Nuo rekryfirmat ovat kyllä sieltä ja syvältä!!
Jotenkin olen aina ollut sitä mieltä että niistä varsinkin ne isoimmat ovat ok, muttei näköjään.
Kahden kautta olen muuten töihin mennyt , ja molemmissa myöhemmin vakinaistettu joten positiivisiakin kokemuksia on.
Mutta tuntuu että tämän taantuman myötä niiden toiminta on mennyt tosi härskiksi.
Helmikuussa kävin yhdessä isossa rekryfirmassa avoimessa haastattelussa. Kahden viikon päästä kysyin yhtä paikkaa (työn välittäjä oli eri henkilö) ja hän pyysi minut uuteen haastatteluun, varta vasten siis ko. paikkaa varten.
Haastattelija kehui kovasti työkokemustani ja sanoi minun sopivan myös ihmisenä ko. työpaikkaan mainiosti. Lupasi seuraavalla viikolla ilmoitella mahdollisesta haastatteluajasta. Eipä kuulunut mitään. Parin viikon päästä soitin ja kyselin että mikä on tilanne. No, asiakkaalla kuulemma henkilö ollut lomalla, lupasi palata pikimmiten asiaan. Eipä kuulunut taaskaan mitään. Soitin taas viikon, parin päästä ja rekryfirman henkilö sanoi että olen edelleen ykköskandidaatti tuohon paikkaan, ja lupasi soittaa minulle päin.
Eipä ole vielä tähän päivään mennessä mitään kuulunut. Tekisi mieli soittaa ja kysyä nyt parin kuukauden jälkeen että "mitens se X-firman työpaikka, kun olin YKKÖSkandidaatti siihen?!?"
Jotenkin todella koppavaa touhua tuollainen ja ihmisten vedättämistä ja kyykyttämistä.
Ymmärrän että työntekijöissä on tänä päivänä mistä valita mutta aika ala-arvoista tuollainen toiminta ja jättää ko. firmasta todella kielteisen kuvan, ja sanaa taatusti levitän eteenpäin....:-)
Toisekseen ainakin tuon kyseisen rekryhenkilön ammattitaito täysin nolla.
Jos itse työssäni lupaan hoitaa jonkun asian ja soittaa niin tasan tarkkaan myös soitan, oli uutiset hyviä tai huonoja. Huonot uutiset on parempia kuin että jättää homman tekemättä. Tai sitten vaihtoehtoisesti voi sanoa että "soita minulle päin ensi viikolla".
Kaikkein paras oli kun maaliskuun alkupuolella kolmas henkilö ko. firmasta soitti ja pyysi haastatteluun. Sanoin että olen jo kaksi kertaa käynyt. Henkilö oli ihmeissään kun ei kuulemma näkynyt heidän koneellaan mitään kommentteja minusta ja noista haastatteluista. Lupasi soittaa minua haastatelleille ja palata asiaan parin päivän päästä.
Eipä ole vieläkään kuulunut mitään.
Että jee, tosi ammattilaisia!
Kommentit (36)
Adeccon kautta työllistyin ennen valmistumistani vuonna 2000, ja porukka siellä oli tosi mukavaa. Sitten alkoivat yhteyshenkilöt vaihtua, eikä uusista meille välttämättä ilmoitettu, todettiin vaan kun jotain piti kysyä että aha, ei mene meilit perille kun kaveri ei ole enää töissä.
No, sitten jäin äitiyslomalle. Kun äippäloma alkoi lähetä loppuaan ilmoitin että jatkan syksyyn asti hoitovapaata, ja haluaisin palata syyskuun alusta töihin. Koko kesän pommitin heitä, eikä vastausta kuulunut. Haastattelu oli kesän lopussa ja paikkoja mihin sopisin piti olla vaikka huru mycket, mutta asia jäi siihen. vielä elokuun puolessa välissä mulle sanottiin että mitä ihmettä hötkyät, tässähän on vaikka kuinka paljon aikaa! Joo.. lapsen maksullinen hoito alkaa ja se pitäisi siis jollain palkkatuloilla kuitatakin se lasku.. Lopputulema oli, että yhden paikan (joka oli heidän kauttaan haussa mutta minulle ei tarjottu) haastattelussa kävin koska otin ko. yritykseen oma-alotteisesti yhteyttä. Toinen paikka mitä tarjottiin olisi ollut iso askel uralla alaspäin, ja Adecco oli sanonut asiakasyritykselleen että olen valmis tekemään aika pienelläkin palkalla töitä, että se on kanssani sovittu. Eipä ollut.. Joten en paikkaa ottanut.
