Heinähattusten VKO 17
28.6...tanni84..................84/84.....1............................LUS
28.6...Misti.......................74/71......6.(14v-1v4kk).....Tays
29.6.....Aatuliina.................25/33.....2.(06).................Porvoon sairaala
1.7.....Emmi 75...............................2.(04)
1.7.....Frankie..................32/42......3.(2xt05).............Saksa
1.7.....Nanni79................79/79......2.(07)..................Kätilöopisto
1.7.....Kamom1lla...........28/26.....1..........................SATKS
1.7.....Lenni75.................75/78......2..........................Vaasan KS
1.7.....Emmi69................38/39......2.(07)
1.7.....Taateliz..................81/79.....1.
1.7.....Mirella_73............................2.
2.7.....Miksuliinu.............32/34......4..........................K-S KS
2.7.....Äiti-76....................32/33......2.(1.yht)..............SAS/TYKS
2.7.....Palle72..................72/65.....3..........................Tays
3.7.....Helga 07...............................2.
3.7.....miina1980............80/75.....3.(t06,t07)..........TYKS
3.7.....amelia_82............25/26.....2.(05)
3.7.....Helga07................32/32.....2.(07)..................SAS
3.7.....liinu75...................75/75.....3.(p04,t05)..........PKKS
3.7.....Amanda81............27/30.....2.(t06).................P-KKS
4.7.....anskur...................84/82.....3.(06, 08)...........VAS
4.7.....Puunukke..............81/79....1...........................PHKS
4.7.....tiituli08...................26/28.....3..........................SatKs
4.7.....Milli76....................76/76.....3.(98,03).............tyks
4.7.....Vatsansisäinen...79/78.....1..........................TYKS
4.7.....tikru85...................85/84.....1...........................LPKS
4.7.....Jeevi......................77/74.....2...........................Sas tai Tyks
5.7.....Katja.......................27/34....3...........................SatKs
5.7.....Angie83.................25/25.....1..........................Kätilöopisto
5.7.....Suffeliisa...............................4.(1.yht)
6.7.....mp73......................73/72.....3.(91,94)............K-PKS
7.7.....La80ku..................80/83......1..........................K-HKS
7.7.....Mirable.................79/75......1..........................KYS
7-8.7..Jenniliini...............80/76......1..........................KOKS
8.7.....Linnea71................38/38......3..........................TAYS
8.7.....Emppu 74.............................3.
8.7.....näppis84...............84/82.....4.(02,03,06)......TAYS
8.7.....NapNap................27/26......2.(t06).................Kos
8.7...Tatar......................29/28.....1..........................TAYS
8-9.7...Miiza76................................4.
9.7.....Tai.........................79/79......3.(01,02)............Jorvi
9.7.....empunmami.......26/32......2.(03)..................HYKS
10.7...AW_83..................83/79.....1...........................NKL/kättäri
10.7...Ritu79...................29/28.....1...........................TAYS
11.7...Lokamamma......................4.(p97,p99,p02).Naisten klinikka
11.7...satu.......................85/82.....1.
12.7...Munmuru..............78/78.....3..........................Kätilöopisto
12.7...Vivi81.....................83/84.....2.........................Ekks
12.7...vapsula.................................3.........................NKL
13.7...merimus...............80/84.....2.(t06)................Pkks
14.7...Suzan73...............73/75.....1..........................K-S KS
14.7...Hepeliini...............79/78.....2.(07)..................KOS
14.7...e69........................39/42.....3..........................Tays
15.7...Isosmurffi.............83/81.....1..........................Naistenklinikka
15.7...Agnetha................27/26.....2.(p07)................Lohjan sairaala
15.7...Niina.....................74/71.....3.(03,06).............K-S KS
15.7...Athina....................81/80..........3.(01, 03).......NKL
16.7...Nennuski.............79/84......2.........................LKS
16.7...Keiju07.................76/72......2.........................NKL
16.7...upuna...................33/32......3.........................TAYS
16.7...Miinnu...................82/79......3.(t00,p02).......TAYS
16.7...annukka-72.........72/61......4.(p90,p95,p07).TAYS
16.7...Evinia..................27/28.....1....................Kätilöopisto
17.7...Nasqu...................27/29......2.........................Kätilöopisto
17.7...Anita......................33/35......2.(1.yht).............Raahe
18.7...Rosina..................36/31.....3.(1.yht)..............TYKS
18.7...Pulputtaja.............................1........................PHKS
18.7...Weera85..............24/24.....1...........................Oulaskankaan sairaala
Kommentit (57)
19.7...armasäiti.............................2.
19.7...Suska74...............34/42.....2.(07)..................Tyks
19.7...mamu77...............31/31.....2.(07)..................Irlanti/Suomi
19.7...Jonsku85..............23/25.....2.(t07)................Oys
19.7...pikkukakkonenko...............2.(07)..................NKL
19.7...murmelska
19.7...RituRanska..........28/28.....1.
20.7...Jempula................29/31....3...........................Kätilöopisto
20.7...-Veruska83-.........25/26.....2.(07)..................OYS
20.7...Piitu-Miina............29/33.....5...........................Naistenklinikka tai Lohja
21.7...Bejpi......................86/85.....2...........................K-HKS
22.7...nimba...................................3.(t04,t05)
25.7...Elomasu..............76/63......3.(1.yht)
25.7...skriikka.................75/86.....5.(1.yht) ..............Salon sairaala
25.7...Pixelina.................31/32.....6...........................Hyvinkää
26.7...Pötkö....................81/78.....2.(t05)..................Kätilöopisto
27.7...Rachella..............35/34......2.(05)
27.7...vee-lan.................30/32.....1............................Ruotsi
27.7...riitu78...................78/71.....1............................OYS
27.7...Misti74.................74/74.....2.(05)....................NKL
28.7...Indifani.................77/77.....2.
