Kuinka tärkeää on työkokemus?
Kuinka tärkeää on työkokemus? Olen melkein 30 - vuotias ja mulla ei ole työkokemusta juuri ollenkaan, vain jotain työharjoittelua. aion nyt lähteä opiskelemaan ja mietin vain, että onko mulla mitään mahdollisuuksia saaada töitä valmistumisen jälkeen.
Kommentit (68)
mikä se on? eikö asiantuntijuus kehitys substanssin tuntemuksen mukana? Jokaisella ammattialalla on oma asiantuntijuutta vaativa tehtäväkenttänsä, mihin kukaan ei pääse ilman mittavaa perustyötä.
Toisaalta tiedän muuten useita akateemisen loppututkinnon aikuisena opiskelleen kauan kotona olleen, työkokemattoman äidin (iltalukio+yliopisto...), joka tekee asiantuntijatyötä. Eli miksipä se ei olisi mahdollista? Eikös se sitten vaadi mitään, että opiskelee perheen ohessa? Pitkäjänteisyys? Organisointikyky? Tavoitteellisuus?
Ominaisuuksia, joita myös työelämässä tarvitaan.
olisi turha kuvitella pyrkivänsä.
siis kuin jotain nuoruuden hautausmaanyppimisiä. En itse palkkaisi kovin helpolla ja veikkaan, että juuri sen ekan paikan löytäminen voi olla vaikeaa. Ehkä työharjoittelun kautta tai sitten pitää kouluttautua työvoimapula-alalle, jossa ei ole varaa valita.
Itse 32 ja työkokemusta melkein 11 vuotta sisältäen 2,5 vuotta kotona olemista lasten takia. Ja akateeminen koulutus...
Jos siis työkokemusta ei ole, niin kolmikymppisenä voi melkein jo unohtaa kaikenlaiset urahaaveet.
Mitkä alat ovat sellaisia, että ilman työkokemusta olevan kolmikymppisen on sinne enää turha hakea/opiskella? Mitkä taas ovat sellaisia, missä työkokemus ei niin paljon merkitse? Vastaus olisi hyödyllinen, niin osaisi valita opiskelupaikan oikein.
apua 30 kymppinen jolla ei työkokemusta.. huh hhuh,..
ei käy kateeks..
t. 25vee, kaks lasta ja 5vuotta työkokemusta
Kaikki kelpaa heti töihin.
Mä sain ekan työpaikkani 30 vuotiaana. Ei multa kysytty työkokemuksia kun kerran koulutus oli. Asiallisesti hommani olen hoitanut. Ihmisen työhistoria ei kerro mitään kyvystä tehdä töitä tulevaisuudessa. Siellä työhistoria aukossa saattaa olla paljon henkilökohtaisia kokemuksia jotka on vain kasvattaneet ihmistä, mutta niistä ei viitsi puhua.
Miksei mies jää kotiin hoitamaan kipeää lasta? Jossain on vika, eikä taatusti työnantajassa vaan ennemminkin onnettoman alistavassa parisuhteessa.
Komppaan pomoa, minua häiritsee kollegani, jotka ovat aina lapsen sairastuessa poissa töistä. Näiden puolisot eivät koskaan.
.
Eiks oo aika surullista jos ajatellaan noin. Kolmikymppisellä ois kuitenkin vielä parhaassa tapauksessa työvuosia jäljellä yli kolmekymmentä, mutta työnantajat aattelee, että on jo liian vanha, jos ei oo aiempaa työkokemusta.
.
Eiks oo aika surullista jos ajatellaan noin. Kolmikymppisellä ois kuitenkin vielä parhaassa tapauksessa työvuosia jäljellä yli kolmekymmentä, mutta työnantajat aattelee, että on jo liian vanha, jos ei oo aiempaa työkokemusta.
Se, että epätasa-arvo kotona heijastuu työpaikoilla työkavereiden työtaakkaan? Ei ihme, ettei naisia suosita...
No mun mielestä vastavalmistuneella olisi hyvä olla edes muutamalta kesältä työkokemusta ja/tai harjoitteluista. Mä olen myöskin törmännyt ja kerran palkannutkin ihmisen, jolle piti ihan alusta asti kertoa kuinka töissä ollaan. Tullaan paikalle joka päivä, poissaoloista ilmoitetaan, työt pitää tehdä ajallaan, millaisissa vaatteissa ollaan töissä jne. Useammille nämä ovat tietysti ihan itsestäänselvyyksiä, mutta ei siis välttämättä ollenkaan kaikille.
