Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat vai sairaalan vaatteet synnyttäneiden vuodeosastolla alatiesynnytyksen jälkeen

Vierailija
18.04.2009 |

Mietin opinnäytetyön aihetta ja mielenkiintoni on herännyt aiheeseen, joka käsittelisi varhaisen vuorovaikutuksen kehittymistä. Siihen mielestäni kuuluu olennaisesti se että äiti kokee osastolla olevansa "oma itsensä" eikä niinkään potilas. Kaikenlaiset kommentit luen mielelläni. Ethän kuitenkaan provosoi. Kiitos.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea sitä näkökulmaa että vaikuttaako varhaiseen vuorovaikutukseen se miten äiti itsensä kokee. Potilaana potilasvaatteissa, ehkä sairaudentuntoisena, vai juuri juuri synnyttäneenä äitinä jolla on oma identiteetti omissa vaatteissaan.

Vierailija
2/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opinnäytetyöksi, vaikka sinä osastolla työskentelevänä tilaisitkin työasusi Diorilta. Oletko itse synnyttänyt, vai oletko juuri teini-iän ohittanut opiskelija? Siinä tilanteessa kuin synnytys ja sen jälkeiset päivät ei juuri jaksa kiinnostaa mitä päällä on, jahka puhtaita vaatteita on pinossa suihkukopin ulkopuolella. Olisin ollut sairaalassa kauemminkin kuin sen kolme päivää, jotta minua ei olisi arkielämän vaatimukset häirinneet keskittyessäni vauvaani ja hänen hoitoonsa. Kotiinkin joku olisi saanut tuoda puhtaita vaatteita ja ruokaa viisi kertaa päivässä vaikka ensimmäiset kaksi vuotta synnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

identiteettini ole kiinni vaatteista!!

Sairaalan vaatteita pidin kiitollisena ja aion jatkossakin niin tehdä. Ja olenhan minä potilas, vaikkakaan en sairas, synnytyksen jälkeen sairaalassa ollessani. Enkä koe sitä mitenkään pahana

Vierailija
4/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tulee tunne, että ainakaan et itse ole synnyttänyt? Miksi rajaat sektiolla synnyttäneet pois? Miksi uskot identiteetin olevan kiinni vaatteista synnytyksen jälkeen? Onko sinulla hajuakaan synnytyksen jälkeisistä tunnetiloista? Ei taida tulla kovinkaan pätevää opinnäytetyötä tuolla aiheella ja rajauksella? Mitä opiskelet?

Vierailija
5/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysliivit, aamu/villatakin, aamutossut ja sukat haluaisin omina, muuten käytän seuraavallakin kerralla sairaalan vaatteita. Esikoisen kanssa käytin jopa sairaalan sukkia ja aamutossuja eikä se ollut minulle mikään ongelma. Päin vastoin oli rentouttavaa jättää pyykkääminen ja puhtaiden vaatteiden toimittaminen muiden vastuulle kun tiesi että kotiin palattaessa saisi taas pyykätä ihan riittämiin. Lisäksi sairaalan yöpaidassa oli varsin helppo imettää ja sai levättyä ilman että olisi tarvinnut vaihtaa vaatteet tai kölliä maatessa epämiellyttävimmissä päivävaatteissa.

Lapselle otamme tällä kertaa omat vaatteet mukaan. Esikoisen kanssa harmitti ne uskomattoman karheat sairaalavaatteet muttei jotenkin tajuttu että omat olisi ollut lupa tuoda. Poika tosin oli osa ajasta teholla ja siellä ei varmaan olisi edes saanut pitää omia vauvan vaatteita.

En koe sairaalavaatteissa muuta ongelmaa kuin mahdollinen epämiellyttävyys ja epäviehättävyys. Tunnelmaltaan ne ennemminkin korostivat sitä että nyt se vauva syntyi, kaikki on eritavalla kuin pari päivää sitten eikä minun tarvitse keskittyä muuhun kuin lapseen. Minusta sairaalavaatteet itsellä jopa voimistivat tietoutta siitä että kaikenlainen tälläytyminen, päteminen ja suorittaminen on turhaa. Ensimmäiset päivät vain tutustuminen lapseen merkitsee ja silloin voi pukeutua vaatteisiin joissa on huomioitu vain imettäminen ja helppo lepäämään pääsy sekä oman työn minimoiminen (siis pyykkäämisen puute)

Vierailija
6/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä omalle identiteetille ja sen toteuttamiselle ole tilaa, kuten laitoksen ulkopuolella. Tämähän on pässinlihaa.

Miten laitosympäristö sitten vaikuttaa varhaiseen vuorovaikutukseen on haasteellinen aihe. Millaisen metodin ajattelin valita?

Vierailija
7/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP:llä vaikuttaa olevan jo valmis mielipide jolle hän vain hakee vahvistusta. Olisikos parempi valita aihe, johon suhtaudut neutraalisti? Mikä hyöty sinun on kysellä äitien mielipiteitä jos olet jo päättänyt mitkä vastaukset hyväksyt ja mitkä hylkäät?

