Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenenkä 6- vuotias ei pärjää yksin pihalla?????

Vierailija
26.04.2009 |

miksi hän ei pärjäisi??

Voisko joku selittää kun mun mielestä ei ole normaalia..

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ymmärrän jos vanhemmat eivät viitsi yhtään opettaa lapsilleen tapoja ja liikenteessä käyttäytymistä niin ei mikään ihme ettei ne siellä myöskään pärjää!!!

Tämä tuli selväksi kiitos!!

Voinkin olla erittäin ylpeä omastani kun tietää 6- vuotiaana tuollaiset asiat kuin että toisia ei kiusata ja parkkipaikoilla ei hengailla sekä tietää kummalla puolella tietä ajetaaan ja että ajetaan tien reunassa..

ap

Vierailija
22/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maalla mutta kyllä täälläkin autoja menee ja mikä pahinta maajussien kastelualtaita joka puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole 6 vuotiasta, mutta 5 v on, joka tulee taatusti ulkoilemaan valvonnassani vuodenkin päästä, mikä MUN kasvatuksessani siis on vialla, kun naapurin kakarat hakkaa toisiaan? Omaani en päästä sekaan, se on varma,ja täysin tietämättömiä tuntuvat vanhemmat lastensa edesottamuksista olevan, ikinä eiv pihalla näy, mulle tulolaan sitten kertomaan, kun ei joku vaikka uskalla kotiinsa mennä, kun "Niko uhkaa lyödä kepillä, eikä päästä ovesta sisään" jne.

Vierailija
24/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelee sitä vasta. Noin vartti onnistuu ennen kuin tulee konflikti tai alkaa pelottaa tai sattuu jotain.

On erityislapsi toki.

Vierailija
25/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka kuusivuotias pärjää hyvinkin pihalla ja käy kaupassa, kioskilla jne ihan yksin tai kavereiden kanssa. Ja asutaan Helsingin Kruunuhaassa, jossa itsekin olen kasvanut, ja jo viisvuotiaana pihalla leikkinyt. Näin meillä. joo, ja autoja on ja ratikoita ja merikin vieressä...

Vierailija
26/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harjoittelee hyvin rajatulla pihamaalla johon näen koko ajan ikkunasta: mihinkään kauppaan ei tosiaankaan lähde yksin!!

Vierailija
27/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan näköjään sun naapureiden..

No onneksi me asutaan sellaisella alueella ettei tarvi tuollaisesta murehtia.. Täällä jos joku hakkaisi toisia lapsia niin menis heti vanhemmille tieto ja asiat selvittetäisiin..

Mulla ei ole 6 vuotiasta, mutta 5 v on, joka tulee taatusti ulkoilemaan valvonnassani vuodenkin päästä, mikä MUN kasvatuksessani siis on vialla, kun naapurin kakarat hakkaa toisiaan? Omaani en päästä sekaan, se on varma,ja täysin tietämättömiä tuntuvat vanhemmat lastensa edesottamuksista olevan, ikinä eiv pihalla näy, mulle tulolaan sitten kertomaan, kun ei joku vaikka uskalla kotiinsa mennä, kun "Niko uhkaa lyödä kepillä, eikä päästä ovesta sisään" jne.

Vierailija
28/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 5v. Näppärä ja fiksu poika :)

Varmaan ihmettelis jos sanoisin, että äiti lähtee mukaan. Et sä kuule yksin pärjää. Sanois äidilleen, et sinä se et taida yksin pärjätä ;)

Vierailija
29/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi ole juurikaan siellä ulkona yksin ollut, leikkii pihan muiden lapsien kanssa..

Välillä toki olen itsekkin taaperon kanssa ulkona mutta nyt taas kun kesä tulee, käy varmaan vaan syömässä ja lähtee taas ulos leikkimään.. ei tulisi mieleenkään pitää sisällä ja itse en ehdi ulkoilemaan kuin 3/h päivässä..

aikuisen kanssa ovat juuri niitä parhaiten kasvatettuja ja kuuliaisimpia lapsia, jotka tietävät miten toimia toisten ihmisten kanssa ja jotka tietävät säännöt. Heillähän on ollut aina länsnäoleva, lapsesta kiinnostunut vanhempi mukana.

Sen sijaan nämä yksin ulos tuupatut lapset, jotka seikkailevat ja hortoilevat vaaratilanteissa sekä saavat itse keksiä tavat joilla pärjätä sosiaalisissa tilanteissa, ovat niitä, joilla näyttää olevan eniten vaikeuksia niin itsensä kuin vertaisryhmän kanssa toimimisessa.

Vierailija
30/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen kanssa ovat juuri niitä parhaiten kasvatettuja ja kuuliaisimpia lapsia, jotka tietävät miten toimia toisten ihmisten kanssa ja jotka tietävät säännöt. Heillähän on ollut aina länsnäoleva, lapsesta kiinnostunut vanhempi mukana.

Sen sijaan nämä yksin ulos tuupatut lapset, jotka seikkailevat ja hortoilevat vaaratilanteissa sekä saavat itse keksiä tavat joilla pärjätä sosiaalisissa tilanteissa, ovat niitä, joilla näyttää olevan eniten vaikeuksia niin itsensä kuin vertaisryhmän kanssa toimimisessa.

Vierailija
31/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käy oikeesti sääliksi teidän lapsia, kun äiti kyttää vierellä jokaista askelta. Ei kasva terveitä nuoria ja aikuisia tuollaisista : (

Vierailija
32/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä yksin ulkoilevat hakeutuvat aina meidän seuraan (minä ja 4v poika) kun olemme ulkona. Aikuisen ikävä on kova ja asiaa olisi. Joskus oikein ärsyttää kun aina on muutama ylimääräinen lapsi lähdössä matkaan kun olemme menossa leikkipuistoon. Oma lapsi ei saa huomiotani kun nämä yksin ulkoilevat lapset haluaisivat täysin minun huomioni.

