Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

naurattaa vapun yo-lakkiset kulkijat. ei se ole mikään suursaavutus, siitä vasta

Vierailija
18.04.2009 |

alkaa ammattiin opiskelu. (paitsi ammattilukio) en ylpeile mokomalla valkolakilla.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän naimisiin menokaan ole saavutus, silti ihmset juhlii niitä ja vetää hunnun päähän, vaikka lapsoset juoksee perässä. Sekin on perinne, ei hunnulla ole enää sama merkitystä kuin ennen. Silti mun mielestä perinteitä saa ja pitääkin kunnioittaa, sehän on ihan kiva juttu.

Vierailija
22/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ymmärtää kyllä miksi karnevaalit on keksitty Brasiliassa, eikä Suomessa! Siis jengi häpeilee jotain VALKOISEN HATUN pitämistä päässä kerran vuodessa, pitää sitä nolona, voi tsiisus.

Relatakaa nyt edes vähän, jookos ;)

Ei kaikkea tarvii ylianalysoida!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa itseänikin kun "pelkään" että joku ajattelee minun ylpeilevän tällaisilla saavutuksillani. Kauhean vastenmielistä jos joutuisin nyt torille menemään lakin kanssa.

Tunnen itseni tällä hetkellä vain yliväsyneeksi ja onnelliseksi kotiäidiksi, koska pienet ihanat lapset :).

Lapsistani olen kyllä ylpeä avoimesti, mutta tuntuu jotenkin etten voi olla nyt koulutuksesta. Kai se juontaa juurensa siitä että koen jotenkin että olen saanut liikaa ja liian helpolla.

Lasten kasvattaminen 3-vuotiaaksi on ollut minulle paljon paljon rankempaa kuin lukio tai teknillinen yliopistotutkinto...

Vierailija
24/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on noin huono itsetunto, ap, ja kun on noin tietämätön? Lämmittääkö pilkallisuus sua jotenkin? Yo-lakin käyttäminen vappuna on perinne. Ennen se oli kesäpäähine, jota pidettiin koko kesä. Ei sillä ole mitään tekemistä "suursaavutusten" tai "ylpeilyn" kanssa.

Vierailija
25/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEASTIHAN kaikki tietävät, että vappu on nimenomaan ylioppilaidet (jota vanhassa merkityksessä tarkoitetaan yliopistossa opiskelevia) juhla.

---

Vappu ylioppilaiden juhlapäivänä on tullut Suomeen Ruotsista. Turun akatemian ylioppilaiden tiedetään viettäneen sitä jo 1700-luvulla, jolloin kevään tuloa juhlistettiin laululla. Helsinkiin muuttaneen yliopiston ylioppilaat alkoivat pian kokoontua vuosittain toukokuun 1. päivänä nykyiseen Kaisaniemen puistoon juhlistamaan Catharina (Kaisa) Wahllundin syntymäpäivää. Nykyisin Kaisaniemessä kokoontuvat vapunpäivänä lähinnä ruotsinkieliset ylioppilaat. Eräiden tietojen mukaan vapun juhlinnan olisivat kuitenkin tuoneet Suomeen Lundin yliopistolla juhlineet suomalaisylioppilaat vuonna 1865. 1870-luvulla perinne yleistyi Suomessa, mihin vaikutti myös se, että ylioppilaslakin vuotuiseksi käyttöajaksi vakiinnutettiin aika toukokuun alusta syyskuun loppuun.

Suomen ensimmäistä työväenvappua vietettiin 1. toukokuuta 1898 raittiusliikkeenä. Silloin tehtiin lakko alkoholin nauttimista vastaan.

Se siitä merkityksestä - kahtiajakoinen rieha!

Vierailija
26/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkiperinnettä on kyllä kopiotu joka ammattikuntaan, kauppiksen käyneillä on lakki, amiksen käyneillä on lakki.... Miksiköhän? Wannabe....

Vierailija
27/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempihän se on samanlainen vappukoriste kuin serpentiini ja viuhka. Tapa tapojen joukossa. Hassu sinänsä, mutta kuljetaanhan joulunakin tonttulakissa...

terveisin eräs, joka ei käytä yo-lakkiaan, kun se on jotenkin päähänsopimaton, mutta joka ei viitsi ottaa asiasta paineita.