No, työllistin itseni sitten toisen yrityksen kautta ja irtisanoin itseni jolloin toimiston päällikkö minulle puhelimessa sanoi (edellisellä viikolla oli haukkunut henkilökohtaisuuksiin mennen minut puhelimitse pystyyn) että no olipa hyvä, koska heillä ei olisi ollutkaan tarjota mulle oikein mitään koulutustani tai työhistoriaani vastaavaa.
Eilen minulle sitten selvisi, että näin olisi pitänyt menetellä: heidän olisi pitänyt hommata mulle se sama paikka takaisin mistä lähdin äippälomalle. Tästä ei ole lakia tehty, mutta asiasta on oikeuden ennakkopäätös. Laitoin heille meiliä asiasta että tiedoksenne että joku muu välttyy samalta kohtelulta, minun kohdallanihan apu on liian myöhäistä. Vastaus minkä sieltä sain ei ollut kovin asiallinen. Työtoverini joka on heidän kauttaan töissä on saanut samanlaista kohtelua. Yrittävät huijata, ja asiat pitäisi riitauttaa ja pistää asianajajat asialle. Ilmeisesti ajattelevat että kokeillaan kepillä jäätä, ja työntekijät ei yritäkään pistää vastaan.
Palkat tuli aina myöhässä ja ne oli laskettu väärin. Loppujen lopuksi määräaikaisen sopimuksen umpeuduttua työt jatkuivat suullisella sopimuksella (kirjallista ei tullut vaikka pyysin) ja viimeiset palkat piti hakea palkkaturvan kautta. Muutenkin meininki oli ihan ihme säätämistä.
ja se otetaan niiden listoille pestautuvia hyväksikäyttäen... Ei niillä ole minkäänlaista inhimillisyyttä missään vaiheessa. Turha niiltä on odottaa normaalia toimintatapoja. Kyllä ne sitten soittavat kun myyvät sinut jonnekkin orjaksi.
ja sen näkee ihan seuraamalla vaikka sitä mitä esim. Nokialla tapahtuu ja on tapahtunut. Esimiehissä on toki suuria eroja, firmassa kuin firmassa.
toiminta on mennyt härskimpään suuntaan, on nöyrää työnhakijaa mistä valita.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2009 klo 14:29"]
Jotenkin olen aina ollut sitä mieltä että niistä varsinkin ne isoimmat ovat ok, muttei näköjään.
Kahden kautta olen muuten töihin mennyt , ja molemmissa myöhemmin vakinaistettu joten positiivisiakin kokemuksia on.
Mutta tuntuu että tämän taantuman myötä niiden toiminta on mennyt tosi härskiksi.
Helmikuussa kävin yhdessä isossa rekryfirmassa avoimessa haastattelussa. Kahden viikon päästä kysyin yhtä paikkaa (työn välittäjä oli eri henkilö) ja hän pyysi minut uuteen haastatteluun, varta vasten siis ko. paikkaa varten.
Haastattelija kehui kovasti työkokemustani ja sanoi minun sopivan myös ihmisenä ko. työpaikkaan mainiosti. Lupasi seuraavalla viikolla ilmoitella mahdollisesta haastatteluajasta. Eipä kuulunut mitään. Parin viikon päästä soitin ja kyselin että mikä on tilanne. No, asiakkaalla kuulemma henkilö ollut lomalla, lupasi palata pikimmiten asiaan. Eipä kuulunut taaskaan mitään. Soitin taas viikon, parin päästä ja rekryfirman henkilö sanoi että olen edelleen ykköskandidaatti tuohon paikkaan, ja lupasi soittaa minulle päin.
Eipä ole vielä tähän päivään mennessä mitään kuulunut. Tekisi mieli soittaa ja kysyä nyt parin kuukauden jälkeen että "mitens se X-firman työpaikka, kun olin YKKÖSkandidaatti siihen?!?"