29.7...Ikonka..................77/71.....3............................KYS
29.7...Mariia_09............77/77.....1............................NKL/Kättäri
30.7...astaliini................87/82.....1...........................Seinäjoki
31.7...miranna..................89/86.....1.
Kirsikkasuklaa...............80/76.....2.
Puddin............................................1.
Ainoanis..........................80/82.....1...........................TAYS
vitsi nää sivut tökkii ihan sikana. on muillaki näköjää ollu ongelmia aloittaa uutta pinoa ku on tullu aika monta viikko 17 aloitusta...
meil heiniksissä on tosiaan ollu aika hiljainen loppuviikko ei ollu monta viestiä tullu. eletään vissi täs suvantovaihetta kaikki odottelee vaa et aika kuluis. 3 kuukauden kuluttua jollain voi olla jo nyytti sylissä.
olin tänää kampaajalla vähän uudistamassa kuosia ja meinasin nukahtaa siihen tuoliin väsyttelee niin..
olin myös erään alan erikoislääkärillä ja sieltä jouduin päivystyksenä eräisiin tutkimuksiin ja lääkkeet sit todettuun sairauteen päälle. lääkäri vakuutti et voi syödä raskauden aikan mut farmauseutti apteekis sanoi et lääket ei oo tutkittu.. pitänee ainaki soittaa huomen teratologiseen tp:hen. tosin on mulla ollu sairaudesta vaivaakin et punnitsen nyt mitä tekisin ettei sairaus pahentuis koska seki on huono.. tuli vaa ihan puuntakaa koko juttu..
vaava melskaa ja saa spurtteja syömisen jälkee ja yöllä sen takii oonki niin väsyny.
pitäs mennä ostaa hoitopöytä, senkki vauvan vaatteille ja pinnis. haluaisin kaikki samaa sarjaa. ikeas olis halvalla mut en tie onko laadukkaita. mies ainaki sanoi et mänty on pehmeetä ja siihe tulee helposti kolhuja.
ny ku oon saanu olla kotona nii ei oo niin paljo suppareita ja se on ihanaa.. kaupassa käydessä ja siivotessa niitä kyllä tulee mut levossa sit helpottavat. närästys jatkuu pahana edellee. pitänee kokeilla sitä gavisconia jos olis tehokkaampi kuten joku mainitsi..
tässähän tätä vuodatusta jo olikin viikon alkuun.
hyvää viikkoa kaikille.
is ja papunen 27+5
Höpötellään nyt sit kaksin täällä...
Juu sivut tökkii ihan urakalla. Oli sitten munkin viesti tullu eilen kahteen kertaan. Av:lla tosin en huomannut, et alotukset olis tullu moneen kertaan, olisko sitten tästä kirjatumisesta johtuvaa häikkää...
Olit kampaajalla käynyt, se on niin ihanaa ja rentouttavaa. Otitko ihan väriä vai leikkauksen? Mä sain kosmetologille lahjakortin synttärilahjaksi. Oon sitä vähän säästelly, kun just alkuvuodesta kävin jalka-ja kasvohoidossa. Mut aattelin sandaalikelien alkaessa käydä viel jalkahoidossa.
Kantsii tosiaan tuolta teratologisesta tarkistaa lääkkeiden sopivuus, niillä siellä viimesin tieto. Totta on sekin, et sit loppupeleissä täytyy aina punnita hyödyt ja haitat eli äidin hyvinvointi on kuiteskin tosi tärkeetä masuasukinkin voinnille. Mutta jaksuja sinne puntarointiin..
Mulla oli tänä aamuna se sokrurasitus. Oli kyllä toooosi ällöä se litku...yöks! Join sen tosi reippaasti, et olis sit nopeesti ohi. Kun pääsin odotustilaan sit istumaan, meinas laatta lentää ihan heti. Siinä sitten puhaltelin ja yritin miettii muita juttuja. Onneks olo sit helpotti. Aattelin vaan, etten kyllä uudelleen tule ja juo litkuja, jos oksu ois lentäny. Nyt sit vaan jännätään tuloksia. Ensimmäinen 0-arvo oli ainakin ihan hyvä 4.2.
Hepe rv 27+6
Mulla keskiviikkona aika äippäpolille. Pääsee taas ultraan kurkistelemaan vaavia. Mulla sokerit nyt iltainsuliinien kanssa ollut ihan ok lukemissa. Vauva potkii kovasti ja tuntuu, että maha alkaa olemaan tosi korkeella. Välillä istuminen ahdistaa kovasti, kun vauva antaa monoa tonne ihan ylös. Ensi viikolla on neuvola.
Meidän ei tarvii tehdä mitään suurempia hankintoja, kun tuplat ostettiin jo ja autokin jo vaihdettiin. Sitteri pitää vielä ostaa ja ehkä jonkun vaatteen voi vielä hankkia, mutta ei välttämättä tarvii niitäkään.
Niina rv 27+5 ja tytöt (03 ja 06)
Isosmurffi oli käynyt kampaajalla, ihanaa olisi mennä itsekin! Edelliskerrasta ei kyllä ole kovin kauan aikaa, mutta hiukset tuntuu jotenkin tylsiltä...
Mä sain tossa jokin aika sitten yhdeltä jo synnyttäneeltä tutulta niitä tikkuja, joilla katsotaan pissasta *sokerit ja valkuaiset*. Huvikseni niitä sitten kokeilin ja ällistyin kun sokerit oli kolmella plussalla! Olin kyllä syönyt just ennen pannukakkua, mutta voiko se muka noin paljon niitä nostaa!?! Seuraavana päivänä kun stikkasin, niin sokerit oli ok, mutta proteiinit yhdellä plussalla... Ja taas sitä seuraavana päivänä proteiinit oli ok, mutta sokerit taas kolmella plussalla. Ei pitäis alkaa leikkiä kotilaboranttia kun ei osaa sitten tuloksia tulkita! Olo on ollut ihan hyvä, joten odotan ensi viikon neuvolaan jossa otan tuon puheeksi.
