ylihuolehtivuudeksi sen, että aikuinen on läsnä lapsen ulkoillessa. Meillä minä istuskelen lukemassa tai teen pihatöitä, lapset leikkivät kaveriensa kanssa huutoetäisyydellä. Saavat ihan vapaasti leikkiä, minä olen vain LÄSNÄ siltä varalta, että tulee ongelmia tai haluavat minulta apua jossain leikkeihin liittyvässä.
Mua ainakin ahdistaa kaikkein eniten ylihuolehtivat mammat! Siis heillä on aika lailla jotain hukassa. Ja en todellakaan "laita" tai "tuuppaa" lastani 6 v. ulos. Ihan osaa itse kysyä ja ulos mennä. Muuten vietetään tosi paljon aikaa keskenämme. Mutta arvostan sitä, että osaa myös omatoimisesti olla sosiaalinen ja seuraa hakeva (ja joo pedofiilthan vaanii...), ihana, reipas tyttö. Ja Helsingin keskustassa asutaan mekin.
Siis keräiletkö joka päivä niitä pois leikkipuistoista vai??
Vai tarkoititko että niitä saattaa ehkä olla???
Mites on tarkistatko aina esim. puiston ennen kuin menette sinne että onko siellä ruiskuja??
Vietätkö sinä yli puolet ajastasi ulkona??
Minä en valittavasti ehdi, tarvitsee tehdä sellaisia elämän perusasioita kuin ruokaa, hoitaa pienempiä lapsia, tehdä muita kotihommia? Taapero nukkuu päiväunet jne jne.. En pakota liikkuvaa 6- vuotiasta olemaan sisällä tätä aikaa..
Ettekö muista omaa lapsuuttanne? Kyllä me ainakin pitkin lähimetsiä koluttiin, ja hengissä ollaan edelleen.
jotka heivaavat lapsensa mahdollisimman aikaisin pois jaloista pihalle leikkimään yksin.
Siihen aikaan olikin lapsilla paljon enemmän vakavia tapaturmia.
Toisaalta ajat olivat 70-luvulla aika lailla erilaiset kuin nykyään. Alkoholisteja ja narkkareita paljon vähemmän (omassa pienessä kotikaupungissani ei sellaisia näkynyt missään). Ja omakotialueella muutenkin hurjan erilaista kuin täällä kerrostalolähiössä.
Joten mitä tässä nyt piti siitä omasta lapsuudesta oppia??
Ettekö muista omaa lapsuuttanne? Kyllä me ainakin pitkin lähimetsiä koluttiin, ja hengissä ollaan edelleen.
Ei voi yleistää, vaikka kieltämättä sen näin voisiki helposti ajatella olevan.
Minä puhun tietty vaan omasta puolestani ja hyvin on toiminut kahden vanhemman lapsen kanssa, samoin kun itseni ja sisarusteni kohdalla aikoinaan. En yleistä, mutta en kyllä kasvatustapojani av-mammojen mukaan muuta. Olen LÄSNÄ ja he tietävät missä. En yleistä, jokainen taplatkoon tyylillään ja olen HYVÄ ÄITI. Onneksi en tarvitse ylihuolehtivien av-mammojen todistusta. Enemmän huolestun, kun tyttöä alkaa tämä netti kiinnostaa, siellä on ne suuremmat vaarat. Ja hah, loppukevennys; Jammu tuli lähiöstä.
Ja narkkareita ja neulojakin löytyy jokaisesta kaupunginosasta.
Mites on tarkistatko aina esim. puiston ennen kuin menette sinne että onko siellä ruiskuja??Vietätkö sinä yli puolet ajastasi ulkona??
Minä en valittavasti ehdi, tarvitsee tehdä sellaisia elämän perusasioita kuin ruokaa, hoitaa pienempiä lapsia, tehdä muita kotihommia? Taapero nukkuu päiväunet jne jne.. En pakota liikkuvaa 6- vuotiasta olemaan sisällä tätä aikaa..
Meillä lapset eivät ulkoile "yli puolta hereilläoloajastaan". Ihan tosiko teillä on lapset ulkona yli 6 h päivässä? Miksi ihmeessä, etkö anna kaverien tulla teille sisälle? Luulisi talvella jo palelevankin. Mystinen juttu.
hakkaavat ja ilkkuvat muita kun vanhemmat opettavat että on olemassa alempaa sosiaaliluokkaja he ovat ihan roskaväkeä.. muistuttavat vielä että me oleeme sitä ylempää sosiaaliluokkaa ja ylimielinen kermaperse on syntynyt.. tadaaaa
Välillä käyvät sisällä leikkimässä / syömässä ja takaisin pihalle.
