Auttakaahan kokeneet ja järkevät: kasvatusongelmia 8-vuotiaan kanssa
Meillä on ihana, juuri 8-vuotta täyttänyt tyttö, joka on kiltti ja ystävällinen ja avulias kaikin puolin, mutta koko tämän ensimmäisen kouluvuoden ajan on ollut ongelmia sääntöjen noudattamisessa.
Iltapäiväkerhosta karataan ostamaan karkkia, kavereiden kanssa leikkiessä mennään sallitun alueen ulkopuolelle jne. Nyt en tiedä enää, mitä tekisin. Olen yrittänyt keskustella järkevästi, selittää syitä ja seurauksia, olen uhkaillut, kiristänyt ja antanut rangaistuksia. Mikään ei pure. Tuntuu, että muut saman ikäiset ovat paljon kuuliaisempia.
Iltapäivähoidossa ei pystytä seuraamaan lapsia koko ajan, joten kioskille pääsee livahtamaan. Asiasta ollaan puhuttu myös iltiksen ohjaajien kanssa. Muutaman kerran viikossa tyttö saa mennä itsekseen harrastukseen, joka on korttelin päässä, joten silloin tietysti on mahdollisuus poiketa myös siellä kioskilla.
Tyttö saa viikkorahaa, mutta ollaan sovittu, että niillä ei karkkia osteta. Nyt olen takavarikoinut rahapussin, joten saa sen vain luvalla käyttöönsä. Karkkipäivää meillä ei ole, vaan pidetään karkkihetkiä. Karkkipäivääkin on kokeiltu, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Kotona lapsilla on omat karkkipurkit pullollaan karkkia, joista sitten saa ottaa luvan kanssa.
Tytön kanssa ei ole ollut ennen tätä koulun alkamista minkäänlaisia ongelmia. Nyt tuntuu, etten pysty luottamaan mihinkään, mitä sanoo. Ja tuntuu, että kaikki palopuheet, selittelyt ja rangaistukset menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Mitä ihmettä teen?
Kommentit (3)
Ajattelin juuri aikaisemmin tuota, että olenko ollut liian ankara. Sovittiin, että joka kerran, kun tyttö haluaa tehdä jotain "kiellettyä" tai jotain, mistä ei ole varma saako tehdä, niin soittaa. Ja olen sitten antanut luvan tehdä sitä sun tätä, jos mielestäni se on ollut ok, mitä se useimmiten on ollut. Mutta tuo karkin ostaminen nyt nyppii, siihen en voi antaa lupaa, eikä sitä ole kyllä kysynytkään.
Tekeekö tyttösi näitä karkailuja yms, yksin? Voihan olla, että koulun alku on tuonut mukanaan kavereiden painostuksen ja vaikutuksen.
Liika rajoittaminen aiheuttaa kapinointia. Koita antaa vapautta sellaisissa asioissa jotka hyväksyt. Ei nuo lapset ikuisesti pieninä pysy, etkä voi olla aina vahtimassa heidän tekemisiään.