Sääliksi kyllä vähän käy. Joskus olen sanonut kylmästi, että menemme kahden ja en ota teitä matkaan. Kukaan ei kyllä heidän peräänsä kysele, vaikka ovat tuntikausia pihalta pois.

Vierailija
33/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se krunikkalaisten muksujen mamma. Ihan olen täyspäinen ja väitän osaavani hyvät tavat ja koulutustakin riittää. Sen kyllä allekirjoitan, että kaikki lapset ei ole samanlaisia, joten vanhemmilla se suurin vastuu. Ja ei mun lapset harhaile tai hortoile, aika kumma sananvalinta. Ei ole vaikeuksia ryhmissä toimia, päin vastoin, mitä nyt "vertaisryhmällä" tarkoitatkaan. Älä hei yleistä, en minäkään! Ps. en tuuppaa, koska lähtevät ja menevät ihan tuuppaamatta.

Vierailija
34/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minnekään sen kauemmas ei ole asiaa. Yleensä olen itse mukana pihalla/menemme yhdessä johonkin puistoon.

Ap ei näy tajuavan, että kyse ei ole kasvatuksen määrästä vaan ympäristöstä. Täällä stadin lähiössä on kaikenlaista vaaraa lähistöllä: jengejä, ruiskuja humalaisia hortoilijoita, ylinopeutta hidaskaduilla kaahaavia...

Sitä paitsi: vaikka kyse olisikin turvallisesta ympäristöstä, lapsi TYKKÄÄ siitä, että vanhempi on lähistöllä.

Kummasti ne naapuruston pienenä yksin ulos lykätyt hakeutuvat minun ja lasteni seuraan ja hakevat minulta apua ja juttukaveria... varmaan kotonaan äitinsä pitävät suurena itsenäisyyden ja hyvän kasvatuksen merkkinä sitä, että lapsi suostuu olemaan ulkona yksinään, mutta ei se IHAN niin mene.

Vierailija
35/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä yksin ulkoilevat hakeutuvat aina meidän seuraan (minä ja 4v poika) kun olemme ulkona. Aikuisen ikävä on kova ja asiaa olisi. Joskus oikein ärsyttää kun aina on muutama ylimääräinen lapsi lähdössä matkaan kun olemme menossa leikkipuistoon. Oma lapsi ei saa huomiotani kun nämä yksin ulkoilevat lapset haluaisivat täysin minun huomioni.

Sääliksi kyllä vähän käy. Joskus olen sanonut kylmästi, että menemme kahden ja en ota teitä matkaan. Kukaan ei kyllä heidän peräänsä kysele, vaikka ovat tuntikausia pihalta pois.

Täsmälleen samanlaisia kokemuksia.

Minusta on ihan ok antaa lapsen vapaaehtoisesti leikkiä ilman aikuista omalla pihalla tai käydä naapuritalossa kaverillaan, jos ympäristö on turvallinen.

Mutta on vähän hoopoa ajatella, että se, että ÄITI on liian laiska lähtemään ulos lapsensa kanssa olisi jotenkin kehumisen arvoinen merkki hyvästä kasvatuksesta! Elkää nyt viitsikö rationalisoida omaa laiskuuttanne.

Lapsi oppii käytöstapoja ja arvoja aikuisilta. Jos lapsi lykätään ihan pienenä jo ulos yksinään, kuka häntä siellä opettaa tavoille? Käyttäytymään ja toimimaan yllättävissä tilanteissa oikein? Niitä yllättäviä tapahtumia tulee, eikä kukaan kasvattaja osaa etukäteen kaikkea sanallisesti opettaa lapselleen niin, että tämä ne myös hätätilanteessa varmasti muistaa.

-25-

Vierailija
36/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat helppoja saaliita pedofiileille.

Vierailija
37/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä on jengejä ja ruiskuja humalaisia?????

No aina ei voi valita juu..

Kyllä meilläkin tuossa tiellä autoja ajaa ja nopeusrajoitus 40,

tosin meidän 6- vuotias tajuaa että sillä ei ole mitään asiaa autotielle..

Eikä ole sinne koskaan mennytkään.

Myöskään meillä ei lasta lykätä ulos, kuka niin tekee??? Ihan itse kysyy pääseekö ulos leikkimään ja välillä muut lapset hakevat ulos, ei tulis mieleenkään vastata että, Sori, meidän Matti/Maija ei nyt pääse kun mun tarvii laittaa pyykkejä tms..

Vierailija
38/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva 5v poika saa liikkua täysin vapaasti missä lystää ja äiti on ylpeä lapsensa omatoimisuudesta. Oli pikkuisen äimänä kun soitin hänelle yllätettyäni lapsen laskemasta pimeästä metsästä suoraan ajotielle. Huonosti olisi voinut käydä.

Vierailija
39/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voisi sanoa, ettei koko pk-seutu ole lapsiperheille sopivaa aluetta, mutta varmaan ymmärrät, että pakko täälläkin on joidenkin asua.

Juu, kyllä voi sanoa, että pihalla saa leikkiä, mutta muualle ei saa mennä. Meillä on muutenkin kotona kaikenlaisia sääntöjä ja rajoituksia ja lapsi ymmärtää, että aikuisen sana on laki.

Ja ne pyykitkin voi ripustaa vähän myöhemmin. Tai mennä ulos perässä, kun pyykit on ripustettu.

(Kuten sanoin, omassa pihassa meilläkin lapset saavat ulkoilla itsenäisesti, mutta sitäkin vasta tänä vuonna, ei aikaisemmin)

-25 vai mikä se olikaan-

Vierailija
40/119 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset