Natriumglutamaatti ja migreeni?
Hei, Löytyykö kokemuksia vaikeasta migreenistä? ja onko siihen esim. auttanut natriumglutamaatiton ruokavalio? jonkin muun ruoka-aineen tai lisäaineen poisto? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Meillä muksu on syönyt jo 3vuotta estolääkkeitä migreeniin 6-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Taukoja on yritetty estolääkkeissä mutta aina on jouduttu aloittamaan heti lääkkeet. Kohtaukset on todella rajuja. Jatkuvaan lääkkeiden syöntiin (joita todella menee) kypsynyt äiti etsii muita apukeinoja myös. Kohtaukseen menee buranaa 400mg, pamol-f 500mg, primperan 10mg ja imigran nenäsuihketta 1 tai 2. Vinkkejä kehiin! Kiitos etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
Kommentit (19)
Lapsilla käytetään parasetamolia ja ibuprofeenia. Lisäksi meidän muksulla on imigran nenäsumute se tais olla niitä triptaaneja.
Minulla siis on jo reilu 20v ollut migreeni, luokiteltu vaikeaksi basilaarimigreeniksi. Kohtauksia ollut välillä tosi tiheään ja lääkkeitä meni kunnes sit aloin huomata tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttavan migreeniä tai epäilin sitä, koska aina niiden jälkeen tuli kohtaus. Minulla migreenin aiheuttaa mm.natriumglutamaatti, suklaa, mausteiset ruoat. Tämän lisäksi stressi, univelka tai liian pitkään syömättä olo kun verensokeri laskee niin aiheuttaa migreenin. Myöskään auringossa en siedä olla ilman aurinkolaseja, siitäkin saan migreenin. Näin on siis ollut jostain 7v alkaen kun alkoi olla selvillä kaikki mitkä migreeniä aiheuttaa. Estolääkkeitä olen syönyt, mutta tällä hetkellä on vain kohtauslääkitys syystä, että estolääkkeillä on ikäviä sivuvaikutuksia eikä ne kuitenkaan vähentäneet kohtauksia siitä normaalista sen enempää kun ilman estolääkettä ja terveellisillä elämäntavoilla ym. eläessäni.
Meidän muksulla alkoi kanssa migreeni vähän yli 5-vuotiaana. 6-vuotiaana aloitettiin estolääkitys. Meillä on säännölliset nukkumaan menoajat ja ruoka-ajat. Ulkona käytetään myös aurinkolaseja. Kiitos omista kokemuksistasi! Kokeilemme varmasti lähiaikoina näitä lisäaine/ruoka-aine asioita kun olemme ensin käyneet neurologin seurannassa.
en valitettavasti voi auttaa sinua tämän paremmin;
jättäisin kaikki natriumglutamaattia sisältävät ruoka-aineet pois.
Meillä ei ole kokemusta migreenistä mutta 10-vuotias lapseni saa "tajuttoman" kohtauksen syötyään esim. paljon kiinalaista ruokaa. Poistan pikkuhiljaa kotikeittöstämme kaiken natriumglutamaattia sisältävät ainekset.
Lapsille en sitä ainetta enää syötä.
Ikävä kyllä melkein kaikki valmisruoka sisältää natriumglutamaattia.
Niin tarhojen-, koulujen, kuin kauppojenkin valmisruuat.
Tunnetusti kiiinalaisravintolat käyttävät aromivahvennetta ruokiin runsain mitoin.
Lapseni "kohtaus" kiinalaisruuan jälkeen on tajuton väsymys, huono olo, päänsärky ja sammuminen. Siis sammuu kuin saunalyhty.
Muutaman kerran kokeneena emme enää kokeile.
Olen pahoillani kun en voinut Sinua paremmin auttaa.
Kävin välillä ripustamassa pyykkiä ja hämmentämässä soppaa.
Kirjoituksessani ei ollut päätä eikä häntää mutta kai siitä ajatus kuitenkin selkeni. Natriumglutamaatti pois!
en valitettavasti voi auttaa sinua tämän paremmin;
jättäisin kaikki natriumglutamaattia sisältävät ruoka-aineet pois.
Meillä ei ole kokemusta migreenistä mutta 10-vuotias lapseni saa "tajuttoman" kohtauksen syötyään esim. paljon kiinalaista ruokaa. Poistan pikkuhiljaa kotikeittöstämme kaiken natriumglutamaattia sisältävät ainekset.
Lapsille en sitä ainetta enää syötä.Ikävä kyllä melkein kaikki valmisruoka sisältää natriumglutamaattia.
Niin tarhojen-, koulujen, kuin kauppojenkin valmisruuat.Tunnetusti kiiinalaisravintolat käyttävät aromivahvennetta ruokiin runsain mitoin.
Lapseni "kohtaus" kiinalaisruuan jälkeen on tajuton väsymys, huono olo, päänsärky ja sammuminen. Siis sammuu kuin saunalyhty.
Muutaman kerran kokeneena emme enää kokeile.
Olen pahoillani kun en voinut Sinua paremmin auttaa.
tosin se on diagnosoitu vasta aikuisena.
En siis osaa antaa ohjeita lapsen migreenin hoidosta, mutta haluan kertoa, että olen saanut akupunktiosta apua migreeniin. Se ei kokonaan ole poistanut kohtauksia, mutta on vähentänyt niitä selvästi. Tuntuu uskomattomalta, että on olemassa jotain muutakin helpotusta kuin lääkkeiden jatkuva syönti. Minulle akupunktiota antaa lääkäri.
Kyselepä lapsesi lääkäriltä akupunktion mahdollisuudesta ja miten se soveltuisi lapselle. Tosin olen ollut huomaavinani, että eri lääkärit suhtautuvat akupunktioon hyvinkin vaihtelevasti. Minä olen joka tapauksessa saanut siitä apua.
Parempaa jatkoa lapsellesi!
siihen estolääkitystä. Jos syön natriumglutamaattia niin se näkyy selvänä mgreenipiikkinä. Natriumglutamaatti on muutenkin todella kökköä kamaa varsinkin liiallisena annostuksena. Aasiassa tietyissä maissa sitä laitetaan sellaisia määriä ruokiin että oksat pois. Sain siellä oleskellessani todella rajuja iho- ja hengitystieoireita ko aineesta. Hakeuduin lääkäriin kun en ymmärtänyt mistä on kyse ja tämä selvisi. Siispä migreeniä tai ei niin suosittelisin kaikkia välttämään natriumglutamaattia.
Minkä ikäisestä olet syönyt estolääkkeitä? Kuinka kauan olet niitä syönyt?
T:ap
Heräsi kysymys vielä kun poistan muksuni ruokavaliosta natriumglutamaatin niin täytyykö se poistaa täysin vai auttaako sen osittainen poisto migreenien vähenemiseen? Kysyn siksi koska muksulla on jo keliakia ja en haluasi tehdä hänen elämää täysin mahdottomaksi koska tuota natriumglutamaattia on kaikkialla. Oletteko siis saaneet osittaisesta välttämisestä apua vai täytyykö olla totaalinen? T:ap
on ollut migreeni 8-vuotiaasta lähtien (nyt olen 27 v.), säännöllisen epäsäännöllisesti ja kohtaukset oavt olleet toisinaan tosi pahoja, taju lähtenyt. Minulla ainakin yksi migreenin aiheuttaja on *ASPARTAAMI*.
Jätin reilu 2 v sitten aspartaamin pois erään lääkärin suosituksesta ja migreenikohtaukset ovt harventuneet niin, että max. 2 kertaa vuodessa on. Eli kaikki limut, mehut, jugurtit yms, joissa aspartaamia (tai "sisältää fenyylialaniin lähteen") ovat pannassa ja kyllä on helpottanut!
Joten karsiminen ei auta meitä. Vieläkö löytyy kokemuksia ja vinkkejä? T:ap
Minä käytin myös pitkään tuota Imigran-nenäsuihketta, mutta se ei oikein hyvin tehonnut. Sitten sain onnekseni uuden nenäsumutteen, jonka nimi on Zomig. En tiedä voiko sitä lapsille määrätä, mutta itse olen melko vaikeankin kohtauksen jälkeen n. 2 tunnin päästä kunnossa.
Veljeni kärsi myös kovasta migreenistä lapsena, mutta nyt aikuisiällä on jo helpottanut. Paljon voimia lapsellesi ja itsellesi!
mutta kiinnostaa tietää mitä te yleensä syötte, jos natriumglutamaatin pois jättäminen muuttaa kovasti ruokavaliotanne? Voiko sitä olla myös tuotteissa, joissa ei sitä ole erikseen mainittu? Itse olen löytänyt sitä lähinnä maustesekoituksista, valmisruuista, marinadeista ja liemikuutioista. Kaikki nämä on kuitenkin melko helposti korvattavissa ilman suurempaa vaivaa.
Olen kuullut monelta ystävältä että sitä on ihan joka paikassa. Tietoni perustuu vielä siihen. Toiseksi koululaiset liikkuvat jo paljon kavereilla joilla myös syödään silloin tällöin. Kouluruokailu??? Muut kyläilyt mummolat jne..?? Muksulla on myös keliakia joten kyllä se kaventaa syötäviä jo roimasti.
Olen kuullut monelta ystävältä että sitä on ihan joka paikassa. Tietoni perustuu vielä siihen. Toiseksi koululaiset liikkuvat jo paljon kavereilla joilla myös syödään silloin tällöin. Kouluruokailu??? Muut kyläilyt mummolat jne..?? Muksulla on myös keliakia joten kyllä se kaventaa syötäviä jo roimasti.
Niin, tuo että ei itse pysty kontrolloimaan täysin lapsen ruokailua tuottaa kyllä päänvaivaa. Mitenpä lähdet muuttamaan päiväkoti- tai kouluruokailua - kinkkinen paikka.Kannattaa kuitenkin varmaan kotona kiinnittää asiaan erityistä huomiota ja valmistaa ruoka mahdollisimman tuoreista raaka-aineista ja seurata, onko sillä vaikutusta lapsen terveydentilaan mitenkään.
Ainakin kotiruoista se on helppo pitää poissa, jopa leikkekeitä löytää vaivatta ilman natriumglutamaattia.
Totta on että kouluruokaan on vaikea vaikuttaa eikä tuota taideta hyväksyä allergiaksikaan... mutta kuten joku muukin kirjoitti, natriumglutamaatissa määrät vaikuttavat paljon reaktioon - minä olen kerran saanut kiinalaisessa ravintolassa ulkomailla allergisen kohtauksen vaikka muuten en aineeseen reagoi. Siellä sitä oli varmaan käytetty niin paljon että jokin sietoraja ylittyi... Eli jos poistatte sen kokonaan kotiruoasta ja ohjeistat lapsen olemaan syömättä eineksiä kavereilla, niin luulisi määrän ainakin pienenevän merkittävästi.
mutta kiinnostaa tietää mitä te yleensä syötte, jos natriumglutamaatin pois jättäminen muuttaa kovasti ruokavaliotanne? Voiko sitä olla myös tuotteissa, joissa ei sitä ole erikseen mainittu? Itse olen löytänyt sitä lähinnä maustesekoituksista, valmisruuista, marinadeista ja liemikuutioista. Kaikki nämä on kuitenkin melko helposti korvattavissa ilman suurempaa vaivaa.
Ehkä sinun ap kannattaisi tutustua karppaukseen eli vähähiilihydraattiseen ruokavalioon kirjojen (esim. lääkäri Antti Heikkilän) ja nettisivuston (www.karppaus.info) kautta.
Vaikka pääasiana on hiilihydraattien vähentäminen ja rasvan lisääminen ruokavaliossa, niin toisena hyvin tärkeänä asiana on lisäaineiden ja kaiken eri tavoin "muunnellun" välttäminen niin täysin kuin vain osataan.
Hyvää ruokaa saa silti - tai ehkä juuri tämän ansiosta: syömme kalaa ja lihaa itse valmistettuna, paljon kasviksia ja höysteeksi oikeaa, muuntelematonta voita, kermaa ja öljyä. Ruoka on hyvää, taatusti tulee tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet - ja lisäaineet ja natriumglutamaatit loistavat poissaolollaan.
ibuprofeenin pitäisi auttaa noissa kohtauksissa?