Pilaako raskaus kropan?
Eli voiko kropan saada näyttämään samanlaiselta kuin ennen raskautta/ raskauksia vai tuleeko väistämättä pysyviä muutoksia huonompaan? Ja millaisia nämä muutokset ovat? Miten olette oppineet elämään niiden kanssa?
Kommentit (29)
etkä liho räjähdysmäisesti raskauden aikana, niin samaan se palaa. Itselläni takana 2 raskautta ja ihan samalla lailla vatsikset olen saanut näkymään kuin ennen raskauksia ja rinnatkin ovat säilyneet.
tuurista kiinni, toki itsekkin voi vaikuttaa. Niinkui esim tuo lihominen... ja toiset väittää että ihon rasvaaminen auttaisi kun iho joutuu venymään. No ehkä toisilla auttaa... mutta toisten iho repee vaikka tekisi mitä.
Jotkut hyväksyy muutokset, toiset korjauttaa vatsojaan ja rintojaan kirurgilla
Itselläni painoa tuli noin 10 kg lisää ja vieläkin tuossa samassa ollaan (50 kg --> 60 kg). Vatsanahka on venynyt ja sitä ei saa jumppaamalla palautumaan. Ehkäpä aika auttaa. Lihaskunto on jo palautunut.
Alapää on myös hieman kärsinyt, kun repeämän tikit eivät olleet ihan symmetriset, mutta tämä nyt ei ihan kaikille tietenkään näy.
Rinnoista en osaa vielä sanoa, koska imetän. AA-kupista lähdettiin ja nyt B/C, joten luultavasti nahkakin on venynyt.
Näiden pohjalta sanoisin, että kyllä raskaus näkyy kropassa.
Täysin yksilöllistä on miten raskaus vaikuttaa kroppaan. Kyllähän siinä varmaan väistämättä jotain muutoksia tulee, mutta riippuu aika pitkälti myös siitä miten elää raskausaikana. Sitä ei ole pakko lihota 20+ kiloa. Niitä muutoksia tulee kyllä ihan iänkin kanssa...
Kahden raskauden ja imetyksen jälkeen mulla on rinnat pienentyneet. Ja kun alkutilanne oli jo A-kuppi, niin tokihan se harmittaa.
En ole myöskään päässyt ihan kokonaan pömppövatsasta eroon, mutta se voi johtua kyllä ihan elämäntavoistani. Ja huomaan, että kun ikää rupeaa olemaan yli 30, niin painoa kertyy melkein itsestään.
Ilmeisesti kysyjälle vartalon ulkonäkö on jotenkin erityisen tärkeää, kun tällaista asiaa kyseelet?? Kyllähän vartalo ja kasvot muuttuvat iänkin myötä, se on ihan selvää. Minusta tuo kysymys, että "pilaako" on vähän outo.
Mun mielestä on naurettavaa, jos nainen tuntee itsensä tarpeeksi aikuiseksi voidakseen hankkia lapsen, mutta ei kuitenkaan ole tarpeeksi kypsä hyväksyäkseen itsensä sellaisena kuin on. Ehkä sitä lapsen hankkimista kannattaa miettiä vielä muutamankin kerran ja kasvaa siinä sivussa aikuiseksi.
joillakin on elastisempi iho kuin toisilla. esim. mulla meni rinnat "pilalle" imetyksen jälkeen.. roikkuvat tyhjät pussit ovat.
ja mahassa paljon raskausarpia.
tosiaan, jos ei sitä massaa älyttömästi kerää, keho kyllä palautuu. minulle jäi vain sektioarpi muistoksi raskaudesta. mutta imetys... voi luoja. toinen rinta paisui kuin pullataikina, toinen ei niinkään. ja tähän suurempaan sain sitten elämäni ekat raskausarvetkin. ottaa päähän kun luulin jo että selvisin vähällä!
Kyllä pilasi, itse kävin kirurgilla, siis vatsanahka vedettin piukaksi ja muutama rasvadesi veke. Tämä on tosi yksilöllistä tosin. Olen kolmen äiti ja kaikki synnyttänyt alateitse, mutta olen aika pieni 165/53 ja halusin samaan "kroppaani" takaisin ja nyt olen tyytyväinen. Liikkunut ja urheillut olen aina ja paljon, mutta se "roikkumasu" ei vaan lähtenyt millään... Kivittäkää mammat!
Missä kävit ja paljonko kustansi?
Entisissä mitoissa olen vaikka neljä lasta tehnyt. Raskausarviltakin säästyin, siitä olen tosi helpottunut :) Niitä ei tullut yhdessäkään raskaudessa, vaikka yksi lapsista oli iso (4,5 kg ja 56 cm). Vatsanahka on myös palautunut venytyksistä entiseen kuosiin. Isoja rintoja en ole koskaan omistanut, joten nekään ei sitten venyneet ja vanuneet, vaikka imetin jokaista 8 kuukautta.
