soskupummeista
[quote]
mitä mieltä olet ihmisistä jotka vuosia lorvii kotona? sosku maksaa kaiken mutta kukas sen rahan oikeasti kustantaa. me veronmaksajat!
minusta olisi loistava jos suomeen tulisi usasta mallia!!! ei makseta muiden elämistä, vaan maksetaan omat menot. ei muiden.
[/quote]
joudut työkyvyttömäksi niin kadulle vaan..
Kommentit (21)
Tämän sanon ihan kokemuksesta! Olen elänyt jonkin aikaa toimeentulotuella koska olin henkisesti sairas mutten kuitenkaan niin huonossa kunnossa että olisin päässyt osastolle hoitoon. Luojan kiitos inhimillinen sossu myönsi sitä tukea jotta sain pitää katon pääni päällä ja ruokaakin löytyi pöydästä- tuki oli reilu 300€/kk ja siitä maksoin KAIKEN.
Kun muutin olosuhteiden pakosta, vastaani tulikin sossu joka oli kylmä kuin pakastin. Hän näki kyllä lääkärin lausunnot paperilla muttei sitä että ne itsessään eivät riitä esim. Kelan tukemaan kuntoutukseen ja vastaavaan, sillä Kelallakin on budjetti ja ne jotka eivät ole ns. seinähulluja, eivät noin vain pääsekään hoitoihin ja kuntoutuksiin. Niinpä tuo uusi sossu pisti minut todella ahtaalle ja haukkui pystyyn kun "kuvittelin voivani elää työtä tekemättä". Käski minut työkkäriin, itkien menin ja pyysin osa-aikatyötä sieltä sillä en ollut siinä kunnossa että olisin jaksanut mitään kokopäiväistä (pelkät kotityöt uuvuttivat minut pahasti). Työkkäri nauroi päin naamaa ja totesi että fyysisesti terve nuori ihminen EI SAA hakea heidän ohjeistuksensa mukaan muuta kuin kokopäivätyötä....siitä alkoikin sellainen selvittely ja ahdistuskierre etten välitä muistella enempää. Lopputulos oli kuitenkin se että yritin itsemurhaa.
Luojan kiitos inhimillinen sossu myönsi sitä tukea jotta sain pitää katon pääni päällä ja ruokaakin löytyi pöydästä- tuki oli reilu 300€/kk ja siitä maksoin KAIKEN.
jenkeissä kolmasosa lapsista elää köyhyysrajan alapuolella..jamitäpä seuraa köyhyydestä? rikollisuutta (kun ei ole rahaa elämiseen, on pakko varastaa), sairautta (kun ei ole julkista kunnollista sairaanhoitoa, pienistäkin krempoista syntyy suuria). oletko ap aivan tosissasi vai (toivottavasti) provo?
kokoaikatyötä. Se on vain ruksi paperissa. Tietysti saa hakea millaista työtä tahansa niin osa-aikaista kuin kokoaikaistakin. Sossu taas ei voi myöntää tukea jos työttömyyskorvausta ei ole haettu. Työkkäri ei välitä työpaikkoja suoraan ihmisille joten sinne ei voi mennä vain kysymään töitä. Työkkäri vain säilyttää tietoja työpaikoista.
Työkkärissä on kuntoutuspalvelut joissa saa oman työntekijän ja se helpottaa vajaakuntoisen asioita huomattavasti. Saa esim työkkärikorvausta, mutta saa olla rauhassa jos ei ole työkykyinen, erilaisia muita työkykyä tukevia palveluja jne..
Jos systeemiä ja sen toimintaa ei tunne niin etujen ja avun hakeminen voi olla raskasta ja kaoottista. Mulla on kyllä oma terapeuttikin soittanut sossuun, kun asiat on menneet liian vaikeiksi, että mitä helkkaria siellä puuhataan.
on osapäivätyössä ja hakee työtä myös päivän toiselle puoliskolle. Siitä toisesta puoliskosta saa osapäivätyöttömyyskorvausta, jos sopivaa paikkaa ei löydy.
Tämä ihan käytännössä kokeiltu.
tasoa. Jos tulonsiirrot lakkautetaan en kaihda keinoja hankkiakseni lapselleni ruokaa vaikka ryöstämällä ja murhaamalla. Vankilassa onkin sitten katto pään päällä ja ruokaa tarjolla
Tulonsiirtojen jälkeen määrä on 14%.
jenkeissä kolmasosa lapsista elää köyhyysrajan alapuolella..jamitäpä seuraa köyhyydestä? rikollisuutta (kun ei ole rahaa elämiseen, on pakko varastaa), sairautta (kun ei ole julkista kunnollista sairaanhoitoa, pienistäkin krempoista syntyy suuria). oletko ap aivan tosissasi vai (toivottavasti) provo?
arvakkaa mikä mulla on olen toilet ja ainoa asia mitä joudun elämässäni osata on maata selällään ps.mulla on pikkanen muna addiktio.
