Eskarista
vuoden tuo tilanne ja aika karseeta on repiä ylös joka päivä kesken unien. eli lapsi huutaa koko päivän väsymystä joka päivä kun ei saa nukkua eikä pysty enää uudestaan nukahtamaan kun kotiin tullaan. taksin oisin ottanut mut maksaa liikaa. eskari kuitenkin tosi tärkeä juttu niin siksi 1 v on saanut kärsiä koko vuoden nahoissaan isomman eskarina, mut ei voi mitään. itse asiassa koko perhe tästä on kärsinyt ku 1 v huutaa koko päivän.
olen koko vuoden miettinyt et eskarilaisilla sais olla ilmainen kuljetus, siis niillä jotka ei vie kallista hoitopaikkaakaan.
Kommentit (65)
ei meillä ainakaan, eli voit vapaasti hakea eskarilaisesi mihin aikaan iltapäivästä hyvänsä, ja hänelle on kyllä ohjelmaa tarjolla.
Näin meillä ainakin. Lisäksi eskarimaksu on porrastettu eli esiopetuksen lisäksi voit ostaa 3 tai 5 tai enemmän (onko se max 7?) tuntia päivähoitoa päivässä, ja ton 3 tunnin mukaan laskettu on kyllä edullisempaa kuin auton hommaaminen reilusti. Voisiko miehesi hakea eskarilaisen esim. klo 4 joka päivä?
Kunta on velvollinen järjestämään päivähoidon esikouluikäiselle, ja jos sinulla ei ole autoa käytössä tuo 3 km matka on aika pitkä talsittavaksi ensin aamulla kahteen kertaan ja iltapäivästä myös... Eskaria pidän tosi tärkeänä, jos lapsi on muutoin ollut kotihoidossa eli esim. 3 - 4 päivää viikossa olisi täyden päivän, niin mielestäni oikein hyvä 6-7 vuotiaalle.
kotiin syömään ennen pienen päiväunia? Monet eskarit ovat klo.8.00-12.00 Vikka myös tunnilla myöhäistettynä. Minä hakisin vaikeassa tilanteessa lapsen syömään kotiin, koska mitään ihmeempää ei eskarissa enää tehdä tai opeteta.
Entä ottaisitko selvää ns. kimppakyydistä, että Sinä vaikka veisit lapset aamuisin ja kaverin äiti toisi takaisin.
Eikai se ylimääränen liikunta ainakaan pahaa tee kenellekkää?
koska eskaria on joka tapauksessa se ilmainen 4 tuntia. Hae 0 - 3 tunnin paikka, jos tuo niiiiin ylivoimaista on.
Miksei se kuopus sitten voi nukkua siellä autossa niitä päikkäreitä? Menkää eskarilaisen kanssa vaikka eväsretkelle ja antakaa toisen nukkua se aika.
pyöräillen ei ole matka eikä mikään. Pyöräily onnistuu talvella muutoin kuin pahimpina lumipyrypäivinä jos teitä ei ole ehditty aurata. Jos talvella ei jaksa kävellä, voit ottaa itse liikunnan kannalta ja päästää eskari-ikäisen välillä seisomalaudalle lepäämään. Mikä loistava mahdollisuus hyötyliikuntaan!
Matkahan on lyhyt, alle 3 km.
6-vuotias polkekoon sen pyörällä ja sinä aikuinen ihminen voit ihan oikeasti kävellä sitä nuorempaa nukuvaa rattaissa lykkien.
Talvella voi olla kurjempaa kun pyörällä ei pääse, mutta silloin siirrät sitten sen 2-vuotiaan rytmiä tai kävelette kaikki.
Ei ihan taida olla tota 3km, mut en oo edes tullut ajatelleeks et pitäis tosta alkaa vääntää jotain. Meillä syntyy kesällä toinen esikoinen menee nyt syksyllä myös eskariin, enkä ole tollasia ongelmia ajatellukkaa. Kiltisti joudun ton matkan joka päivä kävelee. T se joka ehdotti että mikset kävele vaunuilla sitä matkaa.
sillä mulle 4 x 3 km / päivä ON pitkä matka... Ja kuinka 2-vuotias jaksaa istua 3 tuntia päivässä rattaissa....?
Itse olen pyöritellyt kahta lasta vaunuilla 5 vuotta ees ja taas ja kyllä päivämatkat on jääneet tuonne 5 km tuntumaan ja sekin oli mielestäni paljon, kaikki aika meni vaunuja lykkiessä ja painoa lähti 7 kg tuona aikana (johon ei olisi ollut varaa).
Toki varmaan onnistuu jos eskarilainen pyöräilee niin pyöräilykautena, mutta entäs se toinen 4 kk eskarivuodesta, kun ei voi pyöräillä....
Ja sinä hakea pois?
Se ei voi enää olla ylivoimaista.
voi mennä pyörällä. pikkunen sun taakse ja eskarilainen menee omalla pyörällä. just sopiva matka. mut tosiaan muuten sun täytyy koittaa kimppakyytiä tai pyytää taksilta halpa tarjous.
Minä hyräilen lapsilleni unilaulua ja se on merkki, että sopii nukahtaa, vaikka syliini tai rattaisiin tai autoon tai... ja jos täytyy nostaa kesken unien autosta ja riisua ulkovaatteet, niin ei muuta kuin samaa hyminälaulua ja lapsi tietää ettei vielä ole aika herätä.
