Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonnon opetus pois koulusta

Vierailija
29.03.2015 |

Miksi lapsia aivopestää koulussa, kun opetaan uskontoa. Uskonnoista ei ole kun haittaa ja kaikki maailman uskonnot pitäisi kieltää. Uskontojen takia tapetaan ja on tapettu aina.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:59"]

Niin, jos oman uskonnon opetus vaihdettaisiin kaikille oppilaille yhteiseksi yleiseksi uskontotieteeksi, voisimme luopua lukuisista aikataulu ja opetus järjestelyistä. Nykyisinhän on ongelmia, kun oppilas määrät tietyissä vähemmistöuskonnoissa, kuten Bahai, vaativat koulua järjestämään oman uskonnon opetuksen, mutta päteviä opettajia ei ole saatavilla.

[/quote] Onkohan oppilas kenties väärässä maassa?

[/quote]

En mä lapselle ehdottomasti mitään uskontotiedettä halua opiskeltavaksi. Ennemmin säilytetään ehdottomasti ET, jonka sisältö on mitä mainioin. Riittää kun 7. käyvät maailmankatsomuksia läpi ylätasolla.

Vierailija
42/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:57"]

Ymmärtääkseen kulttuuria, pitää ymmärtää myös uskontoa, ja ymmärtääkseen historiaa, pitää ymmärtää myös uskontojen merkitystä historiassa. Uskonnot ovat niin iso osa ihmiskunnan kehityksessä, että yhden maan uskontojen kieltämisellä ei ole maailmanlaajuisesti mitään merkitystä. Itse olen tavallinen ev.lut. Kirkkoon kuuluva, uskova, mutta kannatan tunnustuksetonta uskonnon opetusta kouluihin.

[/quote]
Ei todellakaan tarvitse opiskella uskontoa että ymmärtäisi omaa kulttuuriaan. Suomalainenhan elää kultuuurinsa ympäröimänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuonna 1994 syntynyt ja 15-vuotiaaksi saakka ateisti, mutta silti pidin todella paljon uskonnosta jo alakoulussa. Siellä luettiin tarinoita, pohdittiin moraalia ja sitä mikä on oikein ja väärin, sekä tutustuttiin erilaisiin uskontoihin.

Vierailija
44/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:56"]

Kyllä kannattaisi poistaa oman uskonnon opeus ja siirtyä ET:n. Tulisi säästöjä aika paljonkin. Lapsi 3 oppilaan ET:ssä. Onhan se kiva kun oma lapsi saa kerran viikossa tunnin lähes yksityisopetusta kun muut istuvat ison ryhmän kanssa.

[/quote]

Siis kolmen ET-opiskelijan mukaan pitäisi mennä ja pakottaa 20-30 uskonnon opiskelijaa elämänkatsomustietoon? Jos ihan vain rahasta on kiinni, niin silloinhan kannattaisi juuri se ET-opetus lopettaa.  

75 % kansasta kuuluu ev. lut. kirkkoon ja kirkkoon kuulumattomista noin puolet määrittelee itsensä kristityiksi (hellarit, vapaat suunnat ym.). Täysin uskonnottomia on vain muutama prosentti, mutta silti uskonnottomuuden pitäisi olla joku normaalitila, jonka mukaan mennään. 

Ap:n aloitukseen kommentoin sen verran, että mitähän tuo "kaikki uskonnot pitäisi kieltää" tarkoittaa käytännössä? Maailmassa on ollut yhteiskuntakokeiluja (esim. Neuvostoliitto), joissa tätä on yritetty. Ihanko oikeasti haluaisit asua sellaisessa valtiossa? Jos oikeasti haluat, niin tervemenoa Pohjois-Koreaan. Toisekseen mikään ei ole lisännyt tasa-arvoa ja parantanut lasten asemaa yhtä paljon kuin kristinusko. Sodat johtuu suurimmaksi osaksi muista syistä, kuten luonnonvaroista ja nationalismista.

Entä mitä AIVOPESUA siellä koulun ussantunneilla harjoitetaan? Sinäkin siellä kai olet ollut, kun tiedät, ja silti sinua ei ole näemmä AIVOPESTY uskovaiseksi. Itse istuin ET:n tunneilla ja se vasta kommunistista ja ateistista propagandaa olikin. Ateistit ovat usein hyvin suvaitsemattomia ja ilkeitä eri tavalla ajattelevia kohtaan. Kokemusta on, koska olen sukuni ainoa "uskis" ja vapaaehtoisesti kirkkoon liittynyt.

[/quote]

ET on kaikille sopiva aine mitä lutku uskonto ei todellakaan ole. Älä kuvittele että islamin uskoiset suostuisivat lutkukirkon tunneille. En suostu minäkään lastani sinne laittamaan jeesus paskaa kuuntelemaan. Esim Helsingissä opetetaan yli 10 eri uskontoa ja kuskataan oppilaita ja opettajia koulusta toiseen. Todella halpaa toimintaa.

Mutta jos muita kiinnostaa maksaa lapsemme lähes yksityisopetus ET:ssä niin mikäs siinä. Onhan tässä vielä toiset 3 vuotta alakoulua jäljellä. Rehtori saa varmasti harmaita hiuksia kun yrittää laittaa lukariin meidän lapsen poikeavia ainevalintoja: ET + A2-kieli. :)

Omasta kokemuksesta ne uskikset ovat suvaitsemattomia ja haluavat tehdä omien "perinteidensä" mukaan. Itse näytän keskaria moisille perinteille.