Lisäksi aloin tässä viikonlopun aikana pähkäilemään, kun np-ultrassa kätilö sanoi isojen aivojen kehittynene hyvin ja pikkuaivot kehittyy muotoonsa myöhemmin. Rakenneultrassa toinen kätilö sanoikin sitten ihan päinvastoin eli pikkuaivot kehittyneet niin kuin pitääkin ja isot aivot kehittyy sitten myöhemmin. Tuolloin ultrien ajankohtana en tuohon juuri huomiota kiinnittänyt, ajattelin, että toinen kätilö sanoi erehdyksissään väärin. Mutta jostain se nyt kuukausien jälkeen viikonlopun aikana tuli yhtäkkiä mieleen ja aloin panikoimaan, että jos vauva ei olekaan kehittynyt niin kuin olisi pitänyt. Varasin tänä aamuna ajan 4D-ultraan, mennään ensi tiistaina. Noissa kahdessa ultrassa on kyllä ollut kaikki ihan ok tuota edellä mainittua lukuun ottamatta, mutta haluan saada varmistuksen, että kaikki tosiaan on ok. Tai sitten alkaa asennoitumaan siihen, että kaikki ei ole ok...
*Esikoisen päivähoitoasiaa* ollaan myös pähkäilty. Oltiin ajateltu pitää esikoinen osa-aikaisena hoidossa, 2 kertaa viikossa. Päädyttiin nyt kuitenkin siihen, että otetaanesikoinen kesän alussa pois hoidosta ja syksyllä aloittaa sitten kaupungin päiväkerhossa. Päiväkotiin niin kovat ruuhkat, että lupasivat, että jos näin toimitaan (eli vapautetaan paikka jollekin), niin esikoinen ja tämä tuleva vauva saavat molemmat hoitopaikat meidän lähipäiväkodista. Esikoinen on ihan innoissaan kun pääsee kerhoon :) Itse en tosiaan edes tiennyt noista kerhoista, olisihan sitä toki voinut itsekin ottaa selvää...
Viime viikon lopulla kärsitty flunssa hellittää jo, enää vähän kurkku kipeä ja nenä tukossa. Töissä olin jo tänään ja hyvin jaksoin. Tosin viikonlopun aikana oli ikävää alavatsakipua. Kävin pe antamassa terveyskeskuksessa pissanäytteen, johon sain lähetteen jo aiemmin supistelujen takia, suljetaan pois tulehduksen mahdollisuus. Ajattelin jo tällä viikolla soittaa tuloksista jos tuota alavatsakipua vielä tulee, muuten ootan ensi viikon neuvolaan tulosten kuulemisen. Edelleen kyllä supistelee toisinaan, ei onneksi mitenkään säännöllisesti eikä kovin kipeästi.
Ja ihanaa miten aika menee nopeasti, enää alle 3 kuukautta laskettuun aikaan! Ja kyllä tosiaan tuntuu maha olevan jo melko korkeella kuten NiinaR:lläkin! Varsinkin iltaisin "maha-ahdistus" on iso! Rintojakin on alkanut nipistelemään ikävästi, tuntuu ikään kuin maito nousisi :o Esikoisesta maito nousi vasta synnytyksen jälkeen, en panisi pahitteeksi jos niin kävisi nytkin.
Tulipahan tekstiä, kukaan ei varmaan jaksa edes lukea :)
Vointeja kaikille!
Nasqu ja poju rv 27+3 ja tyttö 06/06
32s viikko alkoi eli rv-31+0, LA 1.7. mutta itse lasken ultran mukaan LA=29.6. Ä-loma alkaa 1.6. joten ei siihen ole kuin viitisen viikkoa :-)) Ja ja .. sain tänään koko loppu ajaksi sairaslomaa, ja tyytyväinen olin, koska työ on todella raskasta henk/fyys ja ALKOI aivan kamala takapuoli kipuili viikonloppuna, onhan mulla sitä ollut, mutta tämä on jotain aivan hirveää. Esikosta en muista vastaavanlaista. Tähän ei auta mikään, ei panadol, ei icepower eikä hieronta. Lekuri vain tuumasi, että alaselässä hermot ovat puristuksissa. Kipu herkälle kamalaa :-(( Täytyy vain toivoa, että pärjään tuon taaperon kanssa kotosalla, no onneksi vanhempani asuvat vieressä, joten auttavan käden saan heiltä, jos sitä tarvitaan.
Nla-oli viime perjantaina ja siellä kaikki oli hyvin. sokruarvot olivat OK. sykkeet 145-150. Kaikki muukin ok. vauva oli kääntynyt oikein päin kuten jo aavistelinkin pääsiäisenä.
Kelan paprut lähetin viime viikolla ja nyt jännityksellä odotan ä-pakkausta !!!
Tämä oli vain tällainen lyhyt oma napainen kirjoitus, myöhemmin lisää kunhan tämä takapuoli on parempi, jotta voi istua :-// Kaikille hyvää odotusta !!! Ja nasqulle hyvää 4D-käyntiä. Kaikki on varmasti hyvin !!!
t. emmi rv-31+0 ja esikko 2v
Mulla on myös LA 1.7 ja äitiysloma alkaa kyllä 26.5 ?? Miten sulla Emmi vasta 1.6 ? Viikkoja Nyt 29+5 eli huomenna sitten 30 täynnä !
