Heinähattusten VKO 17
28.6...tanni84..................84/84.....1............................LUS
28.6...Misti.......................74/71......6.(14v-1v4kk).....Tays
29.6.....Aatuliina.................25/33.....2.(06).................Porvoon sairaala
1.7.....Emmi 75...............................2.(04)
1.7.....Frankie..................32/42......3.(2xt05).............Saksa
1.7.....Nanni79................79/79......2.(07)..................Kätilöopisto
1.7.....Kamom1lla...........28/26.....1..........................SATKS
1.7.....Lenni75.................75/78......2..........................Vaasan KS
1.7.....Emmi69................38/39......2.(07)
1.7.....Taateliz..................81/79.....1.
1.7.....Mirella_73............................2.
2.7.....Miksuliinu.............32/34......4..........................K-S KS
2.7.....Äiti-76....................32/33......2.(1.yht)..............SAS/TYKS
2.7.....Palle72..................72/65.....3..........................Tays
3.7.....Helga 07...............................2.
3.7.....miina1980............80/75.....3.(t06,t07)..........TYKS
3.7.....amelia_82............25/26.....2.(05)
3.7.....Helga07................32/32.....2.(07)..................SAS
3.7.....liinu75...................75/75.....3.(p04,t05)..........PKKS
3.7.....Amanda81............27/30.....2.(t06).................P-KKS
4.7.....anskur...................84/82.....3.(06, 08)...........VAS
4.7.....Puunukke..............81/79....1...........................PHKS
4.7.....tiituli08...................26/28.....3..........................SatKs
4.7.....Milli76....................76/76.....3.(98,03).............tyks
4.7.....Vatsansisäinen...79/78.....1..........................TYKS
4.7.....tikru85...................85/84.....1...........................LPKS
4.7.....Jeevi......................77/74.....2...........................Sas tai Tyks
5.7.....Katja.......................27/34....3...........................SatKs
5.7.....Angie83.................25/25.....1..........................Kätilöopisto
5.7.....Suffeliisa...............................4.(1.yht)
6.7.....mp73......................73/72.....3.(91,94)............K-PKS
7.7.....La80ku..................80/83......1..........................K-HKS
7.7.....Mirable.................79/75......1..........................KYS
7-8.7..Jenniliini...............80/76......1..........................KOKS
8.7.....Linnea71................38/38......3..........................TAYS
8.7.....Emppu 74.............................3.
8.7.....näppis84...............84/82.....4.(02,03,06)......TAYS
8.7.....NapNap................27/26......2.(t06).................Kos
8.7...Tatar......................29/28.....1..........................TAYS
8-9.7...Miiza76................................4.
9.7.....Tai.........................79/79......3.(01,02)............Jorvi
9.7.....empunmami.......26/32......2.(03)..................HYKS
10.7...AW_83..................83/79.....1...........................NKL/kättäri
10.7...Ritu79...................29/28.....1...........................TAYS
11.7...Lokamamma......................4.(p97,p99,p02).Naisten klinikka
11.7...satu.......................85/82.....1.
12.7...Munmuru..............78/78.....3..........................Kätilöopisto
12.7...Vivi81.....................83/84.....2.........................Ekks
12.7...vapsula.................................3.........................NKL
13.7...merimus...............80/84.....2.(t06)................Pkks
14.7...Suzan73...............73/75.....1..........................K-S KS
14.7...Hepeliini...............79/78.....2.(07)..................KOS
14.7...e69........................39/42.....3..........................Tays
15.7...Isosmurffi.............83/81.....1..........................Naistenklinikka
15.7...Agnetha................27/26.....2.(p07)................Lohjan sairaala
15.7...Niina.....................74/71.....3.(03,06).............K-S KS
15.7...Athina....................81/80..........3.(01, 03).......NKL
16.7...Nennuski.............79/84......2.........................LKS
16.7...Keiju07.................76/72......2.........................NKL
16.7...upuna...................33/32......3.........................TAYS
16.7...Miinnu...................82/79......3.(t00,p02).......TAYS
16.7...annukka-72.........72/61......4.(p90,p95,p07).TAYS
16.7...Evinia..................27/28.....1....................Kätilöopisto
17.7...Nasqu...................27/29......2.........................Kätilöopisto
17.7...Anita......................33/35......2.(1.yht).............Raahe
18.7...Rosina..................36/31.....3.(1.yht)..............TYKS
18.7...Pulputtaja.............................1........................PHKS
18.7...Weera85..............24/24.....1...........................Oulaskankaan sairaala
Kommentit (57)
päivien hitaudesta..
olis kyllä kiva ku olis joku kaveri joka ois samassa tilanteessa ja vois olla päivät kaverina..
mun lähtöpaino oli 86 ja nyt painan 95 eikä mulle oo neuvolassa epäystävällisii oltu.ite sanoin neuvolatädille et ois hyvä jos en lihois yli 10 kg mutta kyllä ny näytetää menevän sen yli.
olipas tosiaan kamala tuo taatelin käynti.. olisin varmaa ite suuttunut sille lääkärille ja käskeny pitää turpansa kii. tai ainaki kysyny et mihin se pyrkii sillä.
tavaroita on purkamatta ja kaikkee pitäs tehdä mutkun alkaa heti kipeästi supistella. voi ku sais nukkua heinäkuun alkuun..
nyt on pakko nousta ylös ja laittaa noita tavaroita oikeen kevyesti ku tänää ei oo viel supistellu. muuttaminen on hirveetä. mitäs sitte ku on lapsia..
nimeä oon miettiny mut ei oo vielä miehen kaa puhuttu.
jaksuja vaivoissa kullekkin.
is ja isopapu 28+0
Terppa vaan,
Kiitos sulle Aatuliina tsemppailuista. Ihana kuulla, että jollain muullakin samanlaista tapahtumaa alapäässä =) Jotenkin helpottaa, että sulle kuitenkin sanottu, et normi elämää saa jatkaa. Antaa toivoa, ettei tässä nyt ihan vielä synnytetä ;)
Taatelizille täältä myös sympatiahalukset! Ihan urpoa meininkiä sulla äippäpolilla! Huh sanon minä! Mun mielestä pitäis ennemminkin olla tsemppaava ja positiivinen ja olla onnellinen, kun kaikkia hyvin. Kuitenkin jokainen meistä tietää, et ylipaino voi, siis voi olla riskitekijä, mutta välttis näin ei ole. Mulla itellä sama tilenna, siis ylipainoa ja aina jaksaa lekurit marmattaa ja kysellä, että kuinka paljon sokerit ollu koholla ja et rasitus nyt ainakin meni penkin alle jne.. Sit ollaan naama nutturalla, kun sanon, et rasitus meni loistavasti (esikosta) ja muutenkin kaikki ollu kunnossa. Tyttö oli ihan normaali painonen syntyessää jne... Mutta pidetään me lippu korkealla ja näytetää pitkät noille urpolääkäreille, jotka ei osaa käyttäytyä! Tulipahan paatoksella =)
Isosmurffille ja Weeralle piiiitkiä hermoja ja nopeaa ajankulumista. Itekki huomaan aika-ajoin miettiväni, et olis jo heinäkuu tai ainakin juhannus. Mut sit toisaalta, just tänään mietin, et vitsi ku menee viikot nopeesti =) Tytön kanssa on nyt touhua riittänyt ja viikot vaan vilistää.
Tänään oltiin neidin kanssa 2-.v kuvassa. Oli ihan poikki, kun tultiin reissusta kotiin. Ennen sitä oltiin käyty viel muskarissa. Ei ees jaksanu syödä raukka mitään, vaan meni suoraan päikkäreille ja veteli sellaset 2,5h unta palloon =O Iltapäivästä oltiin ulkona viel reilu tunti ja nyt ootellaan saunan lämpiämistä.
Mä olin ite eilen rintsikka ostoksilla Hesassa. Kävin bebesillä sovittamassa ja löysin ihanat liivit. Siel ei vaan ollu mun kokoa, joten tilaan sit netistä, kun niitä saapuu. Päädyin sitten noihin Bravadon seamless liiveihin. Oli tosi hyvän oloset ja varmaan siinä alussa ainakin tarpeeks pehmeet ja joustavat. Mulla normaali koko 95 D, joten päädyin sitten xl kokoon, niin jää kasvuvaraa.
Mitäs vielä..... taloasia nytkähti taas eteenpäin. Ens viikolla mennään allekirjoittamaan sopimukset ja päästää valitsemaan sisustusmateriaaleja. Ihanaa =)
Nimiasiasta; kovasti ollaan mietiskelty ja pyöritelty suussa nimiä. Pojalle periaatteessa on nimi jo mietittynä, mietittiin jo esikoiselle, mut jäi sit käyttämättä ;) Tytölle muutama vaihtoehto mielessä. Päätetään sit vasta lopullisesti, kun nähdään tulokas.
Hepe rv 28+1
Taatelizilla ollu ikävä äippäpoli käynti.. :(
Mä muistan kans esikon rakenneultran, kun en vielä ollu käyny sillon sokerirasituksessa, niin ultraaja vaan siihen "et ois voitu jutella ruokavaliosta ym jos olisit jo käyny" Eli oli sitä mieltä et mulla on diabetes.. Mut vaan paasto oli rajalla!
Nyt sit K-HKS:n kätilö-ultraajat ollu ihania, ei yhtään sanaakaan painosta, jota on siis ihan liikaa!
Sit omat neuvola-lääkärin kuulumiset.
Päivän paras uutinen; sokeriarvot ei vois olla paremmat! 0h arvo 4.5, 1h 5.0 ja 2h 5.0. Eli sen takia ei tarvii enää murehtia.
Kaikki muukin ok, pissa puhdas, hemppa 126, RR 133/80, painoa 432g/viikkoa (ekaan neuvola painoon tullu pikkusen vajaa 4kg), sf-mitta 26, kohdun suulla ei muutosta eli kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm.
Lääkäri olikin sama kuin viimeks, ei voinu sanoa sokereista mitään ja painoakin tullu sopivasti. :) Pojun sykkeitä kuunteli vaan just sen aikaa et näku lukemat, mä olisin voinu kuunnella pidempäänkin. :)
Siinä tärkeimmät, nyt pitää mennä ottaa Even kaa jätskiä. :)
Bejpi, Poju 27+1 ja Eveliina 2v3kk+
Mulla kontrolli tänään äipppolilla raskausdiabeteksen takia. Vauvan painoarvio 1270g. On kuulemma ihan normaalin kokoinen. Vauva ollut tänään erityisen vilkas ja potkut sattuu kovasti. Vauva on nyt raivotarjonnassa. Seuraaava käynti äippäpolille rv 35+0.
