G: Kuinka usein käytte kirkossa?
Minä olen näitä perhejuhlissa, jouluna ja pääsiäisenä käyviä ja olenkin kuvitellut, että kirkoissa ei pahemmin ihmisiä tavallisina sunnuntaina näy. Nyt kuitenkin esikoistyttö on tullut rippikouluikään ja häntä olen kuskaillut pakolliset Jumalanpalveluskäynnit ja toki mennyt itse mukaan. Ja olen hämmästynyt. Siellähän onkin ihmisiä! Eikä siis mitään kahta tai kolmea (seurakunnantyöntekijää), vaan tänäänkin oli varmasti lähemmäs sata ihmistä paikalla, selvästi yli 50 ainakin.
Samoin on ollut niillä parilla aiemmallakin kerralla, mitä olemme käynneet, joten pelkkä sattuma ei voi olla. Ja kyse on ihan tavallisesta keskikokoisen kaupungin kaupunginosakirkosta. Ei kaupungin komein tai keskeisin kirkko, papitkaan eivät ole ainakaan rock tai muutenkaan millään tavoin erikoisia, joten sekään ei selitä. Tämä ei ole myöskään mitään hihhuliseutua. Iäkkäitä ihmisiä paikalla tietysti oli aika iso osa, mutta yllättävän paljon oli ihan kaikenikäisiä, nuoria perheitä (pikkulapset mukana), opiskelijan oloisia nuoria naisia ja muutama mieskin, keski-ikäisiä pariskuntia jne.
Käyvätkö kaikki muut AV-mammat säännöllisesti kirkossa ja kukaan vain ei ole minulle mitään kertonut?
Kommentit (11)
Silloin kun minä kävin riparin 90-luvulla oli sunnuntaina aamukirkossa (klo 10, kävin 2 kertaa) ehkä kolme mummoa ja minä :P
Siitä on tullut mukava tapa. Ilman sitä sunnuntai ei kunnolla edes ala. Toki jp merkitsee meille enemmän kuin pelkkää tapaa - asiasisältö on tärkein. Käymme enimmäkseen tavallisessa luterilaisessa kirkossa. Joskus vaihtelun vuoksi vierailemme myös vapaiden suuntien jumiksissa. Kaikissa näissä tilaisuuksissa on omat hyvät puolensa!
viimeksi olin siskoni rippijuhlissa jokunen vuosi sitten ja kaverien häissä sekä työskennellessäni päiväkodissa piti käyttää lapset pääsiäisenä ja jouluna kirkossa. Oma-aloitteisesti en sinne mene, en kuulu kirkkoon enkä usko jumalaan. Ihan hienoja rakennuksia useimmat kirkot ovat.
Välillä useamminkin. Käydään lähinnä lapsiperheille suunnatuissa Jumalanpalveluksissa. Aika paljon on aina väkeä.
Häissä ja hautajaisissa.
Koskas pidän jumalasatuja naurettavina niin noissakin on kestämistä!
Sitä ennen oman isoisäni hautajaisissa 2003 ja sitä ennen joskus pakolliset kevätkirkot lukiossa 97 varmaan viimeisin.
Nykyisin en enää kuulu kirkkoon.
viime vuonna kerran hautajaisissa ja sitä ennen joskus yläasteen aikoihin.
Lähinnä just noi perhejuhlat ja joulu. Mutta ehkä muutaman kerran vuodessa käydään ihan muuten vaan.
Kotikirkkomme on tosi kaunis ja siksikin siellä on kiva käydä.
sen takia tänä talvena vähän useammin käytyä ja yllättävän paljon porukkaa on tosiaan paikalla. Yleensä olen käynyt häiden, hautajaisten yms. lisäksi muutaman kerran vuodessa lähinnä juhlapyhinä ja välillä lasten kanssa, kun on ollut lapsille suunnattu jumalanpalvelus..
Ainahan lehdissä on juttua, kuinka kirkoissa on vähän väkeä.