Nevolassa eilen, sokruista lisää seurantaa - mutta koska ENSISIJAISESTI näyttää ruokavaliolla hoituvan niin ei kiirehditä mihinkään. Murmelska sitä näytti jossain vaiheessa vähän kummeksuvan, mutta näin tosiaan mennään ja olen itse tyytyväinen. Jättämällä tietyt ruoka-aineet pois olen siis päässyt siis ihan samaan tulokseen kun, että olisin jatkanut ahkerasti perunan yms. syömistä ja pistänyt insuliinia. Ehkäpä ainakin minun kohdalla tuo ruokavalion tarkastelu ei tee pahaa koska kiloja tuntuu kertyvän - lukuunottamatta nyt viimeistä 5 viikkoa, jolloin on siis tullut vain reilu 1kg/ 250g viikko edellisen 12 kg seuraksi. Hyvä niin.
Aurinkoinen vaikkakin kylmä sää piristää ainakin minua, kai lähestyvä lomakin jo. Vaivoja olen yrittänyt väistellä ja ainakin närästys on ollut paljon vähäisempää kuin eka kerralla. No nyt on siirryttävä työn touhuun.
t: mirella & vilperi liki vk 30
Moi!
Tänään oli eka aika äitiyspolille (siis lääkäri laittoi ylipainon takia)
Odotin jotain mukavaa käyntiä..............p@skat!
Sen verran tiivistetysti kerron, et vitutuskäyrä ei taas nouse (ei laskenut muuta kuin itkemällä tunnin ja kolmen tunnin päikkäreillä!)
Kyllä ylipainosta saa mainita...mutta jotain positiivistakin toivoisin, EI! kaikki on lääkärin mukaan vissiin menossa huonompaan suuntaan! Koska eihän ylipainoisella voi olla kaikkk hyvin!
1. Miten voit? Hyvin, kävelen päivittäin lenkillä..jne -> NO, ei se tuohon ylipainoon mikää liikunta tepsi, ruokaa sitä pitää vähentää!
2. Verenpaine ollut nyt hyvä, jopa laskenut, kun ennen raskautta poltin. -> kyllä se mittari pitäisi sinne kotiin hankkia, koska kyllä tämä verenpaine tulee tästä nousemaan!!!! (ENNUSTAJA?)
3. Ultraus. Vauva on täydellisesti käyrillä kasvun suhteen.Kaikki niin hyvin!
Niin kävitkös sä siellä sokerirasituksessa? Kävin, kaikki arvot hyviä, ei mitään rajaa hipovia. -> Menepä kuitenkin parin viikon sisään uudestaa, ei ne sokerit pysy koko aikaa hyvänä, voi olla että ovat jo nousseet?!!!!!
SIIS KAIKKI tuntuu et teilattiin sillä tyylillä et "älä huoli, nyt kaikki hyvin, mutta kyllä ne vielä viitä huonoiksi muuttuvat" ????!!!!!!!!!!!
Ja viimeinen ohje oli, että nyt voisit olla niin että paino ei nouse enää loppuraskautena. (tähän mennessä tullut 7 kg lisää)
Kyllä veti "Mukava lääkäri"päivästä kaiken ilon irti... :( Ja neljän viikon päästä uudelleen...
Mutta iloitsen sitä että vauvalla kaikki hyvin :)
Mä en ole itkenyt koko raskautena näin! Vissiin hormonit jyllää.. :(
Olipa kamala purkautuminen, mut jotenkin helppottaa kirjoittaa.
Taateliz ja 29+6
Kohta alkaa 10 loppulaskenta :)
Olipa Sulla Taateliz ollu ikävä äippäpolikäynti. Olen aivan samaa mieltä,et voisivat hiukan miettiä mitä siellä sanovat,ovat kuitenkin palveluammatissa. Mä olen jo niin käärmeissäni ton sokerirasitussysteemin takia,et jos jotain valitusta tulee ens ti,kun menen ylimääräiseen ultraan,niin annan kuulla kunniansa. Sokeriarvoissa ei meinaan ole ollu mitään häikkää.Nykyään tuntuu vaan olevan kaiiki niin pirun tarkkaa,mutta tarvitseeko näillä toimilla aiheuttaa odottavalle äidille lisää stressiä???
Sitten omaan napaan:
Närästys vaivaa taasen ja nyt huomaa et vatsa on todella kasvanut.Alkaa olemaan aika ahdas olo,autolla ajokin on välillä yhtä tuskaa ja mitään pitempiä kauppareissuja ei voi tehdä kun selkä ja jalat huutaa hoosiannaa. Iskias on ollu todella kipeä oikealta puolelta,josko mies hiukan hieroisi sitäkin tänään. Muutenkin tuntuu et nyt alkaa tämä tönkkö aika,esikoiselle ei pysty edes lenkkareita avittamaan jalkaa kun pitäisi polvistua lattialle sitä varten ja sitten se ylöspääseminen...
Viikonloppuna tuli tehtyä yksi hiukan pidempi lenkki ja nyt niitä kipeitä supistuksia tuli sitten ihan roppakaupalla. Eli ei mitään kävelyä meikäläiselle pahemmin tässä seuraavan kymmenen viikon aikana. Ja se harmittaa,kun ulkonakin on välillä todella nätti ilma.
Äitiyspakkausta odottelen kovin saapuvaksi,päätös tuli viime viikon puolivälissä ja parin viikon sisällä pitäis loota saapua,ellei tuo Itellan työnseisaus hirveästi hidasta paketin tuloa. Vauvalla on nyt sitten kaikki välttämättömin tarvittava,uusia rattaita olen kyllä katsellut. Vaunut vievät niin paljon tilaa autosta ja neljän ihmisen tulisi mahtua myös kyytiin. Ja tänään tuli shoppailtua itselle rintapumppu ja muutama rintakumi,ettei sitten alussa tarvitse hyökätä hankkimaan kaikkea.