Siitä maksoin kaiken, ei ollut mitään maksusitoumuksia entisessä kotikunnassani...miksi se on niin vaikeaa uskoa?
Ja juu, sain myöhemmin tietää että työkkärillä ei ole sellaista valtaa asioihin mitä virkailija antoi ymmärtää. Huonossa kunnossa en vaan edes jaksanut alkaa selvittelemään asioita eikä minulla ollut ketään joka olisi siinä auttanutkaan.
3
kyllä aikamoinen siivu menee kaupunkien varoja just monien työnlaistajien laiskojen pummien elättämiseen. moni/osa näistä vielä vie lapsensa ilmaiseen päivähoitoon päiviksi ja itse surffaa netissä tai muuten vaan hengaa... päivähoito, sekin maksaa suuren siivun. tämä kaikki ei ole tarpeeseen, vaan ihan laiskuutta ja systeemin hyväksikäyttöä. on toki niitä jotka tarvitsevat väliaikaisesti sossun apua, mutta pitkäaikaiset etuuksien ja tukien saajat saisivat mennä joksikin aikaa tienaamaan vaikka vapaaehtoistyöllä mitä ovat ilmaiseksi saaneet. ovat nimittäin usein vain laiskoja tai eivät omasta mielestään työtä tekemällä tienaa tarpeeksi.
itse tullaan toimeen pienillä tuloilla, omilla ja tienatuilla, mutta tuttava esim saa kaiken ilmaisesi, koneet, pelit ja vehkeet on ja asunto maksetaan, päivähoidot ja lääkärit ilmaisia, laskutkin sekä vuokran maksaa sossu, mutta meillä on sentään mahdollisuus tulevaisuuteen, omaan asuntoon ja matkusteluun ym, kun säästämme, emme ole tilivelvollisia kenellekään, vaikka kituutammekin niin ei haittaa, en haluis leimaantua joksinkin sossupummiksi... tutut luulevat olevansa onnekkaita kun saavat makaamalla kaikki, mutta ei se autuuttaa oo muuta kuin just trailertrasheille.
jos itsestäsi tulisi olosuhteiden myötä sossun asiakas niin ehkä ymmärtäisit paremmin. senki rikas p*ska
kummallinen ainakin ku pitää paskaksi alkaa haukkumaan, aikuinen ihminen.
kyllähän semmoset täytyy ymmärtää jotka tarvitsevat apua joko tilapäisesti tai jostain syystä, olkoon taloudellista tai millaista vaan. apua kun yleensä saa tarpeeksi niin sitten sitä ei enää jossain vaiheessa tarvi, sosiaalista saatu toimeentulotuki/apu ei tule olla pysyvää, vaan tilapäistä, varsinkin terveelle ihmiselle/perheelle, joilla on mahdollisuus käydä töissä tai opiskella ym.
toki nyt lama-aikana ja muutenkin työtömyyden aikaan on paljo varsinkin taloudellista apua tarvitsevia. mutta jotkut eivät halau pästä avusta irti, ne ovat ongelma. jotkut eivät edes yritä jaloilleen, kun pääsevät mielestään helpommalla, kun ei tarvi mennä töihin tms.
jos kyse on näistä ELÄMÄNTAPA PUMMEISTA. eli eivät edes yritä oikeasti hakea mitään duunia vaikka olisivat työkykyisiä. Kaikilla elämä ei kuitenkaan aina rullaa syystä tai toisesta ja silloin on hyvä että sossusta saa peruselämiseen rahaa. Mut joo tosiaan mun miehellä on yx tuttava jolla ikää noin 30v ja ei ole varmaan päivääkään töitä tehnyt.. ryypiskelee ainakin viikonloput, muuten vaan on.
jos kyse on näistä ELÄMÄNTAPA PUMMEISTA. eli eivät edes yritä oikeasti hakea mitään duunia vaikka olisivat työkykyisiä. Kaikilla elämä ei kuitenkaan aina rullaa syystä tai toisesta ja silloin on hyvä että sossusta saa peruselämiseen rahaa. Mut joo tosiaan mun miehellä on yx tuttava jolla ikää noin 30v ja ei ole varmaan päivääkään töitä tehnyt.. ryypiskelee ainakin viikonloput, muuten vaan on.