NiinaR rv 28+0
Nukahdin kuopuksen viereen ja heräsin sitten tuossa ottamaan antibioottia (Kefexin). Vähän tuntui kummalta, kun siinä tytön vieressä rupesin nukkumaan, mutta herättyä totesin, että olen kutiseva ja jaloista ja käsistä punaisenkirjava. Hippahippahei vaan... Terveysneuvontapuhelimessa sanoi, ettei saa ottaa enää lääkettä ja huomenna soitto lääkärille. Minä aion mennä sinne henk.koht. ja ilmoittaa haluavani sairasloman myös ensi viikolle. Mulla on ainakin metrin pituinen halkosarvi päässä tällä hetkellä. Miten minä paranen tästä??? Olo ei nyt ole paljon sen kummempi kuin aikaisemminkaan, ehkei nyt yskitä ihan niin paljon. Ja rv:t VASTA 27+1... Huolettaa jo vauvankin puolesta :-(
Huomenta,
Ihan heti oli tultava kertomaan, sain sokrurasituksen tulokset. Jes, läpi meni! 0-arvo 4,6, 1-tunti 6,9 ja 2-tuntia 4,9. Kivi vierähti sydämeltä. Meinaan just tossa lekurikäynnillä lääkäri jo kyseli rasituksen perään, kun sf-mitta huitelee ja tuota painoakin on omasta takaa ;)
Nimballe jaksuja! Allergiselta reaktioltahan tuo kuulostaa =( Pitäs kyllä nopeesti helpottaa, kunhan lopetat ko lääkkeen nauttimisen ja se poistuu elimistöstä. Harmitus.
Nyt töiden pariin- palaillaan.
Hepe rv 28+2
Yksi erittäin huonosti nukuttu yö taas takana. Ramppasin vessassa varmaan viisi kertaa yön aikana eikä illalla ole edes tullut juotua paljon. Ei ole aiemmin tarvinnut sentään noin montaa kertaa yön aikana herätä. Ja tietysti tyttökin heräsi siinä viiden aikaan kun kävin vessassa,mut onneks nukahti sit viel tunniksi.
Alkaa olemaan hermot tiukilla tän odotuksen kanssa. Esikkoa odottaessa en muista et oisin ollu sentään ihan näin hermoheikko. Eilen mies kasasi tytölle trampoliinia ja minä sitten haravoin siinä samalla,niin heti alkoi supistamaan ja koko vasen kylki oli ihan tulessa. No,jätin haravoinnin ja ajattelin ottaa kukkapenkin käsittelyyn niin ei siitäkään tullut mitään,kun ei pääse kunnolla kumartumaan vaan pitäisi polvillaan olla maassa,ettei olisi niin hankala olo.
Jotenkin tuntuu turhauttavalta,kun on tottunut tekemmän kaikenlaisia hommia eikä ole tottunut vaan olemaan. On tämä hankalaa...
No se siitä. Omaan napaan kuuluu ihan sitä samaa. Supistelee välillä ja toukka potkii kovin jo kylkiluihin,olisikohan jo pää alaspäin. No se selviää sitten ensi tiistaina. Painoakaan ei työpaikan vaa'an mukaan ole tullut,mut totuus selviää huomenna kun on heti aamusta neuvola. Ruokakaan ei enää maistu samalla tavalla kuin tuon toisen kolmanneksen aikana,sinällään ihan hyvä. Minulla oli tuota lähtöpainoa(eka neuvolakerta) 82 kg ja nyt viimeksi oli 88 kiloa. Mielestäni paino on pysynyt ihan hyvin hallinnassa,mutta th valittaa koko ajan asiasta. Esikkoa odottaessa oli sama th ja tuolloin sain odottaa ihan rauhassa ja painosta ei mainittu mitään.
Että sellaista tänne
Marika ja toukka 30+0
viimeiset 10 viikkoa alkaa =)
Jos mieki kuulumisia kirjottelen.....
Vaihteeksi olen kipeenä.Poskiontelot täynnä jotai ylimäärästä,kauhee yskä ja pää kipeenä jatkuvalla syötöllä,Äitille just eilen valitin et mul alkaa oleen mitta täynnä ku jos en ole alapäästä kipeenä,niin sit yläpäästä...ja välillä kummastaki yhtäaikaa.....
Mut mä yritän olla tosi positiivinen....enää kymmenisen viikkoa jälellä :D
Mie oon miettiny et voinkohan ite vaatia ylimääräistä ultraa,ku sillon rakenneultrassa se ultraaja sano et saattaa tulla tarkistusultra ku edellinen muksu oli niin iso syntyessään(4460/53).....et saattaa tulla koon tarkistusultra.Ja nyt ku musta on alkanu tuntuun et on jo tosi ahdas olla ton mahan kans,et voisinkohan mie neuvolassa vaatia et haluan sinne ultraan tarkistukseen??!!
Riippuuks se kohdunpohjankorkeus paljokin vauvan koosta.....et jos mulla menee keskikäyrää se korkeus,niin meinaaks se sit sitä et ois iha normikokonen vauva....vai voiks se silti olla isompi kokonen???
Pitäis varmaan jo ite tommoset tietää ku neljättä odotan,mt en oo koskaan tullu tommosta ajatelleeksi.
Täytyy toivoa ettei mee kaavan mukaan tää syntymäkoko,ku mul on joka muksu ollu edellistä isompi.Eka oli 2940/49,toinen 3530/50 ja kolmas sen 4460/53.Ois aika karseeta pukata melki 60cm ja 5kilonen muksu ulos :D:D
Kävely on joka viikko,oikeestaan joka päivä vaikeempaa vaan.Sohvaltaki ku nousee,niin tuntuu et vauva painaa niin alas,et pitää kävellä jalat tosi haaralla.....oikeestaan kävely muistuttaa "ahtisaarikävelyä" :D Ihmettelen suuresti jos mennään laskettuunaikaan,tai ylitte,niinku edellisessä mentiin 41+2 viikolle asti.