Ehkä olen turhamainen, mutta haluan viihtyä omassa kehossa ja olla jopa vähissä vaatteissa joskus, siis bikineissä, ilman että se tuntuu epämiellyttävältä.
samaan kuin ennen raskautta. Minulle kertyi kiloja raskausaikana vain 9 ja kuukausi synnytyksen jälkeen olinkin 6 kiloa kevyempi kuin ennen raskautta. Nyt kaksi vuotta synnytyksen jälkeen mahassani on todellakin ikävä reppu ja raskausarpia on ihan kiitettävästi. Olen kuullut ettei kaikilla toi reppu katoa millään, ja taidan kuulua siihen joukkoon. Minua ei kuitenkaan haittaa tuo reppu eikä arvetkaan, kun olen saanut aivan ihanan lapsen. Painoakin on kahdessa vuodessa tullut kaksi kiloa takaisin, mutta ei minua haittaa.
Rinnat ovat minulla kasvaneet jotenkin holtittomasti, ja roikkuvat pahasti. Mutta minulla onkin jotenkin luonnottoman suuret rinnat, rinnanympärys on kymmenisen senttiä suurempi kuin lantionympärys.
Paino lähti parista ekasta todella hyvin, meni alle lähtöpainon, ilman mitään erityistä ponnistusta. Myöhemmin painoa on ollut vaikeampi hallita, ja kilpirauhasen vajaatoimintakin paljastui. Joskus raskaus voi senkin laukaista.
Raskausarpiakin on tullut. Mutta minkäs sille voi. Kyllä nuo lapset ovat kaiken tuon arvoiset.
mä kävin Eiran sairaalassa ja kustansi vähän päälle kolme tonnia (on yksilöllistä)ja olen tosi tyytyväinen. Siitä on siis aikaa jo 3 vuotta ja itseni olen pitänyt kunnossa sen jälkeen. En koe yhtään, että minun kropassani pitäisi jotenkin "näkyä", että olen synnyttänyt. Suosittelen, kyllä rahat voi heittää turhempaankin. Ja en ole siis yleisesti ottaen mikään kauneusleikkausten kannattaja. T. se masuimun ottanut
Mulla ainakin jäi roikkuvatsa ja raskausarpia tuli kiitettävästi kummaltakin lapselta (isoja poikia yli 4 kilosia kummatkin). Kyllähän se tietenkin vähän harmittaa ko on roikkuvatsa ja rumaki kaiken lisäksi. Kiloja tuli lisää ensimmäiseltä 19 ja toiselta 12 kg ja hyvin lähtivät pois liikunnalla ja ruokavaliolla. Nytkin yritän vatsalihaksia aina välilä tehdä. Pääasia, että on itse tyytyväinen kroppaansa. Jos jotakuta toista häiritsee minun kroppa, niin se on hänen häpeänsä. Pääasia on ne kaksi ihanaa lasta jotka on saattanut maailmaan. Hyvää alkanutta kevättä kaikille!
Minulle itselleni on aina riittänyt se, että keho toimii kuten haluan sen toimivan ja näin yhä tapahtuu kahden raskauden jälkeen. Koskmeettisia muutoksia toki on, muutama arpi kyljissä, entistä isommat rinnat ja hieman leveämpi rintakehä + numeroa isompi jalka.
Toki minusta olisi ollut ikävää mikäli esimerkiksi juuri vatsanahka oli venynyt niin että se roikkuisi pussina navan alla. Onneksi näin ei kuitenkaan käynyt, vaan iho palautui ennalleen.
"Kivittäkää mammat" eli kaikki äidit, tai ainakin nämä palstalaiset, tulisi kivittää.
"Kivittäkää, mammat" eli palststädit tehköön hyvin ja heitelköön tuomitsevia kommenttejaan.
Anteeksi, että kävin nusasemassa, mutta kun himotti niin kovin :)
eli "palstatädit tehkööt hyvin ja heitelkööt..."
Mulla oli lähtö paino 54kg ja ilman mitään elämäntapojen suuria muutoksia raskaudessa tuli painoa +23kg. Ei auta. Joillain se paino vaan nousee!
Toki synnytyksen jälkeen on muutaman kuukauden maha sellainen löysä, mutta äkkiä se siitä sitten taas menee entiselleen kun katsoo mitä syö ja muistaa liikkua. Rinnoista tuli isommat raskauden myötä, siihen olen tyytyväinen:)