Itse en ole ollut työkykyinen (ihan paperilla on tämä tosiasia) mutta väitän että kukaan ei sitä minusta päällepäin tai pinnallisesti keskustellessa olisi huomannut. Itsekään en suostunut asiaa tunnustamaan, joten ongelma vain pitkittyi. Ihmisten kanssa keskustellessa olin pirteä, iloinen, tartuin asioihin, sanoin järkeviä asioita. Vasta jälkeenpäin, omassa rauhassa hyökkäsi käsittämätön pakokauhun ja FEIKKIYDEN tunne päälle. Noh, pitkä tarina enkä jaksa enempää jaarittaa. Mutta summa summarum, olin kymmenen vuotta työkyvytön ja näin jälkeenpäin ajatellen kun pää on kasassa, en olisi muuta voinut. Ajatusmaailmani oli SAIRAS eikä mikään määrä tsemppaamista tai yritystä olisi voinut sitä tilannetta muuttaa. Luojan kiitos minulla on älliä ja itseanalysointikykyä hieman keskivertoa enemmän, joten olen ponnistellut tästä suosta ylös ihan sen voimin. Ymmärrän hyvin miten joku muu ei kerta kaikkiaan pysty.
29% suomalaisista lapsiperheistä eläisi ilman tulonsiirtoja köyhyysrajalla. Tulonsiirtojen jälkeen määrä on 14%.
Suomessahan tämä määritellään jollain prosenttimäärällä keskimääräisistä tuloista (olikohan 60 %). Tuohan on aivan naurettavaa, tottahan toki saadaan perheistä, joissa on keskinkertaisesti tienaava isä ja kotona lapsia hoitava äiti, laskennallisesti köyhä.
Se vaan useimmiten on oma valinta, enkä jaksa ymmärtää, että huonoon taloudelliseen tilanteeseen tehdään lapsia. Ok, joku sanoo nyt, että lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Noh, yksi lapsi voi olla vielä vahinko, mutta kun nämä köyhimmät ovat useimmiten niitä joilla on suurimmat perheet.
Eniten minuakin sossupummeista ärsyttää ne, jotka eivät edes yritä parantaa taloudellista tilannettaan, vaan roikkuvat tarkoituksellisesti sossun ja kelan rahoilla. Aikansa kun roikkuu, niin ei kukaan edes ota töihin, niihin työkkärin pätkiinkään, kun ei ole kaveri kenellekään muullekaan töihin kelvannut. Näistä töiden laistajista moni on juoppoja miehiä, se on totta, mutta kyllä niitä "kotiäitejäkin" löytyy tältä saralta. Moni miettii, että mitähän tyhmää sitä sanois työhaastattelussa, ettei otettais töihin.
Kaikki sosiaalietuudet tulisi määritellä jaettaviksi jollain maksimiajanjaksolla, jonka jälkeen olisi vähän enemmän pakko keksiä itse sitä toimeentuloa, aivan kuten opiskelijoillakin on opintotuen kanssa.
kummasti kasvaa.
Norsunluutornista on hyvä huudella.
jopa ne soskupummit..
ja suurinosa meidän kaikkien maksamista veroista menee kyllä sinne herrojen taskuun. maksetaan ministerien taksimatkat ja pullakahvit YM.
Mä olin 10 vuotta sossun asiakkaana ( mielenterveysongelma), mutta saatuani itseni kuntoon oli itsetunto työn tekemiseen kokonaan mennyt. En vaan uskonut, että kelpaisin minnekään töihin ja pelkäsin, että en pystyisi työssäni olemaan vaaatimusten tasolla. Systeemi itsessään vielä ruokkii tätä voivoi raukkaa asennetta niin, että pidät itseäsi ihan parialuokkaan kuuluvana.
Minä kuulun yhä " hullujen työkkäriin" jossa on kaikki työkyvytön ns.pohjasakka. Normaalin työvoimatoimiston asiakkaaksi minua ei kai koskaan siirretä? Olen kuitenkin täysin työkykyinen ja käyn ihan normaalitöissä en missään suojatyöpaikassa.
Alallani tehdään paljon erilaisia pätkiä niin kuin lähes kaikissa naisvaltaisissa ammateissa niin työkkäriin joutuu ilmoittamaan pätkän loputtua ja aina heitetään "pöpilään" kaikki palvelut. Onneksi on ollut hyvin töitä ja pätkät on jatkuneet saumattomasti jo vuoden verran. Ärsyttää kun omassa työkkärissäni minuun suhtaudutaan yhä kuin vajaakuntoiseen ja tyrkytetään ilmaistöitä.
mitä mieltä olet ihmisistä jotka vuosia lorvii kotona? sosku maksaa kaiken mutta kukas sen rahan oikeasti kustantaa. me veronmaksajat!
minusta olisi loistava jos suomeen tulisi usasta mallia!!! ei makseta muiden elämistä, vaan maksetaan omat menot. ei muiden.