Eskarista
vuoden tuo tilanne ja aika karseeta on repiä ylös joka päivä kesken unien. eli lapsi huutaa koko päivän väsymystä joka päivä kun ei saa nukkua eikä pysty enää uudestaan nukahtamaan kun kotiin tullaan. taksin oisin ottanut mut maksaa liikaa. eskari kuitenkin tosi tärkeä juttu niin siksi 1 v on saanut kärsiä koko vuoden nahoissaan isomman eskarina, mut ei voi mitään. itse asiassa koko perhe tästä on kärsinyt ku 1 v huutaa koko päivän.
olen koko vuoden miettinyt et eskarilaisilla sais olla ilmainen kuljetus, siis niillä jotka ei vie kallista hoitopaikkaakaan.
Kommentit (65)
Ei tarvitse mennä seisomaan.
Ja siellä muuten kulkee useampi bussi, todellakin useammin kuin kerran tunnissa, eikähän sinne metrollekaan ole kamala matka.
sille eskarilaiselle. sovi eskarin kanssa että haet eskarilaisen ennen pienemmän päiväunia( ne on tärkeät pienelle). Ja osa-aika hoito ei ole kallista alle 100euroa tuloista riippuen( meillä n. 60 ekee), pieni raha loppujen lopuksi pienokaisen/eskarin hyvinvoinnista ja sen voi sitten lopettaa jos rytmit muuttuu...
tampioita ivaamassa ja haukkumassa???? Itse olen ollut tämän vuoden vastaavassa tilanteessa ja pakko myöntää, että rankkaa on. Itse kyllä olen aina pyöräillyt (talvisin kävellyt) työmatkat 4,8 km ilman mitään ongelmia,mutta on tosiaan hieman eri asia kuskata vauvaa edestakaisin monta kilometriä. Meidän pikkuinen alkaa itkeä joka kerta,kun pitää mennä rattaisiin ja syykin on selvä. Aamulla joudun repimään vauvan klo 6.30 ylös, jotta ehditään tekemään aamutoimet (eskari alkaa täällä klo 8). Klo 7 jälkeen aletaan tekemään lähtöä. nyt keväällä ihan ok,kun ulkona on valoisaa,mutta miettikää talvisin,kun on pilkkopimeää ja kylmää. Kotona ollaan takaisin vasta n. 8.45 aikoihin. Eli meillä on ruhtinaalliset kaksi tuntia aikaa ennen seuraavaa lähtöä. Iltapäivällä hakureissu kestää vielä huomattavasti kauemmin, kun kävellään eskarilaisen tahtia.
Meillä lapsi myös koulun eskarissa, jossa poissaolot eivät todellakaan ole suotavia. Eli joka päivä on pitänyt viedä, vaikka keli olisi minkälainen tahansa.
No mutta niihin vinkkeihin. Itse yrittäisin ensisijaisesti saada muutettua vauvan rytmiä. Kyselisin myös kimppakyytimahdollisuutta. Selvitä myös koulutaksifirmoilta pääsisikö teidän lapsi kyytiin pientä maksua vastaan. Jos reitti kulkee kotinne kautta tuskin kieltäytyvät pienistä lisäansioista. Esim pari euroa per kyyti. Osa tuttavistani on toiminut näin.
Vaikuttaako teillä eskarilaisen mahdollinen aamu/iltapäivähoito kotihoidontuen kaupunkilisään. Jos ei vaikuta kannattaa harkita joko aamu/iltapäivähoitoa. Monissa kaupungeissa kuntalisän menettää kylläheti, jos joku lapsista hoidossa vaikka tunninkin.
Jos on, ja hänellä on työaika 8-16, niin hän voi viedä lapsen aamulla ja hakea töiden jälkeen. Haette siis osa-aikaiseen päivähoitoon.
Meilläkään ei muuten ekaluokkalainen saa mennä fillarilla kouluun, joten hassua, että jossain saa eskarilainenkin jo mennä.
