rv28 ja 5km maraton
Hei, Onko mahdollista cielä rv 28 juosta pienimuotoinen maraton vai ovatko supistelut jo sitä luokkaa että juoksemiset saa jäädä?
Kommentit (37)
Juoksemista noilla viikoilla ei enää suositella sen tähden, että hormoonit löysyttävät sidekudosta sen verran, että kohdulla ei ole riittävää tukea. Ja sama pätee tietty muihinkin niveliin, eli vaikka lihaskunto olisi hyvässä kunnossa, on noin rv20 lähtien sidekudos löysää, ja nivel ei saa tarvitsemaansa tukea. Itse huomasin raskauden puolessa välissä nilkan löytymisestä että oli hyvä lopettaa juoksu/hölkkä ja siirtyä kävelyyn.
Voi olla että jos rehkii niin saa vaivan palkaksi alaselän vaivoja vaikka niitä ei aikaisemmin olisi ollutkaan. Kehon painopiste ja ryhti kuitenkin muuttuu niin paljon kun vatsa alkaa painaa. Ja jos siinä vielä tulee tärinää/voimakasta liikuntaa... -ystävälleni kävi noin kun si-nivel alkoi vaivata.
Ymmärrän täysin sen, että haluaisi juosta mahd. pitkään -mutta fysiikka silti muuttuu noilla viikoilla paljon...
itse juoksin vielä viikoilla 31 ja ihan lääkärin suostumuksen kera. Jokainen voi juosta vaikka synnytykseen asti jos hyvältä tuntuu. Ei minulla ainakaan mitenkään nievelet löystyneet missän vaiheessa. vatsan ympärille voi laittaa tukivyön ja nilkkoihin myös. Miksi pitäis luovuttaa hyvä ja ihana harrastus ? Eri asia on jos aloitat lenkkeilyn vasta viikolla 20.
mutta jokaisen tietty pitää kuunnella ensisijaisesti sitä omaa kehoaan.
En mä nyt ainakaan suosittelisi _kaikille_ juoksua viikolla 31. Kiva tietysti jos sulla meni kaikki hyvin ja lantionpohja on edelleen timmi!
Mulla itselläni oli noilla viikoilla jo sellaiset liitoskivut, ettei puhettakaan juoksemisesta. Sauvakävelyssäkin vihloi alapäätä jos otti liian pitkiä askeleita. Mutta jokaisella se odotus on tietysti niin erilainen. Mulla vatsa oli tosi iso, huomattavan edessä ja tosi alhaalla koko ajan.
Ikinä kuullutkaan! :D Hih. MInäkin olen siis maratonin juossut, monasti!
Olen aina harrastanut juoksua pehmeällä alustalla tuonne rv 32 paikkeille ainakin, joskus taisi olla pidempäänkin.
Koettakaa ihmiset tajua, että olemme yksiöitä. Ei voida julistaa, että juokseminen raskaana olisi hölmön hommaan KAIKKIEN kohdalla, kuten ei myöskään voi sanoa että juoksu sopii kaikille odottajille mainiosti.
Tällä palstalla on kyllä vallalla sellainen sohvaperunamentaliteetti, kaikki mikä liittyy urheiluun, itsensä hoitamiseen tai ulkonäköön on äideiltä kielletty ja hyi hyi, muka "lapsen parhaaksi"
Olen aina harrastanut juoksua pehmeällä alustalla tuonne rv 32 paikkeille ainakin, joskus taisi olla pidempäänkin.
Koettakaa ihmiset tajua, että olemme yksiöitä. Ei voida julistaa, että juokseminen raskaana olisi hölmön hommaan KAIKKIEN kohdalla, kuten ei myöskään voi sanoa että juoksu sopii kaikille odottajille mainiosti.
Tällä palstalla on kyllä vallalla sellainen sohvaperunamentaliteetti, kaikki mikä liittyy urheiluun, itsensä hoitamiseen tai ulkonäköön on äideiltä kielletty ja hyi hyi, muka "lapsen parhaaksi"
Jos sulla on edellisissä raskauksissa ollu kaikki ok, niin ehkä sitten seuraavassa ei olekaan. Tässäkin on pohjimmiltaan kyse riskistä. Jos kaikki menee ok, voi röyhistää rintaa, jos tuleekin jotain pysyviä ongelmia, sitten on turha enää itkeä. Samahan se on vähän kärjistäen, että huipulle kiivennyt vuorikiipeilijä on hieno ihminen ja suuri sankari, ja toinen joka putoaa on hullunrohkea ääliö. Henk. koht. en ottaisi juuri tätä riskiä.
Mutta en kyllä ymmärrä miksi sitä maratoniksi sanottaisiin.
Hei, Onko mahdollista cielä rv 28 juosta pienimuotoinen maraton vai ovatko supistelut jo sitä luokkaa että juoksemiset saa jäädä?
Puhutaan myös puolimaratonista (21 km).
Mutta juoksemisesta: aivan hölmön hommaa juosta noilla viikoilla. Ehdit kyllä myöhemminkin. Osta juoksurattaat niin puolen vuoden päästä lönkyttelet jo vauva matkassa.
supistukset ole se este vaan se, että joustessa kohtu joutuu "hölskyvään" liikkeeseen. Ei suositella enää tuossa vaiheessa, istukka voi irrota enkä kyllä ymmärrä kuka sellaista edes haluaa tehdä.
Maraton on 42 km, puolimaraton 21 km. 5 km on pikkulenkki.
Itse juoksin lenkkejä 5-8 km vielä viikolla 31. Mutta sitten alkoi maha olemaan jo niin iso että hölskyi.
Kyllä raskaana voi tehdä melkein mitä vaan, jos hyvältä tuntuu.
Raskaus ei ole sairaus!!
Puhutaan myös puolimaratonista (21 km).
Mutta juoksemisesta: aivan hölmön hommaa juosta noilla viikoilla. Ehdit kyllä myöhemminkin. Osta juoksurattaat niin puolen vuoden päästä lönkyttelet jo vauva matkassa.
mutta itse ainakin pelkäisin niin paljon istukan irtoamista tai osittain irtoamista/heikentymistä (voi irrota sitten kun synnytys varsinaisesti käynnistyy), että väliin jäisi. Siihen ei meinaan yhtään auta äidin hyvä kunto.
En ymmärrä miksi ei voisi muutamaan kuukautta odottaa, mutta sehän on se nykyajan mentaliteetti, että raskaus/lapsi ei saa häiritä vanhempien elämää millään tavalla.
Ei kaikilla supista kuin vasta synnytyksessä.
Kannatta kokeilla juoksua.
sohvalla ja vetää sipsejä kaksinkäsin, kun "näitä ei neuvolassa kielletty". Niitä on niin paljon enemmän, kuin istukan repeämisiä.
Ja sitten nämä samat mammat vinkuu, että kun raskaudesta jäi vähän kiloja. Kissin pissit, niitä ei jää, jos niitä ei kerääkään liikaa huonolla ruokavaliolla ja liikkumattomuudella.
En ymmärrä miksi ei voisi muutamaan kuukautta odottaa, mutta sehän on se nykyajan mentaliteetti, että raskaus/lapsi ei saa häiritä vanhempien elämää millään tavalla.
Ehket ole lukenut raskauden aikaisista hormonaalisista muutoksista, joiden tarkoituksena on pehmittää kehoa niin että lapsi mahtuu ulos? Silloin se 6-10 kg voi aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa yhdistettynä rajuun niveliä ja lantionpohjaa kuormittavaan liikuntaan. Ei-raskaanaolevilla ylipainoisilla ei tätä "veruketta" tietenkään ole...