nyt koiraihmiset apua!
Mitä tehdä kun 4-vuotias uros on alkanut merkkailemaan sisälle? Tätä on kestänyt muutaman kuukauden ja tekee sen aamuisin . Kyse on nimenomaan vain merkkailusta kun pissaa ei tosiaan ole kovin paljon lattialla.
Mulla on todella itsepäinen mäyräkoira joka jaksaa hakea huomiota luovuttamatta. Aamuisin se vinkuu pihalle samantien kun joku sängyssä vähänkin liikkuu, siis jo viiden jälkeen. Sen kanssa kun lähdetään kuitenkin ulos puolen tunnin kuluessa nousemisesta..
Ikävintä tässä on se, että se on ottanut merkkauspaikakseen yhden ainoan paikan, uuden kangassohvan kulman, jonka alla on valkoinen matto!!!
Tiedän että ensiksi se matto pois, mutta ongelma kyntää silti edelleen.
Kommentit (15)
Mutta keväällä on monilla nartuilla juoksut ja urokset alkaa ehkä merkkailemaan enempi. Tuo yhteen paikkaan merkkaaminen johtuu ehkä siitä, että kyseinen paikka haisee nyt pissalle. Vaikka siis ei ihmisen nenään tuntuiskaan niin koira kyllä haistaa. Kannattais yrittää saada se haju pois kokonaan. Eläinkaupoissa myydään sellasia aineita joitten pitäis poistaa haju kokonaan. Ainakin meillä toimi kun joskus tuli pissaamisongelmia. Siis ensin koira pissas sisälle jostain mistä lie syystä ja sen jälkeen useemman kerran samaan paikkaan koska siinä kohdassa oli hajut.
tosiaan juoksuaikaa on täälläpäin ollut todella paljon ja uros käyttäytynyt sen mukaan. Joten siis uskon sen johtuvan siitä!
Muuten koira oma itsensä, joten en usko sitä vaivaavan mikään sairaus.
Tosiaan on hankalaa poistaa se haju, koska koira sen kuitenkin aina haistaa vaikka kuinka hinkkaisin sitä pois. Voisin kokeilla jotain eläinkaupan tuotetta.
Ap
Ja mikäli teillä on tosiaan riesana sitten pomottava koira, joka hakee rasittavuuteen asti huomiota, niin myös koulutuksen puolella on varmasti keinoja, mitä voi tehdä. Ainahan tuo sisälle merkkailu ei liity sairauteen (kannattaa kuitenkin käydä lääkärillä sulkemassa asia pois) vaan voi olla myös protesti.
Meikäläinenkin oli kerran äimän käkenä kun uroskoiramme lorotteli sisälle -syyksi paljastui esinahan tulehdus eli siellä oli sairaus taustalla.
Mutta tehokas tapa palauttaa koira ruotuun ja paikalleen on esim. laumasta sulkeminen parin viikon ajaksi. Aiheesta löytyy varmaan koirasivuilta ohjeita. Se on mielestäni pehmeä keino nostaa omaa johtajuutta ja asettaa koira omaan asemaansa -itse jouduimme pariin otteeseen murkkuikäisen (2v ja sitten uudelleen noin 3v) uroksen kanssa tätä käyttämään ja kyllä toimii. On vaan itselle rankka kuin ei saa silittää, jutella eikä mitään koiralle pariin viikkoon.
Mutta ensin lääkäriin!
Vietkö sen ajoissa ulos? Kuinka monesti päivässä, ainakin 3x pitäisi minimissään viedä.
Jospa osottaa mieltään jostain?
Tuoollainen käytös yleensä seurausta jostain, ei niinkään syy
Mielenosotukset kohdistuu tihutöihin; levittää vaikka roskiksen lattialle. Ei niinkään pissaa.
Matolle pissailu on se pentuna opittu asia, luulis ettei mieltä osoittava pissaa opittuun paikkaan?
Tosin, komppaan ton hajun! Koira pissaa haisevaan paikkaan mutta tuskin se aamuyöstä alkaa pissaileen koska haluaa heti hellimistä. Miksi koira ei pystyisi odottamaan hetkeä että sitä mami hellii?
Lisääntynyt hellimisen tarve voi selittyä sillä että koiralla on paha olo.
Kakkonen
että joka kerta syy on löytynyt, kun on käyty eläinlääkärillä.
Kahdesti on ollut diabetes ja kerran hormonihäiriö. Pissailu voi loppua mm. kastraatiolla, jos on uroskoira.
tuossa jo aiemmin kirjoitin, että max puoli tuntia heräämisestä ollaan ulkona. Ja kyllä vähintään kolme kertaa päivässä ulkoillaan + vielä päästän sen aidatulle takapihalle.
koira on ollut aina vaativa, yritin esim. olla huomioimatta sitä kun halusi sänkyyn tulla. Siis saa tulla, mutta hyvänen aika itse hyppäämällä, eikä niin että nostan sen. Se osaa sen kyllä vaikka pieni mäyräkoira onkin. Kostoksi siitä tuhosi huomaamattani koristetyynyn...
listaa voisi jatkaa loputtomiin, siitä on enemmän hommaa kuin 2-vuotiaastamme ikinä on ollut. Tiedän, että koulutuksen paikka olisi myös. Se ei vaan luovuta millään, vaikka mitä yrittäisin, tulos on aina sama, tyyliin just et sitten hajoaa jotain, johon on pakko huomioida jälleen.