Jospa täs oli taas vähäks ajaks tarinaa.....
halirutistukset kaikille teille,ja varsinki teille jotka ootte kohdannu inhottavia neuvolatätejä tai lääkäreitä.Lyökää seuraavalla kerralla luu kurkkuun niille jotka pahottaa teidän mielen.
Johanna & lottaeinari 29+1
Käyn usein lukemassa Heinisten kuulumisia, mutta itse en ole viikkokausiin malttanut kirjoitella. Samankaltaisia mietteitä näyttää meillä useimmilla olevan. Kiitos kaikille kirjoittaneille!
Sokerirasituksesta on kovasti keskusteltu. Mä kuulun riskiryhmään (ikä 39, bmi 27 ja ed.raskaudessa oli paastoarvo rajalla), joten oon käyny antamassa näytteen rv 19. Narahdin 0,1 yksikköä paastosta. Minusta ei järkyttävää, mutta sokerileima siitä läpsähti. No, mittasin kotona sokeria 6 vrk, ja koko ajan se oli sallituissa arvoissa. Sittemmin on kuitenkin kohdeltu diabetes-äitinä ja terkka pitää palopuhetta oikeasta ravinnosta. Se on oikeasti huvittavaa, sillä olen synnyttänyt kaksi normaalikokoista lasta ja tämä raskaus on edennyt samaan malliin kuin edelliset - ainahan näissä on vähän eroja.
Lisäksi, menossa rv 29 ja painoa tullut vain 5 kg, ja pissakin on aina puhdas (tosin jos siinä olisi sokeria, se pitäisi olla jossain 10 mmolin tienoilla että näkyy).
Oon miettinyt, että mitenköhän hyvässä kunnossa pitää äidin olla, ettei tarviis kestää terkkojen ruokasaarnaa. Mulla on paineetkin ihanteelliset (alle 120/80) ja leposyke 55-60; urheilen päivittäin. Ei auta, terveydenhoitajan saarna on vakio. Yleensä ystävällisesti vain nyökyttelen sille. Miten muut sokrutarkkailijat olette kokeneet nämä asiat? voisin kuvitella, että jos olisin vaikkapa päihdeäiti tai äiti joka ei pidä itsestään huolta, kohtelu saisikin olla tällaista. Mutta voin hyvin, näytän ihan hyvältä, käyn töissä, olen akateemisesti koulutettu (että jotenkin pää toimii), en käytä päihteitä nyt enkä muutenkaan.... plaah sentään!
Eilen olin lääkäriultrassa (iän puolesta lisäultra) ja selvis, että vauva on täysin normaalikokoinen, kaikki ok! Ei siis todella ole syntymässä sokerivauvaa tälläkään kertaa. Mulla siis viikkoja 28+3. Vauvan paino 1260 g ja lääkäri katsoi sen normaaliksi ja arvioi syntymäpainoksi taulukosta 3800 g. Senkin totesi normaaliksi.
Meidän vauva muuten istua tönötti! Onko muilla perätilatapauksista kokemusta? En ole vielä uskaltanut panikoida asiasta. Siitä ei sinänsä pidä vielä huolestua, aikaa ja tilaa on vielä kääntyä.
Vielä sokerihuolta, ja sorry vuodatus, toivottavasti tää lohduttaa ees jotakuta!
Mun piti lauantaina mennä kontrollin omaiseen sokerirasitukseen... Mun mies herätti mut todellisuuteen: kaikki on lääkärinkin mukaan tosi normaalisti, hyvin. Toisaalta eihän sinne ole pakko mennä, koska neuvolatoiminta on sittenkin vapaaehtoista. Mieheni on ammatiltaan hoitaja. Peruin ajan.
Tää on mun kolmas raskaus, enkä ole näin vahvasti vastustanut neuvolan odotusajan ohjeita ikinä...
Mahtavaa asua sivistysvaltiossa, mutta mietityttää joskus tämä holhous!
Wuaah!
e69
pötkylän rv 29
ja tytöt kohta 16v. ja 6v. [http://www.terveysportti.fi] [http://www.terveysportti.fi]
Samoja mietteitä kun e69:llä, paitsi että en nyt itse ole ehkä ihan niin hyvin voinut, mutta tarpeeksi kuitenkin.
Olen myös miettinyt onko vika ja herkkyys omassa päässä vai kytätäänkö meitä vähän turhankin tarkkaan ? Onko se terveydenhoitajien persoonallisuuden piirre olla "niin terkkari että" No omat terkkatyökaverit ainakin on ;-)
Ja sitten taas toisaalta ei kuulla niissä asioissa jotka askarruttaa ......
Olen itsekin miettinyt noiden esim. nyt tupakoivien äitien "kohtelua" saati alko/huumeäitien. Niiden seurauksia ja tuotoksia kuitenkin itse myös omassa työssäni kohtaan / samoin juuri niitä isiä/äitejä, vasta tosin usein silloin kun ongelmia on jo jonkin aikaa ollut ja muillakeinoin ei olla päästy puuttumaan / vaikuttamaan.
Itse lupasin nyt jatkaa sokrumittauksia ja suostuin painoarvioon vk. 36, mutta jos kaikki menee ok niin siinäpä se. Hoitajana tiedän kyllä esim. sokereista ja arvoista ja osaan asioista ottaa myös selvää.
Mulla vauva vielä kääntyilee aika useinkin mahassa, neuvolassa oli oikeinpäin, nyt taas perätilassa, mutta ehkä nyt on kuitenkin päivä päivältä ollut enemmin oikeinpäin - saattavathan kääntyä vielä varsin myöhäisessä vaiheessa.