Kokeilkaapa itse kävellä se 3km 4 kertaa päivässä ja viitenä päivänä viikossa, kyllä varmaan se ulkoilu lapsen kanssa vielä maittaa sen jälkeen, eli olin aivan puhki, ja eskari hakujen välissä ehdin nipin napin saada ruuan laitettua, kun piti jo kiitää takaisin... ap selitti kyllä, jos joku vaivautui lukemaan, että eskari on siis koulun yhteydessä, ei siellä välttämättä edes ole mitään hoitoa iltapäiväksi (kannattaa kyllä tiedustella, jos pääsisi ekaluokkalaisten kanssa iltapäiväkerhoon)Ja ei meillä saanut näitä "puolipäiväisiä" viedä kun vasta tasan ysiksi, jolloin eskari alkoi, vaikka pk:n yhteydessä esikoulu olikin. Olisin ollut valmis maksamaan iltapäivästä, mutta eihän se käynyt, kun äiti on kotona, että se siitä subj. päivähoidosta. Miehen työt alkoi jo seitsemältä, joten ei onnistunut vieminen.Tsemppiä, toivottavasti saatte asian järjestymään niin ettei se koko perheen päivä pyöri sen eskarin ympärillä.
Kuopus on syksyllä tosiaan jo lähemmäs 2v, eli en usko että kaksia unia enää nukkuu
Meidän tuleva eskarilainen kyllä tuntee tulevat eskari- ja luokkakaverinsa (osan) kun niitä asuu naapurustossa joten sen suhteen en olisi huolissaan.
ap
Ja ei siellä eskarissa opetella kavereita tuntemaan vaan opetellaan kouluun tarvittavia tietoja ja taitoja kuten keskittymistä ja "paikallaan istumista". Taidat olla melkoisen nuori tms. äiti?
eikö se ap voi mennä sen toisen lapsen kanssa puistoon tms. siksi ajaksi aamupäivisin. Miksi pitää ravata ees ja taas?
niin et laita eskariin. Pakkoko siitä elämästä on niin hankalaa tehdä? Ei kaikki käy eskaria.
Meillä tällä hetkellä 1v5kk poika ja eskarilainen, joka pitää hakea autolla klo13. Laitan vauvan nukkumaan heti kun olemme tulleet hakemasta vanhempaa, siis n.klo 13.30. Aiemmin syksyllä tämä oli hankalaa kun vauva oli alle vuoden, mutta silloin monesti poika nukkuikin kahdet päikkärit.
Sinun vauva on ensi syksynä jo siis lähemmäs 2v, joten uskon hänen jaksavan valvoa kunnes olette hakeneet ison sisaruksen. Välillä se meilläkin on sellaista, että isompi hauskuttaa pientä, ettei uni yllätä kesken matkan.
päiväunille 14-14.30. Ei unien siirtämisessä ole ongelmaa.
Pienempänä samainen kuopus heräsi aina kun haettiin 3 v isoveljeä kerhosta 11.30, mutta ei siinäkään ollut ongelmaa. Otti sitten toiset unet iltapäivällä.
Miten voi olla elämä niin vaikeaa, että ei pystytä unirytmiä muuttamaan? Jos ei siis kysymys jostain erityislapsesta, jolla pakko pitää tietty oma rytmi.
No mikä ihme ongelma tässä on. Bussit, junat ja metrot kulkee suunnilleen joka suuntaan ja saat niissä kulkea vaunujen kanssa vielä ilmaiseksi.
Eli 2v rattaisiin nukkumaan, busiin kyytiin ja menoksi.
Työt harvemmin on sellasia että voi lapsen viedä vasta klo 9 sinne eskariin. Ja niinku sanoin niin en ole edes ajatellu että toi matka olis ongelma! Lapsi on ollut tarhassa siellä nyt 2 vuotta ja ne päivät kun miehellä ei ole mahd viedä lasta niin minä hoidan matkan ja siitä olen jatkanut vielä töihin KÄVELLEN! Nyt olen tosin jo sairaslomalla, koska toi matka alkaa olee liian raskas mulle. Ihan itähelsingissä asutaan ja tässä ei itseasiassa edes taida lähempänä olla päiväkotia.
Meillä tällä hetkellä 1v5kk poika ja eskarilainen, joka pitää hakea autolla klo13. Laitan vauvan nukkumaan heti kun olemme tulleet hakemasta vanhempaa, siis n.klo 13.30. Aiemmin syksyllä tämä oli hankalaa kun vauva oli alle vuoden, mutta silloin monesti poika nukkuikin kahdet päikkärit.