Vierailija
28/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lakin eteen on kuitenkin tehty 2,5-4 vuotta töitä, että antaa ihmisten olla ylpeitä. Kyllä ylioppilaatkin tietävät, että tutkinto ei johda ammattiin, mutta miksi eivät saisi nauttia tästä välietapista? Tohtorinhatussako sitten on ok kulkea?

On taas niin yltiösuomalainen asenne.

Vierailija
29/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tutkinto on pelkkä vitsi.

Vierailija
30/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoritin sen vasta monien vaikeuksien jälkeen pitkällä aikavälillä ja vielä HYVIN. Olen siitä aidosti ylpeä vaikken siitä uutta ammattia saanut (sellainenkin jo on).

Vappuna pidän jos sopii pukuuni ja en pidä jos ei sovi. Vaikka silloin kun sen sain ajattelin, että pidän sitä varmasti joka vappu, niin nyt tuntuu ettei tosiaan sitä ainakaan sen takia tarvitse pitää että näyttäisi käyneensä lukion, vaan se vain jotenkin kuuluu vappuperinteeseen. Niillä joilla kuuluu.

Vierailija
31/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele toki näkemyksesi, niin saadaa jotain asiallista väittelyä aikaiseksi.

Vierailija
32/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden ällän yo

Vierailija
33/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei minun älyni riittänyt lukioon, niin en omista sitä yo-lakkiakaan.

Pitäkää vaan lakkia, olette sen ansainneet.

Vierailija
34/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vappu ja lakki ovat perinne, harva sitä lakkia pitää minään saavutuksena.

t. kahden tutkinnon maisteri, joka vapusta riippuen pitää tai on pitämättä lakkia (jos menemme lakitukseen niin taatusti on lakki mukana, jos taas vietämme iltaa kotona niin emme istu lakki päässä)

p.s. yliopistosta valmistuneilla on ehkä läheisempi suhde lakkiin, lakilla kun on merkityksiä yliopiston traditioissa.

Vierailija
35/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-lakkia en kyllä käytä, kun en asu Suomessa, eikä täällä lakki kuulu perinteisiin. Suomessa ollessa ehkä käyttäisin?

Vierailija
36/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä lakkia päässäni siksi, että olisin yo-tutkínnon suorittamisesta mitenkään ylpeä. Pidän lakkia päässäni, koska se päässä kulkemiseen kuuluu niin ihania muistoja: lakkiaispäivä ja kaikenlaiset tempaukset opiskeluvuosina. Se on minulle rakas lakki!

Vierailija
37/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä en pidä lakkia, koska olisin siitä ylpeä, vaan siksi, että lakkiin kuuluu rakkaita muistoja, jotka palaavat mieleen, kun kuljen lakki päässä: yo-juhla, ja kaikenlaiset vappujuhlat opiskeluvuosina. Yo-lakki on minulle rakas lakki!

Vierailija
38/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä se on niin, kuin ap sanoo, mutta kyllähän se lakki vaan nyt kuuluu vappuun vähän niin kuin tonttulakki pikkujouluihin. Eikä sen lakin saavuttaminen sinänsä ole mikään elämäni suurin saavutus (kaksi yliopistotutkintoa takana ja mukava työura jo hyvin käynnissä sekä perhe lapsineen perustettu), mutta kun se lakki vaan nyt kuuluu vappuun. Vapun räntäsateissa suojaa kivasti sateelta tai (joskus perin harvoin) hiuksia auringon haitalliselta uv-säteilyltä. Lisäksi lapsiperheen äitinä sen lakin laitto päähän vaan nyt nopeuttaa piknikille lähtöä, kun omaa kuontaloaan ei tarvitse sukia sen koomin juhlakuntoon, kun lakki kuitenkin peittää. Sitä paitsi sen "lippiksen" käyttö on yleisesti ihan sosiaalisesti hyväksyttyä, joten sitä käyttävänä en poikkea juurikaan massasta. Jos todella haluaisin erottua Ulliksella, ottaisin toki lakin pois päästäni.

Vierailija
39/41 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei merkitse mulle yhtään mitään. Ei vaikka oon maisterintutkinnonkin suorittanut. Tyhmän näkönen kotsa se on eikä muuta.

Vierailija
40/41 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vappuhan on työvaen juhla niin miks jotku yo tyypit sit kulkee ne hatut päässä:D

Kommarit hiljaa, kun sivistyneet keskustelee! 🤣