Voiko erityislapsi selvitä neuvolan testeistä?
Tietääkö kukaan tapausta, jossa esimerkiksi autismi- tai adhd-diagnoosin saanut lapsi ei ole jäänyt "kiinni" neuvolassa? Mieltäni vaivaa lapsi, jolla on suuria ongelmia mm. motoriikassa, puheen ymmärtämisessä sekä sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta joka kerta toisensa jälkeen saa puhtaat paperit neuvolasta. Vaikeudet tulevat ilmi ryhmätilanteissa, aikuisen kanssa kahdestaan hän toimii paremmin. Viimeksi mainittu onkin hänen ongelmistaan näkyvimpiä: ilman aikuisen jatkuvaa tukea lapsi vetäytyy omaan maailmaansa eikä saa vietyä mitään toimintojaan loppuun asti.
Olen todella huolissani ja pettynyt siihen, ettei meidän lasta päivittäin hoitavien näkemystä oteta ollenkaan vakavasti, koska vanhemmatkin vastustavat tutkimuksia.
Kommentit (25)
että sekä me vanhemmat, että päiväkoti olimme huolissamme lapsesta ja moneen kertaa kerroimme ongelmista ja epäilyistämme neuvolassa. Neuvola oli sinnikkäästi sitä mieltä, että lapsessa ei ole mitään vikaa, vaan vika on meissä vanhemmissa. Ainut apu, mitä tarjottiin oli psykologi, jolle me vanhemmat olisimme voineet "purkaa ahdistustamme".
Lopulta erityislastentarhanopettajan rohkaisemana henkkiuduimme erikoissairaanhoidon tutkimuksiin muuta tietä, kun neuvolassa ei vikaa nähty. Lapselta löydettiin heti vaikka mitä vaikeuksia ja aloitettiin monenmoista terapiaa. Nyt 9-vuotias on erityisluokalla koulussa ja saa edelleen puhe- ja toimintaterapiaa ja käy vuorovaikutusryhmässä.
Itse sai väkisin purnata aikaa jonnekin selvittämään pojan ongelmia ja neuvolassa vaan vähäteltiin, että ei mitään ongelmia olekaan!:/
No nykyään poika on erityisluokalla erityiskoulussa ja siellä kyllä pärjää, mutta ei missään tapauksessa ole "normalli", vaikka minulle niin neuvolassa väitettiin!
Niin ja tuo poika on meidän perheen 5. lapsi, joten vertailupohjaa oli jo ihan kotonakin, mutta ei meitä vanhempia silti kuunneltu...
Olen törmännyt monesti omissa töissäni tilanteisiin, missä terkkari toteaa lapsen täysin tunne-elämältään tasapainoiseksi, yhteistyökykyiseksi ja kaikinpuolin taitavaksi ja reippaaksi lapsukaiseksi päiväkodin kuvauksista välittämättä. Siinä saa sitten vanhempi huokaista helpotuksesta, kun ei lapsi mitään erityistä tukea tai lisätutkimuksia tarvikaan... Neuvolan terkkarin (joka näkee lasta kerran vuodessa n. tunnin ajan ilman ryhmää) toteamukset ohittavat asiantuntijuudessaan päiväkodin henkilökunnan lausunnot... Ja taas aloitetaan alusta vanhemman kanssa.
t: Erityislastentarhanopettaja
Eli lapsi ei osaa käyttää kieltä kommunikoimiseen. Usein on isoja ongelmia puheen ymmärtämisessä. Tyypillistä autistisille, varsinkin asperger-henkilöille. Liittyy myös Touretten oireyhtymään. Googleta ekolalia.
ja millaisia motorisia ongelmia lapsellasi on? Mikä on lapsen ikä?