Mirella rv 30+1
Jos nyt ehtisi omaa napaakin..
Aika todella käy pitkäksi saikulla. Toisaalta tulee päivällä nukuttua ylimääräiset neljä tuntia ja jaksaa sitten illalla olla lasten kanssa lähes normaalisti.
Täällä on painosta keskusteltu hyvin avoimesti. Ekassa raskaudessa panoni nousi 5kg/8kk ja 13kg/1kk, eli toksemia kerryti nesteitä. Tokassa raskaudessa nousi 7,5kg koko aikana. Nyt on noussut lähes 1kg/vko yhteensä 16kg. Lähtöpaino oli onneksi normaali (72kg/175cm), mutta kyllä sitä saa taas tiputella tämän odotuksen jälkeen. Ja ainakin reisissä ja sormissa on nestettä.
Jännästi tän odotuksen aikana olen palellut lähes koko ajan. Nyt alkaa kyllä saunomisetkin olla saunottu, kun pari viikkoa on jo tullut rinnoista sitä esimaitoa vai miksi sitä sanotaan.
Mietityttää hieman tuo alapään tilanne. varsinaista lääkärin tarkistusta kun ei enää ole, mutta supistelut eivät ole loppuneet - Nythän se kohdun suu oli vain pehmennyt... Ei sentää lyhentynyt tai auki, niin kuin toiset ovat kertoneet täällä. Täytyy varmaan neuvolassa kysyä ensi kerralla, saako ylimääräisen nl ajan, kun se oma lääkäri ei sitä osaa tarkistaa...
Vaunuja ei ole meillä hankittu viellä. Saan sukulaisilta Britaxin babysafeplus istuimen,joten kallistumme teutoniaan tai britax vigouriin, johon istuin sopii. Toisaalta joudun varmaaan usein kantamaan vauvan kopassa takapihan puupöydälle nukkumaan etuovelta alhaalta ja sillon ne emmaljungan kopan jalakset olisivat hyvät. Ei kukaan tiedä onko Teutonian kopassa jalaksia? Tai tiedättekö onko kummassakaan viogurissa tai teutoniassa integroitua hyttyssuojaa niin kuin emmaljungassa? Meillä kun oli ne duo emmaljungat -00 ja koppaan ei mennyt hyttysiä, kun oli se kopanpeitteestä esille laitettava hyttysverkko. Sanovat, että näiden irrallisten verkkojen läpi hyttyset lötytää tiensä koppaan?
Pitää vielä valittaa, eskarilaisemme osoitettiin eri kouluun kuin kaverinsa. Koulumatka olisi sama kumpaankin... No, nyt sitten toissijainen haku ja reksille juttelu/anominen. Jostain syystä ei tuota verenpainetta viitsi mitata asiaa käsitellessä. Äärimmäisenä toimena muutammekin sitten jo aiemmin, koska poikamme ei tussa isossa koulussa ilman kavereitaan tule pärjäämään. Tosin ensin pitää myydä nykyinen asunto ja huomasin, ettei alueellamme ole paljoo myynnissä neljän makuuhuoneen rt/okt/pt vaihtoehtoja. Alustavasti ajattelimme asunnon vaihtoa vasta masukin ollessa taapero iässä ja tarvitessa oman huoneen. Eka luokkalaisemme on kielikylvyssä, joten sisaruusperustekaan ei päde...
t:Tai 29+
Kelassa tuli eilen käytyä. Ja kyllä ä-loma alkaa laskureiden mukaan 26.5. joten ihan oikeassa mirella oli :-)) Mua harmittaa ihan oikeasti, ettei läppärini suostu aukaisemaan Kelan-sivuja, joten en pääse edes päivärähan käsittelyä seuraamaan. Nyt Kelaan on toimitettu kaikki tarpeellinen, mutta hiukan alkoi taas eilen närästämään se heidän tietämättömyys, tai tiedon kertominen eri tavalla. Yksi sanoo yhtä toinen toista. Toivottavasti oma asiani meni jakeluun, vaikka vaikeelta se tuntui. Olen siis freelancer työntekijä ja esitin 6kk:den työtulot, ja tämä 6kk:tta ei ole 6kk taaksepäin LAsta. Olen kerännyt päiviä alk. 2008 tammikuu, koska näin se tapahtui ed. äitiyspäivärahojen kanssa. Huomioituja seikkoja on freelancerin työ, alle 3v lapsen kanssa kotona sekä sairausajan lomat. Katsotaan miten tämän mamman käy. Olisin enemmän kuin onnellinen, jos saan ä-rahani nyk. tulojen perusteella, kuten kuuluukin, mutta ihan ok ä-raha oli esikostakin... sehän mulle olisi tullut automaattisesti, kun tyttö alle 3v.
mirella, kävin listalta jo katselemassa, että missä päin suomea sinä olet synnyttämässä, mutta en löytänyt sitä. Itse menen kättärille, mutta viimeksikin meni melk. 2vk yli LA:n, joten saas nyt nähdä milloin tämä pikkuinen malttaa jättää yksiönsä :-))
Tuulekos kaikilla miehet mukaan synnytykseen ? Oma mies tulee, vaikka ensin oli hieman vastarantaan. En tiedä jäikö poloiselle traumoja ed. synnytyksestä ;-)) Hauskaa, että meillä ei ole varaa valita, se on vaan pakko ...hah... Onkohan kukaan heinähattunen käynyt pelkopolilla ? Itse olisin päässyt kättärille kätilön kanssa jutustelemaan, mutten nyt sitten kuitenkaan sitä ottanut vastaan. Mua ei pelota se kipu vaan kaikki muu. Se etten jaksa, pysty, tai että jotakin tapahtuu jnejne.
e69: kiva oli lukea kuulumiset ! Älä välitä Nlan -toiminnasta, ota vain sellainen asenne, että sinä tiedät parhaiten miten voit.