Neuvola olisi perjantaina. Mielenkiinnolla odotan onko paino paljonkin noussut. Tuntuu että se kyllä nousee ihan ilman syömistäkin =)
Marika ja toukka 29+5
Ihanaa, että täällä pidetään huoli asioista ;-)) Mirella: Ihan oikeassa olet noiden viikkojen suhteen, eli menin aikaani edelle eilen, sorii.. Nyt viikkoja siis 30+1. Ja ultran mukaan menen, en tiedä miksi, jotenkin tuntui uskottavammalta kuin nlan 1.7. ;-))
Mutta sitten mirella tai joku toinen heinähattunen. Kun mun LA on 1.7. niin alkaako tämä ä-loma todellakin jo toukokuussa ? Kertokaa tietämättömälle. Esikon aikoihin aloitin 50pv aiemmin, joten tästä ns. normaali käytännöstä ei ole tietoa, ja juuri nyt en löydä kelan lehtistäkään. Ja milloin tämä ensimmäinen ä-lomaraha tulee maksuun, kesä/ vaiko heinäkuussa ? No huomenna olenkin Kelaan menossa sairauspvraha/ä-rahajuttuja hoitelemaan ja kyselen siellä.
Ja Taateliz, voiko tuollaisia tolvanoita olla lääkäreinä ? Aivan sikamaista käytöstä. Mutta itse sain myös aika tökeröä käytöstä tk-lääkäriltä, mutta nyt kun maanantaina menin hänen luona käymään, sanoin, mitä ajattelen hänen käytöksestään potilaita kohtaan. Älä viitsi itkeä jonkun tyhmyrin takia, nyt vain nautit vauvasta ja odotat tulevaa. Jookos ?
Nyt moi, kankku edelleen kipeä ! emmi rv-30+1 & esikko 2v
Ensiksi, esosmurffi kirjoitti kysyvänsä määrätystä lääkkeistä toksikologiselta. Kannattaa vielä varmistaa lääkefirman edustajalta suomessa. Olen kantapään kautta oppinut heidän olevan lääkäreitä tarkempia lääkkeen sopivuudessa ja ottotavassa.
Sitten oliko Nasqu niistä stikeistä kirjoittanut. Kyllä kannattaa kertoa neuvolassa tullesita arvoista. Varsinkin kun olet useammin stikannut ja plussaa on ollut. Muistelen ekasta odotuksesta, ettei ne arvot alkuun ollut joka kerta koholla. Tosin jos samaan aikaan on useampi arvoista plussalla, niin voidaan epäillä virtsatietulehdusta ja hoitolaitoksissa tällöin otetaan yleensä virtsan bakteeri viljely.
Nyt näette, ettei minun nimike/nimi muisti kestä kauaa. Mutta tuosta äitiyspolin lääkärin tavasta esittää asiaansa ei voi kuin päätään puistella. Sanopa seuraavalla kerralla, että tuli paha mieli, kun toistelemalla toisteltiin kaiken voivan muuttua huonoksi. Luulisi, että voisi kerran vain lopuski muistuttaa varovaisuuteen ennustelematta kaikkea kauheeta - ihan oikeasti sitä varmaan jokainen odottava normaali äiti osaa jo päässään käydä läpi vaihtoehtoja.
Noista eri ultraajista, toinen näköjään sitten on sekoittanut asian mielessään. Luulisin, että nilstedtin ihmisen anatomia ja fysiologia -kirjasta löytyy miten päin aivot kehittyy - tai googleta aivojen kehitys. Kukas heinahatuista on hyvä biologiassa? (mä muistelisin, että eka isot aivot kehittyy, mutta saatan muistaa väärinkin, mikä tarkoittaa, että pitää kerrata IFA).
Omasta navasta en nyt ehdi kirjoittaa, kun pitää lähtee hakemaan lapsia koulusta ja eskarista.
Aurinkoista päivää..
Tai 28+5 , nyt oikein (kun tarkastin kalenterista)
Kylläpäs pisti ihan vihaksi itselläkin, kun luin taateliz:in äitipolikäynnistä... että voi lääkäritason ihmiset olla puusilmiä ja tökerökäytöksisiä. Asiat voidaan toki esittä, jos niihin on aihetta, mutta silloinkin olisi sanat valittava tarkkaan. Ihmisen paino on niin henkilökohtainen asia, että sen arvosteleminen on törkeää lääkäriltäkin tuollaiseen sävyyn varsinkin, kun kohdallasi painon nousu on kertomasi mukaan ollut ihan maltillista. Liekö sille lääkärille itselleen raskaana ollessa joku kettuillut, kun pitää sit tuollaista syytää ihmisten niskaan. Yritä unohtaa tuo koko käynti ja keskittyä nauttimaan siitä, että masussa on kaikki hyvin.