Vierailija
8/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP:llä vaikuttaa olevan jo valmis mielipide jolle hän vain hakee vahvistusta. Olisikos parempi valita aihe, johon suhtaudut neutraalisti? Mikä hyöty sinun on kysellä äitien mielipiteitä jos olet jo päättänyt mitkä vastaukset hyväksyt ja mitkä hylkäät?

Vierailija
9/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/39 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sairaalassa ei annettu mitään vaatteita, vaan kaikilla oli omat. Tämä oli saksalaisessa sairaalassa viime kuussa.

Vierailija
12/39 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kimonoja, enimmäkseen ja vauvalla myös omat vaatteet, jotka on viety pesuun päivittäin. Minun on helpompi olla omaitseni kun on omat vaatteet, ja vauva tuntuu läheisemmältä omissa vaatteissaan, olen myös ostanut jokaiselle uudelle tulokkaalle oman hiusharjan, tutteja, ja pienen steiffin pehmoeläimen, ja ottanut nämä mukaan sairaalaan.

Vierailija
13/39 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska sairaalassa on niin KYLMÄ! Siellä saa olla jalat jäässä monta päivää, kun ei oo ku niitä ohuita riepuja päällä. Otan olohousut, sukkia, villasukkia ja säärystimet :)

Vierailija
14/39 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aihe oikeasti hyväksytty jossain? Jos äitiys on tuollaisista asioista kiinni, niin metsään mennään ja pahasti.

Ja sitäpaitsi mulla olisi äitiys mennyt metsään siinä vaiheessa, kun olisin kotiutunut synnäriltä kolmen pyykkikassin kanssa...

Vierailija
15/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuin synnytyksen jälkeen vauvan kanssa potilashotellisssa niin kuin muutkin äidit joiden synnytys oli sujunut normaalisti. Potilashotellissa on aina kätilö paikalla ja apua saa tarvittaessa mutta kukaan ei tule huoneeseen jollei itse kutsu. Kaikilla oli luonnollisesti omat vaatteet päällä, vauvoille oli vaatteita talon puolesta, siteet, vaipat ja muut tarvikkeet sai kyllä talon puolesta. Äideille potilashotelli on ilmainen mutta isät joutuvat maksamaan asumisestaan ja syömisestään. Mielestäni ihanteellinen systeemi. Synnyttäneiden vuodeosastokin on niille jotka sitä tarvitsevat.

Vierailija
16/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai se kuinka Suomessa kohdellaan sairaalassa. Vaatteet eivät olleet se ongelma vaan asenne. Ei kunnioitettu tippaakaan yksityisyyttä tai kohdeltu asiakkaana. Inhottaa mennä sinne uudestaan.

Vierailija
17/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkarit ja sukat oli sairaalan, housut ja paita omat. Ammutakki niiden päällä.

En ole ikinä ajatellut asiaa noin ap vaan niin mikä on mukavinta. Mun mielestä sairaalan vaatteet ei ole mukavia. Pitkä ja leveä paita on monella rullalla kropan ympäri kun yrittää nukkua. Kiinni ovenkahvoissa ja sängynkulmissa.

Aamutakkia rupesin käytävillä ja syömässä pitämään kun aina vuoronvaihduttua joku hoitsu kysyi millä asioilla liikuin kun oli "siviilit" päällä.

Vierailija
18/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi alatiesynnytystä takana jorvissa ja molemmilla kerroilla on ollut mukana omat "lököhousut" ja muuten olen ollut sairaalan tamineissa.

Kolmatta kertaa olen menossa sinne heinäkuussa, ja taas olen ajatellut niin että muuten sairaalan vaatteissa, mutta omat housut mukana. Jotenkin ne tuntui kivalta niin ei tarvinnut siinä pelkässä "yöpaidassa" kulkea ja varsinkin kun päivähuoneessa kävi aika paljon vieraita moikkaamassa niin olivat kivemmat päällä :)

Vierailija
19/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi alatiesynnytystä takana jorvissa ja molemmilla kerroilla on ollut mukana omat "lököhousut" ja muuten olen ollut sairaalan tamineissa.

Kolmatta kertaa olen menossa sinne heinäkuussa, ja taas olen ajatellut niin että muuten sairaalan vaatteissa, mutta omat housut mukana. Jotenkin ne tuntui kivalta niin ei tarvinnut siinä pelkässä "yöpaidassa" kulkea ja varsinkin kun päivähuoneessa kävi aika paljon vieraita moikkaamassa niin olivat kivemmat päällä :)

Ja sitten tietenkin imetysliivit ja omat sisäkengät mukaan :)

Vierailija
20/39 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä vauvalla että itellä.

ei kyllä tulut mieleenkään laittaa omia jotka ois sitte ollu hiessä, maidossa ja veressä ja hyi. sama vauvalle, aluks ku maito oli niin keltasta ja puklaili niin vaatteet ois ollu kyllä ihanan näköset. sitä paitsi minusta oli just rento pitää niitä sairaalan kaapuja ja vaihtaa uus ku halus jne. eikä tullut sitä pyykkiä kotiinkaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi