*Nolottaa!* Voi kumpa voisin vajota maan rakoon..
Vitsit. Kävin lasten kanssa kaupassa äsken. Siellä oli ostoksilla myös yksi iso täti (n. 130-150kg) ja minun 3-vuotias suupalttini rupesi ihmettelemään suureen ääneen kuinka tätillä on iso peppu.. Voi luoja että hävetti! Olisin niin toivonut, että maa nielisi minut sillä sekunnilla! Onneksi täti oli n. 10-15 metrin päässä meistä, mutta korvat punasina mietin että kuuliko se kuitenkin suupalttini kirkaan äänen..
Noh, käytiin sitten vakava keskustelu lapseni kanssa, että kuinka me ollaan kaikki erilaisia ja että eihän lapsenikaan tykkää kun häntä ihmetellään pieneksi vaikka hän omasta mielestään kasvaa hirveesti joka kerta kun lautanen on syöty tyhjäksi. Toivottavasti meni jakeluun ja toivon, että suu pysyy tästä lähtien supussa kuten sovittiin..
Tietenkin olen kuullut näistä, että jossain vaiheessa lapset alkaa ihmettelemään ja kyselemään erilaisista ihmisistä/asioista kuin mitä kotona tai lähipiirissä on, mutta silti tuli niin puun takaa ja reippaalla äänellä, että kuolen häpeään tähän paikkaan!
Kommentit (31)
Meidän pojan lempielokuva oli reilu 3-vuotiaana Autot, josta hän osasi pitkiä pätkiä ulkoa. Viime syksynä olimme puistossa keinumassa. Puistossa oli samaan aikaan kaksi vanhaa miestä (toinen käyttämässä lastenlastaan ja toinen sitten juttelemassa) ja meidän ihana lapsukainen päätti kailottaa ainakin viiteen kertaan kovalla äänellä "pöhkö papparainen - aa mikä taunus"..Suoraan tuosta elokuvasta.. Äitiä vähän hävetti:)
kommentoida, varsinkaan mitään poikkeavaa. Olen koettanut 5-vuotiaalle tytöllemme opettaa aina kun on tullut ajankohtaiseksi / puheeksi jotain, eikä se selitys vain mene perille. Oli sitten kyse lihavuudesta, näkyvistä luomista, huonoista hampaista yms. Olen sanonut, ettei tuollaisia ole syytä ääneen sanoa ihmisten kuullen, koska toinen voi kokea sen loukkaavana ja siitä voi tulla todella paha mieli. Monta kertaa, toistoa toiston jälkeen. Silti lapsi aina vain uudestaan ja uudestaan hokee ja hokee.
että poika ei siis millään tavalla kohdistanut huuteluaan miehille vaan hänestä se vain oli mukava lause toistaa. Sattui vain sillä kertaa vähän huonoon saumaan:)
ja totesi sitten yhdelle että sulla on pienemmät tissit kuin äidillä. Mulla on siis normikokoiset (c-kuppi) eikä mitkään jättikokoiset, enkä ole koskaan huomannut että kyseisellä naisella olisi mitenkänä pienet tissit.
niin kuiskaa isille tai äidille, ei ole kohteliasta kommentoida muiden ulkonäköä ellei sano että onpas nätti tms. kehuja. Mutta ei aina muista, joskus on kommentoinut ääneen mm. punkkarin tukkaa ja toisen kerran kysynyt mikä toi iso on (kun tuli tosi iso ihminen bussissa), jolloin olen vastannut että ihmiset tykkää pitää hiuksia eri tavalla ja että ihmiset on eri näköisiä, mulla esim. on silmälasit ja olen aika lyhyt, mummi on vaalea ja vaari kalju. Ja että se on hyvä että ollan erilaisia, koska tylsähän se olisi jos oltaisiin kaikki saman näköisiä. Silti ne lapsen kommentit nolottaa.
ja totesi sitten yhdelle että sulla on pienemmät tissit kuin äidillä. Mulla on siis normikokoiset (c-kuppi) eikä mitkään jättikokoiset, enkä ole koskaan huomannut että kyseisellä naisella olisi mitenkänä pienet tissit.
Sanoi 3 -vuotias kun näki todella tummaihoisen miehen...
Ei lasten havaintojen tekemistä kovaan ääneen voi aina estää, mutta varmaan kasvatuksellakin on osansa, ainakin vähän vanhempana kuin 3-4v. Jos vanhemmat itse "tekevät havaintoja" eli moittivat ihmisiä ja heidän ulkonäköään lapsen kuullen, oppii lapsikin, että muita on ihan ok arvostella. Turha sitten lässyttää lapselle, että ei saa arvostella silloin, kun toiset ovat kuulemassa.
Jos joku 3-vuotias sanoo jotain, varmaan useimmat kohteeksi joutuneet aikuiset ymmärtävät, että eihän hän sitä pahalla tarkoita. Pääasia, että vanhempi suhtautuu fiksusti, esim. niin kuin tässä ketjussa on ollutkin, että selitetään lapselle kaikkien ihmisten erilaisuus. Mutta kaikilla aikuisilla ei ole kokemusta lapsista, ja kaikki eivät ymmärrä lapsen ajatusmaailmaa, ja voivat pahoittaa mielensä. Jokainen lihava tai kalju on peiliin katsonut, mutta voi silti olla masentavaa kuulla asia toisen ihmisen suusta, vaikka lapsenkin.
Minusta kerran nuorena bussissa edessä istuva pikkupoika totesi äidilleen, minua ensin tuijotettuaan: "Meijän takana istuu paska täti." En kyllä siinä tilanteessa tykännyt, enkä tiedä, mihin arvio perustui. :-) Äiti käänsi nolona pojan eteenpäin eikä sanonut mitään. Anteeksi olisi varmaan voinut pyytää, mutta tuohon ei oikein voi ruveta mitään selittelemäänkään..
Oli meidän kolmivuotiaan kommentti tummaihoisesta pari viikkoa sitten. Vähän kyllä nolotti.
Ei jaa kenellekkaan epaselvaksi kenesta puhui...
"meijän takana istuu paska täti" -kohdan kans
Tässähän sitä opitaan par'aikaa! Siihen menee hetki ennenkuin asia on sisäistetty. Onko kukaan mestari jo syntyessään? Harvemmin, asiat täytyy vain oppia.
Onko asialla on henkilö, jolla on oman itsetunnon kanssa ongelmia, kenties? Sun kohdalla kuulostaa, että kasvatus on mennyt vähän metsään :) . Ainakin sun sanavalinnoista päätellen.. Harvempi hyvätapainen aikuinen ja hyvin kasvatettu ihminen laukoo "juntit vanhemmat" -kommentteja!