Itselläkin äitipolikäynnit olleet vähemmän miellyttäviä, kun on jäänyt sellainen kuva, että väkisin etsitään jotain vikaa ja sen sanominen, että kaikki on kunnossa on jotenkin erittäin vaikeaa. Itsellä nyt viimeisimmällä kerralla oli eri lääkäri, kun kahdella ensimmäisellä kerralla... lääkäri oli kyllä hieman hajamielisen oloinen ja aika vähäsanainen, mutta hän osasi kyllä sanoa sen, että kaikki on kunnossa ja että kontrolleissa ei tarvitse enää äitpolilla käydä :)
Omaan napaan kuuluu kutakuinkin hyvää... vauvalla kaikki on varmaankin hyvin kovasta mellastuksesta päätellen. Itsellä meinaa yöllä olla vaikeuksia välillä nukkua, kun lonkkakipu vaivaa vasemmalla ja sitten on välillä ihan turkasen kuuma. Kädet myös puutuu kovin ja asentoa on yritettävä vaihtaa vähän päästä. Maha ei minulla ole edelleenkään kovin korkealla ja en ole onneksi kärsinyt mistään vakavasta närästyksestä. Välillä tiettyjen ruoien jälkeen on jotain röyhtäyttelyä ollut, mutta ei onneksi vielä mitään kamalaa poltetta. Lenkillä olen sinnikkäästi koiran kanssa käynyt ja lähestulkoon joka lenkillä tulee jonkinlaisia supistuksia, jotka kuitenkin menevät ohi, kun vauhtia hieman hiljentää. Eli ei kai tässä suurempia murheita, kun odotellaan vaan :)
Aurinkoista kevättä kaikille ja tsemppiä typeristä ja narisesvista lääkäreistä ja terkoista huolimatta :)
Mirable ja masuasukki 29+0
Kelan sivuillahan on sellainen laskuri jolla lasketun ajan mukaan saa ne päivämäärät äitiys ja vanhempainvapaalle jne. Samoin laskuri päivärahaa varten. Mulla työnantaja maksaa kolmen kuukauden palkan, joten en noita maksupäiviä ole katsellut - tulee sitten aikanaan päivärahapäätöksen mukana.
En sitä laskuria meinannut sieltä kelan uusilta sivuilta löytää, mutta googlaamalla Kela laskurit - löytyi kyllä. Vaan eiköhän ne siellä sinua huomenna informoi.
Noista ikävistä äippäpolikokemuksista - itsellä jäi sellainen tunne eka raskaudesta, että äiti jolla on vauva vatsassa on maailman tärkein henkilö. Kun sitten jakaudutaan on se vauva maailman tärkein - viis äidistä ja äidin ajatuksista ja voinnista - sivulauseessa vähän tiedustellaan miten voi.
Etsikää tietoa ja arvioikaa, muistakaa että, ette ole pakkohoidossa. Jos jostain harkiten kieltäytyy ( niinkuin itse viimeeksi päivittäisestä neuvolassa tapahtuvasta verenpainekontrollista ) ei se tee kenestäkään huonoa ihmistä eikä äitiä. Verenpainetta oon mm. paljon helpompi seurata kotona itse ja arvot todennäköisesti luotettavampia, joten kun itse tiedätte mitä ne pitää olla - voi olla huoletta esim. juuri sen suhteen sanoi tollo tohtori mitä tahansa ;-)
Tsemppiä ladyt, 10 - 14 viikkoa meillä enää on jäljellä ;-) Se on melko vähän se !
Kiitti mirella vastauksesta ! Huomenna on todellakin meno Kelaan, joten eiköhän siellä tule tietoa tuutin täydeltä :-)) Joo tiedän kyllä että Kelalla on netti-sivustot, mutta tämä koneeni(miniläppäri) ei suostu niitä avaamaan :-(( Joten en pääse sinne laskeskelemaan ä-rahaani tai ä-loman alkua. Tuli vain mieleeni, että Kela ei taida laskea sunnuntai päiviä lainkaan ä-rahaan, joten itse ne olen laksenut mukaan ja näin ollen 30pv LAsta on juuri tuo 1.6. No katsotaan huomenna mitä sanovat. On kyllä huonoja kokemuksia Kelasta, joten hirmu innokkaasti en sinne mene. mirella itse olen freelancer, ja olen ollut nyt kotihoidontuella. Ja esitän ne 6kk:den palkkatulot.
Ja olen aivan samaa mieltä Nlan ja lääkäreiden käytöksestä. Arvioikaa todellakin itse omaa vointianne, olen huomannut sen, että omat tuntemukset ovat paljon parempia mittareita kuin yhdenkään th:n tai lääkärin. Itse myös mittailen kotona verenpaineita ja en halua että sitä mitataan nlassa, koska aina silloin korkea. Toiset hoitsut ovat asian kanssa sinut, mutta sitten on niitä, ketkä ovat ihan ihmeissään, ja pyörittelevät silmiä. Kotona arvot siis ihan hyvät ja jopa alhaiset.
Taateliz vielä kerran voimia ja jaksuja sinne sinulle !!!
t. emmi rv-31+
Voihan kele minkälainen lääkäri oli sattunut äippäpolille eräälle heinähattuselle..ymmärrän miksi itketti..sulla oli kuitenkin kaikki ok vaikka lääkäri yritti tikulla kaivaa. Olen kuullut useammankin närkästyneen juuri tuon ylipainon takia saamistaan oletuksista..pakko olla ongelmia kun on ylipainoa..ihan pakko tai ainakin kohta on...lääkäreistä löytyy valitettavasti liikaa sitä laatua joka kohtelee kuin karjaa potilaita.
Itselläni lähtöpaino oli aika normaali ..nyt se kyllä on noussut ja tuntuu, että viimeaikoina liian nopeasti.
Huono päivä on ollut täälläkin..tännehän saa marmattaa. Viimeviikolla tuli ensimmäinen hypo ja tänään toinen. Korjasin vähän liikaa joten sitten oltiinkin toisessa ääripäässä..olo oli aika pyörryttävä. Ja sitten tietenkin tuli lueskeltua kaikenmaailman palstoja aiheesta ja yhdessä kerrottiin, että korkeat sokerit voi aiheuttaa hapenpuutetta sikiölle ( epäilläkseni ne pitää olla tosi korkealla) korkeinta arvoa en päässyt mittaamaan mutta 11.3 oli melkein 2 h mittarissa..mahtavaa.