Vastavalmistuneen kannalta sillä työkokemuksen laadulla ei ole niin nuukaa. Kesätöiden tarkoitus on opettaa työelämän pelisääntöjä, ei siis tarvitse esim. asiantuntijatyötä osata tehdä. Kyllä työnantaja perehdyttää.
Jos mulle tulisi töitä hakemaan 30+ ihminen, jolla ei olisi päivääkään työkokemusta, niin kyllä mä aika ihmeissäni olisin. Millä tuollainen ihminen on elänyt aikuiselämän ajan?
Ap:lla on se onnekas tilanne, että sairaanhoitajilla on nyt vähän ostajan markkinat, joten töitä luulisi löytyvän. Jos ei sairaanhoitajaksi, niin sitten ainakin kannattaa opiskella joku muu ala, joka johtaa suoraan ammattiin.
vaikka sitä ei siltä alalta olisikaan, johon opiskelee ja josta tulee "lopullinen" ammatti. Työkokemus korreloi usein elämänkokemuksen kanssa, kertoo asenteesta, työmoraalista, sosiaalisista taidoista yms. Saako kysyä, ap, mitä olet tehnyt sen jälkeen kun lopetit peruskoulun/ lukion?
ja joutunut taistelemaan tautinsa kanssa toimeentulon rajamailla ja silti on noussut siitä suosta ja kouluttautunut. Voin sanoa, että on rankempi elämänkoulu kuin tasainen työura.
vaikka sitä ei siltä alalta olisikaan, johon opiskelee ja josta tulee "lopullinen" ammatti. Työkokemus korreloi usein elämänkokemuksen kanssa, kertoo asenteesta, työmoraalista, sosiaalisista taidoista yms. Saako kysyä, ap, mitä olet tehnyt sen jälkeen kun lopetit peruskoulun/ lukion?
ja vasta aloittelemassa työelämää ;)
Takana on 10 vuotta opiskelua ja yli 10 vuotta kotiäitiyttä. Ai niin ja olen taas raskaana... silti en ole yhtään huolissani siitä etten joskus saisi töitä. Ei ehkä vakipaikkaa, mutta sijaisuuksia on aina tarjolla. Enkä muuta tarttekaan.
saanut lapsia ja sairastanut vuosikausia masennusta ja joutunut taistelemaan tautinsa kanssa toimeentulon rajamailla ja silti on noussut siitä suosta ja kouluttautunut. Voin sanoa, että on rankempi elämänkoulu kuin tasainen työura.
Olet nyt 30-vuotias, peruskoulusi loppui 14 vuotta sitten, lapsi on parivuotias ja sitä ennen olet ollut aikuislukiossa maksimissaan neljä vuotta. Et vaikuta kovin työhaluiselta tai -kykyiseltä
aiempaa koulutusta on vaan peruskoulu ja aikuisena suoritettu lukio. Oon nyt pari vuotta hoitanut lasta kotona ja oon yksinhuoltaja.
kaikkea ei vaan voi saada.. mä olen liki 30 ja mulla ei ole työkokemusta, muuta kuin muutama harjoittelu, koulutustakaan ei ole. mut mulla on 5 lasta ja vuosia vielä edessä, jolloin voin sitten opiskella ja tehdä töitä. aika moni ikäiseni muuten painii lapsettomuushoitojen kanssa, koska ovat jättäneet lasten teon liian myöhäiseksi.. eli ovat panostaneet liiaksi siihen uraan.
Jos paikkaa hakee 180 hakijaa, 100:lla on ehkä tarvittava koulutus ja 50 tarvittava koulutus + työkokemusta. Tästä 50stä ehkä 10:llä on juuri sitä työkokemusta, jota alalla tarvitaan ja joilla on muita tarvittavia ominaisuuksia.
Alaikäiset lapset eivät varmaankaan edistä työhönpääsyä. Varmasti otetaan mieluummin nuori vastavalmistunut mies kuin 35-vuotias parin kolmen lapsen äiti, joka ei ole ikinä ollut töissä.