Nyt pakko lopettaa selkä ja kankku irtisanoivat itsensä. Ihanaa olen yksin kotona, mies ja pikkuinen ovat lietsussa. t. emmi rv-30+ & esikko 2v
oli lääkärin mielipide, kun kysyin sairaslomasta. Totesin, että hyvä jos olet sitä mieltä, minä tulen sitten maanantaina uudestaan. Eipä onneksi tarvitse tolle lääkärille mennä... Siis helvetti, olen yskinyt 2½ viikkoa, saanut tänään sellaisen kuurin, joka ehkä toivottavasti sopii mulle. Selkä on hajalla, kun nukun istuiltaan ja nukun ehkä n. 5 tuntia yössä -pätkittäin. Elän panadolilla ja öisin padacodilla. Pissat tulee housuun, kun tulee yllättävä yskänpuuska. Varmaan korvatulehdus lähtee lääkkeillä, mutta entäs nuo muut?
Olen kyllä kuulemma sitten ihan fyysisesti terve ma:na, kun onhan siihen 3 päivää aikaa. Justiin... Olisi 6 viikkoa aikaa vapun jälkeen järjestää asiat siihen kuntoon, että on kiva lähteä ä-lomalle. Nyt jos menen ma:na töihin, niin se on viikko ja lennän kaaressa takaisin sairikselle. Hohhoijaa... No, se on varattava jo huomenna aika maanantai-aamuksi.
Eli summasummarum, hyvä, etteivät ihmiset täällä usko/tee ihan kaikkea, mitä nlassa tai muualla sanotaan. Kyllä sitä välillä on hyvä pitää omakin päänsä. Mulla on siirtynyt sokerirasitus vasta melkein toukokuun puoleenväliin ja ajattelinkin sanoa nlatädille, etten osallistu mihinkään valistuksiin tai mittauksiin sitten, vaikka arvot olisivat hieman koholla. Ei jaksa kiinnostua nyt niinkuin ollenkaan. Miten niin väsynyt ja kyyninen.... Rv:t 27+1 siis.
Täällä keittiön välitilan laatoitushommien välissä, jossa saan siis apulaisena toimia ;-) pistäydyn kirjoittelemassa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen siis tylsästi päädyin laattoihin .....
Mulla synnytyssairaala on PHKS eli Lahteen siis suunta. Esikoinen syntyi Kotkassa, jossa ihan hyvän kokemukset. Tämä nyt vähän jännittää, koska en oikein paljon positiivista ole kuullut ..... jostain syystä on vähän luottamuspula.
Synnytys alkaa vähän ajatuksissa taka-alalla mietityttämään, joten kai tässä sitä kohti mennään !
Mies on tulossa mukaan, oli viimeeksikin. Onneksi osaa olla hiljaa ja tarvittaessa saatavilla, en tosiaankaan ollut seurallisimmillani synnyttäessä. Ammatiltaan on sairaanhoitaja, ei tosin niitä töitä ole useampaan vuoteen tehnyt, eikä siinä mielessä ole mitään apua - sairaanhoitaja, joka ei ole edes injektiota koskaan pistänyt ;-) heh heh
Nopea kotiutus olisi toiveissa, onhan täällä sentään näitä apulaisia - ja koti on aina koti. Sairaalassa olo oli ahdistavaa ja pitkäveteistä, koska olin kyllä ihan timmikunnossa viimeeksi synnytyksen jälkeen verrattuna raskausaikaan - ainakin omasta mielestäni.
Nyt taas hommiin .....
Mirella
Neuvolakuulumisia:
Onneks oli vakituisella terkalla nyt sijainen ja on vielä parin viikonkin päästä,kun seuraavan kerran menen.
Elikkä sokeriarvot ihan normaalit,nyt odotellaan sitä ensi viikon ultraa jossa saadaan tarkkaa tietoa siitä kuinka iso köriläs tuolla vatsassa oikein on. SF-mitta oli huikeat 31 eli nyt mentiin jo ylimmän käyrän yläpuolelle. Oli sitten ihan pakko kysyä että kuinka luotettava tuo arvo oikein on,niin sain vastaukseksi,että koska olen lyhyt (167 cm) niin se vaikuttaa asiaan. Myös jos vatsa tulee kaikki eteen,ettei leviä pitkin vatsaa,niin se nostaa arvoa. Töihinpäin ajelessa muistelin että tuo ihan eka ultra lupaili jo aikast isoa körilästä,vaikka ei se siinä vaiheessa vielä mitään todista. Tyttö painoi syntyessään 3710g ja nyt pahoin pelkään että tämä on reilu nelikiloinen, ja kun tyttökään ei mahtunut tulemaan alakautta niin tokkopa sit tämäkään,vaikka majaileekin jo pää alaspäin.
Hemoglobiini oli aika reippaasti liian alhainen (94) ja nyt sainkin käskyksi syödä rautatabletteja 2 kpl per päivä. Voi vatsa parkaa,kun jo valmiiksi kärsin ummetuksesta. Pitäisköhän ostaa vaan monta punttia persiljaa ja pinaattia niin vatsa pääsis hiukan helpommalla =)
Painoa oli tullut 400 g per viikko ja pissasta löytyi hiukan proteiinia,mutta tämä runsas valkovuoto kuulemma aiheuttaa asian.