Voisitko siis keksiä unilaulun johon totuttaisit lapsesi? Minä tein näin, koska tiesin, että muuten ei voisi välttyä unen häiriintymisiltä. Lapseni laulavat itsellen väsyneenä, joten oppi on mennyt perille:) Iät ja ajat on lapsille laulettu...
Sitten ei voi olla edes sinulle ylivoimaista kävellä matkaa kerran päivässä.
Ihmettelen myös syvästi, että miten ihmeessä ette tutki näitä juttuja ennen kuin muutatte jonnekin ja istutte siellä korvessa.
Ja juu, niin tietysti, teillä on sukumaatila, ja teidän on pakko kökkiä siellä. Jne.
Eskarilaisia ei saa päästää kulkemaan yksin.
Aika edesvastuutonta mallia muuten näytät, noin "ammattilaiseksi".
Ja toisaalta jos on tosi väsy niin nukahtaa sitten hetkeksi rattaisiin tai autoon. Mä tekisin niin että veisin autolla aamulla ja sitten syöttäisin pienen ja lähtisin rattailla hakemaan eskarista. Siinä ehtii nukkumaan ihan sopivat unet ja jatkaa sitten vaikka vielä unia. Meillä on ollu tosi hyvä rytmi 2 vuotiaille että herätys klo 07 ja nukkumaan viimeistään 19. Sitten joskus jos on tosi väsyjä tai kipeänä niin sammahtavat päivällä johonkin hetkeksi mutta varsinaista "pyhää päiväuniaikaa" meillä ei ole todellakaan ollut. Mulla on sama tilanne vuoden päästä syksyllä, tosin meillä on sitten se 6v, 3,5v ja 1v eikä kyllä koko poppoon ohjelmaa 1v:n mukaan sumplita kun rattaissakin voi tosiaan nukkua.
3 km matkaan lupaa kulkea yksin, kun ei ekaluokkalainenkaan saa kulkea tuollaista matkaa yksin, siis ilman taksi/bussikyytiä.
On täällä aikamoisia kävelyn sankareita kyllä... =)
T. se joka piti 12 km päivässä aika runsaana kävelymatkana lasten kera - mutta joka EI ole ap
Työt harvemmin on sellasia että voi lapsen viedä vasta klo 9 sinne eskariin. Ja niinku sanoin niin en ole edes ajatellu että toi matka olis ongelma! Lapsi on ollut tarhassa siellä nyt 2 vuotta ja ne päivät kun miehellä ei ole mahd viedä lasta niin minä hoidan matkan ja siitä olen jatkanut vielä töihin KÄVELLEN! Nyt olen tosin jo sairaslomalla, koska toi matka alkaa olee liian raskas mulle. Ihan itähelsingissä asutaan ja tässä ei itseasiassa edes taida lähempänä olla päiväkotia.
varsinkin jos se on päiväkodissa.
Ja ainakin meillä eskari alkaa kello 8.
Missä Itä-Helsingissä on tuollainen tilanne? Mekin asutaan Itä-Helsingissä ja tässä on kilsan säteellä 12 päiväkotia.
Kun kysyin että miksi ei niin sanoivat näin: Kun lapsi on vain eskarissa on säännöt samat kun koululaisilla, eli koulumatkat vanhempien vastuulla. ja jos lapsi on hoidossa eskarin jälkeen niin lasta EI päästetä yksin jos vaikka sattuisi olemaan vanhemmilla vapaata viikolla ja lapsikin vain tuolloin eskarissa.Kuuluu tällöin päivähoidon piiriin ja siellä tiukemmat säädökset.
enkä näe mitään edesvastuutonta siinä että omani kulkee yksin.
3 kilometriin mahtuu luultavasti useampi tienylitys, risteys ja muu vaaranpaikka, joten ihmettelen kyllä jos 6-vuotias kulkee niin pitkän matkan yksin... Ellei sitten satu olemaan ihan maaseudulla, jossa vaaranpaikkoja ehkä vähemmän - toisaalta ei sitten ketään auttamassakaan jos jotain sattuu. + eskarilaiset, ekaluokkaiset eivät ainakaan meillä saa kulkea pyörällä eskariin / kouluun vaikka lupa muuten heltiäisikin.
Oma nuorimmainen aloittaa syksyllä eskarin, josta pitäisi hakea klo 13. Ongelmia tuottaa se, että olen perhepäivähoitaja ja minulla on täällä siihen aikaan 3-4 nukkuvaa lasta. Autolla en saa koko poppoota kuljettaa, enkä voi jättää kaikilta päiväunia väliinkään, unien siirtäminen ei oikein onnistu, koska hakureissuun menee niin pitkä aika kävellen (+pukeminen, riisuminen jne).
Hankalaa on, ja minäkin kaipaisin eskariin kyyditystä. Ei haittaisi, vaikka olisi maksullinenkin. En haluaisi kuitenkaan laittaa omaani hoitoonkaan eskarin lisäksi, kun olen itse kotona. Yritämme vielä saada tätä jotenkin sumplittua naapurien ja isovanhempien avulla...