Vierailija
45/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:36"]

Katsopa tuota suurta naapurivaltiota idässä ja kuinka siellä ateismi jyllää. Ihmiset hakkaavat toisiaan surutta, kun ei ole jumalanpelkoa. Miliisi pamputtaa mielenosoitukseen osallistujia. Ihmiset ovat petoja ja ainoa mikä pitää yhteiskunnan kasassa, on uskonto. Jos sitä ei olisi, niin etiikka ja moraali pakollisiksi oppiaineiksi.

[/quote]

Selitä meille kaikille, miksi väitteessäsi olisi mitään järkeä, kun otetaan huomioon, että Kanadassa on enemmän ateismia kuin Venäjällä. Onko Kanadassakin surkeat olot vai olisko kyse jostain aivan muusta selittävästä tekijästä?

Vierailija
46/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:21"]

Minä olen vuonna 1994 syntynyt ja 15-vuotiaaksi saakka ateisti, mutta silti pidin todella paljon uskonnosta jo alakoulussa. Siellä luettiin tarinoita, pohdittiin moraalia ja sitä mikä on oikein ja väärin, sekä tutustuttiin erilaisiin uskontoihin.

[/quote]

Itse olen 1970-luvulla syntynyt ja edelleen uskonnoton ja kastamaton. Olen kaikki uskontotunnit istunut 1. luokalta lukioon eikä siltikään mua moinen paska vakuuttanut. 

Vierailija
47/54 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetusta ei pidä poistaa, vaan parantaa. Ateistien ei tarvitse opiskella koulussa uskontoa, koska heitä varten on elämänkatsomustieto. Tosin mielestäni lapselta tulisi itseltään kysyä 7-vuotiaana, alkaako opiskelemaan uskontoa vai ET:tä. Sen ikäisellä on jo siitä näkemys.

Uskonnonopetusta tulisi viedä peruskoulussa lähemmäksi lukion tasoa. Peruskoulussa ei avata riittävästi juutalaisuuden ja kristinuskon, kuin myös muidenkaan uskontojen historiaa. Kansainvälistyvässä maailmassa fobiat ja ennakkoluulot pitäisi korvata oikealla tiedolla ja nuorien pitäisi kyetä arvioimaan uskontojen oppeja ja niistä (mediassa) muodostettuja käsityksiä kriittisesti.

Uskonnonopetuksen lisäksi kouluissa tulisi opiskella semiotiikkaa, joka avaa uskonnonopetusta ja sen problematiikkaa entisestään. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska nuoren käsityskyky kehittyy vasta täysi-ikäisenä ja jatkuu aikuisuuteen asti. Kaikilla ihmisillä ei edelleenkään ole aikuisina kykyä käsitellä kielellisiä ongelmia, vaan kehitys pysähtyy formaalin ymmärryksen kehitykseen. Vain osalla se etenee postformaalille tasolle, jossa esimerkiksi pedagogiikan, teologian ja muiden humanististen / humanistisperäisten tieteiden oppeja kyetään arvioimaan kriittisesti.

Vierailija
48/54 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää allekirjoittamassa adressi

Vierailija
49/54 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulla

Vierailija
50/54 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset opiskelee mutta se on eri asia että uskovatko. En tiedä uskooko meidän lapser kun uskonnosta ei olla, puhuttu. Itse en uskovainen ole ja jos lapset kysyy multa aiheesta joskus niin sanon rehellisesti että en tiedä koska en usko niihin juttuihin

Vierailija
51/54 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei taida olla hajuakaan millaista uskonnon opetus on? Ei yläasteella ainakaan mitään jeesustarinoita lueta vaan käsitellään kristinuskon historiaa ja myös muita uskontoja ja aatteita. Näkökulma on usein pohtiva ja kriittinen.

Älä luulevainen yritä uskotella. Ei siellä mielikuvitusolentoa kyseenalaisteta.

Vierailija
52/54 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:59"]

Niin, jos oman uskonnon opetus vaihdettaisiin kaikille oppilaille yhteiseksi yleiseksi uskontotieteeksi, voisimme luopua lukuisista aikataulu ja opetus järjestelyistä. Nykyisinhän on ongelmia, kun oppilas määrät tietyissä vähemmistöuskonnoissa, kuten Bahai, vaativat koulua järjestämään oman uskonnon opetuksen, mutta päteviä opettajia ei ole saatavilla.

Onkohan oppilas kenties väärässä maassa?

Meillä on tässä maassa muistaakseni semmoinen jännä juttu nimeltä uskonnon- ja omantunnonvapaus.

Ja sanotaan sitten tuossa kymmenisen vuoden päästä Karhun Kansa, joka on Suomessa rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta, jolla on samat oikeudet kuin muillakin uskonnoilla.
Vapaus uskoa vaikka lentävään spagettihirviöön kyllä, mutta valtiolla ei ole velvollisuutta järjestää opetusta siihen liittyen.

Ev.Lut kirkko ja valtio pitäisi erottaa toisistaan !

Vierailija
53/54 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittauskonto on nykykoulun vitsaus.

Vierailija
54/54 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut tällaista ihme paskaa jossa kiistellään uskonnon opetuksesta. Ei se nyt ketään ole mihinkään huonoon vienyt. Ei jokainen tykkää kaikista oppiaineista, mutta hyvä se on nähfä asioita eri kantilta että oppii suvaitsevaisuutta. Samalla periaatteella käsityötkin voi lopettaa kun ei ne käden taidot kaikilta luonnistu. Ai mutta nehän on jo lopettu.