Olikohan nyt muuta,selkää valitin ja huonosti nukuttuja öitä ja käski soittamaan heti,jos tuntuu siltä ettei jaksa töissä olla. Pitkiä lenkkejäkään ei suositellut keran niistä tulee noita kipeitä supistuksia.
Olin oikeasti tosi tyytyväinen että nyt oli sijainen. Tuntui et tälle pystyi ihan normaalisti juttelemaan kaikesta ja kaikki asiat otettiin ihan tosissaan. Normaali th tuntuu laittavan kaiken puheen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Täällä etelässä nautitaan kauniista ilmasta. Tyttökin menee viikonlopuksi isälleen,joten meillä on tiedossa laatuaikaviikonloppu =). Tänään illalla teatteriin Helsinkiin ja huomenna katsastamaan Skanssi. Saa nähdä onko siellä kuinka paljon väkeä,kun vasta viime viikonloppuna avattiin.
Vointeja kaikille!
Marika ja toukka 30+1
Ensi viikolla piti vasta olla neuvola, mutta jouduin sen perumaan muuttuneen työvuoron vuoksi ja pääsinkin heti tänään. Kaikki oli ok, sf-mitta 27,5, yläkäyrällä menee. Ja sain lähetteen sokerirasituksen, jonen ihan mielellänikin menen, koska silloin itse stikatessani oli sokerit 3+. Ja juuri tuon takia sen lähetteen sainkin. Sokereista täällä onkin ollut paljon puhetta.
Ensi tiistaina olisi sitten se 4d-ultra, jännittää onko kaikki ok... Painoa tullut nyt yhteensä reilu 5 kg, paljon vähemmän mitä esikoisesta tähän mennessä.
Taatelizilla oli ikävä äippäpolikäynti takana. Kurjia tuollaiset lääkärit, omalle kohdallekin joskus sattunut vastaavaa. Ja jotenkin oon itse niin "lammas", että en sa tuommoisissa tilanteissa sanottua mitään ja vasta jälkikäteen tulee mieleen mitä olisi voinut sanoa.
Mutta aivan ihanan keväinen ja lämmin ilma tuolla ulkona! Harmi, että joudun illan viettämään töissä... Mutta tämä onkin sitten viimeinen iltavuoro, tästä lähtien pelkkiä aamuvuoroja kesä- ja äitiysloman alkuun asti :) Jotenkin on oma jaksaminen nyt paljon parempi kuin joitain viikkoja sitten, ehkäpä se on tuo aurinkokin joka piristää ja auttaa jaksamaan.
Vähin kolotuksin olen säästynyt, esikoista odottaessa oli alaselkä tosi jumissa. Nyt tuntuu, että olen elämäni kunnossa, lukuun ottamatta iltaisin olevaa "maha-ahdistusta" ja turvotusta. Sormet niin turvoksissa, etten saa sormuksia pois... Mitähän tämä turvotus on sitten kesällä!?!
Nasqu ja poju rv 28+0 ja tyttö 06/06
Aamupäivä vietettiin tytön ja hiekkiskaverin kanssa kotieläintilalla. Kyllä oli lapsilla ihmettelemistä, että lehmät on noin isoja ja lampaatkin isompia kuin he itse. Sitten kotona selittänyt mein koiralla ja iskälle tohkeissaan, mitä kaikkea sitä nähtiinkään =) Miten sitä lapsi osaakin olla niin onnellinen ja innoissaan pienistäkin asioista. Itellekin tuli niin hyvä miele, toki auringollakin on osuutta asiaan ;) Tuntu meinaan tää elo ja olo niiiiiiin ryydyttävältä tässä yks päivä, ku oli luvattu aurinkoista ja sit olikin ihan pilvistä ja tuulista.
Eilen olin jälleen töissä ja siinä oli sitten hiukan hektisempi rupeama, niin heti alkoi supistelemaan =( Miehen kanssa tuossa pohdittiin, et teen luultavasti nää sovitut vuorot ja sit jään pois. Mullahan on siis huhtikuun loppuun nyt vaan sovittukin. Ens viikolla soittelen th:lle ja jutellaan varmaan siitä lähetteestä sinne kontrolliin, tuon alakerran suhteen.
Toisilla kuulostaa aikamoiselta nipotukselta tuo neuvoloiden toiminta...huoh, tsemiä vaan teille! Oon saanu kyllä olla onnellinen sen suhteen, että koskaan ei oo painostakaan negatiivisesti sanottu tai mistään muustakaan peloteltu, vaikk riskitekijöitä onkin olemassa. Ennemminkin on vaan tsempattu ja iloittu, kun asiat menneet hyvin. Tää siis th:n kohdalla, lekureissa onkin sitten ollu moneen junaan =(
Synnytyksestä...mies tulee mukaan, kuten esikostakin. Tosin onneks tuli tässä taannoin asia puheeks. Isäntä olikin miettinyt mielessää, et kun se on nyt kerran nähty, niin tartteeks hänen välttämättä tulla mukaan =O Hän jää kotiin tytön kanssa. Tais sen puoliks kyllä vitsillään murjasta, mutta tulipahan nyt sekin selväks, et yhessä tähän on lähdetty ja yhdessä tää viedään loppuun asti. Mulle itelle henk koht oli tosi tärkeetä, et mies oli synnytyksessä mukana ja tulee siis nytkin.
Nasqu kirjoitti niin osuvasti iltaisesta maha-ahdistuksesta...Musta tuntuu ihan samalta. Ensin aattelin, et oon syöny liikaa tms, mut ei se kyl sitäkään oo. Masua vaan alkaa ahdistaa ja turvottaa iltasin ihan hirveesti. Varmaan jos raskausarpia olis nyt lisää tullakseen, ne tulis just illalla.