Asutaan Turussa ja ikinä en ole yhtään neulaa/narkkaria leikkipuistosta löytynyt.. Neuloja en ole nähnyt ikinä!!
Ja kyllä meillä lapset on kesällä ulkona joskus jopa kuusi tuntia, tosinb käyvät välillä syömässä tms..
Kyllä meille saa sisällekkin tulla mutta aika harvoin ne kesällä sisällä viihtyvät kun ulkona riittää tekemistä..
Talvella on eriasia.. Tosin en jaksa kahta tuntia olla taaperon kanssa pulkkamäessä, ollaan yleensä tunti ja sitten sisälle 6- vuotias saa jäädä vielä laskemaan jos haluaa..
Viime talvena rakensivat ison lumilinnan ja leikkivät pitkän aikaa ulkona, piti oikein pakottaa sisälle välillä..
i]Ja narkkareita ja neulojakin löytyy jokaisesta kaupunginosasta.
Mites on tarkistatko aina esim. puiston ennen kuin menette sinne että onko siellä ruiskuja??Vietätkö sinä yli puolet ajastasi ulkona??
Meillä lapset eivät ulkoile "yli puolta hereilläoloajastaan". Ihan tosiko teillä on lapset ulkona yli 6 h päivässä? Miksi ihmeessä, etkö anna kaverien tulla teille sisälle? Luulisi talvella jo palelevankin. Mystinen juttu.
toimii jatkossakin. Kannattaa pitää peukkuja.
- ylihuolehtiva äiti, joka näkee päivittäin näitä "hyvin menee, lapsi on NIIIIIIN itsenäinen" -äitien lapsia hillumassa ympäriinsä ja joka sen vuoksi aikoo jatkossakin olla "ylihuolehtiva" -
Minä puhun tietty vaan omasta puolestani ja hyvin on toiminut kahden vanhemman lapsen kanssa, samoin kun itseni ja sisarusteni kohdalla aikoinaan. En yleistä, mutta en kyllä kasvatustapojani av-mammojen mukaan muuta. Olen LÄSNÄ ja he tietävät missä. En yleistä, jokainen taplatkoon tyylillään ja olen HYVÄ ÄITI. Onneksi en tarvitse ylihuolehtivien av-mammojen todistusta. Enemmän huolestun, kun tyttöä alkaa tämä netti kiinnostaa, siellä on ne suuremmat vaarat. Ja hah, loppukevennys; Jammu tuli lähiöstä.
Mutta ei tarvitse lapsille sanoa, koska kyllä he sen huomaavat viimeistään koulussa.
hakkaavat ja ilkkuvat muita kun vanhemmat opettavat että on olemassa alempaa sosiaaliluokkaja he ovat ihan roskaväkeä.. muistuttavat vielä että me oleeme sitä ylempää sosiaaliluokkaa ja ylimielinen kermaperse on syntynyt.. tadaaaa
Puhuttiin stadista ja stadin kaupunginosista. Ja veikkaan, että Turussakin ainakin keskusta-alueella (ja monessa lähiössäkin) on sama tilanne.
Meillä ei lapset mitenkään edes ehtisi olla arkisin yli kuutta tuntia ulkona. Ovat eskarissa ja päiväkodissa, siellä ulkoilua kolmisen tuntia. Illalla kenties ulkoilevat tunnin. Satunnaisesti voivat olla pitkäänkin ulkona, mutta jos haluavat omasta pihasta pois, lähden mukaan. Siitähän puhuin, muualla kuin omassa pihassa ulkoilusta.
Käytät itsekin sanaa "joskus", mutta alunperin sanoit "vietätkö sinä YLI PUOLET AJASTASI ULKONA". Arvasinkin sinun liioittelevan.
-25-
Toivon tosiaan, että toimii nuorimmaisen kohdalllakin, kun noi vanhemmat on jo tästä suuresta "kriisistään" selvinneet. En ole missään mainostanut, että lapsen pitää olla NIIIIIIN ITSENÄINEN, kuten joku asian esitti, mutta meillä on aina ollut myös järjenkäyttö sallittu. Ja, jos joku nyt sattuu Krunikassa olee, niin menkää valistaa tota meidän 6-vuotiasta, kun ovat tyttöjen "reissuilla". No nyt tuli himaan ja onneksi hengissä...