Tuleva synnytys mietityttää kovasti..on pakko kysyä ensiviikolla äippäpolilla vaikkakin vain spekulaatioita tulevasta. Esikoinen jumittui 3.6 kiloisena joten käynnistääkö ne ennen tuota painoa vai leikkaavatko suoraan sitten kun viikot riittää ??? kuka ennustaisi.
Mirella: Tsemppiä ruokavalion pitämiseen. Minun kohdalla pelkkä liikunta ja ruokavalio ei riitä..tällä hetkellä pistän aamupalalle 12 yksikköä insuliinia ja sitten syön kaksi leipää ja morttelin teetä...tänään oli 9.6 mittarissa joten huomenna pitänee pistää 14 yksikköä..ja sitten vahtimaan, että eivät liuskahda parin tunnin päästä liian alas..helppoa.
Taitaa alkaa viimeisen kolmanneksen ajaksi vaikeammat ajat tämän homman kanssa. Minulla nuo heittelyt vie aikasta paljon voimia ja tietenkin aiheuttaa murehtimista. Itsensä syyllistämisessä olen mestari joten varmasti tein aamusta jotain väärin kun näin kävi...Pitää keskittyä siis yhä enemmän...ja päästä lenkille. Päänsärkyä on taas joka aamu joten litalgiinilla alkaa päivä..mahtavaa..valitanko lisää ?
On kyllä ihan sellainen olo, että voisko nyt joku silittää päätä ja sanoa, että kaikki menee ihan hyvin..ja minä jaksan tämän loppuajan taiston läpi..
Huomio: Autolla ajo alkaa olemaan aika vaarallista..en jotenkin reagoi samalla tapaa sivulla tapahtuviin asioihin kuin aiemmin..se sellainen automaattinen ajotaito alkaa heiketä..huomasin saman viime raskaudessa..Oletteko huomanneet samaa ?
Emmi69 (muistaakseni) arveli, että ä-loma alkaa 1.6. Olet varmaan jo kelassa käydessäsi saanut vastauksen, mutta siis ei sitä ä-lomaa lasketa suoraan siten, että 30 pvää ennen laskettua, vaan siitä vähennetään sunnuntait ja muut pyhät. Ja nythän esim. on tuossa tuo juhannus välissä eli ä-lomasi alkaa 30 ARKIpäivää ennen laskettua eli 26.5. Mullakin alkaa ä-loma 16.6., vaikka la on 22.7.
Taatelitzilla oli vähän samantapainen ä-polikäynti kuin mulla np-ultrassa... Kaikki mikä tuntui olevan ok tai jotenkin parempaan suuntaan, niin teilattiin. Olin tosi hajalla, itkin ja sain 3 päivän päänsäryn. Mutta kun meitä on vaan niin moneen junaan ja kaikista ei ehkä olisi kuitenkaan työskentelemään esim. terveydenhuoltoalalla... Niin ja juu. Mikään ei kuitenkaan ollut huonosti ts. kaikki ok.
Minä jouduin eilen käymään sairaalalla polilla (jossa vierähti reilut 6 tuntia), kun on tätä yskää ja muuta jatkunut reilut kaksi viikkoa. Kuvattiin keuhkot ja poskiontelot keuhkokuumeen pois sulkemiseksi. Ei ollut sellaisia, mutta korvatulehdus kylläkin ja tän vuoksi sain antibiootteja. Lääkäri sanoi, että paree hoitaa tulehdus pois, vaikka voisi periaatteessa mennä itsestäänkin ohi, mutta kun olen köhinyt jo niin kauan, niin ei tee enää hyvää vauvallekaan, vaan voi kuitenkin olla aiheena ennenaikaiselle synnytykselle. Ja tuota röntgeniäkin vähän epäilin, mutta vakuutteli, että parempi näin ja vauvojakin kuitenkin joudutaan kuvamaan ja kaveri on jo tavallaan "valmis", mitä nyt keuhkoja kypsyttelee ja painoa lisää.
Että semmoisia tänne. Olo ei ole kovin häävi, mutta toiveikkaampi nyt, kun sai jotain apua. Kyllä tämä tästä :-) Ja rv:t tänään siis tasan 27+0
Huomenta ja kiitos kaikille lohduttavista sanoista tuon kamalan äippäpoli "lääkärin" takia.
Tämä aamu tuntunut jo paremmalle, ja lenkki piristi mieltä :)
Viime viikonloppuna käytiin ostamassa vaunut, Emma -merkkiset (sitä "parempaa" mallia jossa joku jousitus) :D Ne vaunut sopi meidän kukkarolle, 225€.
Ei pidä mennä kokeilee kenenkään emmaljungia, niin ei tiedä paremmasta :D
Nyt puuttuis enää patja ja toinen peitto!
Muuten on kaikki kasassa!
Sitten joku kauppareissu keräillä kaikkee pientä (tuttipulloja,topsyja,"ym tätä kemikaaliopuolta"
Keväistä ja auroinkoista aikaa kaikille!
Enää kymmenen viikkoa........... :) Niin lyhyt mutta silti niin pitkä aika!
-Taateliz ja 30+0
Moikat kaikille pallomahoille :)
Ilmoitan itseni mahoineni tänne heinähattuihin. Toista odottelen ja uuden tulokkaan la on 21.7.2009.
En viitsi heti ensimmäisessä viestissä aloittaa valitusvirttä tökeröstä työpaikkalääkäristä, käsittämättömän ammattitaidottomasta fysioterapeutista tai kaikista vaivoista, mutta eiköhän nekin tässä vielä tutuiksi tule :p
Ihanaa aurinkoista päivää teille kaikille!