Tässä on ollut sen verran muutosta tavalliseen, että nykyinen raskauteni muuttui äskettäin radikaalla tavalla, ja en ole kovin virkeä tällä hetkellä. Mä luulen, että se vaistoaa sen ja kokee jäävänsä vähemmälle huomiolle nyt.
Joten kaikki vinkit olisi tarpeen! Tosin voisin soittaa lääkärille ja kysäistä voisko se olla tulehdusta.
Ap
Koirat vaistoaa raskaudenkin, joten se saattaa olla vähän pyörällä päästään.
Meillä piski alkoi suojelemaan minua kun tulin raskaaksi. Lapsen synnyttyä alkoi vahtimaan vauvaa isommilta lapsilta. Tarttee kuukausia vahtia ettei mitään tapahdu.
Meillä on ollut joskus mäyräkoira joka vahti vauvan (minun) unta pinniksen alla ja murisi vanhempani kun meni esim. tuttia antamaan.
Kauppaan mennessä mäyräkoira makasi vaunujen alla ja murisi ohikulkijat.
Olipas teillä aikamoinen mäykky!
Meidän koira teki ekan raskauden aikana sitä, että tuli nukkumaan aina mahani päälle, niin että sen pää oli mahan päällä. Teki tätä myös raskaana olevalle siskolleni viime kesänä.
Kun vauva syntyi, tahtoi se olla aina siellä missä vauvakin, eikä lähtenyt ulos ellei vaunut lähteneet myös. Koskaan ei kenellekään murissut tms.
Omaa äitiäni se seurasi tiuhaan kyllä jos hänellä oli vauva sylissä. Tämä johtui siitä, että äitini itse ei välitä koirista yhtään eikä koskaan esim. ole rapsuttanut koiraamme. Uskon että koiramme ei siis luota äitiini yhtään :)
Aina edelleen vahditaan koiraa ja lasta, nyt poika 2-vuotias, koira kun on aina eläin.
Ap
Mikset päästä siihen heti aamulla kun pyytää? Puoli tuntiakin voi olla koiralle pitkä aika, varsinkin jos on jo ennen viittä pissalle pyytänyt. Sitä paitsi kun päästät koiran heti pihalle, on sillä sielä tekemistä ja touhuamista, voit itse rauhassa lukea lehteä, juoda kahvia ym. ja sitten vasta lähteä lenkille, otat vaan koiran takapihalta mukaan ja lähdet.
Meillä oli joskus muinoin mopsi, joka oli aamuisin minun herättyäni niin innoissaan, että sai sydänkohtauksia (oli sydänvikainen) ja sen kanssa piti totutella tuohon, että aamulla heräsi, käveli suoraan ovelle huomioimatta koiraa ollenkaan (silitys ja puhuinen ym. sai sen innostumaan enemmän) ja päästi pihalle. Sielä sitten oli pitkään, ja minä tein aamutoimia, kunnes lähdin lenkille. Siinä vaiheessa se ei enää muistanut olla niin innoissaan, kun oli minut kuitenkin jo nähnyt
aidattu on, pieni rivitalon piha kylläkin. Ongelma on siinä, että mietin naapureita. Meidän takapiha on niin, että sen edestä menee soratie, josta moni kulkee ohi, koirani siis räksyttää. Tai ellei kukaan kulkisikaan, pienikin ääni jossain, niin se haukkuu!
ajattelen niin, että jos alan päästään sitä heti pihalle kun pyytää ulos, niin voi tehdä sitä pian jo keskellä yötäkin, dominoiva kun on kuitenkin.
Mitä ajattelet tästä? Vai pitääkö niitä naapureita jatkuvasti huomioida? Otan huomioon aina vastapäätä asuvan vauvaperheen, silloin ei koira pihalle mene kun vaunut näkyy ulkona. Ovat toimineet he fiksusti tuossa, nään aina milloin vauva nukkuu ulkona.
Vai voisiko koiran päästää siihen pihalle 6.30?
Turha valittaa, että koira on dominoiva, ja räksyttää, ja järjestää elämä niin, ettei koira pääsisi pompottamaan enemmän (esimerkiksi pyytämään ulos yöllä).
Koiraa on kuitenkin kohtuu helppo opettaa ja kouluttaa, mikäli viitseliäisyyttä löytyy. Koiralle pitää tehdä selväksi, että se ei ole perheen pomo, eikä myöskään saa haukkua pihalla. Koira on on sen verran iällään, että kouluttaminen on vaikeampaa kuin pennulla, varsinkin kun koira on koko ikänsä saanut tehdä mitä haluaa. Suosittelen menemään koirakoulutukseen jos mitenkään aikaa riittää, tai tutkimaan paljon koulutusaiheista tietoa, ja SITOUTUMAAN koulutukseen, niin ei mene pitkää aikaa kun koira ei pomota, ja istuu pihalla hiljaa.
no kokeilen koirakoulutusta, löysin jo yhden paikan tästä läheltä.
Ap
Jos toisella on vaikka rauhasissa jotain vikaa.. Se voi olla että heilureitten poisto vois rauhottaa tilanteen. Ei se ehkä ole vaan huomiota - jos sillä vähän alapää vaivaa..
Koirat kun on semmosia että ne koittaa mahdollisimman pitkälle laumalta salata sairauksiaan, niin sillä voi olla tisi ikävä olo.
Mene tarkistuttaan ettei ole mikään elimellinen; esim. syöpä.