Jotenkin todella koppavaa touhua tuollainen ja ihmisten vedättämistä ja kyykyttämistä.
Ymmärrän että työntekijöissä on tänä päivänä mistä valita mutta aika ala-arvoista tuollainen toiminta ja jättää ko. firmasta todella kielteisen kuvan, ja sanaa taatusti levitän eteenpäin....:-)
Toisekseen ainakin tuon kyseisen rekryhenkilön ammattitaito täysin nolla.
Jos itse työssäni lupaan hoitaa jonkun asian ja soittaa niin tasan tarkkaan myös soitan, oli uutiset hyviä tai huonoja. Huonot uutiset on parempia kuin että jättää homman tekemättä. Tai sitten vaihtoehtoisesti voi sanoa että "soita minulle päin ensi viikolla".
Kaikkein paras oli kun maaliskuun alkupuolella kolmas henkilö ko. firmasta soitti ja pyysi haastatteluun. Sanoin että olen jo kaksi kertaa käynyt. Henkilö oli ihmeissään kun ei kuulemma näkynyt heidän koneellaan mitään kommentteja minusta ja noista haastatteluista. Lupasi soittaa minua haastatelleille ja palata asiaan parin päivän päästä.
Eipä ole vieläkään kuulunut mitään.
Että jee, tosi ammattilaisia!
[/quote]todella törkeää ja laitonta?
Tutulla on kokemusta tuosta. Sekavan sähköposti-, tekstari- ja puhelurumban jälkeen ("olet jatkossa", "pian ilmoitamme oletko tullut valituksi", "et valitettavasti tullut valituksi") tuli viiveellä soitto että "ykköskandidaatti ei tuletkaan että tuletko sinä?" Ihmeellistä säätämistä, ei kiinnosta työpaikkakaan enää tuossa vaiheessa.
Ihan kuin kauhealla prässillä yritettäisiin pusertaa valioyksilöt esiin ja olla niin tehokas rekryfirma että. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta joku Sonera-myyjän provikkapalkkatyö ihan NIIN paljon että jaksaisi tuota sontaa.
Näinä aikoina firmat peruvat toimeksiantoja tavallista enemmän. Ilmeisesti rekrybisnekseen ei sitten kuulu ilmoitella, vaikka tilanteet muuttuvat.
Ein pidä paikkaansa, ei ainakaan minu ja monen muun kohdalla. Ihan vakkaritytä haen, mutta kaikki kelpais...
barona vaihtoi pomoa,sai stipendin kun vittumaisin pomo työntekijöitä kohtaan,ja arvatkaan vaan kuinka monet ex-baronalaiset sanoo rekry firmat tarttee lailla kieltää....vittu tee duunii toinen vetää välistä ja nöyryyttää,vuokrat nousee ja palkat laskee paska rekryissä.
ÄÄNESTÄKÄÄ KOKOOMUSTA JA SIPILÄÄ MIKÄ KUULUU SAMAAN MC-ELÄIMIIN
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA.
SUOMI NOUSUUN,VITTU ET NAURATTAA....
Ei kuitenkaan tarvisi mölistä isoilla kirjaimilla, ja Sipilä ei liity tähän YHTÄÄN MITÄÄN EIKÖ MENE JAKELUUN VIT_
Ei kyllä ole hyviä kokemuksia valitettavasti. Firman nimeä ei mitenkään mainita ja firma osoittautuu yleensä huonomaiseksi ja työntekijän viihtyvyydestä ei välitetä.
Lupaukset eivät pidä paikkaansa.
Haluavat vetää rahaa välistä ja ei ole oikein muuta agendaa tai moraalia hakijoita kohtaan.
Eräs yritys kehuu paljon itseään, mutta miten ihmisiä kohdellaan ja itse rekrytointia hoidetaan on ala-arvoista.
On vain baronasta hyviä kokemuksia sentään. Toisen firman nimeä en kehtaa mainita vaikka pitäisi.
Rekryfirma on ihan ok jos hakee rekryfirmaan töihin.