Sinun vauva on ensi syksynä jo siis lähemmäs 2v, joten uskon hänen jaksavan valvoa kunnes olette hakeneet ison sisaruksen. Välillä se meilläkin on sellaista, että isompi hauskuttaa pientä, ettei uni yllätä kesken matkan.
olette kotona 3 km päässä viimeistään 13.15. Voisiko 2 v mennä silloin nukkumaan? Meillä lapsilla klo 13 on ollut ihan tavallinen päiväunillemenoaika...
olette kotona 3 km päässä viimeistään 13.15. Voisiko 2 v mennä silloin nukkumaan? Meillä lapsilla klo 13 on ollut ihan tavallinen päiväunillemenoaika...
Meillä ainakin lapsilla alkanut päiväunille meno "myöhästymään" n. kahden vuoden iässä, eli klo 13 jälkeen olisi ihan hyvä aika päikäreille. Ja vaikka lapset ovat usein nukkuneet parin tunnin päikkärit, niin selkeästi iltaunille meno on sitten myöhästynyt. Eli itse tykkäisin enemmän n. tunnin päikkäreistä ja illalla ajoissa sänkyyn. Ja nuo tunnin päikkärit ehtisi nukkumaan myös ennen klo 13, jos lapsi kaipaa unia jo aiemmin.
Ja hyvällä ilmalla ihan varteenotettava vaihtoehto olisi varmaan tuo kävely rattaiden kanssa eskarilaista hakemaan, pienempi sitten nukkuisi rattaissa. Meillä muutenkin parivuotiaana menty siihen, että lapset ovat nukkuneet päiväunia lähinnä rattaissa tai autossa, välillä jäänyt kokonaan väliinkin. Ja kotihoidossa olevat monesti lopettavat päiväunet kokonaan parivuotiaina, joten voi olla, että ongelma ratkeaa itsestään pian eskarin alettua.
Eli vielä ei kannata stressata asiasta. Kysele vaikka mahdollisuutta kimppakyyteihin eskarikavereiden vanhemmilta, mutta tarkemmin miettisin vasta syksyllä, kun näette onko mitään ongelmaa edes olemassakaan.
ja ihan nurisematta sen on kävellyt molempiin suuntiin jokainen, myös ekaluokkalainen, joka meni 6-vuotiaana kouluun (syntynyt joulukuussa). Kai terve aikuinen ja terve lapsi tuon jaksaa kävellä?
Uskon, että suurin osa näistä mammoista ei pyöräilis pakkasessa ja lumessa tai kävelisi 12km päivässä vaunujen ja 6 vuotiaan kanssa.
Mutta itse asiaan.
Minulla oli esikoisen eskarivuonna 1v2v ja 4v kotona. Autolla kuskasin, koska av.mammojen mielestä olen varmaan niin laiska, etten viitsinyt koko porukan kanssa kävellä edestakaisin joka päivä. Samalla kuskasin myös naapurin 5lapsen perheen lasta eskariin kun sekin äiti oli niin laiska, ettei autottomana viitsinyt katraansa kanssa kävellä.
Päiväuniasiat oli alussa somplimista. Kuopus oli juuri unilla kun piti alkaa pukea vaatteita päälle. Mutta äkkiä hän oppi siihen, että päivällä otettiin pikkutirsat vain ja iltapäivällä pitemmät. Kevään tullessa kuopus panikin nukkumaan sitten kun esikoinen oli haettu eskarista. Eli aika äkkiä oppi siihen rytmiin, että homma alkoi toimia.
2 vuotias nukkui muutenkin siinä vaiheessa päiväunensa vasta kun tultiin eskarista.
Laita vain lapsesi eskariin. Kyllä nuorempi äkkiä rytmittyy siihen kuljetustahtiin.
En ihan turhaan kävelly sitä matkaa. Mulla olis mennyt niin paljon aikaa jo siihen et olisin kävelly pysäkille ja odottanu vielä siinä bussia et oli järkevämpää mennä kävellen. Eli suomeksi sanottuna olisi mennyt liian vaikeeksi :) Nyt ei ollu mulla mitään ongelmaa vaan ap lla.