-Mardu 27+0 (Vissiin ainakin... ensimmäistä odotellessa tiesin viikot ja päivät täsmälleen jos joku kysyi, mutta nyt toisen kanssa joutuu aina vähän miettimään.)
Ekaks Taatelizelle; Onneks sulla on jo parempi mieli. Jännä, kun jollain on niin valittamisen tarve. Esikkoa odottaessa mulla tuli painoa paaljooon lisää (35kg) ja lähtö painokin oli 85 (oon 170cm pitkä). Yhden ainoan kerran th huomautti minua painosta, sanomalla, että itteeni tuo kaikki ylimääräinen jää. Kaks vuotta synnytyksen jälkeen olin -10kg kevyempi. Tälläkään kertaa en aijo stressiä repi painon noususta, vaikka en toki toivo samaa +35kg taakkaa. Monelta unohtuu, että ihmiskehot ovat erilaisia. Toiset lihovat todella herkästi (niinkun minä), toisilla elimistö kerää nestettä mikä nostaa painoa, jollain on niin raskas rakenne vaikka ei olisi lihavakaan, että painoindeksin ollessa 22 ei siltikään näytä laihalta ja sirolta. Kannattaa ens kerralla sanoo takas suorat sanat. Niin minä ainakin tekisin! (Sori saarnaus!)
Mulla on parin viimeisen viikon aikana ollut oikein syönti buumi. Tuntuu, että ei millään maha täyty vaikka söisi mitä... Yölläkin herän siihen, että mulla on kaamee nälkä. Se nälkä usein hoituu paljaalla koulunäkillä ja piimällä.
Mulla tekee mieli ihan sikana näkkäriä ja oikein tosi jauhoista leipää (esim. joku kovakuorinen maalaisleipä) Nam! Piimä, omena ja valkosipuli myös maistuu. Ihan hassua...
Lenkillä oon pyrkinyt käymään joka päivä. Vielä se on onnistunut ihan reippaalaa tahdilla. Viime raskaudessa ei kävelemisestä tullut mitään, kun liitoskivut olivat sitä luokkaa sekä issias. Nyt kyllä koitan mahdollisuuksien mukaan harrastaa lenkkeilyä loppuun asti.
Viimeviikolla oli neuvola lääkäri. Mulla on Hepeliini aika samanlainen alapään tilanne, kun sulla. Kohdunkaula pehmennyt (ollut jo kauan). Kaulaa jäljellä enää 2cm, kohdunsuu sentin auki. Mua ei kielletty liikkumasta, vaan omien tuntemusten mukaan. Supistuksia tulee, mutta ne on enemän mahan kovenemisia ja paineen tunnetta virtsarakossa. Niin ja meijän vauva on vihdoin kääntynyt!!! : ) Mä pelkäsin jo, että hää ei kääntyiskään. Oli onneksi turha pelko. Toivotaan, että pysyisi raivotarjonnassa loppuun asti.
Verenpaineet mulla on edelleen laskenut. enää ei paineita ollut kun 104/70. Esikkoa ootellessa paineet oli tässävaiheessa 128/70. Hg oli myös entisestään laskenut. Enää se ei ollut kun 104! Voi hemmetti. Oon aina kärsinyt anemiasta, joten tää on aika tuttua. Tästä lähtiin neuvola on kahden vk välein edellisraskauden raskausmyrkytyksen takia.
Pötkö 05- Koitappa karpalomehua närästykseen. Mulla ainakin se auttaa.
Emmi 69- Mun virallinen laskettu aika on 3.7 ja jään äippälomalle 30.5
Saatiin kutsu häihin. Häät on 2vk ennen laskettua aikaa 300km päässä.... en tiiä uskalletaanko lähteä.... Esikoista odottaessa olin 500km päässä siskoni häissä kaksviikkoo ennen laskettua ja sillon jo hirvitti... Saa nähdä ollaanko taas hurjapäitä..
Mitenkäs teidän nimi asiat? Joko on nimet tiedossa? Me päästiin nimistä yhteisymmärrykseen. =)
Nyt lähden ulos. Kirjoittelemisiin Aatuliina, masukki rv32 ja tyttö- 06
19.7...armasäiti.............................2.
19.7...Suska74...............34/42.....2.(07)..................Tyks
19.7...mamu77...............31/31.....2.(07)..................Irlanti/Suomi
19.7...Jonsku85..............23/25.....2.(t07)................Oys
19.7...pikkukakkonenko...............2.(07)..................NKL
19.7...murmelska
19.7...RituRanska..........28/28.....1.
20.7...Jempula................29/31....3...........................Kätilöopisto
20.7...-Veruska83-.........25/26.....2.(07)..................OYS
20.7...Piitu-Miina............29/33.....5...........................Naistenklinikka tai Lohja
21.7...Bejpi......................86/85.....2...........................K-HKS
22.7...nimba...................................3.(t04,t05)
25.7...Elomasu..............76/63......3.(1.yht)
25.7...skriikka.................75/86.....5.(1.yht) ..............Salon sairaala
25.7...Pixelina.................31/32.....6...........................Hyvinkää
26.7...Pötkö....................81/78.....2.(t05)..................Kätilöopisto
27.7...Rachella..............35/34......2.(05)
27.7...vee-lan.................30/32.....1............................Ruotsi
27.7...riitu78...................78/71.....1............................OYS
27.7...Misti74.................74/74.....2.(05)....................NKL
28.7...Indifani.................77/77.....2.
29.7...Ikonka..................77/71.....3............................KYS
29.7...Mariia_09............77/77.....1............................NKL/Kättäri
30.7...astaliini................87/82.....1...........................Seinäjoki
31.7...miranna..................89/86.....1.
Kirsikkasuklaa...............80/76.....2.
Puddin............................................1.
Ainoanis..........................80/82.....1...........................TAYS