Voinko irtisanoutua rekry firmasta ja mennä suoraan firmaan missä teen töitä kun on 6kk koeaika menossa?
mitä HYÖTYÄ niille on siitä, että hokevat kaikille kuinka sopivia ovat työhön, ja kuinka työ on varmasti heidän. Tästähän vaan seuraa se, että kaikki hakijat soittelevat perään turhaan. Voisi helposti sanoa, vaikka että "meillä on hakijoita paljon, mutta ilmoitamme valitulle kahden viikon kuluessa" tuosta tietäisi, että mikäli puhelua ei tule, ei saanut työtä, ja voi etsiä jotain muuta.
Minulle on myös paljon huonoja kokemuksia kyseisistä firmoista.
* Olin hakemassa työtä, jonka halusin kovasti. Minua haastateltiin, ja sanottiin että olen ehdottomasti paras hakija, ja palkkaus on varma, kunhan asiakasyrityskin vielä minut hyväksyy. Lupasivat soitella seuraavana päivänä. No viikon kuluttua soittelin takaisin, kun mitään ei kuulunut, ja sanottiin, ettei ole saatu asiakasyritykseen yhteyttä, mutta soittavat heti kun asia on selvä.No, taas meni pari viikkoa, ja soitin jälleen sinne päin, niin sielä vastattiin, että asiakasyritys palkkaa minut, soittavat sopimuksenkirjoitusajankohdasta myöhemmin, kun ovat sopineet asiakasyrityksen kanssa. Tässä vaiheessa olin tietysti onnessani, ja hylkäsin myös toisen työtarjouksen, joka olisi ollut myös mukava, ja todella tarpeellinen työttömälle, mutta ajattelin, että nyt on jo yksi varma työ. Mitään ei taas kuulunut pariin viikkoon, ja soitin, niin sanoivat, ettei asiakasyritys tarvitsekaan uutta työntekijää.
* Toisen kerran kävin avoimessa haastattelussa, jonka jälkeen minut kutsuttiin uudestaan tietyn työn haastatteluuun. Olin taas "paras, ja ehdottomasti palkattava". Sitten kutsuttiin uudestaan, koska "asiakasyritys halusi haastatella" ihme vain, että haastattelija oli sama henkilö kun ensimmäisellä ja toisella kerralla" ja taas mainostettiin kuinka mahtava olen, ja heti soitetaan kun selviää, kävi miten kävi, mutta ehdottomasti sinä olet THE ONE! no ei taas kuulunut mitään, ja loppujen lopuksi ei enää edes vastattu puheluihin, eikä maileihin. Eli eipä tullut sieltäkään töitä.
*No työttömänä opiskelijana tietysti rekisteröin cv:n kaikkiin rekryfirmoihin, ja yhdestä sitten tuli tekstari :" Kylpylään haetaan siivojaa, ei tarvitse kokemusta, Työ alkaa jo huomenna, joten soita heti: xxx xxxxxxxx" N minä rahapulassa soitin, ja en ehtinyt kun kertoa nimeni ja asiani, niin sieltä sanottiin, että tule hakemaan työvaatteett tänään klo se ja se. No minä menin, ja sielä mukava täti sanoi että soittavat parin päivän päästä niin kirjoitetaan sopimus, ja työt on sielä ja sielä ja siihen ja siihen aikaan. No töissä kävin, ilmaan mitään kokemusta tai opastusta, työspimuksesta ei kuulunut mitään. Soitin rekryfirmaan, niin sanoivat, että ovat saaneet sen yritykseltä sinne, joten voin käydä sen samalla viikolla kirjoittamassa, soittavat vielä ajankohdasta. Loppujen lopuksi työskentelin 8h/pvä, KOLME VIIKKOA ilman työsopimusta, kun rekryfirma ilmoitti, että kylpylään ei enää tarvita siivoojia, vaan kaikki kyseisen rekryfirman kautta palkatut työntekijät saavat potkut. Minua tietysti vitutti, että olin siivonnut kolme viikkoa työspäiväisesti ILMAISEKSI koska ei ollut sopimusta, ja juteltuani muiden siivoojien kanssa selvisi, että koko porukkaa oli kusetettu, ja kellään ei ollut sopimusta.