Mutta, nyt hetkeks pötkölleen, kun tyttökin nukkuu.
Hepe rv 28+3
'ello girls! :)
Tänään tupsahti postista äitiyspakkaus, vaikka vasta tällä viikolla tuli päätöskin siitä. No kerrrankin nopeaa toimintaa, joten en todellakaan valita! Sain vielä tuon vanhan mallin, ja kun sen läpi tutkin niin totesin että se taitaakin olla itse asiassa parempi kuin tuo uusi! Ei ollutkaan niin beige kuin pelkäsin, ei sitä ällöä sydän-makuupussia, ja saatiin toppapuku mikä uudesta puuttuu, jihuu!
Lääkärissä kävin taas tsekkauttamassa kohdunsuun tilanteen ja hyvältä näytti. Kirjoitti pari päivää vielä sairaslomaa, koska ensi viikolla alkaakin minulla jo kesäloma :) Painoarvio huikeat 1600g! Pää alaspäin siellä potki menemään.
Mirella kuullut huonoa PHKS:n toiminnasta, meillähän on aika lähekkäin LAt :) Itse en kyllä voi valittaa yhtään, varsinkin kun olen nyt siellä useammin ravannut ja kolmen eri lääkärin kanssa asioinut. Kaikki kätilötkin ovat olleet mukavia.
Eipä tässä ihmeempiä, ihanaa kun on lämmin ja aurinko porottaa, pääsee itseään grillaamaan partsille :P
Viikonloppuja ja jaksuja kaikille!
T:Puunukke ja skloddi 29+6 (huomenna alkaa 10 vkon 'lähtölaskenta' ;D )
Ensin kysyisin teidän jo rintapumppua käyttäneiden mielipiteitä mikä oli paras pumppu? En kyllä ees tiedä muita merkkejä ku ainu ja avent. Ja kumpi on parempi käsi- vai sähkö käyttöinen. Olisin ostamassa ja kun niitä ei oikee voi testailla ni mielipiteitä kaivataan. Kiitos!
Sitte mun piti kysyä bejbiltä et joko oot kertonu työnantajalle vai meinaatko vaa sanoo ittes irti ku lähet äippälomalle? Mua pelotti kans se kertominen ja et asia paljastuu ennen ku mun koeaika menee ohi mut ite liiottelin sitä päässäni.. Tiesithän muute et jos meinaat kertoa sen niin et aiot jatkaa viel töissä ni se pitää kertoa 2kk ennen HUOM. äitiysloman alkua. eli varmaan just nyt. No enivei teet mitä teet mut tsemppiä!
Puunukke, mä odotan just et saan sen sydänmakuupussin nimenomaan. Hyvä et sä sait mieleises.
Mäkin ajattelin mennä vähän parvekkeelle ottaa rusketusta..
Hyviä viikonloppuja!!
Is ja isopapu 28+2
on tää saikku vaan tylsää...yritän nukkua mahdollisimman paljon ja ootan vaan aina tiettyjä tv-ohjelmia. Viime viikolla tais joku mainita että pyöräily on helpompaa ku kävely, mutta mulla ainakin ottaa jalat mahaan kiinni joka polkaisulla (maastopyörä) ja tuntuu että tuo vaavi tassuttelee pyöränpenkillä (toosi matalalla ja edelleen väärin päin). Jollain muullakin oli jo tullut iskiasta ja hermopinnettä takamukseen, jee jee, en oo siis ainoa :) Mulla on tällä hetkellä molemmissa pakaroissa hermopinne ja se välilevyn pullistumakin vaikeuttaa elämää. Ärsyttävää kun ei voi vapaasti liikkua, kun tulee heti kipeäksi. Lisäksi uusi vaiva on närästys, joka alkaa heti kun pääsee pitkälleen eli rennie oottaa yöpöydällä. :)
Onko teille tullu jo 2009 äitiyspakkausta? Mä en oo vielä laittanu papereita menemään, kun haluaisin sen uudemman pakkauksen ja en oo vielä varma kumpi sieltä tulis. Noh, onhan tässä vielä 3 viikkoa aikaa.
Painosta on ollu tässä puhetta, iteselläkin jo valmiiksi ylipainoa, mutta ei oo onneks tullu ku 7-8kg lisää tähän mennessä. Neuvolassa eivät ole sanoneet mitään asiaan liittyen. Sokerirasituksesta puhuivat ekalla neuvolakäynnillä ja sanoivat että kaikille alle 25-vuotiaille pakollinen tällä paikkakunnalla, mutta eivät ole sen jälkeen asiasta puhuneet niin enpä kyllä minäkään ala sitä vapaa-ehtoisesti ehdottelemaan.
Viikon päästä olis taas neuvola ja aion kyllä vaatia sitä sisätutkimusta, koska maha on tuntunut niin kummalliselta viime aikoina. Kovettuu, painetta alaspäin, vihloo tosi kipeästi ja kramppailee.. Eilen vessassa käydessäni jo kurkkasin pari kertaa pönttöön ettei sieltä jo pikkunen vilkuta, kun tuntui vähän siltä.. minäkö muka vainoharhainen? :)
Vaunuja ei oo vielä ostettu, mutta valittu on eli emmaljungan duo edget ja sport rungolla, anoppi lupas maksaa viulut. :) Lastenhuonettakin on yritetty tapetoida, minä olen lähinnä komentamassa miestä, kun en vaivoiltani kykene mitään tekemään.
Weera ja babyboy 27+4 (?)